Přihlásit / Zaregistrovat se
Diskuze ke článku
Při hledání pachatelů pomáhají nizozemské policii tisíce dobrovolníků
Od prvního pokusu o vytvoření systému pro spolupráci policie a veřejnosti při bezprostředním pátrání po pachatelích trestné činnosti uplynulo v Nizozemsku 17 let. Navzdory počáteční nedůvěře má v současnosti projekt Burgernet širokou podporu a jeho rozšíření po celé zemi je i součástí koaliční dohody nizozemské vlády.
Autor: Michal Tošovský / ProPolice
Publikováno: 10. 03. 2010
Zobrazit celý článek
Publikováno: 10. 03. 2010
Hodnocení článku
Diskuze ke článku
Počet komentářů ke článku: 20
Komentáře k článku nevyjadřují názor redakce, jejich obsah není upravován. Příspěvky však mohou být smazány, pokud budou vulgární, xenofobní, rasistické či budou v rozporu s právním řádem ČR.
Odkazy vkládejte bez "http://", jinak se váš příspěvek z důvodu ochrany proti spamu nezobrazí.
4 Michal: Samozřejmě, že je to v rámci community policing, myslel jsem to tak, že se jedná o konkrétní počin, nikoliv obecné řečnění. Pesimistický jsem v rychlosti a aktivním přístupu vrcholového policie, ale narozdíl od ostatních nejsem takový pesimista v reakci veřejnosti.
Lidi nejvíc trápí denodenní běžná kriminalita a většina to chce změnit, jenom nemá možnost, takže proti porušování zákonů bojují svépomocí.
Situace se podle mě mění, poslední dobou si třeba všímám, že čím dál víc firemních náklaďáků a dodávek má vzadu velkou samolepku s textem třeba: Jedu neohleduplně a ohrožuji vás? Volejte:xxxxxxxx
To možná taky o něčem svědčí.
17:17:15 11. 03. 2010
0 0
Jen dodám, že před tím cirka pětiminutovým rozhodnutím soudu o odročení, předcházelo zhruba půl až třičtvrtě hodinové čekání, než jednání vůbec započne....
13:17:43 11. 03. 2010
0 0
Já si také myslím, že v tomhle systému u nás nikdy nic podobného fungovat nemůže. Měl jsem zákrok v době mimo službu. Vešel jsem do cesty pachatelům, když zrovna páchali, a to zcela náhodou. Pachatelé byli 4. Chlap, který šel zrovna okolo, mi defacto zachránil kůži, jinak by mě možná umlátili a utekli. Takhle jsme je pochytali.
První věc, výslechy u vyšetřovatele. To bylo celkem rychlé. A ted soud. První projednání bylo téměř rok a 8 měsíců od doby, kdy se skutek stal. Přišel jsem já, svědek(chlap který mi pomohl), a jeden z obžalovaných. Jednání odročeno. Druhé projednání asi za dva měsíce. Přišel jsem já, svědek, a jeden z obžalovaných. Odročeno. Třetí projednání, přišel jsem já, svědek, jeden z obžalovaných. Odročeno. Soud vydal zatykač, a po několika měsících dalsí, poslední, už kompletní ukončení celé věci u soudu. Trvalo to dva roky. Ten svědek jezdil z docela velké vzdálenosti, byl podrobován neustálým útokům právníka obžalovaných, které byli hodně hnusné a nepříjemné, s narážkami na jeho vnímavost, inteligenci a duševní stav. Ten svědek, byl tak vydeptaný, že už nikdy v budoucnu policii nepomůže, protože ví, co by následovalo za odporné a nekonečné procedury.
Když k tomu dodám to, že vedení a statistika nezná vyřešení přestupků napomenutím, nesmyslné vybírání pokut za minoritní přestupky s minimální možnou měrou společenské nebezpečnosti, a minimální mírou zavinění pachatele přestupku, aby bylo co napsat do KEP, jak někdo uvedl....vychází nám opravdu dokonalý community policing. Hlavně že všase hlásáme prevence prevence, a máme na zdech vyvěšené etické kodexy. Je to marný, je to marný, je to marný....
13:16:08 11. 03. 2010
0 0
Už to skoro vypadalo na zajímavou debatu:-)
Nechci dělat za každou cenu advokáta community policing, ale to, o čem je ten článek, je TAKY community policing. Rozdíl není v té myšlence, ale v přístupu. Bohužel, v našich končinách se z ní rychle stala prázdná bublina (čest výjimkám), jinde na ní staví účinné strategie.
Jinak k tomu, jestli by to fungovalo - to, že někdo nesnáší policii kvůli DBA ještě neznamená, že by nepomohl jinde, když to dává smysl. V tom Holandsku byli taky údajně dost překvapení, jakou podporu to mělo. Ale tahle podpora asi nevznikla ze dne na den, nejen u nás se ledy hýbou hhooddnněě ppoommaalluu.
10:36:52 11. 03. 2010
0 0
Tohle je ale uplně něco jiného než PS-VB atd.To byli normální bonzáci co jen čekali aby mohli něco nabonzovat.Z videa sem pochopil že systém se aktivuje až po spáchání TČ na registrované telefony v okruhu který určí operátor.Já osobně bych s tím neměl problém a zaregistroval se ;)
21:52:46 10. 03. 2010
0 0
Nemusí to být špatný nápad, fungovala kriminální ústředna pátrá, dneska se to na ČT1 jmenuje jinak, ale jde o stejný princip. 3 roky jsem strávil na pátrání a každá čerstvá informace dobrá. Chipe chápu kam míříš, na druhou stranu všeobecně známý neutěšený stav policie a každodenní nasranost obyčejných lidí kteří jsou bezbranní, by možná přinesla velmi slušné výsledky.
Lepší než obecné kecy o community policing je konkrétní info kde se schovává drban.
Denvere už to nehul a drž hubu, když se tu bavíme o věcech kterým nerozumíš. A připomínám ti nejen BAN, ale i vébéčáka, jsi velmi blízko tomu aby jsi dopadl stejně. Nejenom s fotkou, ale i se všemi příspěvky co jsi napsal na jiné weby...
21:03:20 10. 03. 2010
0 0
Nevím nakolik je to u nás ZATÍM funkční. 40 let reálného socialismu zanechalo nesmazatelné stopy názorech veřejnosti. Každý kdo si pamatuje na PS VB a "šedý mor", kde se staří dědci skutečně vyžívali v šikaně, musí hned zpozornět. Ale třeba se mýlím a fungovalo by to naprosto perfektně...:-)
20:09:22 10. 03. 2010
0 0
re: HERBIK
Spíš jsem měl myslel to že lidem je všechno jedno a radši všechno ignorujou, ale naopak když se jim něco stane..........
18:59:11 10. 03. 2010
0 0
moc pěknej nápad....určitě by tohle bylo lepší než nějaký comunity policing, o kt. se v současné době pokoušíme a které je z druhé strany nabourováno udělováním nesmyslných pokut "za lékarníčku"-buzerací slušných občanů, jen aby byl naplněn čárkový systém a bylo co naspat do KEP ....je smutný, že tohle ani do budoucna v ČR není možné...
16:28:10 10. 03. 2010
0 0
Naprosto souhlasím, další chytrá věc, která možná z části pomůže, jenže v ČR naprosto nemožné. Tady se schvalují věci několik let, několik dalších let se zřizujou a za několik dalších let zjistí, že to nefunguje a nakonec z toho bude další korupční aféra za zadávání státních zakázek :-D
12:50:00 10. 03. 2010
0 0
V Nizozemí určitě fungující systém, u nás utopie!
10:42:30 10. 03. 2010
0 0
Odkazy vkládejte bez "http://", jinak se váš příspěvek z důvodu ochrany proti spamu nezobrazí.
4 Michal: Samozřejmě, že je to v rámci community policing, myslel jsem to tak, že se jedná o konkrétní počin, nikoliv obecné řečnění. Pesimistický jsem v rychlosti a aktivním přístupu vrcholového policie, ale narozdíl od ostatních nejsem takový pesimista v reakci veřejnosti.
Lidi nejvíc trápí denodenní běžná kriminalita a většina to chce změnit, jenom nemá možnost, takže proti porušování zákonů bojují svépomocí.
Situace se podle mě mění, poslední dobou si třeba všímám, že čím dál víc firemních náklaďáků a dodávek má vzadu velkou samolepku s textem třeba: Jedu neohleduplně a ohrožuji vás? Volejte:xxxxxxxx
To možná taky o něčem svědčí.
17:17:15 11. 03. 2010

0 0
Jen dodám, že před tím cirka pětiminutovým rozhodnutím soudu o odročení, předcházelo zhruba půl až třičtvrtě hodinové čekání, než jednání vůbec započne....
13:17:43 11. 03. 2010

0 0
Já si také myslím, že v tomhle systému u nás nikdy nic podobného fungovat nemůže. Měl jsem zákrok v době mimo službu. Vešel jsem do cesty pachatelům, když zrovna páchali, a to zcela náhodou. Pachatelé byli 4. Chlap, který šel zrovna okolo, mi defacto zachránil kůži, jinak by mě možná umlátili a utekli. Takhle jsme je pochytali.
První věc, výslechy u vyšetřovatele. To bylo celkem rychlé. A ted soud. První projednání bylo téměř rok a 8 měsíců od doby, kdy se skutek stal. Přišel jsem já, svědek(chlap který mi pomohl), a jeden z obžalovaných. Jednání odročeno. Druhé projednání asi za dva měsíce. Přišel jsem já, svědek, a jeden z obžalovaných. Odročeno. Třetí projednání, přišel jsem já, svědek, jeden z obžalovaných. Odročeno. Soud vydal zatykač, a po několika měsících dalsí, poslední, už kompletní ukončení celé věci u soudu. Trvalo to dva roky. Ten svědek jezdil z docela velké vzdálenosti, byl podrobován neustálým útokům právníka obžalovaných, které byli hodně hnusné a nepříjemné, s narážkami na jeho vnímavost, inteligenci a duševní stav. Ten svědek, byl tak vydeptaný, že už nikdy v budoucnu policii nepomůže, protože ví, co by následovalo za odporné a nekonečné procedury.
Když k tomu dodám to, že vedení a statistika nezná vyřešení přestupků napomenutím, nesmyslné vybírání pokut za minoritní přestupky s minimální možnou měrou společenské nebezpečnosti, a minimální mírou zavinění pachatele přestupku, aby bylo co napsat do KEP, jak někdo uvedl....vychází nám opravdu dokonalý community policing. Hlavně že všase hlásáme prevence prevence, a máme na zdech vyvěšené etické kodexy. Je to marný, je to marný, je to marný....
13:16:08 11. 03. 2010

0 0
Už to skoro vypadalo na zajímavou debatu:-)
Nechci dělat za každou cenu advokáta community policing, ale to, o čem je ten článek, je TAKY community policing. Rozdíl není v té myšlence, ale v přístupu. Bohužel, v našich končinách se z ní rychle stala prázdná bublina (čest výjimkám), jinde na ní staví účinné strategie.
Jinak k tomu, jestli by to fungovalo - to, že někdo nesnáší policii kvůli DBA ještě neznamená, že by nepomohl jinde, když to dává smysl. V tom Holandsku byli taky údajně dost překvapení, jakou podporu to mělo. Ale tahle podpora asi nevznikla ze dne na den, nejen u nás se ledy hýbou hhooddnněě ppoommaalluu.
10:36:52 11. 03. 2010

0 0
re Denver
Zdravím, již jednou jsem tě prosil, aby jsi psal věcně, ale né ty si vždy musíš rýpnout a psát zase nějaké nesmysly.... Možná proto jsi tady terčem posmívání... Co sem pleteš nějaké pouta a že nějaký policista nikoho neuhodil..? Téma je snad jasné nebo tobě ne?
Myslel jsem to dobře, ale toto již snad není možné!!!
Tak ještě jednou prosím vždy k věci a né bláboly. Díky
To není potlačování svobody slova, ale námět k věcné debatě. Díky
PS: Ale už nevěřím tomu, že to dokážeš...
Omlouvám se, že jsem reagoval mimo téma, ale musel jsem.
Teď k tématu: dle mých zkušeností většina lidí ráda pomůže, ale hodně se jich bojí např. svědčit atd..
Ale to není chyba policie, ale soudů a našeho systému.
Před soudem z vás právník podezřelého rozebere tak, že se cítíte, že jste spáchal něco vy. Atd...
Jinak myslím, že je to dobrý nápad.
10:13:04 11. 03. 2010
0 0
Zdravím, již jednou jsem tě prosil, aby jsi psal věcně, ale né ty si vždy musíš rýpnout a psát zase nějaké nesmysly.... Možná proto jsi tady terčem posmívání... Co sem pleteš nějaké pouta a že nějaký policista nikoho neuhodil..? Téma je snad jasné nebo tobě ne?
Myslel jsem to dobře, ale toto již snad není možné!!!
Tak ještě jednou prosím vždy k věci a né bláboly. Díky
To není potlačování svobody slova, ale námět k věcné debatě. Díky
PS: Ale už nevěřím tomu, že to dokážeš...
Omlouvám se, že jsem reagoval mimo téma, ale musel jsem.
Teď k tématu: dle mých zkušeností většina lidí ráda pomůže, ale hodně se jich bojí např. svědčit atd..
Ale to není chyba policie, ale soudů a našeho systému.
Před soudem z vás právník podezřelého rozebere tak, že se cítíte, že jste spáchal něco vy. Atd...
Jinak myslím, že je to dobrý nápad.
10:13:04 11. 03. 2010

0 0
pet 1
Tím to není.Veřejnost chápe,že politici nutějí policisty stíhat lidi za blbosti(lékarnička,krádeže v obchodech,nějaké fotky na internetu....),ale je to chováním samotnejch policistů (né všech)a špatným fungováním IMV.Asi se ti zdá,že se tady furt opakuju,ale když budou všichni policisté v pohodě,tak veřejnost ráda pomůže s některejma věcma.Těd vidím šanci na úspěch takového projektu za nulovou.Byl to můj poslední komentář k tématu.Zkuste komunikovat víc s veřejností a možná víc věcí pochopíte.Je škoda,že sem moc nepřispívá civil.Já to tady nevytrhnu a ani nehodlam.
00:10:15 11. 03. 2010
0 0
Tím to není.Veřejnost chápe,že politici nutějí policisty stíhat lidi za blbosti(lékarnička,krádeže v obchodech,nějaké fotky na internetu....),ale je to chováním samotnejch policistů (né všech)a špatným fungováním IMV.Asi se ti zdá,že se tady furt opakuju,ale když budou všichni policisté v pohodě,tak veřejnost ráda pomůže s některejma věcma.Těd vidím šanci na úspěch takového projektu za nulovou.Byl to můj poslední komentář k tématu.Zkuste komunikovat víc s veřejností a možná víc věcí pochopíte.Je škoda,že sem moc nepřispívá civil.Já to tady nevytrhnu a ani nehodlam.
00:10:15 11. 03. 2010

0 0
Tohle je ale uplně něco jiného než PS-VB atd.To byli normální bonzáci co jen čekali aby mohli něco nabonzovat.Z videa sem pochopil že systém se aktivuje až po spáchání TČ na registrované telefony v okruhu který určí operátor.Já osobně bych s tím neměl problém a zaregistroval se ;)
21:52:46 10. 03. 2010

0 0
X1-RAY
A eště jedna věc.Ty se sám divíš,že s váma veřejnost nechce komunikovat a když sem já(veřejnost)napíšu proč,tak seš hned sprostej.Máš pocit,že se tak naše vztahy(policie vs veřejnost) můžou někdy zlepšit?
21:20:53 10. 03. 2010
0 0
A eště jedna věc.Ty se sám divíš,že s váma veřejnost nechce komunikovat a když sem já(veřejnost)napíšu proč,tak seš hned sprostej.Máš pocit,že se tak naše vztahy(policie vs veřejnost) můžou někdy zlepšit?
21:20:53 10. 03. 2010

0 0
X1-RAY
A s fotkou máš smůlu.
21:07:38 10. 03. 2010
0 0
A s fotkou máš smůlu.
21:07:38 10. 03. 2010

0 0
x1-ray
A příde ti to normální,že si zjistuješ udentitu přispěvatelů?
21:06:23 10. 03. 2010
0 0
A příde ti to normální,že si zjistuješ udentitu přispěvatelů?
21:06:23 10. 03. 2010

0 0
GENERAČNÍ ŠPUNT
A skutečně to nemusí bejt věkem.Sem třeba občas přispívá policajt,kterej je asi super člověk(jednou tady psal,že nikdy pachatele neuhodil a používá jenom pouta) a mam pocit,že mu neni už 20.To,že se i v mojí generaci neustále vyskytujou symptomy zla a nenávisti,tak to mi pěkně štve.
21:04:59 10. 03. 2010
0 0
A skutečně to nemusí bejt věkem.Sem třeba občas přispívá policajt,kterej je asi super člověk(jednou tady psal,že nikdy pachatele neuhodil a používá jenom pouta) a mam pocit,že mu neni už 20.To,že se i v mojí generaci neustále vyskytujou symptomy zla a nenávisti,tak to mi pěkně štve.
21:04:59 10. 03. 2010

0 0
Nemusí to být špatný nápad, fungovala kriminální ústředna pátrá, dneska se to na ČT1 jmenuje jinak, ale jde o stejný princip. 3 roky jsem strávil na pátrání a každá čerstvá informace dobrá. Chipe chápu kam míříš, na druhou stranu všeobecně známý neutěšený stav policie a každodenní nasranost obyčejných lidí kteří jsou bezbranní, by možná přinesla velmi slušné výsledky.
Lepší než obecné kecy o community policing je konkrétní info kde se schovává drban.
Denvere už to nehul a drž hubu, když se tu bavíme o věcech kterým nerozumíš. A připomínám ti nejen BAN, ale i vébéčáka, jsi velmi blízko tomu aby jsi dopadl stejně. Nejenom s fotkou, ale i se všemi příspěvky co jsi napsal na jiné weby...
21:03:20 10. 03. 2010

0 0
GENERAČNÍ SPUNT
To vím právě až moc dobře.Skus se zeptat třeba těch lidí co pomáhaj drogově závislejm,prostitutkám atd. a budeš překvapenej.I když říkají to co já.Jsou mezi poldama i dobrý a těch si člověk SAKRA VÁŽÍ!!!!
20:52:31 10. 03. 2010
0 0
To vím právě až moc dobře.Skus se zeptat třeba těch lidí co pomáhaj drogově závislejm,prostitutkám atd. a budeš překvapenej.I když říkají to co já.Jsou mezi poldama i dobrý a těch si člověk SAKRA VÁŽÍ!!!!
20:52:31 10. 03. 2010

0 0
re Denver
Mám takový dojem že sis toho zase vzal trochu víc, a nevíš která bije!!
20:40:23 10. 03. 2010
0 0
Mám takový dojem že sis toho zase vzal trochu víc, a nevíš která bije!!
20:40:23 10. 03. 2010

0 0
Chip
No to jsem v soku,že dokážeš přiznat,jakej je názor veřejnosti(pokud nepočítam ty zlomyslné staré dědky)na PČR.To víš ono pokud tady člověk čte řeči jako:jednou mi vítr vyvál doklady těch Rumunů z ruky a žádná škoda hajzla(člověk který zemřel),tak si veřejnost svůj obrázek bohužel udělá.Jistě mně X1-RAY bude kritizovat za porušení BANU,ale todle sem si odpustit nemohl.Jinak jak si jistě pochopil,tak jsem objektivní a dokážu stát na straně policajta,když jde o blbost(nějaké fotky v počítači) a nebo o trošičku tvrdčí postup proti opravdovému zlu(třeba proti těm skínům).
20:31:09 10. 03. 2010
0 0
No to jsem v soku,že dokážeš přiznat,jakej je názor veřejnosti(pokud nepočítam ty zlomyslné staré dědky)na PČR.To víš ono pokud tady člověk čte řeči jako:jednou mi vítr vyvál doklady těch Rumunů z ruky a žádná škoda hajzla(člověk který zemřel),tak si veřejnost svůj obrázek bohužel udělá.Jistě mně X1-RAY bude kritizovat za porušení BANU,ale todle sem si odpustit nemohl.Jinak jak si jistě pochopil,tak jsem objektivní a dokážu stát na straně policajta,když jde o blbost(nějaké fotky v počítači) a nebo o trošičku tvrdčí postup proti opravdovému zlu(třeba proti těm skínům).
20:31:09 10. 03. 2010

0 0
Nevím nakolik je to u nás ZATÍM funkční. 40 let reálného socialismu zanechalo nesmazatelné stopy názorech veřejnosti. Každý kdo si pamatuje na PS VB a "šedý mor", kde se staří dědci skutečně vyžívali v šikaně, musí hned zpozornět. Ale třeba se mýlím a fungovalo by to naprosto perfektně...:-)
20:09:22 10. 03. 2010

0 0
re: HERBIK
Spíš jsem měl myslel to že lidem je všechno jedno a radši všechno ignorujou, ale naopak když se jim něco stane..........
18:59:11 10. 03. 2010

0 0
moc pěknej nápad....určitě by tohle bylo lepší než nějaký comunity policing, o kt. se v současné době pokoušíme a které je z druhé strany nabourováno udělováním nesmyslných pokut "za lékarníčku"-buzerací slušných občanů, jen aby byl naplněn čárkový systém a bylo co naspat do KEP ....je smutný, že tohle ani do budoucna v ČR není možné...
16:28:10 10. 03. 2010

0 0
Naprosto souhlasím, další chytrá věc, která možná z části pomůže, jenže v ČR naprosto nemožné. Tady se schvalují věci několik let, několik dalších let se zřizujou a za několik dalších let zjistí, že to nefunguje a nakonec z toho bude další korupční aféra za zadávání státních zakázek :-D
12:50:00 10. 03. 2010

0 0
V Nizozemí určitě fungující systém, u nás utopie!
10:42:30 10. 03. 2010

0 0




