Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

SOUTĚŽ O NEJLEPŠÍ AMATERSKÉ POLICEJNÍ NÁBOROV...
5 dní | RV: Nalákáme lidi pěknou náborovou kampaní a pak...
Policie ČR představila nové náborové vizuály...
14 dní | POLICISTA23: Vtipné je, že ten snědý muž má jednou nprap. ...
Stravování policistů během nočních směn...
29. 08. 2017 | DAX: Stravovací poradce řezník Jíra doporučuje jak...
POLICEJNÍ HON NA VODÁKY, NEBO BEZOHLEDNÉ OCHM...
16. 08. 2017 | SANTIAGO-SAN: REPLY:TAHAC:68408-1:2017-08-13 07:10:29: Díky...
Zveme vás na diskusi s nizozemskými policisty...
14. 08. 2017 | ROBCA: O policii a její práci se příliš nemluví, ale...
Policista z Vodňan střílel na ozbrojeného úto...
23. 07. 2017 | VETERAN2: Teď bych čekal, že se ozve JUDr. Denver. Tak...
Wachpolizei – saská odpověď na migrační krizi...
18. 07. 2017 | PETR-KLINOVSKY: Problémy s náborem jsou všude a důvody jsou v...
Brněnské podsvětí ovládají ukrajinské gangy...
10. 07. 2017 | VETERAN2: Tenhle článek se tu na chvíli objevil. Je to ...
Epitaf pro Václava
21. 06. 2017 | HLINA-HLINOVA: REPLY:RENY:68176-1:2017-04-21 21:29:05: Reny,...
NEZAPOMENEME: Martin Bartoš, Jaroslav Tesař, ...
10. 06. 2017 | P_KREJCI: REPLY:PETR-KLINOVSKY:68264-1:2017-05-29 13:47...
Právník - boční vstup
včera | SIMII-K: REPLY:MELCHI:68540-1:2017-09-21 20:35:02: Děk...
Donucováky a profeska? Cvičí se to vůbec ???...
včera | BOBRAS: REPLY:RV:68537-1:2017-09-19 20:26:16: Jo ...
Výměna - já do Ostravy nebo okolí - ty Praha ...
6 dní | NOMEX25: Stále aktuální ...
CO člověka čeká při bočním vstupu
8 dní | BOBRAS: Fakt je jeden, Je hromada míst, kde má boční ...
Co všechno se fasuje z výstrojáku před ZOPkou...
8 dní | BOBRAS: Hehe :D Řeknu ti to takhle, evidentně asi n...
Test na drogy i z moči nebo pouze z krve ?
8 dní | JERY1: Ty jsi prototyp člověka, který stojí na opačn...
Kam na střední školu?
9 dní | _JANCERNY_: REPLY:JURA66:68515-1:2017-09-12 18:29:57: Ješ...
Fyzické Praha
11 dní | MARMAR: trnkalinka: jasně, že je to potřeba. Ale při ...
ZOP - Stráž pod Ralskem
12 dní | YKNES: REPLY:JERSEY27:68474-1:2017-09-01 13:31:29: t...
Výměna - Já chci do PRAHY, ty bys šel do JIHO...
12 dní | MMH: Plati to jeste?...

Za pradědečkem Letecké služby Policie České republiky

Ilustrační: Avia B-534
V letošním roce oslaví Letecká služba Policie České republiky patnácté výročí své novodobé existence. V žádném případě se však nejedná o první policejní letecký sbor na našem území. Ten totiž vznikl již v roce 1935 v rámci československého četnictva v podobě takzvaných četnických leteckých hlídek.
Ilustrační: Avia B-534 | Foto: http://letectvi.wz.cz

Četnické letecké hlídky vznikly k 1. červenci 1935, což bylo v porovnání s bezpečnostním letectvem v okolních státech poměrně pozdě. Hlavním důvodem jejich založení se stala v první řadě potřeba zajištění výlučné pravomoci a svrchovanosti státu ve vzdušném prostoru nad územím ČSR. Jednalo se především o reakci na špionážní přelety německých, ale také maďarských letadel, které se začaly množit v souvislosti s nástupem Adolfa Hitlera k moci v sousedním Německu v roce 1933.



Původní počet těchto leteckých hlídek byl pět (ČLH Cheb, Liberec, Hradec Králové, Dolní Benešov a Bratislava), do roku 1938 pak vzniklo dalších jedenáct stanovišť. Každá četnická letecká hlídka měla na starost 3 až 5 četnických oddělení. Ve stavu byli zařazeni letci, pozorovatelé, letečtí mechanici, radisté a řidiči. Pro nedostatek odborníků v řadách četnictva sloužili v tomto sboru příslušníci armádního letectva. Četnické letecké hlídky byly postupně vybaveny letadly typů Škoda D-1, Aero AP-32, Avia B-534 a Letov Š-328.

O tom, že létání u četnické letecké hlídky si ničím nezadalo s létáním u armády, svědčí i nehoda, která se stala u Dvora Králové nad Labem dne 7.února 1938. Toho dne odstartoval kapitán letectva František Rypl z letiště v Hradci Králové směrem na Krkonoše k hlídce nad státní hranicí. Hlídka začala bez nejmenších problémů a pilot se přes Sněžku, Špindlerův Mlýn, Mísečky, Žacléř, Königshan (dnešní obec Královec-pozn. autora), Trutnov, Červený Kostelec, Hronov a Náchod dostal až k České Skalici.



Za Českou Skalicí narazil František Rypl v 15:45 hodin na souvislý pás nízké husté mlhy, přes jejíž clonu zachytil pouze pár orientačních bodů v podobě kostelní věže v Josefově a komínu cukrovaru ve Smiřicích, která mu však zcela znemožňovala přistát nejen v Hradci Králové, který byl také zcela zahalen, ale také na vojenském letišti v Josefově.

V této prekérní situaci se 35letý pilot rozhodl pro riskantní nouzové přistání na zoraném lánu pole u Dvora Králové nad Labem, který se mu zdál zmrzlý. Půda však byla pod příkrovem sněhu rozměklá a při dosednutí se kola ihned zabořila do měkké země, což způsobilo převrácení celého letounu na záda a zaklínění kapitána Rypla v letadle. Z kovové pasti ho museli vyprostit až přivolaní občané.



Kapitán letectva František Rypl při nehodě utrpěl vymknutí levého kloubu ramenního, odtržení velkého hrbolu kosti ramenní a zlomeninu sedmého žebra vlevo. Jeho léčba byla odhadnuta na 4 týdny. Letoun Avia 534-195 s imatrikulačním číslem OK-PAR byl 8. února 1938 rozmontován a převezen k leteckému pluku 1 v Hradci Králové.




Text: Pim Burger

Zdroj: Macek, P., Uhlíř, L.: Dějiny policie a četnictva II. – Československá republika (1918-1939), Národní archiv České republiky

Vložil: Pim Burger
Publikováno: 16. 06. 2009


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 19
Diskutovat ke článku.