Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Nadporučík Emil Haně: „Črty ze vzpomínek zaži...
26. 08. 2020 | PETR-KLINOVSKY: Dobrý den, ozvěte se na email: Petr.Klinov...
Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
Psychotesty-výsledek
včera | OPS: Ahoj, já loni v říjnu a přišlo mi to za týden...
Мир здоровья и отдыха
9 dní | RODRIGUEZPIA: https://www.putevka.com/moskva/moskva...
Tina Woolman
9 dní | MONOCAJT: Děkuji adminům, že tu poctivě a pravidelně ma...
Nedoslýchavost, naslouchátka ve službě?
17 dní | NOMINISS: REPLY:PATTAS1:74217-1:2024-03-11 23:24:09: Ja...
Dovolená na ZOP
17. 06. 2024 | QUARESS: REPLY:JOE:74285-1:2024-06-17 08:32:17: Naopak...
Kariérní dráha - zatím PČR, později AČR...
06. 06. 2024 | VSCRVSCR: REPLY:MONOCAJT:74260-1:2024-05-13 08:28:23: ...
What’s App+27673406922 ]] to get powerful mag...
03. 06. 2024 | : BITCOIN & CRYPTO SCAM RECOVERY SPECIALIST...
Krátkozrakost a HLA-B27
25. 05. 2024 | APEP: REPLY:CRACKY:74276-1:2024-05-22 19:47:11: No ...
hypertenze zdr. prohlídka
16. 05. 2024 | PATTAS1: Zdravím, smím se zeptat na které oddělení v O...
Policie bez Maturity
16. 05. 2024 | PATTAS1: https://www.youtube.com/watch?v=P2jOsOYO9U0 ...

Ozbrojená stráž ochrany železnic

Ilustrační
Již při vzniku Československé republiky se stala železnice jednou z nejdůležitějších priorit mladého státu. S tím samozřejmě souvisela i její ochrana, kterou sice přirozeně zajišťovaly tehdejší ozbrojené složky, ale vzhledem k situaci vznikla i potřeba specializované organizace, jež by dokázala zajistit pořádek na dráze. Tak vznikla Ozbrojená stráž ochrany železnic – předchůdce dnešní železniční policie.
Ilustrační | Foto: Dějiny policie a četnictva II.

Ozbrojená stráž ochrany železnic (OSOŽ) na rozdíl například od četnictva nebo armády nespadala pod ministerstvo vnitra nebo obrany, nýbrž pod ministerstvo železnic a její příslušníci se tak rekrutovali výhradně z řad zaměstnanců Československých drah. Další zajímavostí této složky byla její dobrovolnost. Příslušníci OSOŽ totiž nedostávali za tuto službu žádný plat a při přijímání členů se apelovalo „na vlastenecké cítění, věrnost ke státu a oddanost k železničnímu podniku, v jehož službách se nacházejí.“

Dalšími požadavky bylo, aby se do této služby hlásili zaměstnanci, kteří vykonávají denní službu staniční, popřípadě skladištní, bydliště členů stráže nesmělo být překážkou v pohotovosti a 10 členů muselo dokonce bydlet co nejblíže nádraží, aby se mohli dostavit do služby téměř okamžitě. Neméně důležitou podmínkou bylo i složení přísahy, od které mohlo být upuštěno jen ve výjimečných případech.

 

Pravomoci členů OSOŽ

Zaměstnanci dráhy, určení službou v železničním obvodu, mohli v tomto obvodu v případě nepřítomnosti jiného bezpečnostního orgánu například zjišťovat totožnost osoby, která se dopustila trestného činu, neuposlechla napomenutí daného zaměstnance dráhy při výkonu služby nebo vědomě porušila předpisy týkající se drah. Pokud osoba ohrozila její bezpečnost na dráze, směla stráž takovou osobu dokonce zadržet a bez zbytečných průtahů odevzdat policii nebo četnictvu.

Protože každý z příslušníků OSOŽ nabýval ve službě statut bezpečnostního orgánu, patřilo k jeho pravomocím i nošení a použití služební zbraně. Tu mohl použít jednak k odvrácení násilného útoku a jednak „k zmaření útěku pachatele, který porušil železniční dorozumívací a zabezpečovací zařízení, rozrušil trať nebo vůbec jednal tak, že z toho vznikla porucha nebo důtklivé ohrožení železničního provozu, byl-li pachatel přistižen při činu nebo je-li někdo důvodně podezřelý z takového činu a nelze jej zadržet jiným způsobem.“ Součástí služby tak byl i výcvik ve střelbě ze služební zbraně.

 

Uniformy a výzbroj

Příslušníci Ozbrojené stráže ochrany železnic nosili ve službě standardní uniformu Československých drah, která byla doplněna o cihlově červenou náramenní pásku o šířce 10 cm s černým nápisem ŽELEZNIČNÍ STRÁŽ, umístěnou na levém záloktí. Nedílnou částí tohoto stejnokroje bylo i plechové identifikační číslo, nošené na levé straně prsou. Členové stráže používali ve službě povětšinou vlastní zbraně, ale například v Břeclavi tvořila výzbroj služební pistole systému Steyr, vzor 12 a gumový obušek. V každém případě nosil každý příslušník OSOŽ ve službě spolu se zbraní i vlastní zbrojní průkaz.

Specifikem jednotek Ozbrojené stráže ochrany železnic bylo i hojné využití služebních psů. Ti byli nakupováni a cvičeni u četnictva – stejně jako jejich vůdci z řad OSOŽ.



Text: Pim Burger

Zdroj: Národní archiv Praha

Foto: Macek, P., Uhlíř, L.: Dějiny policie a četnictva II. – Československá republika 1918-1939, Police History, Praha 1999

Vložil: Pim Burger
Publikováno: 23. 08. 2009


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 5
Diskutovat ke článku.
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio