Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Uchovávání DNA bez prokázané viny? Protizákonné... (REDAKCE)

Uchovávání DNA bez prokázané viny? Protizákonné...

Foto: Šroubovice DNA
Odhalování zločinců, kteří nejsou známými firmami, má být pro detektivy už brzy složitější. Úřad pro ochranu osobních údajů konstatoval, že pražský kriminalistický ústav uchovává záznamy lidí v rozporu se zákonem. Z databází tak policisté budou zřejmě muset vyškrtnout všechny jedince, kteří se nedopustili zvlášť závažných trestných činů.
Autor: Michal Tošovský
Publikováno: 11. 12. 2008
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu LUKAS-CISAR 10:05:09 25. 11. 2011
default.png
Ježiš jsem ňouma. Sem si nevšiml, že článek je tři roky starý. Omlouvám se.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu LUKAS-CISAR 10:03:03 25. 11. 2011
default.png
TADEASB [2008-12-14 13:51:12]:
Vážený, to si trochu pletete. Neuchovává se žádný biologický materiál, ale pouze zakódovaná DNA. DNA už je sama o sobě kód. Je to jen sled nějakých znaků. Dále je tato databáze oddělena od údajů osob. DNA a konkrétní osoba se přiřazuje až při shodě. Přístup je monitorován a omezen na několik málo lidí. Vás skutečně toto znepokojuje? Generační Špunt ani jiný policista nebude mít přístup k vašemu ani jinému vzorku DNA v databázi. I kdyby nakrásně měl a vytvořil si krevní stopu, tak co by s ní jako měl dělat, aby vás z něčeho usvědčil? Nejsme scifi kriminálka ze seriálu a postupy zajištění a vyhodnocování stop jsou jasně dané a mají zabránit zneužití ze strany kohokoli. A nemluvim ani o tom, že na jedné stopě případ nestojí.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu JIRIKKK 13:02:39 17. 12. 2008
default.png
bývalý plně souhlasím s názorem bývalého...nevidím jediný problém je to jako databáze otisků.....taky nedokazují vinu, ale je to jen jeden z důkazů...

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu GENERACNI-SPUNT 11:19:50 17. 12. 2008
default.png
DNA Fakta o Národní databázi DNA * databáze začala fungovat od poloviny roku 2002; je určena pro odhalování a předcházení trestné činnosti * část, kde se uchovávají genetické profily ve formě alfanumerického kódu, se nazývá CODIS * americká FBI poskytuje software státním institucím po celém světě, což zaručuje jednotnou správu dat * v současné době systém využívá zhruba 40 států * přístup k údajům je umožněn jen omezenému počtu vyškolených policistů, každá činnost v databázi je monitorována * česká databáze obsahuje v současné době na 40 tisíc genetických profilů Zdroj:Týden.cz

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu J-WAYNE 10:43:25 17. 12. 2008
J.Wayne.jpg
www.tyden.cz/rubriky/domaci/kriminalka-se-bouri-utok-na-dna-databazi-je-cileny_96176.html

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu BYVALY 16:32:42 16. 12. 2008
default.png
názor Nejvíce se budou topořit ti, kteří mají z minulosti nějaký ten záznam v RT anebo ti, kteří si nedovedou život bez páchání trestné činnosti ( byť i drobnější) představit. Ve výše uvedených případech nevidím důvod, proč by vzorky DNA neměly být v databázi. Slušný člověk se nemusí ničeho obávat a takové kecy o případném zneužití - to je již obehraná věc

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu J-WAYNE 17:25:00 14. 12. 2008
J.Wayne.jpg
já jsem jednoznačně zastánce odběru DNA a to u všech bez rozdílu.. nepáchám, žádnou závažnou trestnou činnost tak mě to nechává naprosto chladným.. také bych byl pro aby každý žadatel o vstup na území ČR tento odběr DNA musel podstoupit(mluvím hlavně o vízových cizincích), stává se totiž poslední dobou, módou, že si cizinci své papilární linie seřezávají nebo rozleptávají kyselinou a potom je nejsme schopni podle otisků ztotožnit.. není jiná možnost.. je nová doba.. nebude dlouho trvat a budeme nuceni dělat i otisky uší..(ty si snad odřezávat nebudou) pokud se budeme bavit o zneužitelnosti.. do databáze má přístup pouze omezený okruh lidí, tady nejsme v seriálové kriminálce L.A. Zneužít se dá dnes přeci vše.. za bezpečí se musí zaplatit určitá daň.. a já jsem ochoten jí zaplatit!

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu TADEASB 13:51:12 14. 12. 2008
default.png
Já jako běžný občan nejsem ze shromažďování DNA dvakrát nadšený. Od pachatelů si to klidně berte, ale výzkum DNA je zatím v plenkách, takže nikdo neví jak takový vzorek půjde zneužít za deset let. Třeba z něj v budoucnu půjde vytvořit biologický materiál. A pak by mě děsila představa, že takový zkušený komunistický Generační špunt bude mít nevyřešený případ a zároveň přístup k mému vzorku DNA, ze kterého si může vytvořit třeba krevní stopy... Policie není dokonalá, to musíte uznat, takže uchovávní DNA obyčejných lidí může být i rizikové.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu KOSTA 20:54:04 13. 12. 2008
default.png
Mimo téma DNA dnes ve zprávách nadhodili problém, MV prosadilo jako dostaučující důkaz alkoholu v krvi dechovku do Drägeru, MD se však šparjcuje. Ten přiblblo mluvčí min.dopravy řekl, že je nějaký zákon nezajímá, jsou zásadně proti tomu aby o množsví alkoholu a tedy spáchání přestupku či tr. činu rozhodoval výsledek dechovky - tedy stroj. Jediný důkaz který MD uznává je robor krve - kde výsledek závisí na lidském faktoru (asi laborantovi). a) mluvčí je to osel, protože naznačje, že výsledek měření alkoholu v krvi zavisí jen na lidech (zřejmě nepoužívají žádné přístroje, které pak vyhazují čísla) b) mluvčí a jeho chlebodárci jasně proklamovali, že je žádný zákon nezajímá, jedině jejich výklad a názor je správný fuj ministerstvu dopravy, jdu ven blejt

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu NASEPTAVAC 20:22:25 12. 12. 2008
default.png
DNA ...klidně plošně a od narození. Neschraňujeme totiž kompletní DNA ale pouze několik málo znaků umožňující individuálně určitou identifikaci osob a možná to, zda jde o muže či ženu :-) Je to na vyšší úrovni než otisk papilárních linií, ale ne o tolik. A zde nám už otisk v pasech nevadí? Ono se policejní využití DNA vůbec nafukuje, ostatně jako všechno málo probádané.... Jinak souhlasím s Pimem: každá svoboda něco stojí. Nemůžeme být všichni maximálně svobodní a zároveň chtít po společnosti, aby zajistila fungování nějakých pravidel. Dodržování pravidel souvisí s jejich vymahatelností a vymahatelnost znamená zásah do osobních svobod. Také nemám žádný problém s evidováním DNA.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio