Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Wachpolizei – saská odpověď na migrační krizi...
včera | PETR-KLINOVSKY: REPLY:VETERAN2:68711-1:2017-11-21 23:08:17: N...
MÁ POLICEJNÍ SVÁTOST SMÍŘENÍ
3 dní | VETERAN2: REPLY:GHOST-COP:68696-1:2017-11-16 15:09:27: ...
Policie ČR představila nové náborové vizuály...
15. 10. 2017 | KUBIK123: Toto je nic moc. ...
SOUTĚŽ O NEJLEPŠÍ AMATERSKÉ POLICEJNÍ NÁBOROV...
19. 09. 2017 | RV: Nalákáme lidi pěknou náborovou kampaní a pak...
Stravování policistů během nočních směn...
29. 08. 2017 | DAX: Stravovací poradce řezník Jíra doporučuje jak...
POLICEJNÍ HON NA VODÁKY, NEBO BEZOHLEDNÉ OCHM...
16. 08. 2017 | SANTIAGO-SAN: REPLY:TAHAC:68408-1:2017-08-13 07:10:29: Díky...
Zveme vás na diskusi s nizozemskými policisty...
14. 08. 2017 | ROBCA: O policii a její práci se příliš nemluví, ale...
Policista z Vodňan střílel na ozbrojeného úto...
23. 07. 2017 | VETERAN2: Teď bych čekal, že se ozve JUDr. Denver. Tak...
Brněnské podsvětí ovládají ukrajinské gangy...
10. 07. 2017 | VETERAN2: Tenhle článek se tu na chvíli objevil. Je to ...
Epitaf pro Václava
21. 06. 2017 | HLINA-HLINOVA: REPLY:RENY:68176-1:2017-04-21 21:29:05: Reny,...
Hrdlořezy
7 hodin | LINFAR: ......
Od nového roku náborový příspěvek?
19 hodin | LAURENEC: REPLY:ZUZAN:68714-1:2017-11-22 18:43:25: Veli...
ZOP - Stráž pod Ralskem
22 hodin | JERSEY27: REPLY:MYSICKA:68709-1:2017-11-20 10:25:23: Ah...
ZOP střed. kraj
4 dní | AF13: Cela ZOP je v nejlepsim pripade na rok. Pokud...
K jakému útvaru jít?
6 dní | KUBIK123: REPLY:AF13 Odpovíš k tomu prosím?...
Práce strážníka u MP,,testy, směny,náročn...
6 dní | ADRIMLK: REPLY:GHOST-COP:68698-1:2017-11-16 18:42:07: ...
Trestní bezúhonost
7 dní | GHOST-COP: MORIS: Trestní bezúhonnost bys dle tvého popi...
Fyzické testy - fakta a mýty
9 dní | ZUZAN: Ahoj,dělala jsem je před měsícem. Kliky minmá...
Cizinecká policie - OPKAE
16 dní | LAKYNO101: REPLY:KONIK:68655-1:2017-10-30 12:00:22: Ahoj...
3. týdny v PA
02. 11. 2017 | JURA66: Hele asi takhle ... 90% času tam chodíš v čer...

Za pradědečkem Letecké služby Policie České republiky

Ilustrační: Avia B-534
V letošním roce oslaví Letecká služba Policie České republiky patnácté výročí své novodobé existence. V žádném případě se však nejedná o první policejní letecký sbor na našem území. Ten totiž vznikl již v roce 1935 v rámci československého četnictva v podobě takzvaných četnických leteckých hlídek.
Ilustrační: Avia B-534 | Foto: http://letectvi.wz.cz

Četnické letecké hlídky vznikly k 1. červenci 1935, což bylo v porovnání s bezpečnostním letectvem v okolních státech poměrně pozdě. Hlavním důvodem jejich založení se stala v první řadě potřeba zajištění výlučné pravomoci a svrchovanosti státu ve vzdušném prostoru nad územím ČSR. Jednalo se především o reakci na špionážní přelety německých, ale také maďarských letadel, které se začaly množit v souvislosti s nástupem Adolfa Hitlera k moci v sousedním Německu v roce 1933.



Původní počet těchto leteckých hlídek byl pět (ČLH Cheb, Liberec, Hradec Králové, Dolní Benešov a Bratislava), do roku 1938 pak vzniklo dalších jedenáct stanovišť. Každá četnická letecká hlídka měla na starost 3 až 5 četnických oddělení. Ve stavu byli zařazeni letci, pozorovatelé, letečtí mechanici, radisté a řidiči. Pro nedostatek odborníků v řadách četnictva sloužili v tomto sboru příslušníci armádního letectva. Četnické letecké hlídky byly postupně vybaveny letadly typů Škoda D-1, Aero AP-32, Avia B-534 a Letov Š-328.

O tom, že létání u četnické letecké hlídky si ničím nezadalo s létáním u armády, svědčí i nehoda, která se stala u Dvora Králové nad Labem dne 7.února 1938. Toho dne odstartoval kapitán letectva František Rypl z letiště v Hradci Králové směrem na Krkonoše k hlídce nad státní hranicí. Hlídka začala bez nejmenších problémů a pilot se přes Sněžku, Špindlerův Mlýn, Mísečky, Žacléř, Königshan (dnešní obec Královec-pozn. autora), Trutnov, Červený Kostelec, Hronov a Náchod dostal až k České Skalici.



Za Českou Skalicí narazil František Rypl v 15:45 hodin na souvislý pás nízké husté mlhy, přes jejíž clonu zachytil pouze pár orientačních bodů v podobě kostelní věže v Josefově a komínu cukrovaru ve Smiřicích, která mu však zcela znemožňovala přistát nejen v Hradci Králové, který byl také zcela zahalen, ale také na vojenském letišti v Josefově.

V této prekérní situaci se 35letý pilot rozhodl pro riskantní nouzové přistání na zoraném lánu pole u Dvora Králové nad Labem, který se mu zdál zmrzlý. Půda však byla pod příkrovem sněhu rozměklá a při dosednutí se kola ihned zabořila do měkké země, což způsobilo převrácení celého letounu na záda a zaklínění kapitána Rypla v letadle. Z kovové pasti ho museli vyprostit až přivolaní občané.



Kapitán letectva František Rypl při nehodě utrpěl vymknutí levého kloubu ramenního, odtržení velkého hrbolu kosti ramenní a zlomeninu sedmého žebra vlevo. Jeho léčba byla odhadnuta na 4 týdny. Letoun Avia 534-195 s imatrikulačním číslem OK-PAR byl 8. února 1938 rozmontován a převezen k leteckému pluku 1 v Hradci Králové.




Text: Pim Burger

Zdroj: Macek, P., Uhlíř, L.: Dějiny policie a četnictva II. – Československá republika (1918-1939), Národní archiv České republiky

Vložil: Pim Burger
Publikováno: 16. 06. 2009


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 19
Diskutovat ke článku.