Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
2 dní | AF13: 38 let to neni bezny uchazec o sluzbu u PCR.....
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
6 dní | VETERAN2: Nábor vyučených jsem zažil dvakrát. Celkem v...
MÁ POLICEJNÍ SVÁTOST SMÍŘENÍ
17. 12. 2017 | SPATNEZKUSENOSTI: Souhlasím. Až na rádoby JUDr komorouse. Měl j...
Nošení nožů v Německu
16. 12. 2017 | PETR-KLINOVSKY: REPLY:BOMILDA:68796-1:2017-12-12 11:29:11: Do...
Benefiční kalendář olomoucké zásahovky podpoř...
09. 12. 2017 | TRNKALINKA: Pánové a dámy, loňský kalendář byl mimořádně ...
Wachpolizei – saská odpověď na migrační krizi...
02. 12. 2017 | VETERAN2: REPLY:PETR-KLINOVSKY:68780-1:2017-12-01 22:22...
Policie ČR představila nové náborové vizuály...
15. 10. 2017 | KUBIK123: Toto je nic moc. ...
SOUTĚŽ O NEJLEPŠÍ AMATERSKÉ POLICEJNÍ NÁBOROV...
19. 09. 2017 | RV: Nalákáme lidi pěknou náborovou kampaní a pak...
Stravování policistů během nočních směn...
29. 08. 2017 | DAX: Stravovací poradce řezník Jíra doporučuje jak...
POLICEJNÍ HON NA VODÁKY, NEBO BEZOHLEDNÉ OCHM...
16. 08. 2017 | SANTIAGO-SAN: REPLY:TAHAC:68408-1:2017-08-13 07:10:29: Díky...
Zapomněl jsem na něco?
11 hodin | AF13: Otázka s ohněm je tam proto, že si pak lidé z...
Prosím o rychlou radu, moc by mi to pomohlo
včera | GHOST-COP: REPLY:AF13:68949-1:2018-01-15 13:50:07: To mě...
Otázky u Psychotestů k PČR
včera | GHOST-COP: Staré vlákno koukám... Ale něco přidám. U otá...
Od nového roku náborový příspěvek?
včera | ARMYN: REPLY:KERTO:68951-1:2018-01-15 18:49:42: ...
Má dnes vůbec nějaký smysl hlásit se k PČR?...
včera | PETR-UVAHAT: Bóóže... ...
Psychotesty - rozdíl mezi městskou policií a ...
včera | PETR-UVAHAT: K městské policii se lze hlásit hned... ...
Nárok na výsluhový příspěvek
2 dní | PETR-UVAHAT: Ne, bohužel nástupem zpět do služebního poměr...
strach z vody
2 dní | BLEDYY: ZOP Holesov se plave jednou. 100 m na cas (2 ...
matka-schizofrenička
5 dní | GHOST-COP: To by snad mělo být v pohodě, ale otázka je, ...
Přesčasy 2018 Praha
6 dní | TRNKALINKA: Vím, že tohle asi většina kolegů ráda neuslyš...
Fyzicke testy
30. 11. 2017 | DZULIE:

12. 03. 2017 | MIA:

Za pradědečkem Letecké služby Policie České republiky

Ilustrační: Avia B-534
V letošním roce oslaví Letecká služba Policie České republiky patnácté výročí své novodobé existence. V žádném případě se však nejedná o první policejní letecký sbor na našem území. Ten totiž vznikl již v roce 1935 v rámci československého četnictva v podobě takzvaných četnických leteckých hlídek.
Ilustrační: Avia B-534 | Foto: http://letectvi.wz.cz

Četnické letecké hlídky vznikly k 1. červenci 1935, což bylo v porovnání s bezpečnostním letectvem v okolních státech poměrně pozdě. Hlavním důvodem jejich založení se stala v první řadě potřeba zajištění výlučné pravomoci a svrchovanosti státu ve vzdušném prostoru nad územím ČSR. Jednalo se především o reakci na špionážní přelety německých, ale také maďarských letadel, které se začaly množit v souvislosti s nástupem Adolfa Hitlera k moci v sousedním Německu v roce 1933.



Původní počet těchto leteckých hlídek byl pět (ČLH Cheb, Liberec, Hradec Králové, Dolní Benešov a Bratislava), do roku 1938 pak vzniklo dalších jedenáct stanovišť. Každá četnická letecká hlídka měla na starost 3 až 5 četnických oddělení. Ve stavu byli zařazeni letci, pozorovatelé, letečtí mechanici, radisté a řidiči. Pro nedostatek odborníků v řadách četnictva sloužili v tomto sboru příslušníci armádního letectva. Četnické letecké hlídky byly postupně vybaveny letadly typů Škoda D-1, Aero AP-32, Avia B-534 a Letov Š-328.

O tom, že létání u četnické letecké hlídky si ničím nezadalo s létáním u armády, svědčí i nehoda, která se stala u Dvora Králové nad Labem dne 7.února 1938. Toho dne odstartoval kapitán letectva František Rypl z letiště v Hradci Králové směrem na Krkonoše k hlídce nad státní hranicí. Hlídka začala bez nejmenších problémů a pilot se přes Sněžku, Špindlerův Mlýn, Mísečky, Žacléř, Königshan (dnešní obec Královec-pozn. autora), Trutnov, Červený Kostelec, Hronov a Náchod dostal až k České Skalici.



Za Českou Skalicí narazil František Rypl v 15:45 hodin na souvislý pás nízké husté mlhy, přes jejíž clonu zachytil pouze pár orientačních bodů v podobě kostelní věže v Josefově a komínu cukrovaru ve Smiřicích, která mu však zcela znemožňovala přistát nejen v Hradci Králové, který byl také zcela zahalen, ale také na vojenském letišti v Josefově.

V této prekérní situaci se 35letý pilot rozhodl pro riskantní nouzové přistání na zoraném lánu pole u Dvora Králové nad Labem, který se mu zdál zmrzlý. Půda však byla pod příkrovem sněhu rozměklá a při dosednutí se kola ihned zabořila do měkké země, což způsobilo převrácení celého letounu na záda a zaklínění kapitána Rypla v letadle. Z kovové pasti ho museli vyprostit až přivolaní občané.



Kapitán letectva František Rypl při nehodě utrpěl vymknutí levého kloubu ramenního, odtržení velkého hrbolu kosti ramenní a zlomeninu sedmého žebra vlevo. Jeho léčba byla odhadnuta na 4 týdny. Letoun Avia 534-195 s imatrikulačním číslem OK-PAR byl 8. února 1938 rozmontován a převezen k leteckému pluku 1 v Hradci Králové.




Text: Pim Burger

Zdroj: Macek, P., Uhlíř, L.: Dějiny policie a četnictva II. – Československá republika (1918-1939), Národní archiv České republiky

Vložil: Pim Burger
Publikováno: 16. 06. 2009


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 19
Diskutovat ke článku.