Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Nadporučík Emil Haně: „Črty ze vzpomínek zaži...
26. 08. 2020 | PETR-KLINOVSKY: Dobrý den, ozvěte se na email: Petr.Klinov...
Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
Přestupek
2 dní | AF13: No, jsou to hlavy pomazané, některé personali...
Pmj
6 dní | HOMER: ???...
Jakým útvarem co nejrychleji nahoru ? Respekt...
7 dní | BOOKY90: Ahoj. Nastupuji na ZOP v prosinci. Mám vel...
Plat u Policie
11 dní | LAFREE: REPLY:ANBERLIN:72781-1:2021-10-06 15:48:20: h...
Krev - granulocytopenie/neutropenie
26. 09. 2021 | MATES1234: REPLY:DAPLER:72779-1:2021-09-22 18:50:42: A...
Psychotesty k CS ČR - INFO
22. 09. 2021 | ALOUETTE: REPLY:ANDILEK:71667-1:2020-09-10 20:30:38: Di...
Toxikologie při přijímání k CS?
22. 09. 2021 | ALOUETTE: Ahoj, tak koukám že nikdo neodpověděl...Nicmé...
Přijímací řízení
17. 09. 2021 | APEP: Ahoj, ohledně přípravy na fyzické testy bych ...
Aplikace KIIT
16. 09. 2021 | ERIK3: REPLY:JOHN158:72770-1:2021-09-14 14:44:14: A ...
Pro všechny uchazeče a zájemce o práci u CS....
15. 09. 2021 | GHOST-COP: REPLY:COOP110:72769-1:2021-09-14 11:21:12: A...

Za pradědečkem Letecké služby Policie České republiky

Ilustrační: Avia B-534
V letošním roce oslaví Letecká služba Policie České republiky patnácté výročí své novodobé existence. V žádném případě se však nejedná o první policejní letecký sbor na našem území. Ten totiž vznikl již v roce 1935 v rámci československého četnictva v podobě takzvaných četnických leteckých hlídek.
Ilustrační: Avia B-534 | Foto: http://letectvi.wz.cz

Četnické letecké hlídky vznikly k 1. červenci 1935, což bylo v porovnání s bezpečnostním letectvem v okolních státech poměrně pozdě. Hlavním důvodem jejich založení se stala v první řadě potřeba zajištění výlučné pravomoci a svrchovanosti státu ve vzdušném prostoru nad územím ČSR. Jednalo se především o reakci na špionážní přelety německých, ale také maďarských letadel, které se začaly množit v souvislosti s nástupem Adolfa Hitlera k moci v sousedním Německu v roce 1933.



Původní počet těchto leteckých hlídek byl pět (ČLH Cheb, Liberec, Hradec Králové, Dolní Benešov a Bratislava), do roku 1938 pak vzniklo dalších jedenáct stanovišť. Každá četnická letecká hlídka měla na starost 3 až 5 četnických oddělení. Ve stavu byli zařazeni letci, pozorovatelé, letečtí mechanici, radisté a řidiči. Pro nedostatek odborníků v řadách četnictva sloužili v tomto sboru příslušníci armádního letectva. Četnické letecké hlídky byly postupně vybaveny letadly typů Škoda D-1, Aero AP-32, Avia B-534 a Letov Š-328.

O tom, že létání u četnické letecké hlídky si ničím nezadalo s létáním u armády, svědčí i nehoda, která se stala u Dvora Králové nad Labem dne 7.února 1938. Toho dne odstartoval kapitán letectva František Rypl z letiště v Hradci Králové směrem na Krkonoše k hlídce nad státní hranicí. Hlídka začala bez nejmenších problémů a pilot se přes Sněžku, Špindlerův Mlýn, Mísečky, Žacléř, Königshan (dnešní obec Královec-pozn. autora), Trutnov, Červený Kostelec, Hronov a Náchod dostal až k České Skalici.



Za Českou Skalicí narazil František Rypl v 15:45 hodin na souvislý pás nízké husté mlhy, přes jejíž clonu zachytil pouze pár orientačních bodů v podobě kostelní věže v Josefově a komínu cukrovaru ve Smiřicích, která mu však zcela znemožňovala přistát nejen v Hradci Králové, který byl také zcela zahalen, ale také na vojenském letišti v Josefově.

V této prekérní situaci se 35letý pilot rozhodl pro riskantní nouzové přistání na zoraném lánu pole u Dvora Králové nad Labem, který se mu zdál zmrzlý. Půda však byla pod příkrovem sněhu rozměklá a při dosednutí se kola ihned zabořila do měkké země, což způsobilo převrácení celého letounu na záda a zaklínění kapitána Rypla v letadle. Z kovové pasti ho museli vyprostit až přivolaní občané.



Kapitán letectva František Rypl při nehodě utrpěl vymknutí levého kloubu ramenního, odtržení velkého hrbolu kosti ramenní a zlomeninu sedmého žebra vlevo. Jeho léčba byla odhadnuta na 4 týdny. Letoun Avia 534-195 s imatrikulačním číslem OK-PAR byl 8. února 1938 rozmontován a převezen k leteckému pluku 1 v Hradci Králové.




Text: Pim Burger

Zdroj: Macek, P., Uhlíř, L.: Dějiny policie a četnictva II. – Československá republika (1918-1939), Národní archiv České republiky

Vložil: Pim Burger
Publikováno: 16. 06. 2009


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 19
Diskutovat ke článku.