Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
Wachpolizei – saská odpověď na migrační krizi...
20. 03. 2018 | PETR-KLINOVSKY: REPLY:VETERAN2:69188-1:2018-03-18 22:15:46: K...
Benefiční kalendář olomoucké zásahovky podpoř...
01. 03. 2018 | PETR-MORAVEC: 1. V informaci z popisu:"Policisté ze ZJ...
O dobročinný kalendář zásahové skupiny ZONA j...
28. 02. 2018 | TRNKALINKA: Skvělá práce páni kolegové! Už se těším na da...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
29. 01. 2018 | HCS: Asi bych ani neřešil vzdělání, jako spíš fakt...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
10. 01. 2018 | VETERAN2: Nábor vyučených jsem zažil dvakrát. Celkem v...
MÁ POLICEJNÍ SVÁTOST SMÍŘENÍ
17. 12. 2017 | SPATNEZKUSENOSTI: Souhlasím. Až na rádoby JUDr komorouse. Měl j...
Policie ČR představila nové náborové vizuály...
15. 10. 2017 | KUBIK123: Toto je nic moc. ...
SOUTĚŽ O NEJLEPŠÍ AMATERSKÉ POLICEJNÍ NÁBOROV...
19. 09. 2017 | RV: Nalákáme lidi pěknou náborovou kampaní a pak...
Stravování policistů během nočních směn...
29. 08. 2017 | DAX: Stravovací poradce řezník Jíra doporučuje jak...
Střelecké prověrky
20 hodin | TRNKALINKA: Tak kolegové Tě už uklidnili, že ti "vyh...
Hodně otázek
včera | SEKTA: Na ZJ jsou výběrka pravidelně , stačí pak hlí...
Placene přesčasy- konečně??
2 dní | TRNKALINKA: Dovolím si také napsat svůj minoritní názor n...
Chci Hřích s policistou
2 dní | CASTIELL: Když dámy, tak to zkusím taky :D Sympatická s...
Vysvětlení co a jak
8 dní | HORACIO: REPLY:CASTIELL:69293-1:2018-05-12 13:37:15: n...
Výměna - sloužím na PMJ Praha, potřebuju kus ...
12 dní | BEN: Snad se podaří, já měl za sebe taky náhradu a...
K jakému útvaru jít?
12 dní | KUBIK123: Politika by měla zajímat každého. Přeci nechc...
Výměna - Já Praha, ty OSTRAVA Cokoliv
13 dní | KOALA: Ahoj. Našels? A nevíš o někom, kdo by chtěl n...
výměna já praha ty-cizina vyšní lhoty
13 dní | KOALA: Ahoj. Potřebuju za sebe náhradu z moravskosle...
Vstupní Zdravotní prohlídka Celní správa ČR -...
14 dní | DYRUP: REPLY:SOMA:69286-1:2018-05-06 21:21:12: Nemáš...

Za pradědečkem Letecké služby Policie České republiky

Ilustrační: Avia B-534
V letošním roce oslaví Letecká služba Policie České republiky patnácté výročí své novodobé existence. V žádném případě se však nejedná o první policejní letecký sbor na našem území. Ten totiž vznikl již v roce 1935 v rámci československého četnictva v podobě takzvaných četnických leteckých hlídek.
Ilustrační: Avia B-534 | Foto: http://letectvi.wz.cz

Četnické letecké hlídky vznikly k 1. červenci 1935, což bylo v porovnání s bezpečnostním letectvem v okolních státech poměrně pozdě. Hlavním důvodem jejich založení se stala v první řadě potřeba zajištění výlučné pravomoci a svrchovanosti státu ve vzdušném prostoru nad územím ČSR. Jednalo se především o reakci na špionážní přelety německých, ale také maďarských letadel, které se začaly množit v souvislosti s nástupem Adolfa Hitlera k moci v sousedním Německu v roce 1933.



Původní počet těchto leteckých hlídek byl pět (ČLH Cheb, Liberec, Hradec Králové, Dolní Benešov a Bratislava), do roku 1938 pak vzniklo dalších jedenáct stanovišť. Každá četnická letecká hlídka měla na starost 3 až 5 četnických oddělení. Ve stavu byli zařazeni letci, pozorovatelé, letečtí mechanici, radisté a řidiči. Pro nedostatek odborníků v řadách četnictva sloužili v tomto sboru příslušníci armádního letectva. Četnické letecké hlídky byly postupně vybaveny letadly typů Škoda D-1, Aero AP-32, Avia B-534 a Letov Š-328.

O tom, že létání u četnické letecké hlídky si ničím nezadalo s létáním u armády, svědčí i nehoda, která se stala u Dvora Králové nad Labem dne 7.února 1938. Toho dne odstartoval kapitán letectva František Rypl z letiště v Hradci Králové směrem na Krkonoše k hlídce nad státní hranicí. Hlídka začala bez nejmenších problémů a pilot se přes Sněžku, Špindlerův Mlýn, Mísečky, Žacléř, Königshan (dnešní obec Královec-pozn. autora), Trutnov, Červený Kostelec, Hronov a Náchod dostal až k České Skalici.



Za Českou Skalicí narazil František Rypl v 15:45 hodin na souvislý pás nízké husté mlhy, přes jejíž clonu zachytil pouze pár orientačních bodů v podobě kostelní věže v Josefově a komínu cukrovaru ve Smiřicích, která mu však zcela znemožňovala přistát nejen v Hradci Králové, který byl také zcela zahalen, ale také na vojenském letišti v Josefově.

V této prekérní situaci se 35letý pilot rozhodl pro riskantní nouzové přistání na zoraném lánu pole u Dvora Králové nad Labem, který se mu zdál zmrzlý. Půda však byla pod příkrovem sněhu rozměklá a při dosednutí se kola ihned zabořila do měkké země, což způsobilo převrácení celého letounu na záda a zaklínění kapitána Rypla v letadle. Z kovové pasti ho museli vyprostit až přivolaní občané.



Kapitán letectva František Rypl při nehodě utrpěl vymknutí levého kloubu ramenního, odtržení velkého hrbolu kosti ramenní a zlomeninu sedmého žebra vlevo. Jeho léčba byla odhadnuta na 4 týdny. Letoun Avia 534-195 s imatrikulačním číslem OK-PAR byl 8. února 1938 rozmontován a převezen k leteckému pluku 1 v Hradci Králové.




Text: Pim Burger

Zdroj: Macek, P., Uhlíř, L.: Dějiny policie a četnictva II. – Československá republika (1918-1939), Národní archiv České republiky

Vložil: Pim Burger
Publikováno: 16. 06. 2009


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 19
Diskutovat ke článku.