Aera.... Když už zde bylo zmíněno bezp. letectvo, tak poslední stíhačku kterou letka MV vlastnila (po r.1945) byl mezek Bf 109 6G, s klasickým červeným čumákem a náběžkami. V kódu ČSR označována C 10 ( dvou místné CS 10). Pro armádní použití byly rekonstruovány BF 109 pod označením S 199. Po tom co „samovznícením na několika místech“ ( pro citlivé ochránce sudeťáků) vyhořel sklad let. motorů „DB 605“ v cukrovaru Krásné Březno, muselo být přestavěno motorové lože na motory JUMO z He-111. Oproti orig. měl nižší výkon. Mess. 109 měli u nováčků značný respekt, neboť měly špatnou vlastnost-snahu při rozběhu na VPD „utíkat“ z dráhy(díky precesnímu momentu mohutné vrtule).
Co se týká porovnání některých údajů Avie B-535 z 1936 a Me. Bf. 109 B2 z r.1936 :
B-535 : rychlost 375 km/hod., teoretický dostup 10 600 m., výzbroj 4 kulomety.
Bf 109 B2 : rychlost 470 km/hod., teoretický dostup 8 100 m., výzbroj 1 kanón, 2 kulomety.
Pro srovnání Avia B 135 (dodělaná verze B 35) z r.1939 : rychlost 535 km/hod. teoretický dostup 8 500 m., výzbroj 1 kanón a 2 kulomety. Na veletrhu v Bruselu v r.1939 si B 135 vysloužila zaslouženou pozornost, bohužel už létala s hákovým křížem. 12 vyrobených kusů bylo přenecháno Bulharům i s výrobní dokumentací. Jejich vrstevník z řady Bf 109….již v té době dosahoval rychlosti 600 km/hod., dostup 10 000 m. Avia B-535, 4 řady se zakrytou kabinou (1939) a kapotovaným podvozkem, dosahoval rychlosti 405 km/hod. s teoretickým dostupem 10 600 m. Verze Bk s 20 mm kanónem střílejícím dutou klikovkou se již nedočkala výroby.
Z letadel které používala ČLH, bojovaly na straně povstalců proti Němcům (koalici) ve SNP Avia B-535 a Letov Š 328. Tak jako četníci (SOS) na zemi, tak i četnické letecké hlídky měli převážně zakázáno střílet na let. narušitele v pohraničí, aby se Hitler neprovokoval. S Maďary k několika střetům došlo.