Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

(REDAKCE)

Zastavování vozidel Policií ČR
ilustrační
Foto: Ohera M

Každé pronásledování, zejména ty probíhající ve vysoké rychlosti, se zakročující policisté snaží ukončit co nejdříve. Jak ale pronásledování efektivně ukončit? Zátaras z policejních vozů představuje riziko poškození vozidel a zranění policistů, použití zbraně je vysoce riskantní. Zákon však zná i další prostředky, třeba zastavovací pás. Ale jak na něj...

Autor: Michal Ohera
Publikováno: 08. 08. 2011
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu M158 21:28:28 08. 08. 2011
m158.jpg
ANDRAS [2011-08-08 16:05:45]:
Je pravda, že v současné době je velmi málo policistů vycvičeno k používání zastavovacích pásů. To je skutečnost, která by se v dohledné době mohla změni.
Jak je uvedeno v článku, připravuje se instruktorský kurz a vyškolení instruktoři by mohli vyškolit policisty svých útvarů jako uživatele.
Problém s nemožností používání v současné době je právě v nedostatku vycvičených policistů (§ 51 zákona o policii).

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CHIP 20:38:05 08. 08. 2011
Chip.jpg
Když jsme u pásů a vystřelovacích sítí, pokrok jde ještě dále. v dnešní době už existují a používají se přístroje, které udělí vozidlu elektromagnetický impuls a zničí mu elektronickou řídící jednotku. Vyrábějí se buďto pevné verze, (umístěné třebe na dálničních výjezdech z města),nebo mobilní, (třeba v policejním automobilu který se musí dostat do blízkosti pronásledovaného vozidla)Po impulzu zhasne motor, ale vozidlo zůstává ovladatelné. ( samozřejmě s vyjímkou posilovače volantu, brzd atd.) Tak jsou ti kapitalističtí soudruzi ve světě před námi:-)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu JARDA 19:02:29 08. 08. 2011
default.png
Zastavovací pásy a sítě si pamatuji z videí, co nám pouštěli na ZOPce. Prezentovali nám tam i jaká skvělá budoucnost nás s tímto vybavením ve službě čeká. Na první pohled na jejich obsluze prakticky není. To taková práce s tonfou je proti tomu vysoká škola (na kterou ale na ZOP nebyl čas...). Také by mě zajímalo, co brání nasazení zastavovacích pásů.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu MARTOO 17:26:14 08. 08. 2011
martoo.jpg
Mnohem lepší prostředek k zastavení vozidla mi přijdou tzv. "zastavovací sítě". Už se s tím někdo z vás setkal?

Jedná se o síť, jenž se rozloží na pozemní komunikaci a vozidlo se zastaví tím způsobem, že se síť namotá na přední kola.

Výhoda tohoto systému je v jeho skladnosti, schopnosti vozidlo zastavit na podstatně kratší vzálenost, než zastavovacím pásem, minimální riziko následné dopravní nehody a jeho využití je možné i na nákladní vozidla.

Navíc mě překvapilo, jak se z kol jednoduše vymotá a její poškození je naprosto minimální. Bohužel si již nevzpomínám, z jakého materiálu byla. Podstatné je, že vozidlo zastavila téměř na "fleku".

Kdysi jsem viděl k tomuto studii, ale bohužel se mi uvedené nepodařilo na netu najít. Rozhodně se jednalo o velice zajímavé řešení.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ANDRAS 16:05:45 08. 08. 2011
Andras.jpg
M158 [2011-08-08 15:57:29]:

Ale brání, osobně ani z doslechu neznám nikoho, kdo by byl vycvičen a vyškolen, a to znám i několik kolegů z dálničních oddělení:-) A pokud se mohou od roku 2009 používat, jde potom jen o další ostudu. Mohly zachránit už X služebních vozidel od zničení či nabourání, a ušetřit X vystřelených nábojů a následných papírů.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu M158 15:57:29 08. 08. 2011
m158.jpg
Rád bych upozornil, že původní ZPPP ve věci použití zastavovacíh pásů byly zneplatněny a v současné době použití tohoto prostředku nic nebrání.
Upřímně si neumním dost dobře představit, který právník a na jakém zakladě by použití rozporoval, pokud by bylo v souladu s zákonem 273/2008 Sb.
Světovým unikátem jsme byli do 01.01.2009, kdy byly staré, nevyhovující, interní akty řízení zneplatněny.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ANDRAS 15:43:36 08. 08. 2011
Andras.jpg
Mě by doopravdy zajímalo, jakou medotiku kdo vymyslel. Tu předchozí právníci vždy úspěšně rozbili, a použití zastavovacích pásů v praxi tak je u nás stále prakticky nemožné, bez právních následků pro zakročující policisty. V tomto jsme opět takový světový unikát. Například, pokud jsou případy přeshraničního pronásledování z území ČR do SRN (nejčastější případy), pronásledované vozidlo často končí jízdu na zastavovacím pásu německých policistů hned za hranicemi a to nepočítám, že němci mají k dispozici pro tyto případy téměř vždy vrtulník. Pokud pronásledují němci vozidlo do ČR, toto vozidlo je zastaveno většinou až několik desítek KM za hranicemi, a to tím, že je buďto vyblokováno, havaruje, či je po něm vedena střelba.

A co se střelby týče, je to velice rizikový podnik, neboť hrozí i bezprostřední usrmcení policisty odraženou střelou, který vede střelbu na újíždějící vozidlo. Proč se tedy u nás ještě nepoužívají střely s řízenou deformací? Už jsem zmínil SRN, tam také do určité doby používali celoplášť. Jednoho dne vedli zákrok proti pachateli, který byl nafetovaný, měl nůž, útočil na policisty, ti ho zasáhli asi 15x, a muž na ně stále útočil, jednoho policistu pobodal tak, že v nemocnici zemřel, jednoho pořezal, a potom teprve zemřel pachatel. Po několika dalších obdobných případech se v německu zavedlo střelivo s řízenou deformací.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CATANI 15:40:12 08. 08. 2011
default.png
Položme si základní otázku, kdo bude v následujících letech třeba zastavovací prostředek obsluhovat či používat?!. Možná ABL, Fénix, Securites... Ti si jistě provedou interní školení sami za peníze třeba z evropských dotací.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)