Komu čest,tomu čest aneb už to vidí i ostatní
Když jsem si přečetl článek pana doktora, který mě také učil jako mnoho dalších studentů,nedalo mi to a překlopil jsem jej.Chtěl jsem komentovat tento článek,ale myslím,že můžu jen napsat "díky pane doktore za Váš objektivní názor"Komu čest,tomu čest.Přeji Vám,aby jste si užil mnoho pohody a zdraví ve svém zasloužilém důchodu.Škoda takovéto ztráty pro mnoho policistů.S úctou k Vám - Plechatý Miloš
Překlopený článek:
Přišel čas a po 32 letech služby odcházím do penze. Začínal jsem na chodníku a po vystudování tehdejší Fakulty vyšetřování v Bratislavě formou denního studia (4 roky ) končím jako učitel v Brně. Dotáhl jsem to na bez „žabákování“ (poctivě po odsloužených letech) na majora, abych byl letos „ponížen“ na kapitána. Nestěžuji si.
Učil jsem stovky (odhadem přes 5.000) studentů, včetně vysokoškoláků, kteří k policii nastoupili, ale i ve specializovaných kurzech pro managment. Na základě dlouhodobých zkušeností mohu učinit závěr, byť pouze subjektivní. Vůbec není potěšující.
V každé třídě o počtu 25 studentů ZOP jsou pouze 2-3 lidé, ze kterých by skutečně byli špičkoví profesionálové, pokud je ve výkonu někdo nenaučí práci „flákat“, tedy šidit. Tentýž počet studentů (2-3) jsou doslova na „zavření“ (alkohol, přestupky, negativní postoj k právu apod.). Zbytek je tzv. „šedý„ průměr. Tedy lidé, kteří musí být k práci „tlačeni“. Otázkou zůstává, nakolik je praxe chytí. Druhá část „šedého“ průměru od policie po určité době utíká.
Vše se odvíjí od motivace. Nastupující a teprve budoucí policisté vůbec neví, co tato práce obnáší. Jsou doslova „zblblí“ akčními filmy, jednoduchými řešeními (pistolí nebo revolverem) či seriálovými hrdiny. Všichni chtějí být kriminalisty – „tvrďáky“. Co jim zcela určitě nechybí – je sebevědomí. Myslí si, že jsou předurčeni k vyšetřování těch největších kauz. Mezi svými kamarády z civilu se staví do pozic „supermanů“. Zapomínají na to, že když byli civilové, nadávali na policii, teď, když jsou u policie pro změnu nadávají na civilisty… Až odejdou do civilu, začnou opět na policii nadávat, jak dokazují i některá vlákna této diskuze.
Před nedávnem mě známý požádal, abych jeho synovi vysvětlil, co obnáší policejní práce. Prý neví kam jít po gymnáziu. Když jsem se jeho syna zeptal, proč chce k policii jít, zděsil jsem se. Řekl mi, že mezi těmi blby u policie bude zářit. Doložil to argumentem – jeho starší spolužáci, které nazýval blby, jsou u policie hvězdy…
Dalším problémem jsou charakterové vlastnosti některých začínajících policistů. Lžou i v případech, kdy to není třeba. Jsou i případy krádeží mezi studenty, včetně služebních průkazů. Už ve škole se vyskytl případ, že dva studenti se oblékli do uniformy a šli bez zbraně a bloků vybírat pokuty…
Neméně významným problémem – potvrzený výzkumem je, že 1/3 studentů středních škol nerozumí obsahu psaného textu. Platí to i o studentech policejní školy. Neumí se prostě učit. Nečtou. K aplikaci kriminalistiky je nutná představivost. Představivost lze získat nejčastěji čtením, nikoliv mentorováním textu. Výsledky jejich studia bývají pak chabé. Dokonce k hodnocení stačí „splnil“ – „nesplnil“. Asi to bude ve výkonu hrůza.
Studentům chybí zodpovědnost a kázeň s tendencí si na všechno stěžovat, jen aby nebyly vidět jejich nedostatky. Těmto lidem, promiňte mi ten výraz, nazývám „policejní sračky“. Vadí jim, že si nemůžou dělat – stejně jako na gymnáziích – co zrovna by chtěli. Pít „kafíčko“ či jiné „pitíčko“ v hodině, trápí je, že se musí ve třídě přezouvat
Ve výkonu pak těmto jedincům vadí, že nemohou na služebním počítači přehrávat mp3, v kanceláři mají v létě 30 stupňů tepla a chtějí nápravu, služební boty jim tlačí, vadí jim žlutá vesta na uniformě a mohl bych pokračovat (stačí se zase podívat na některé příspěvky na tomto diskusním serveru). S některými doslova „hovadinami“ se pak obrací přímo na Policejní prezídium. Hrůza. Někdy mi to připomíná křik pavlače, zvláště, co se peněz týče. . Ze všeho nejvíc mě „dojalo“ právě toto vlákno. Zde je už jasný výkřik: „Padejte, vaše fleky chceme my !“
Není bez zajímavosti, že v Německu jsou k policii přijímání lidé bez středních škol. Se středoškoláky totiž mají potíže. Každý jejich policista musí projít základní školou, která trvá 2,5 roku (nyní to chtějí zvednout na 3 roky) a dva další roky je pod „patronátem“ staršího policisty (10 let ve službě a více). Teprve po 5 letech se stává policistou samostatným…
Zvláštní kapitolou jsou vysokoškoláci. Na rozdíl od středoškoláků se umí učit. Někteří dovedou i svůj obor uplatnit v praxi. U některých je opět problém v jejich sebevědomí. Cítí se „zneuctěni“ tím, že musí opět do střední školy – nejraději by chtěli pokračovat přímo na Policejní akademii. Jsou-li přijati a nakonec i zařazení na základní útvary, nechce se jim pracovat mezi „středoškoláky“. Jsou i tací, kteří by chtěli nejraději na post nejvyšší. V Německu vysokoškoláka vezmou pouze v případě, že ho potřebují a pak si ho proškolí…
U naprosté většiny absolventů kurzů managmentu (ZÚ) je vidět, že policejní práci rozumí a umí problémy řešit. Podléhají však často - už od dob socialismu starému přísloví „nejsou lidi“. Mnohdy pokorně plní příkazy shora, které často nemají smysl. Zpravidla mají i vysoký smysl pro podřízené jedince a přesně dovedou rozeznat „vychcánky“ a „dříče“.
Současnou krizi vidím jako krizi managmentu, která nejvíce dopadá na všechny výkonné útvary. Mladí, často velmi nezkušení, avšak vysokoškolsky vzdělaní cítí šanci získat post. Do funkcí se derou i mnozí neuznaní středoškoláci. Jedinou motivací – zdá se mi, je získat peníze a uznání svého JÁ. Praxe, zkušenosti, znalosti a výsledky jdou jaksi stranou. Bojím se, že přísloví – mnoho psů, zajícova smrt bude uplatněno i proti zkušeným. Prosím, aby zodpovědní byli zodpovědní…
Nikdy jsem nikomu nevelel, nikdy jsem nebyl v pozici vedoucího. Proto se řadím mezi řadové. Řídil jsem se po celá léta jediným: „Udělej, co musíš, ždibíček navíc a vykonej jeden dobrej skutek denně“. Odcházím s dobrým pocitem, že jsem snad pro policejní sbor něco udělal.
UBS-MILOS :: Datum založení: 11. 02. 2008 :: celkem 7 komentářů