Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

zajištění nezletilé osoby

Zdravím vás, narazila jsem na problém ve výkladu slova nezletilá osoba. Konkrétně to potřebuji vědět k ustanovení 273/2008 Sb., §26, odst.1), h), (tj.zajištění osoby, která je nezletilá, je-li to nezbytné pro její navrácení do rodičovské nebo jiné obdobné péče jejímu zákonnému zástupci, nebo...). V trestních zákonech jsem našla pouze výklady dítě, mladistvý, mládež. Víte, kde přesně se pojem nezletilý vykládá? Díky za odpovědi.
JANAK :: Datum založení: 09. 09. 2014 :: celkem 20 komentářů

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu JOE 15:12:44 15. 02. 2015
Joe.jpg
Karels to tady rozebral zcela vyčerpávajícím způsobem a podle mého názoru dobře.
Jen si dovolím obecnou poznámku:
Pokud při policejní práci narazím na nějaký problém s výkladem pojmů, který není řešen judikáty nebo stanovisky apod., tak není problém použít výklad pojmu z jiného oboru práva, nejčastěji občanského.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu KARELS 17:20:19 11. 09. 2014
default.png
Nejlepší na vysvětlení pojmů a postupů jsou judikáty. Sem tam se objeví kauza, kde řeší podobný problém a je tam výklad. Další zdroj je Trestní zákoník s komentářem.

Není ostuda se zeptat. Málokdo řeší detaily a když na ně přijde řeč, málokdo umí přesně odpovědět z patra.

Tr. zákoník 40/2009

§ 109
Mladiství

Trestní odpovědnost mladistvých a sankce jim ukládané upravuje zákon o soudnictví ve věcech mládeže. Pokud zákon o soudnictví ve věcech mládeže nestanoví jinak, postupuje se podle tohoto zákona.

§ 126
Dítě

Dítětem se rozumí osoba mladší osmnácti let, pokud trestní zákon nestanoví jinak.

výklad k §126
http://tinyurl.com/vykladpojmudite

..aby to bylo kompletní

Souhlasím (+ 1)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu JANAK 17:07:03 11. 09. 2014
janak.jpg
ok. díky za rozbor kluci ;)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu GHOST-COP 16:43:35 11. 09. 2014
default.png
JANAK [2014-09-11 16:04:56]: Jo, kápla jsi na to :-) Nemůžeš všechno přece čerpat z trestního práva. Samozřejmě pokud by onen pojem naopak byl upraven jen a pouze v právu trestním, tak bys postupovala podle jeho významu v TP u jakéhokoliv případu. Pokud budeš řešit podezření z TČ, tak pojedeš podle termínů TP (a jak správě víš, nebude to zajištění :-p ), případně si pomůžeš s pojmy z jiných zákonů nebo si dohledáš judikaturu.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu JANAK 16:04:56 11. 09. 2014
janak.jpg
GHOST-COP [2014-09-11 13:40:25]: Kdyby mi to vysvětlili starší kolegové tak tu ze sebe nedělám přece blbce...jak jsem už psala, bavila jsem se o tom i s člověkem k tomu nejbližšímu a dokonce se zástupcem pro trestní řízení. Jinak se bavíme pořád o zajištění, o zadržení a zatčení jsem nepsala ani slovo...
Ale celou pointu asi chápu...prostě se mi asi snažíte říct, že nemám zákon o policii cpát do trestně právní roviny pokud jde o zajištění nezletilého, tudíž nemám využívat pojmy z trestních zákonů a můžu se řídit civilním právem...je to tak? ještě chci napsat, že u nás se právě tento případ řešil, jinak bych na to asi nepřišla...

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu GHOST-COP 13:40:25 11. 09. 2014
default.png
KARELS [2014-09-11 13:25:22]: Tak jsi nakonec sebral sílu na podrobný výklad ;-) Naprosto souhlasím.

Janak - ty sloužíš? Tohle by ti měli vysvětlit starší kolegové. V souvislosti s umístěním do cely, pokud se týká TP roviny, tak se pak jedná o zadržení nebo zatčení, což jsou zcela odlišné instituty (což stále hodně lidí včetně médií plete dohromady).

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu KARELS 13:39:39 11. 09. 2014
default.png
Termín "mladistvý" je přímo uveden v Zákoně o soudnictví ve věcech mládeže §2, odst. 1, písm. a), opět se má na mysli jen právní odpovědnost, tj. věk 15+ do dospělosti, tj. do dovršení 18roku věku.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu KARELS 13:25:22 11. 09. 2014
default.png
Ještě jednou. Dle tr. zákoníku, kde se posuzuje pouze a jen trestní zodpovědnost, není stanoven termín nezletilý, ale právně jen mladistvý (15-17let), z důvodu nižší trestní sazby. Dále se řeší jen právní odpovědnost, tj. dovršením 15let věku. Odvodil se od toho v praxi termín nezletilý, mladistvý a zletilý.

Pokud pátráš, ve kterém zákoně je uveden termín zletilý, potažmo nezletilý, je to právě v Obč. zákoníku §30.

Pokud chceš pátrat do hloubky, tak pročti Úmluvu o právech dítěte, kde je termín, tj. rozdíl zletilosti dostatečně vysvětlen.

Obecně tedy, potřebuješ-li postupovat v právních předpisech, využiješ ustanovení Obč. zákoníku §30-obecná právní úprava, pokud někde není uvedeno jinak, tj. např. pro trestní sazbu a možnost odsouzení, tj. právní způsobilost věkem.

Pokud tedy řešíš uplatnění §26, odst.1), h) z.č. 273/2008 Sb., jednoznačně se postupuje v praxi podle Obč. zákoníku a do cely se umisťují z výše uvedených důvodů osoby mladší 18let, protože pouze za ty má právní zodpovědnost rodič nebo ústav. Po dovršení 18let (vyjímka existuje, pokud soud nestanoví u konkrétního člověka na jeho žádost zletilost dřív) už má dotyčný plnou právní způsobilost (opět vyjímka, viz. věk. hranice pro různé řidičáky, volby atd.)

Nevidím problém. V praxi jsem taky na žádný obdobný problém nenarazil.

Opakuji, umístění d cely není trest, netřeba postupovat podle Tr. zákoníku, neposuzuješ trestnost osoby věkem. Pak platí obecná norma, tj. Obč. zákoník, kde je zletilost a nezletilost jasně uvedena v §30.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu GHOST-COP 10:58:19 11. 09. 2014
default.png
JANAK [2014-09-11 10:13:17]: Ale proč to pořád chceš v trestně-právní rovině? :-) Když tvůj příklad není v trestně-právní rovině? :-) Pojem "nezletilé dítě" byl češtinářský paskvil, řekl bych - každé dítě je nezletilé. Nemotejme se taky pořád jen kolem holého práva a buďme i lidmi. Takže koukněme se třeba do slovníku, co znamená pojem nezletilý, resp. zletilost. Karels zde poukazuje na nového "občana", kde v §30 je uvedena zletilost.
Jinak jednou nohou v kriminále jsi v téhle branži tak jako tak.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu JANAK 10:14:57 11. 09. 2014
janak.jpg
JANAK [2014-09-11 10:13:17]: btw. není to trestní právo krásná věc? pořád jednou nohou v kriminále ;)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio