Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Stanislav Huml - náš exkolega

Bourali jste s malou škodou? Tak zaplaťte... S velkým překvapením jsem si přečetl návrh zákona, kterým se razantně mění přístup státu k vyšetřování dopravních nehod. Ano, dlouhodobě vnímám, že česká státní policie vyšetřuje i banality a stala se z ní servisní organizace pojišťoven. Denně vidíme na silnicích čekající motoristy s trochou úlomků pod nárazníkem, jak několik hodin brzdí provoz. Dopravní policie vyšetřuje téměř bez výjimky všechny nehody, nestíhá a nedostává se jí čas na prevenci a postih silničního pirátství. V komisi zřízené ministerstvem dopravy, které jsem členem, panuje většinová shoda, že tento stav je třeba změnit. Za účasti ředitele republikové dopravní policie pracujeme na rozumném řešení. Do toho najednou ministerstvo vnitra souběžně podalo návrh (formou „přílepku“ k zákonu o Policii České republiky), který je mírně řečeno kontroverzní. Tímto podtrhnutím může původní dobrou myšlenku smést ze stolu. Snad je to i záměr. Prostě ptákovina Současný limit škody, kterou jsme povinni hlásit policii, je 50 000 korun. Pokud se zmýlíme, nehodu nenahlásíme a později se ukáže, že oprava bude stát víc, pojišťovna nás elegantně potrestá výrazným zkrácením plnění, pokud plnit rovnou neodmítne úplně. Do toho nyní přichází návrh, podle kterého nás bude trestat i policie - pokud přivoláme hlídku a zjištěná škoda nedosáhne nového, výrazně vyššího limitu 250 000 korun, muži v uniformách nám svůj výjezd naúčtují. Těžko se mi pro to hledá jiné slovo než „ptákovina“. Ne kvůli výši škody, kterou bude lze vyřídit bez účasti policie, ale pro postup stylem ode zdi ke zdi, který je provokativní a hloupý. Policie je placena z našich daní. Chce „pomáhat a chránit“, a pak její management vyplodí návrh předpisu, který říká: „Neotravujte nás, když budete mít problém se dohodnout na vině, když do vás nabourá opilý řidič, když budete roztřeseni šokem z nehody a nebudete schopni spočítat, kolik ta škoda vlastně je.“ Výše škody při dopravní nehodě je z právního hlediska nepodstatná, a proto je stanovení jejího limitu zcela zbytečné. Tentýž přestupek je postižitelný, ať už při něm vznikne škoda 10 korun, nebo 10 milionů. Limity jsou výsledkem lobbování pojišťoven, které potřebují od policie levně získat podklady k likvidaci, a navíc omezují možnost pojišťovacích podvodů. Byť existence případů, kdy podvody neodhalila hlídka vyšetřující dopravní nehodu, ale až složité kriminální vyšetřování, tyto argumenty popírá, se vší vážností podezřívám předkladatele zákona, že část o placení za „nedůvodný“ výjezd policie sleduje jediný cíl - vyvolat masivní kritiku zvýšení limitu pro vyšetřování nehod, po které ministerstvo návrh „laskavě“ úplně zruší. To vše pro zachování starého pořádku. Na stole nyní leží otázka, co je důležitější. Vyšetřovat všechny banality, třeba když v koloně nedobrzdíte, podíváte se do kufru auta před vámi a díky hustotě provozu při čekání vytvoříte nebezpečnou situaci pro stovky dalších aut? Nebo radši nechat lidi, aby se domluvili, vyměnili si adresy a z místa co nejrychleji vypadli? Ušetřený čas by se pak dal věnovat stíhání opravdu nebezpečných situací na silnicích. Přijet na požádání Policie by měla vyšetřovat všechny nehody, při kterých dojde ke zranění nebo když o to kdokoliv z účastníků požádá. Třeba proto, že pojal podezření, že vozidlo, se kterým se střetl, je kradené. Nebo když nevěří totožnosti řidiče či majitele, pravosti registrační značky jeho vozu a dokladů, které mu ukázal. A samozřejmě i tehdy, když není jisté, kdo nehodu vlastně zavinil. Zavolání policie nás nesmí stát ani korunu. Už jsme si zaplatili, a víc než královsky. Vždyť polovinu každého roku pracujeme jen na daně. O autorovi| Stanislav Huml, dopravní expert, bývalý policista
ZHNUSENY2 :: Datum založení: 06. 03. 2008 :: celkem 16 komentářů

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu HANTA 15:09:19 07. 03. 2008
default.png
jako bývalý nehoďák ti rozumím. Ale moc z tebe čiší právě to, že jsi aktivní nehoďák. Nehody jsou pro tebe práce a je jí dost a kvůli " těm blbejm řidičům" jí máš ještě víc. Ze své zkušenosti ti mohu říci, že bys nejprve musel začít dělat u policie něco jiného, abys byl objektivnější (ty řidičáky). Zjistil by jsi, že jsou daleko horší věci mezi lidmi než DN už jen proto, že až na výjimky jsou DN z nedbalosti a při jednání máš na účastníky tlačáka jak bejk - peníze :-)) Drž se a klídek. Dělal jsem to asi 16 let. Nakonec myslím, že názor na odřený blatníky a např. jasný "nedačky" jsem v podstatě napsal.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HANTA 14:59:27 07. 03. 2008
default.png
Ta hranice, kdy policie má být na DN a nikoli, kdy postih, kdy ne, je složitá. Je to těžké, dnes se vůbec každý sichruje. Ale na 200% souhlasím s tím, že by měli na pojišťovnách konečně zvednout zadky a řešit taky něco na místech, zvláště tzv. škodních událostí (u těch mohou začít hned, to je už teď naprosto jejich kafe), které ani DN nejsou a policie tam musí jen proto, že je povinna přijmout každé oznámení (diskusi na toto téma raději rychle opustím). Že by si na to museli zřídit své výjezdy je asi jasné. Líbí se mi obrat ....pojišťoven, které potřebují od policie levně získat podklady k likvidaci.... to tedy sedí. Dodal bych - od stolu. Taky si myslím, že by pojišťováci nevyšetřovali, ale dokumentovali k řízení o náhradě škody. Za předpokladu, že zavinění je jasné. Jinak je to pro policii, která je prostě jediná příslušná. V základě když policie přijede na místo, tak určí viníka (míjím teoretickou debatu "ale co když třeba") a uloží pokutu. Tím v podstatě viník za její výjezd zaplatil a platí tím státu již dnes. Vždyť i soudy dnes v tr. řízení rozhodnou o pachateli a stran náhrady škody odkážou na další soud - obč. právní řízení, ať se poškozený připojuje k tr. řízení jak chce. Takže když se nedohodnou účastníci na místě, policie určí viníka (někdy snadno, jindy bohužel složitě) a pojišťovna si to zdokumentuje stran náhrady škody. Proč policista musí na místě detailně řešit a popisovat, co je poškozeno, pokud to nepotřebuje pro rozhodnutí o vině? A sama Kancelář pojistitelů či pojišťovna ať si určí, kdy na místo pojede a kdy ještě ne. Ale odhadovat výši škody na místě je pěkná pitomost i pro slušného znalce aut, natož obyčejného řidiče. Platit za rozhodnutí resp. výjezd policie jak se to prezentuje - to považuji za nesmysl. Jestli si někdo rozseká svoje auto prostě svůj majetek (nebo dokonce i své tělo) a nikoho jiného neohrozí či nepoškodí(což je jistě diskutabilní), tak možná nač ještě pokuta. Jestli ale poškodí někoho jiného, tak by asi měl být postižen. I když to je pri nehodě často věc štěstí a shody okolností. Nabízí se okřídlené "nehoda není náhoda".

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu MYSAK 14:41:32 07. 03. 2008
default.png
Jsem nehoďák. Kvůli blbě napsanýmu zákonu lítáme na každou blbost. Miluju takový nehody, kde je odřenej nárazník a my s tím máme psaní jako ....... . Do lotusu se zadává řada nesmyslnejch věcí. Když při zpracování zakovýhle kraviny ,, naložim ´´ přestupci plnou palbu, tak se ještě diví. Myslel si snad, že ho budu chválit? Kvůli takovýmhle kravinám jezdíme jako šílenci od rána do noci. Před pár lety, když jsem nastupoval k policii jsem měl o týhle práci jinou představu. Je pravdou, že děláme poskoky pojišťovnám. Když už je vůle něco s tím dělat, tak všichni oponujou. Vím, že nejde udělet dobře všem, ale policie má i jiný věci na práci něž řešit odřený nárazníky. Bohužel vzhledem k tomu kolik dopravních nehod vidím, musím napsat, že bych za každou takovouhle blbost bral papíry. Lidi nejsou soudný a jezděj jako blázni a za volantem maj vypnutej mozek. Pravděpodobně si myslej, že elektronický systémy zvládnou veškeré situace sami za ně. Sice jako jedna z hlavních příčin dopravních nehod je rychlost. Ale to je pouze statistika. Rád bych se jednou dožil toho, že ty lidi za tím volantem začnou přemýšlet. A ještě taková drobnost pro bývalého kolegu Humla. V době, kdy jste byl ještě policistou, tak jste byl odpůrcem místních úprav pro snižování rychlostí v obcích. Pokd vím, tak je to i v zápisech z porad. Dnes hovoříte trochu jinak. Proč ta změna? Kam vítr, tam plášť?

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu FRANTA2 03:16:17 07. 03. 2008
default.png
Abych řekl pravdu, pokud mě někdo nabourá, nevidím důvod, proč bych měl nechat "vyšetřování" na nějakém zaměstnanci pojišťovny a platit za to, že policie přijede dělat svou práci a potrestat řidiče, který svým jednáním nehodu způsobil ??? A představa, že za způsobení škody 250000,- a k tomu navazující potíže se zrušeným autem nebude čekat řidiče žádný postih, mi taky nepřipadá zrovna správná cesta, jak udělat silnice bezpečnější.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu NASEPTAVAC 23:02:21 06. 03. 2008
default.png
Má v lesčems pravdu. Podle mne i dnes je stále policajt podle hesla jednou četník, vždycky četník. Ocenil jsem jeho vystoupení v novém kotli paní Jílkové, kdy se nechoval jako idiot a nevyřizoval si účty s policií, i když by mohl. Výše škody je opravdu kravina. Policie by měla šetřit jen nehody se zraněním. Tečka. Jelikož každý řidič musí platit povinnou pojistku, kancelář pojistitelů by měla zřídit výjezdy DN a dokumentovat všechny dopravní nehody, k nimž je účastníci zavolají. Jistě o této možnosti "nahoře" diskutovalo, ale loby pojišťoven si novou logickou povinnost vnutit nenechá. Bylo by to jednoduché, policie u zranění či smrti (pro zjevné trestně-právní důsledky) nebo v případě kdy se účastníci za účasti výjezdu kanceláře pojistitelů nedohodnou. Pak za poplatek. Opusťme již konečně tezi, že je každého třeba za nehodu trestat, že jde o přestupek. Pak děláme takové kraviny, jako trestání cyklistů, ktři si sami způsobí zranění. Výjezd kanceláře pojistitelů by v případě podezření na alkohol policii přivolalo. Je to jednoduché, pojišťovnu si platím jako řidič, ať mi zajistí službu "vyšetření DN". Dnes vlastně platí neřidiči policii řidičům...

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ZHNUSENY2 20:48:27 06. 03. 2008
default.png
Pane Humle, řekl bych bývalý kolego, ale nějak mi to již nejde z úst. Vždycky jste se mi zdál jako férový chlap, který se dokázal postavit za své podřízené a dokázal se za ně prát. Dá se říct, že jsem Vám fandil a dokonce ještě dnes s většinou Vašich názorů souhlasím. Bohužel, v poslední době,skrze Vašich ústních a písemných projevů, mám čím dál tím větší pocit, že se jen jednalo o Vaši taktickou hru. Jinak si nedovedu vysvětlit slova jako "Zavolání policie nás nesmí stát ani korunu. Už jsme si zaplatili, a víc než královsky. Vždyť polovinu každého roku pracujeme jen na daně." a "Policie je placena z našich daní. Chce „pomáhat a chránit“. Rád bych Vás upozornil na to, že Vy jste zrovna na těch daních zatím na policii moc nevěnoval a nějak jste zapomněl ještě lidem v článku říci, když se oháníte tím placením daní, že pobíráte slušnou měsíční rentu (odhaduji tak 9-10.000 čistého minimálně), která je mimochodem také placena z jejich daní. Svými ironickými výroky (viz. v uvozovkách), které jste jako policista určitě také neměl rád, prudíte občany ne proti managmentu,ale proti obyčejným policistům na ulici. Ano, máte právo na svůj vlastní názor,ale nerozumím tomu, že už Vám nic neříká stavovská čest. Obrátil jste kabát a názory sprostě, jako jedna nejmenovaná "jednička" v poslanecké sněmovně, která se stala "politickým turistou". Trefujete se lacinými lidovými hláškami do policie a myslíte si, že si tím zvyšujete kredit. U mně jste v hodnocení charakterových vlastností propadl na celé čáře a nebojím se říct, že se klidně můžete srovnávat s managery, kvůli kterým jste od PČR odešel.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio