Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Nadporučík Emil Haně: „Črty ze vzpomínek zaži...
26. 08. 2020 | PETR-KLINOVSKY: Dobrý den, ozvěte se na email: Petr.Klinov...
Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
Řízení služebních vozidel
2 dní | PICKKIFY: Má PČR více manualy anebo automaty ? Vím, že ...
tarifní třída 6. přechod
8 dní | MIKLKLEIN: REPLY:NOBODY:73716-1:2022-11-24 05:43:51: Pok...
Ozbrojené bezpečností sbory v IZS
9 dní | GHOST-COP: Ahoj Tutapely. Záleží, jaké máš zadání práce....
Výměna kus za kus
10 dní | DIP158: Ahoj, já o OŘD zájem mám, ale potřebuji za se...
Vojenská policie
10 dní | PCRVP: .....
Práce a studium zároveň
03. 11. 2022 | ADEE: ....
Výměna - já na KŘ Hl. Města Prahy ty na KŘ St...
02. 11. 2022 | : Potřeboval bych do středních Čech. Jsem pod I...
přestup v rámci Prahy
29. 10. 2022 | ALDA7: Řeším podobný problém. Jak je to s náborákem,...
Pořádková nebo cizinecká v Brně?
28. 10. 2022 | JERSEY27: REPLY:SANDOKAN:73673-1:2022-10-17 16:42:34: s...
Délka výcviku
26. 10. 2022 | JOE: REPLY:24HODINY:73682-1:2022-10-23 13:36:25: ...

Nový pohled na nehody: chudí umírají na silnicích víc než bohatí

Silniční nehody ve světě každoročně zahubí 1,2 milionu lidí. Výzkum ve 178 zemích ukazuje, že chudší obyvatelstvo je nehodám více vystaveno než bohatší. Uvádí se to ve zprávě, kterou v Ženevě publikovala Světová zdravotnická organizace (WHO). Zraněných bývá ročně od 20 do 50 milionů. Zprávu přinesl server iHNed.
| Foto: Na následky dopravních nehod ročně zemře 1,2 milionu lidí

Přes 90 procent nehod se stane v zemích s nízkými nebo středními příjmy, ačkoli v těchto zemích je soustředěno pouze 48 procent počtu vozidel ve světě. Ale i v zemích s vysokými příjmy jsou chudí postiženi více.

Silniční nehody byly v roce 2004 ve světovém měřítku devátou příčinou úmrtí, u osob od pěti do 44 let třetí hlavní příčinou smrti.

Téměř polovinu (46 procent) z 1,2 milionu obětí tvoří takzvaní "zranitelní" uživatelé, tedy chodci, cyklisté či motocyklisté. I v tomto případě zemře více lidí v chudých zemích, například v západním Tichomoří nebo v Thajsku.


Úmrtnost se však v posledních letech v mnoha zemích s vyššími příjmy stabilizovala.

Autoři zprávy konstatují, že otázky silniční bezpečnosti získávají na mezinárodní úrovni více pozornosti. Ve většině zemí světa však tato "epidemie" úmrtnosti nabývá na síle. Pokud se proti této tendenci nic neučiní, do roku 2030 bude na silnicích každoročně umírat 2,4 milionu lidí a smrt při silničních nehodách se stane pátou příčinou úmrtí ve světě.


Zákony proti alkoholu? Jen v polovině zemí

Žádná země se nemůže domnívat, že již v otázkách bezpečnosti silničního provozu učinila dost. Dokonce i takové země, které v tomto směru patří k nejlepším, jako jsou Nizozemsko, Británie nebo Švédsko, mohou situaci ještě zlepšit. Například ve Švédsku stojí silniční nehody za 20 procenty úmrtí mezi dětmi a mladými lidmi ve věku od pěti do 19 let.

Jen necelá polovina zemí světa má zákony umožňující bojovat proti pěti rizikovým faktorům, tedy řízení v opilosti, překročení rychlosti, nepoužívání bezpečnostní přilby, pásu a sedačky pro děti. Jen devět procent zemí soudí, že omezení rychlosti jsou řádně aplikována.

Přes 90 procent zemí má zákony týkající se řízení vozidla ve stavu opilosti, ale jen 49 procent z nich stanovilo práh promile alkoholu v krvi do 0,5, jak to doporučuje zpráva WHO a Světové banky k prevenci silničních nehod, která byla vydána v roce 2004.

Ve studii se konstatuje, že jen 40 procent zemí má zákon, který řidiči a spolujezdci na motocyklech ukládá povinné nošení přilby odpovídající normám.

Pokud jde o bezpečnostní pás, je povinný pouze v 38 zemích s nízkými příjmy a v 54 procentech zemí se středními příjmy.

Studie ukazuje, že na světové úrovni přivodí silniční nehody ekonomické ztráty ve výši 518 miliard dolarů a jednotlivé země stojí od jednoho do tří procent hrubého domácího produktu.

Text: iHNed.cz
Vložil: Michal Tošovský
Publikováno: 16. 06. 2009


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 0
Diskutovat ke článku.
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio