Přihlásit / Zaregistrovat se
Nejdiskutovanější
26. 08. 2020 | PETR-KLINOVSKY: Dobrý den, ozvěte se na email: Petr.Klinov...
Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
4 dní | ELINA: Dobrý den, za pár dní mě čekají psychologick...
Realita PČR 2024
8 dní | NOBODY: Pardon, v předposledním odstavci měl být Petr...
v 50 k policii
11 dní | VSCRVSCR: REPLY:QUARESS:88327-1:2024-10-30 20:38:52: ...
Je/není místo ve městě
13 dní | TRNKALINKA: Pokud budeš přijata, dostaneš "papír(ekv...
Fyzické testy
07. 11. 2024 | MARKYTKA-J: Bohužel, je to tak, jak říká pim-burger. I kd...
Psychotesty v Olomouci
06. 11. 2024 | PIM-BURGER: Psychotesty v Olomouci jsem nikdy neabsolvova...
Gilbertův syndrom - PČR
24. 10. 2024 | VSCRVSCR: Záleží jaké máš jaterní výsledky ,pár lidí už...
Já do Prahy, Ty do Ústeckého kraje
18. 10. 2024 | MILANKRLS: REPLY:DZOBY:88299-1:2024-10-17 18:27:53: Neví...
Sportoviště na Policejní akademii
28. 09. 2024 | PIM-BURGER: Kdo ví?...
Psychotesty pomocný papír
30. 07. 2024 | MATT01: Pro výpočty je k dispozici papír pro výpočty....
Na zemi i v oblacích...
Jaroslav Kamarád se narodil 27. dubna 1909 v obci Běleč v okrese Kladno. V tomto středočeském městě se také vyučil soustružníkem kovů, což uplatnil i u leteckého pluku 5 v Praze, u kterého absolvoval základní vojenskou službu a po absolvování leteckého kurzu se stává mechanikem I. třídy. Jeho kariéru délesloužícího četaře přeruší až vstup do řad československého četnictva v roce 1935.
Ještě téhož roku podstupuje Jaroslav Kamarád výcvik četníků na zkoušku v Praze a po jeho úspěšném absolvování nastupuje k dalšímu školení k četnickému pohotovostnímu oddílu v severočeském Mostě. V březnu 1936 se Jaroslav Kamarád konečně stává skutečným četníkem a v hodnosti strážmistra nastupuje na Četnickou stanici Česká Kamenice v okrese Děčín. Stejně jako v Mostě, i zde už stačil Konrád Henlein a jeho Sudetendeutsche Partei zasít semínka nenávisti v podobě nacismu.
Právě služba v České Kamenici ho nejspíše utvrdí v tom, že proti tomuto zlu je potřeba bojovat. Příležitostí k boji však není mnoho, přestože drzost a vzpupnost zfanatizovaného německého obyvatelstva roste a každému zde začíná být čím dál jasnější, že hlavním cílem henleinovců je rozbití demokratického Československa. Nakonec začne jednat i vláda a 23. října 1936 vzniká zcela unikátní bezpečnostní organizace Stráž obrany státu, do níž jsou zařazováni především příslušníci četnictva a finanční stráže.
V této organizaci zažívá Jaroslav Kamarád horké chvilky až do osudného září 1938, kdy stejně jako ostatní stateční obránci hranic dostane rozkaz k ústupu. Tyto zážitky z pohraničí ho také utvrzují v tom, že s nacismem musí začít bojovat a především v tom, že Československo tím bitevním polem nebude – alespoň ne nyní. Z tohoto popudu prchá tento četník nejdříve do Polska, posléze do Francie a nakonec až do Afriky, odkud ho okolnosti vyženou do posledního útočiště v Anglii.
Zde se Jaroslav Kamarád stává palubním mechanikem a zároveň vynikajícím střelcem v řadách dnes již legendární 311. československé bombardovací perutě RAF, v jejíž řadách prožije i několik perných okamžiků, o nichž se můžeme dočíst v knize Jiřího Rajlicha Na nebi hrdého Albionu (7.díl). Mezi ty nejvypjatější patří události z noci ze 4. na 5.listopadu 1941, kdy jako člen posádky absolvoval nouzové přistání na břicho na letišti East Wretham. Jeho stroj Wellington Mk.IC RI45I (KX-P) byl při návratu z bombardovací akce nad Berlínem napaden nočním stíhačem Bf 110. Podle hlášení vykonal nepřátelský pilot celkem 8 ztečí, během nichž se mu podařilo vyřadit z činnosti zadní věž a prostřílet hydrauliku, stroj měl taktéž obrovskou díru v podlaze a na palubě byla neuvěřitelná spoušť. Dalším útokům se bombardér vyhnul jen útěkem do mraků.
Konec války zastihne Jaroslava Kamaráda v anglické hodnosti Flight lieutnant a československé hodnosti kapitána letectva. Po návratu do vlasti je pak ještě povýšen na štábního kapitána a zařazen na různých velících funkcích na letecké vojenské akademii v Hradci Králové až do osudného února 1948, kdy je nejspíše varován a spolu s mnoha dalšími letci prchá před komunistickou diktaturou do zahraničí (za to je 15. prosince 1948 degradován na vojína), kde umírá v roce 1976.
Štábní kapitán letectva Jaroslav Kamarád za svou službu obdržel čtyřikrát Československý válečný kříž 1939, medaili Za chrabrost, medaili Za zásluhy I. stupně, pamětní medaili, Polský válečný kříž, British star 1939-1945 a Crew medal and bar.
Žádná medaile ani vyznamenání však nedokáže dostatečně vyjádřit vděk tomuto hrdinovi, který nikdy neváhal riskovat život pro svou vlast. ČEST JEHO PAMÁTCE!
Text: Pim Burger