Drexo máš pravdu. V globálu jsou dnešní mladí vyzrálí mnohem více než svého času důchodkyně Vlasta (teda chtěl jsem uvést jak na co)! Sice neznám statistiku úspěšnosti, ale i před r.1989 byli testováni zájemci o službu u SNB cca ve věku 18-19 let, kdy vykonali náhradní voj.službu, a poté sloužili „pod jednotným velením“ u pohotovostního pluku (tedy ve věku dnešních uchazečů o službu u PČR). Pracovní psychologie je již za desetiletí vymakaný obor, a v USA už ve třicátých letech byli testováni piloti a další specialisté v armádě. Připravit se na psychotesty lze asi jen do určité míry, a souhlasím také s Honzadem , že je těžké znát, co všechno mají na tebe zjistit. A ani tolik nezáleží jaké máte vzdělání, jestli střední nebo vysokou školu. Rovnice jako v matfyzu se zde neřeší. Nehladě na to, že existuje několik souborů testů (byť strukturovaných podobně). Jste li na hraně, a umožní vám ještě ústní pohovor, tak vám moc nepomůže budete li mít při pohovoru nehty okousané do krve, a nebo naopak nasadíte li masku suverénního ranaře (když výsledek záludných otázek vás pasoval do role nerozhodného bojínka, špatně reagujícího na zátěžové situace). Musíte si také uvědomit, že tento Damoklův meč nad vámi bude vyset celou vaší profesní kariéru. Je součástí výběrového řízení na vyšší post, (některých specialistů – např. pyrotechniků apod.) a nebo na určitý stupeň „určení“ pro seznamování se s utajovanými skutečnosti ( a opět se v každém testu žádá něco jiného). Jak daleko je doba, kdy budou dělat psychotesty řidiči vozidel s právem přednosti v jízdě. Za svou profesní kariéru jsem dělal psychotesty několikrát, a jednou mě jeden učenec docela rozhodil, když mě nechal před sebe posadit (výběr byl křesla a židle) a pak zjišťoval proč jsem si sedl na židli! Např. psychotesty které jsem dělal v Ústavu leteckého zdravotnictví, (věkový rozptyl byl od cca 23 do 45 let, - viz ta „důchodkyně“ je samozřejmě sestaven tak aby tento rozdíl bral v úvahu, a zjišťoval některé osobnostní vlastnosti potřebné pro přechod na vyšší typ stroje (počítal již s určitou praxí), a naopak se lišil od vstupních prohlídek před zahájením elementárního pilot. výcviku. Pro mé permanentní rivaly – u všech testů jsem prošel!