Starouš, R489: Starouš:
V první polovině tvého textu nemám důvod s tebou nesouhlasit, v druhé půlce je to horší. Mám obavu, že se v ní dopouštíš jistých drobných podpásovek.
Co mám na mysli? Třeba tvrzení, že šíření KM ve světě má komerční pozadí. Pouze KM? Řekl bych, že v podstatě každý bojový styl má (mají) jeho nositelé tendenci šířit (předávat, učit). Jen jsou v tom (a tedy v jeho propagaci) více či méně úspěšní.
A pokud v moderní době cokoliv šíříte (nejde jen o bojové sporty), zakousnete se do toho neboť ve svoji věc, svůj styl, věříte, začnete to dělat „na plný úvazek“ tak se tím postupně začnou i šiřitelé (učitelé) živit. A jsme v komerční sféře. Ano, učení bojových sportu je komerční věc. Ať už jde o Musado, Krav-Magu, nebo třeba MuayThay. Nikdo, kdo to dělá déle, to nedělá pro zlaté oči svých žáků. A i kdyby to pro jejich zlaté oči dělat chtěl, z něčeho musí žít. Takže bojovové sporty (všechny) jsou z tohoto hlediska byznys, jako každý jiný, navíc se se na něj váží i další tržení segmenty (např. výroba a prodej potřeb a pomůcek, značkových oblečení atd..). Takže zkrátka postavení KM je stejné jako jiných bojových stylů, jen je v dnešní době zrovna populárnější (nebo známější) než sporty (styly), které takto svoji popularitou dominovaly před deseti, dvaceti, či padesáti lety.
Pokud jde formulaci „rychlokvašky“, tak v této souvislosti bych to považoval za další drobnou neférovost. Schopnost učit se ( naučit se a pak také učit další) je velmi individuální a odvíjí se od mnoha faktorů, přičemž není pochyb že jsou lidé, kteří za pět let cvičení neumí tolik co nadaný, pohybově i mentálně dobře vybavený jedinec za rok ( Vím -bohužel- o čem mluvím, zejména v první půlce věty:-)) … ale zpět k tématu: Pokud je nějaký bojový styl na našem území víceméně šířený až posledních několik let, nemá zde tradici atd.. tak nazývat jeho průkopníky (v tomto případě bry. Otípkovi) „rchlokvaškami“ se mi zdá trochu podobné, jako kdyby někdo říkal že bří Wrigthové byly rychlokvaškami v problematice motorového létáni:-) .. A ostatně domnívám se, že třeba Jakubovi O. by Izraelci certifikat „Law enforcement instruktor“ neudělili, pokud by měli sebemenší pochybnost, že by při případném výcviku policistů mohl KM (IKMF) udělat ostudu v tak strategické instituci, jako je policie spřátelené země..
Ztotožnil bych se s tebou ale opět na konci tvého textu, kdy píšeš o potřebě psychické a fyzické odolnosti. O tom samozřejmě není sporu ale rozhodně se nedomnívám, že by s tímto zrovna na straně současných instruktorů KM byl nějaký problém. Tady bych ještě zmínil, že za podstatný faktor považuji i jistou „psychologii válečníka“ (nebo spíš v pouličních podmínkách „psychologii rváče“), kterýžto faktor má v reálu za následek to, že podstatně méně fyzicky i technicky disponovaný jedinec „projde“ přes lépe vybavený, leč psychicky méně disponovaný, protějšek. Osobně jsem velmi zvědav, jak právě s tímto dokáže KM pracovat, neboť pokud je o výcvik běžných civilistů (kteří právě ke KM nyní zřejmě tíhnou, neb v této nestále době hodlají lépe pečovat o svoji bezpečnost a KM v podobě IKMF toto nabízí) tak psychologie konfliktu (v konfliktu a před konfliktem) je hodně zásadní okolnost, se kterou je právě u těchto civilistů nutné pracovat se stejnou pečlivostí jako s fyzičkou a technikou.. A já jsem zvědav, zda-li a jak se KM v této problematice osvědčí, metodický a odborný potenciál pro to IKMF jako celek bezesporu má. Ale na to, jak se tento potenciál uplatní v české a moravské realitě, je příliš brzo na nějaké soudy a závěry, neboť vše je (tím spíše v kontrastu s jinými styly a sporty) je u nás, v ČR, teprve v počátcích.
R489: S něčím z toho co píšeš určitě nemám problém se ztotožnit, v jiných věcech bych ale oponoval. Každopádně díky za názor i za tip!
Pěkné odpoledne!
DS