Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Za pradědečkem Letecké služby Policie České republiky (REDAKCE)

Za pradědečkem Letecké služby Policie České republiky
Ilustrační: Avia B-534
Foto: http://letectvi.wz.cz
V letošním roce oslaví Letecká služba Policie České republiky patnácté výročí své novodobé existence. V žádném případě se však nejedná o první policejní letecký sbor na našem území. Ten totiž vznikl již v roce 1935 v rámci československého četnictva v podobě takzvaných četnických leteckých hlídek.
Autor: Pim Burger
Publikováno: 16. 06. 2009
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu DENVER 20:13:55 30. 06. 2009 blokovaný
default.png
Každému, kdo se zajímá o letadla a letectví doporučuju planes.cz

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu O-KOLAR 17:49:36 26. 06. 2009
default.png
Přiznávám se, že mé znalosti o ČLH vycházejí převážně z knih Jindřicha Marka, který v přehledu ČLH žádné jednotky na Podkarpatské Rusi neuvádí. Michal Dlouhý se v knize "Případy z pátrací služby" zmiňuje o jednom případu použití četnického letadla při pronásledování zločince na Podkarpatské Rusi, v tomto případě bylo však letadlo dodáno z letiště ve Vajnorech na Slovensku.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER ONLINE 16:37:49 26. 06. 2009
Pim Burger.jpg
O. Kolář Ano, asi to bude ono. Myslím, že nějakého Pongrácze si vybavuji. Nejsem si ani jistý, zda nad Podkarpatskou Rusí vůbec nějaká četnická letadla dohlížela. Je možné, že to tam měla na starosti pouze armáda, nevíte o tom něco?

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu O-KOLAR 16:28:12 26. 06. 2009
default.png
Tou šarvátkou s Uhrem bude zřejmě incident z 25. října 1938, kdy maďarský stíhač László Pongrácz ve Fiatu C.R. 32 sestřelil československý Letov Š.328, který ovšem patřil vojenskému letectvu. Při zmíněné akci zahynul pozorovatel sv. asp. Jaromír Šotola, patrně první příslušník čs. letectva, padlý v bojové operaci. Pokud jde o ČLH, nevím o tom, že by se jejich letci někdy dostali do vzdušného konfliktu. Znám pouze případ ze září 1938, kdy byl letoun ČLH pilotovaný strážmistrem Janem Bajerem u Schwaderbachu ostřelován ze země henleinovci.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER ONLINE 00:14:06 19. 06. 2009
Pim Burger.jpg
Generační špunt Napsal jsi to mooooc hezky, škoda, že půlce toho nerozumim...:-)) Nicméně mám pocit, že ČLH vůbec neměly za úkol po někom střílet-vlastně to bylo zakázáno-měli jen donutit pilota přistát(neplatilo pro sebeobranu). A nejsem si taky jistý, jestli se tak někdy opravdu stalo. Jindřich Marek snad popisuje nějakou tu leteckou šarvátku s nějakým tím Uhrem, ale to bylo myslím nad Podkarpatskou Rusí a nejsem si jistý, zda to byla právě ČLH.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu GENERACNI-SPUNT 11:39:12 18. 06. 2009
default.png
Aera.... Když už zde bylo zmíněno bezp. letectvo, tak poslední stíhačku kterou letka MV vlastnila (po r.1945) byl mezek Bf 109 6G, s klasickým červeným čumákem a náběžkami. V kódu ČSR označována C 10 ( dvou místné CS 10). Pro armádní použití byly rekonstruovány BF 109 pod označením S 199. Po tom co „samovznícením na několika místech“ ( pro citlivé ochránce sudeťáků) vyhořel sklad let. motorů „DB 605“ v cukrovaru Krásné Březno, muselo být přestavěno motorové lože na motory JUMO z He-111. Oproti orig. měl nižší výkon. Mess. 109 měli u nováčků značný respekt, neboť měly špatnou vlastnost-snahu při rozběhu na VPD „utíkat“ z dráhy(díky precesnímu momentu mohutné vrtule). Co se týká porovnání některých údajů Avie B-535 z 1936 a Me. Bf. 109 B2 z r.1936 : B-535 : rychlost 375 km/hod., teoretický dostup 10 600 m., výzbroj 4 kulomety. Bf 109 B2 : rychlost 470 km/hod., teoretický dostup 8 100 m., výzbroj 1 kanón, 2 kulomety. Pro srovnání Avia B 135 (dodělaná verze B 35) z r.1939 : rychlost 535 km/hod. teoretický dostup 8 500 m., výzbroj 1 kanón a 2 kulomety. Na veletrhu v Bruselu v r.1939 si B 135 vysloužila zaslouženou pozornost, bohužel už létala s hákovým křížem. 12 vyrobených kusů bylo přenecháno Bulharům i s výrobní dokumentací. Jejich vrstevník z řady Bf 109….již v té době dosahoval rychlosti 600 km/hod., dostup 10 000 m. Avia B-535, 4 řady se zakrytou kabinou (1939) a kapotovaným podvozkem, dosahoval rychlosti 405 km/hod. s teoretickým dostupem 10 600 m. Verze Bk s 20 mm kanónem střílejícím dutou klikovkou se již nedočkala výroby. Z letadel které používala ČLH, bojovaly na straně povstalců proti Němcům (koalici) ve SNP Avia B-535 a Letov Š 328. Tak jako četníci (SOS) na zemi, tak i četnické letecké hlídky měli převážně zakázáno střílet na let. narušitele v pohraničí, aby se Hitler neprovokoval. S Maďary k několika střetům došlo.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER ONLINE 00:02:05 18. 06. 2009
Pim Burger.jpg
A ještě oprava... Spletl jsem si, co se týče taranů atd. Kožeduba s někým jiným. Ale trojnásobný hrdina SSSR to byl každopádně...:-))

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER ONLINE 23:51:25 17. 06. 2009
Pim Burger.jpg
A ještě doplnění... Kdybych se měl jednou bavit o zahraničních letcích a hrdinech, tak bych raději mluvil např. o těch sovětských. Přiznám se, že když jsem četl životopis Ivana Kožeduba, nositele tří vyznamenání Hrdina SSSR, která nedostal jako Brežněv a ostatní pohlaváři za členství v Politbyru nebo Alexandr Pokryškin, první nositel tohoto vyznamenání, tak můžu jenom smeknout. To byli skuteční hrdinové-když člověk čte, jak Kožedub se svym dvouplošníkem taranoval hned v roce 41 německý letoun při zoufalé obraně hranic, tak má skoro až chuť říct, že to byl blázen. Jsou to naprosto neuvěřitelné příběhy a dle mého jim Udet nesahá ani po kotníky.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER ONLINE 23:38:10 17. 06. 2009
Pim Burger.jpg
Danik No však taky jo-jenže Udet nosil na můj vkus dost špatnej střih uniformy a ani barva nebyla z nejlepších...:-))O výšivkách na ní ani nemluvě...:-))A přestože je dnes trošku populární znát životopis Udeta, Rommela, Staufenberka nebo Guderiana, tak já tyto lidi nevidím zrovna jako nějaké hrdiny a proto mě o nich ani nebaví číst. Možná byli někteří z nich schopnější, než ostatní, ale rozhodně žádní hrdinové. Je až směšné, jak moc dobře známe tyhle náckovský oficíry a jak málo známe naše vlastní opravdové hrdiny. Zajímalo by mě, kolik toho z hlavy víš třeba jen o Peřinovi, Bryksovi atd.? Vsadim se, že ne tolik, co o Udetovi. Tím tě samozřejmě nechci nějak kárat nebo tak - nejsem na tom ostatně sám o moc líp. Ale zase mě to upřímně mrzí...:-)) Neznalost Udeta vůbec.:-))

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu DANIK 23:21:42 17. 06. 2009
Danik.jpg
teda Pime a já myslel, že ty máš ty hystorické hrdiny rád. Zrovna Ernst Udet byl jedno z největších leteckých es první světové války - na konci války byl nejúspěšnější přeživší pilot války - měl 62 potvrzených sestřelů - taky jeden z nejlepší akrobatických pilotů na světě. A dokonce nebyl ani nacista. Byl pilot, ne organizátor, tak proto to asi nezvládl. Avie sice na 109 neměla, ale bojovat s nima schopná byla, první 109 nebyly žádnéj zázrak a být vo trochu víc času začaly by se ve velkém vyrábět Avie B-135 a to by byly ty správné letouny. Skopčáci by si užili nakládačku hned na začátku války. Tak čau

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio