Přihlásit / Zaregistrovat se
Nejdiskutovanější
26. 08. 2020 | PETR-KLINOVSKY: Dobrý den, ozvěte se na email: Petr.Klinov...
Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
3 hodin | DZOBY: Plat v 3. tt počítej +- 29 čistého, po přecho...
79% managerů PČR nemá odborné vzdělání!...
7 dní | JOE: REPLY:VETERAN2:73887-1:2023-05-16 23:44:35: ...
Bojové umění u PČR
8 dní | ROTMISTR: REPLYZdar JOHN 158 jeste slouzis?:JOHN158:675...
Příprava na fyzické testy
10 dní | TRNKALINKA: Nejlepší způsob jak něco udělat, je udělat to...
Jízdní policie, prosím poraďte.
15 dní | TRNKALINKA: Mě ta práce s koňmi přijde tak, že to už musí...
Obecné info
15 dní | HAFHAF: Uvažoval bych hlavně o tom, proč CS a ne PČR?...
Národní protidrogová centrála NPC SKPV
17 dní | DZOBY: REPLY:TRNKALINKA:73884-1:2023-05-16 11:48:58:...
Psychotesty - negativní
10. 05. 2023 | PETRNEU: REPLY:ALZBETA123:73813-1:2023-03-25 21:04:25:...
CMT
05. 05. 2023 | DZOBY: Když slouží kamarádka, která neudělá ani 3 kl...
Přestup přes transfer
04. 05. 2023 | ANBERLIN: Urychlit může. Jinak ti nezbyde nic jiného, n...
Nejvyšší soud posílil přednost chodců na přechodu

Až k Nejvyššímu soudu doputoval případ motorkáře, který před dvěma roky na přechodu srazil jednadevadesátiletého muže. Nejel rychle a snažil se na poslední chvíli vyhnout, přesto muž havárii nepřežil. A dva soudy po sobě pak řidiči potvrdily trest: rok a půl podmíněně a třem pozůstalým zaplatit dohromady 735 tisíc odškodného.
Jenže nejen motorkáři, ale dokonce i státnímu zástupci se zdál trest moc přísný. Hlavně proto, že se starý muž na přechodu nerozhlédl a přecházel „zcela netečně k provozu.“ Navíc měl v krvi 0,85 promile.
Nejvyšší soudci ale nyní rozhodli, že nic z toho nehraje roli. Kdyby totiž řidič před přechodem opatrně, jak mu nakazuje zákon, tragédii by dokázal zabránit. I když se chodec nechoval právě obezřetně. „Primární příčinou bylo to, že obviněný řidič motocyklu závažným způsobem porušil své řidičské povinnosti,“ prohlásil předseda soudního senátu Eduard Teschler.
V jediném případě by podle soudce Teschlera mohl za havárii chodec: to kdyby vešel do silnice těsně před projíždějící motorkou, což ostatně zakazuje zákon. Ale to se v tomto případě nestalo.
Policisté totiž detailně popsali, jak se nehoda odehrála - a z toho bylo podle soudů jasné, že muž nemohl zničehonic vstoupit řidiči do cesty: přecházel zleva od motorky, takže stačil urazit dvě třetiny přechodu.
Navíc se podařilo zjistit, že šel "plynulou chůzí", tedy že do silnice nevstoupil nečekaně. A soudy navíc nezjistily, že by měla necelá jedna promile v jeho krvi vliv na to, jak přecházel silnici.
Na druhou stranu měl motorkář stížený výhled, protože na zastávku před přechodem právě přijel autobus. Ani to ale motorkáře podle nejvyšších soudců nezbavuje viny. "Mohl a měl předpokládat, že některá z osob cestujících tímto autobusem vkročí na přechod v úmyslu přejít vozovku," upřesnil soudce Teschler.
Zajímavé je, že se na stranu řidiče motocyklu Yamaha částečně postavil i žalobce z Nejvyššího státního zastupitelství. Ten sice souhlasil, že je motorkář vinen, nezdálo se mu ale vysoké odškodnění, které soudy přiznaly příbuzným zemřelého muže. "Ke vzniku smrtelného následku nehody přispělo i chování samotného poškozeného," uvedl státní zástupce.
Ovšem ani on se svým názorem neuspěl. Opět: podle soudců měl jet motorkář tak, aby dokázal svůj stroj ubrzdit - chodec prý nemůže nést následek, že to neudělal. "Každý vyznačený přechod pro chodce od řidiče předpokládá maximální pozornost, včetně - pokud to situace vyžaduje - zpomalení rychlosti jízdy či zastavení."
Ne všem odborníkům se ale zdá výrok správný. "Ano, vina motorkáře je jasná. Ale pokud se ten pán nerozhlédl, pak nese také svůj díl," myslí si Zdeněk Svátek, právník, který se zaměřuje na dopravu.
Rozhodnutí Nejvyššího soudu je pro nižší soudy v zemi závazné - v podobných případech by tak měly vynášet stejné rozsudky. Tedy také chránit chodce. Ti v Česku mají na přechodech přednost už osm let. Počet mrtvých od té doby klesal, za první letošní půlrok ale zemřelo sto chodců, to je o 21 procent víc než loni.
Text: Vojtěch Blažek/iHned.cz
Hodnocení článku
