Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Nadporučík Emil Haně: „Črty ze vzpomínek zaži...
26. 08. 2020 | PETR-KLINOVSKY: Dobrý den, ozvěte se na email: Petr.Klinov...
Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
Zmrazení platů 2021-22
5 hodin | POLDICEK: REPLY:SEKTA:71785-1:2020-10-24 16:48:38: ...
ZOP - čas na rodinu
9 hodin | AF13: Bohužel PČR už od nástupu dává lidem najevo, ...
barvocit
12 hodin | MICHECOP: REPLY:CHEERKA123:71779-1:2020-10-23 11:35:51:...
Zdravotní prohlídka 2019
včera | NOBODY: Zdravotních bych se nebál, pokud nejsem oprav...
Křupání kolen - artroza
3 dní | APEP: Zdravím, pokud nemáte nějakou určitou diagnóz...
Leidenská mutace - trombofile
8 dní | ADELK: REPLY:TOMENKIS:71733-1:2020-10-14 16:43:00: S...
Odsloužená léta
8 dní | STRANIX: REPLY:OPS:71749-1:2020-10-16 21:30:10: Moc ne...
Žádost o zkrácení lhůty pro možnost znovu abs...
9 dní | APEP: V případě neúspěchu u psychotestů je možné je...
Někdo u OHS Praha IV?
9 dní | STRANIX: Obvod je základ, kterým by si měl projít každ...
Nabídka volných míst
10 dní | : Ahoj všem. Sloužím 9. rok na malém OOP v Mora...

Povinnost pracovat zadarmo 150 hodin přesčas policistům zůstane

Praha - Policisté a další příslušníci bezpečnostních sborů budou mít i nadále nárok na proplacení přesčasů teprve po odpracování 150 přesčasových hodin. Návrh ČSSD a KSČM, který měl toto pravidlo z nového služebního zákona odstranit, Poslanecká sněmovna v odmítla již v prvním kole projednávání. Zamítnutí novely prosadili poslanci vládní koalice.
| Foto: Pavel Kolář

Ministr vnitra Ivan Langer (ODS) zdůraznil, že služební zákon nelze opravovat tím, že se zruší jedno jeho ustanovení. Povinnost odpracovat prvních 150 hodin přesčasů zdarma je podle něj totiž v novém zákoně vyvážena zkrácením týdenní pracovní doby, delší dovolenou a dalšími výhodami. Problém policistů, kterých se kritizované ustanovení nejvíce dotýká, prý ministerstvo bude řešit například tím, že bude dohlížet na správnou aplikaci zákona. Vláda navíc v příštím roce chystá komplexní novelu služebního zákona, která definitivně odstraní jeho největší nedostatky, uvedl Langer.

 

Podle sociálních demokratů paragraf o 150 hodinách přesčasů některé skupiny policistů výrazně poškozuje. "Vzhledem k tomu, že někteří skutečně odpracují 150 hodin a někteří jenom deset, tak ta nespravedlnost je tam velmi velká," řekl stínový ministr vnitra ČSSD František Bublan. Varoval také před tím, že v důsledku kritizovaného ustanovení budou od policie odcházet další zkušení policisté. Masivní odchody podle opozice ohrožují například Útvar pro ochranu ústavních činitelů. Podle policie z něj v první polovině tohoto roku odešlo asi 15 procent policistů. Některá média hovořila dokonce o 30 procentech.

 

Nový služební zákon na začátku roku změnil pravidla služby policistům, hasičům, dozorcům ve věznicích i celníkům. Celkem jde o zhruba 72.000 lidí. Největší část tvoří policisté, kterých je asi 47.000. Někteří pracovníci bezpečnostních složek tvrdí, že kvůli němu přišli o peníze, zákon také zrušil příplatky za práci o svátcích, víkendech a za noční služby. Na druhou stranu jim však prodlužuje dovolenou, zkracuje týdenní pracovní dobu a dává nárok na rehabilitaci. Měl jim také plošně navýšit základní platy.

 

 

16.
Návrh poslanců Františka Bublana, Vojtěcha Filipa, Jeronýma Tejce, Zdeňka Maršíčka, Vlastimila Aubrechta, Pavla Kováčika, Miroslava Svobody, Petra Braného, Josefa Smýkala, Zuzky Bebarové-Rujbrové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 214/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

 

 

 poslanec Jeroným Tejc

Vážený pane předsedo, vážená vládo, já jsem přesvědčen, že tato novela zákona by měla být schválena. Měla by být schválena nejen proto, že jsem předkladatelem tohoto zákona, ale především proto, že považuji to, co je v této novele obsaženo za spravedlivé a oprávněné. Když totiž vznikal nový služební zákon, tak policistům i hasičům bylo mimo jiné slibováno, že jim bude výrazně přidáno na platech a tudíž je ospravedlnitelné, aby ročně odpracovali 150 přesčasových hodin zdarma. Já jsem přesvědčen, že díky špatné aplikaci tohoto zákona ze strany Ministerstva vnitra i policejního prezidenta však došlo k tomu, že některým platy výrazně vzrostly a jiném dokonce klesly. Navíc, jak už zmínil kolega Bublan, existují policisté a hasiči, kteří z povahy svého zařazení přesčasy slouží a ti, kteří je sloužit nemohou a nemusí. Přitom jsou zařazeni často do stejných tarifních tříd a tudíž mají velmi podobné platy.

 

 

Čekali jsme docela dlouho a žádnou novelu jsme nepřipravovali a nenavrhovali. Čekali jsme na to, jaké změny v aplikační praxi budou provedeny Ministerstvem vnitra, případně Policejním prezídiem. Čekali jsme na sjednocení aplikační praxe. Pan ministr řekl, že se tak stane. Já pokládám otázku, proč se tak již nestalo dávno. Co brání v tom, aby aplikační praxe byla sjednocena a proč to trvá tak dlouho.

 

 

Tato novela jistě nevyřeší problémy, které služební zákon přinesl a stejně tak jako pan ministr se s ním shoduji v tom, že je dobře, že byl tento zákon přijat a je potřeba nyní odstranit jednotlivé chyby, případně nespravedlnosti, které takto rozsáhlou změnu právních předpisů vždy doprovázejí. Jsem ale přesvědčen, že schválíme-li tuto novelu, bude jasným signálem, policistům a hasičům, signálem, který těmto lidem řekne, Poslanecká sněmovna si váží vaši práce a Poslanecká sněmovna chce řešit vaše problémy. Můžeme vyslat i jiný signál. Zákon zamítnout a říci - kašleme na vás.

 

 

Nebude-li schválen tento návrh, tak se pak prosím nikdo nedivme vysokým počtům odcházejících policistů na přelomu roku. Tito lidé jistě nebudou čekat na údajně připravovanou velkou novelu v roce 2008. Odejdou hned. Pokud bude tato novela schválena, tak zcela jistě jako opoziční politici ztratíme jedno velké téma. Jsem však přesvědčen, že to za to stojí. Stojí to za klid v policii a za to, že policisté a hasiči budou o něco spravedlivěji hodnoceni.

 

 

Pan ministr hovořil také o tom, že tato novela není fér vůči rozpočtu tohoto státu a vůči rozpočtu Ministerstva vnitra. Ministerstvo vnitra nemá podle něj dostatek prostředků. Podle rozsahu rekonstrukce vaší kanceláře, pane ministře, bych spíš očekával opak v tom, že Ministerstvo vnitra prostředky hýří. Určitě tato novela přinese své náklady, ale nechte si prosím, pane ministře, spočítat, kolik stojí odchodné a výsluhy těch, kteří od policie odejdou, kolik stojí nábor a výcvik nových policistů a hasičů. Pokud budeme všichni přemýšlet i v těchto kategoriích, pak jistě podpoříte náš návrh, který jsme předložili. Ten totiž zcela jistě povede k tomu, že řada policistů a hasičů přehodnotí svůj plán odejít ze služby. Odejít proto, že jejich práce není spravedlivě ohodnocena.

 

 

Pan ministr hovořil o 94 % policistů, kterým plat vzrostl. Podle mého názoru, a nejen mého, je podstatné to, jaká bude situace v srovnání těchto policistů za rok 2006 a 2007 za srovnatelného počtu odpracovaných hodin. A na toto srovnání se velmi těším.

 

 

Pokud jsou zde výhrady ke konkrétnímu znění novely, tak podle mého názoru není nic jednoduššího, než dosáhnout společného cíle tím, že posuneme zákon do druhého čtení a ve výborech ho upravíme. Nikdo není neomylný a já věřím, že pokud budeme mít na mysli stejný cíl pomoci policistům, tak řešení najdeme. Pokud tento návrh bude zamítnut, pak to bude potvrzením hesla, kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Děkuji za pozornost.

 

 

 poslanec David Rath

Dámy a pánové, pan ministr Langer mě potěšil. Potěšil mě tím, že nás ubezpečil, že vlastně drtivá většina policistů letos na tom zákonu vydělá několik tisíc korun.

 

 

Já bych mu docela rád i věřil, že 90 - 95 % policistů na tom vydělá, jak on říkal, přibližně - jestli jsem si to číslo dobře zaznamenal - 2400. Já bych chtěl dodat 2444 policistů na tom nevydělá. Nebo pouhých 2444 policistů na tom nevydělá. Pak se ale musím ptám, co způsobuje tak masivní odchod policistů z jejich sboru, co je vyhání od policie. Proč klesá v letošním roce počet policistů a proč naopak stoupá počet těch, kteří odcházejí a hledají uplatnění jinde? Pokud to nejsou peníze, jak nás pan ministr Langer ubezpečil, dostávají naopak přidáno policisté a hasiči, tak pak je může odpuzovat pouze chaos v tomto resortu, za který zodpovídá pan ministr Langer, nebo dokonce je odpuzuje přímo osoba pana ministra Langera. Jiné vysvětlení prostě nemám. Když mají dost peněz, tak musejí mít nějakou jinou příčinu.

 


Dále, co mě zaujalo ve slovech pana ministra Langera, bylo konstatování, že udělal někdo z policistů chybu, bude okamžitě potrestán. To je pěkné, jistě chvályhodné, nicméně jak to pan ministr tady může slibovat, když každou chvíli z jeho úst slyšíme, že on není ministr policie. Na jednu stranu slibuje, že bude trestat chybující policisty, na druhou stranu se vymlouvá nad každým průšvihem policie, protože on vlastně za to nemůže, protože on není ministrem policie a on policii má na ministerstvu jenom tak jako mimo.
V tu chvíli bych se chtěl zeptat, když tady sliboval potrestání policistů, kdy budou potrestáni ti policisté, kteří se mu nedávno na Policejním prezidiu poprali, nebo skoro poprali. Pokud vím, tak pan ministr Langer na reagoval jednoduše, že to není jeho věc, že to musí řešit policejní prezident.

 

 

 Čili jestli toto je způsob trestání policistů, kteří pochybili, tak je to zvláštní. Já už si nedovedu představit větší známky rozkladu v policii, než že se nejvyšší policejní funkcionáři, šéfové elitních útvarů skoro poperou. Pak o tom noviny referují téměř v přímém přenosu. To je tady skutečně ještě nezažili, to jsme tady skutečně ještě neměli. Jsem zvědav, čeho se dál v policii ještě dočkáme. Nejenže mnoho schopných policistů odejde, takže policie se stává personálně naprosto nedostačující, nezvládá své úkoly, ale ještě ti, co tam zbyli, se perou mezi sebou a pan ministr říká, že to není jeho věc, protože on není ministr policie.

 

Otázka peněz, dámy a pánové - myslím si, že tuto novelu je potřeba podpořit. Policejní sbor, hasičský sbor si to zaslouží. Otázka peněz je přece otázkou do jisté míry zástupnou. Chtěl bych se zeptat pana ministra, když tady pláče, že on ty peníze nemá a musí šetřit, proč nezačíná u sebe, proč investoval 19 milionů do rekonstrukce svých kanceláří. To tam musíte mít asi zlaté prkénko za záchodě, pane ministře. Protože jinak si nedovedu představit, jak je to možné.

 


Je hezké, že svůj plán revitalizace policejních služeben začínáte tím, že jste si revitalizoval svoji pracovnu na ministerstvu. Mám vážné obavy, že policisté dál budou psát na starých psacích strojích, psacích počítačích, v nevzhledných a ošklivých služebnách, ale hlavně, že pan ministr Langer si pořídil pracovnu za 19 milionů. On si to zaslouží, je to odborník na pravém místě. Policie vzkvétá, policejní sbor se mu nepere, policisté neodcházejí, zločinnost klesá, objasněnost stoupá. Čili pan ministr Langer si toto nepochybně zaslouží. Já bych pro to i hlasoval.

 


Také, pane ministře Langere, je zajímavé, jak jste si nechal vybavit své služební vozidlo. Také by to jistě řadové policisty zajímalo, zvláště ty, kteří třeba nemají na benzín, aby dojeli vyšetřovat nějakou závažnou kriminalitu.
Jestli si myslíte, že tímto budete motivovat svůj sbor, aby sloužil občanům České republiky, tak vám chci říci, že tímto je akorát demotivujete. Demotivujete, resp. motivujete k tomu, aby sbor opustili. Tak jim aspoň trochu přidejte na platech. Pokud tady pláčete, že na to nemáte, tak probůh, proč jste zvedal ruku pro to, aby nesmyslně klesaly daně firem, které už jsou takto v České republice naprosto nejnižší v celé Evropské unii, proč jste byl jeden z těch, kteří darovali příští rok deset nebo dokonce možná podle odhadu dvacet miliard jen pro příští rok zahraničním majitelům největších firem, aniž by to bylo potřeba, co se týká zvýšení konkurence českého podnikatelského prostředí?

 

 Prostě to vám nevadí, pro to jste tady hlasoval, hlasoval, mával rukou. Proto jste byl pro. To vám nevadilo a teď vám ty peníze schází. To je logické, když jste je dali těmto lidem úplně nesmyslně, resp. majitelům zahraničních podniků, z čehož Česká republika nemá nic mimo této ztráty, tak se pak nedivte, že vám peníze scházejí, a nesnažte se nás tady obměkčit slzami. To vám nevěří nikdo. Zvláště vaši policisté vám to nevěří.

Taktéž vám to nevěří, když jste snížili daňovou progresi pro ty nejbohatší, nejvíce vydělávající občany. Tam jste přišli a státní rozpočet obrali také o několik miliard ročně. Kdybyste tuto zbytečnou věc nezrealizovali, tak jste měl nejen na navýšení platů policistů a hasičů, ale bylo by i na navýšení platů učitelů, zdravotníků, zbylo by asi i dost peněz na třeba modernizaci policejních služeb a nezůstalo by u toho, že je máte vymalované jen ve své brožuře.

 

Obávám se, že ta brožura bude jediné, co po vás v úřadě zbude. Omyl. Ještě jedno jste udělal. Kdybyste chtěl skutečně najít ty peníze, tak byste nerušil velmi výkonnou finanční policii. Ale tu jste musel zrušit, protože to po vás chtějí vaši kamarádi, kterým finanční policie byla velmi nepříjemná.
Pane ministře, podle mého soudu, vy jste ministrem mafie, ne policie.

 

 

 ministr vnitra ČR Ivan Langer

Pane předsedo, kolegyně a kolegové, já jsem se ve svém úvodním vystoupení snažil pojmout tu problematiku co nejšířeji tak, abychom každý z nás měli možnost udělat si objektivní soud nad situací v bezpečnostních sborech, nad situací z pohledu příjmů, respektive propadu příjmů v poměrech, u kterých přetrvávají propady vůči poměru těch, u kterých příjmy jsou navýšeny.

Snažil jsem se také popsat to, co je na služebním zákoně příjemné a méně příjemné, abychom zabránili dojmu, že služební zákon jako takový je zlo, a tohle když odstraníme, tak bude jenom dobře, neboť každá mince má svůj rub i líc. A já jsem považoval za důležité hovořit nejen to, co je někým považováno za rub, ale zejména hovořit o tom líci, který má k dispozici každý jeden příslušník.

 

To je ono zkrácení pracovní doby o 150 hodin za rok. To je šest týdnů dovolené. To jsou dva měsíce ozdravného pobytu. To je plný služební měsíční příjem v případě neschopnosti. To je celý rok služební příjem v plné výši v okamžiku, kdy dojde ke zranění. To je průměrná výše příjmu ve výši 140 % oproti všem ostatním zaměstnancům v rozpočtové sféře. To jsou ty klady a já je považuji za důležité. Když k nim ještě přidám také ty výsluhy, tak si myslím, že každý trochu rozumně uvažující člověk ví, že to je ten líc služebního zákona, na základě kterého máme právo každý jeden z nás očekávat od těchto příslušníků profesionální výkon v jejich práci.

 

 

Dovolte mi, abych se vyjádřil ke třem kolegům, kteří zde vystupovali, a považuji to za korektní. Jakkoliv se lišíme s panem kolegou Maršíčkem v otázce potřeby zrušit, nebo nezrušit oněch 150 přesčasových hodin, nepochybně má stoprocentní pravdu v tom, že klíčový problém, se kterým se potkáváme teď, je problém aplikační, že sám o sobě zákon znamená pouze něco a ten jasně říká, za jakých okolností může něco takového být nařízeno, ale že problém je vskutku v aplikaci u některých služebních funkcionářů.

A tady já volně naváži na otázku pana poslance Tejce, kdy říkal, že jsme čekali dlouho na sjednocení aplikační praxe. Co brání sjednocení a proč to trvá tak dlouho? Existují úvahy v tom, aby policejní prezident vydal svůj závazný pokyn, aby sjednotil praxi, ale policejní prezident nemůže udělat nic jiného, než říct dodržujte zákon. Jakýkoliv pokyn jiné dikce nemá smysl a sám takový pokyn je úplně absurdní, dávat někomu pokyn, ať dodržuje zákon.

 

 

Ale policie je sbor, který má 43 tisíc duší, lidí. Významná část z nich jsou služební funkcionáři a každý z nás ví, že jsou tací, kteří svoji práci dělají dobře nebo špatně. Já sám jsem na úvod svého vystoupení říkal, že jsem byl až zděšen po nástupu do funkce, když jsem zjistil, že existují policejní ředitelé, kteří přestože zákon je platný a neúčinný tři roky, tak ho neznají. Jak ho mohou potom vysvětlovat a jak vůbec ho potom mohou aplikovat? Pokud ano, tak jenom špatně.

A právě proto, aby došlo ke sjednocení praxe, tak jsem také říkal zcela jasně ve svém úvodním vystoupení, že součástí služebního hodnocení policejního funkcionáře, a to je také novinka v tomto, bude také hodnocení podle způsobu, jakým nakládá s problematikou placených, respektive neplacených přesčasových hodin. Vedou se velmi pečlivé statistiky a existují krajské správy, kde to číslo je příliš vysoké a existují krajské správy, kde počet placených i neplacených přesčasových hodin je plus mínus stejný. Je to v lidech. Jestli mi tím naznačujete, že by mělo dojít k ještě důslednější personální obměně, nebráním se tomu. Nicméně bude to obměna pouze na základě férového služebního hodnocení kvality práce.

 

 

Zazněla zde teze, že nebude-li schválen tento zákon, nedivme se příliš vysokému počtu odchodů příští rok. Pan poslanec Rath také kladl sugestivní otázku, co způsobuje tak masivní odchod od Policie České republiky. A já bych na to velmi rád odpověděl, protože informace, nebo domněnky, ze kterých vycházejí, mne utvrzují v tom, že nemáte dostatek informací, protože věřím, že to myslíte se mnou upřímně. A proto považuji za svoji povinnost vám ty informace dát.

 

 

Jestli se něco změnilo, kolegové Tejci a Rathe, tak se změnila struktura odchodu policistů. Jestli něco byl zločin v minulosti na každé firmě, a zejména na firmě policie, a to věřím, že bývalý ministr vám potvrdí, že největší procento policistů, kteří odcházeli, byli mladí lidé po deseti letech služby. Po tom, co se něco naučili, po tom, co vystudovali za náklady, po tom, co získali zkušenosti, kontakty, tak se lidově řečeno sbalili a odešli pryč s výsluhami.

 

 

Jestli někdo zůstával, tak zůstávali policisté staří, kteří čekali na účinnost nového služebního zákona. Jestli se něco změnilo a každý, kdo někdy řídil nějakou firmu, tak ví, jak je důležitá ta plynulá generační obměna, tak se změnil ten poměr. Jinými slovy přestali odcházet ti, kteří by měli zůstat, a začali odcházet ti, kteří by měli odejít.

Tři čtvrtiny z těch, kteří odcházejí, tak jsou policisté, kteří slouží 25 a více let u policie. A to, že odcházejí, neznamená nic jiného než nástup generační obměny. A jestli mě něco na tom odchodu uklidňuje, tak je to právě ten fakt, že odcházejí tito policisté, kteří si své v dobrém slova smyslu odsloužili, a že ti mladí, kteří odcházeli dříve, tak zůstávají. A to je možná informace, která vám chybí. A proto vám ji dávám, protože, pokud ji vezmeme v potaz a vezmeme ji jako fakt, potom jistě pochopíte, že vaše teze o tom, že odcházejí kvůli tomuto ustanovení, nebo kvůli tomu, že mají malé platy, je teze mylná.

Znovu bych chtěl a mohl bych zdůrazňovat a popisovat argumenty, které jednoznačně potvrzují, že personální situace, respektive atmosféra tak, jak je ten zásah způsobený novým zákonem velmi zásadní, tak že situaci lze označit za stabilizovanou, že nepochybně víme, a právě proto jsem to byl já, kdo inicioval na jednání výboru pro bezpečnost jednání na téma personální situace a výhled u bezpečnostních sborů, jednoznačně víme, že po Novém roce přijde další vlna.

 

A já se s vámi klidně vsadím, jestli v té vlně odcházejících policistů bude převažovat skupina policistů, kteří slouží 20 a 25 let služby, a nebo jestli bude převažovat ta skupina mladých. Já jsem přesvědčen, a mám k tomu veškeré důvodné předpoklady být o tom přesvědčen, že bude převažovat ta skupina starších.

 

 

 

Zazněla zde poznámka: rekonstrukce kanceláře ministra. Nebudu komentovat ty osobní invektivy a útoky, ale musím říct jedno jediné. Protože jsem čekal, a už jsem dostal interpelaci od pana poslance Tejce, na kterou velmi rád písemně odpovím a bude to velmi obsáhlá a velmi detailní odpověď, tak tím, kdo rozhodl o rekonstrukci pátého patra budovy Ministerstva vnitra, nebyl ministr Langer. Byl to ministr Bublan a ministr Gross tím, že na střeše toho domu zřídili heliport, aby mohly přistávat vrtulníky na střeše, v důsledku čehož začaly praskat stěny. Jestli něco rozhodl ministr Langer, tak zrušit ten heliport, aby nemusel dávat peníze na opravu onoho heliportu a peníze, které byly určeny na rekonstrukci heliportu a patra, byly přiděleny na rekonstrukci patra a veřejných prostor, kterými se do Ministerstva vnitra vstupuje. Nicméně konkrétní čísla a konkrétní fakta dostane určitě pan poslanec Tejc.
A jestli zde někdo říká, že vlastně všechno začalo rekonstrukcí pátého patra, tak já se chci zeptat: co dělali mí předchůdci v okamžiku, když na začátku nebo na podzim roku 2006 bylo ve třetím tisíciletí na internet připojeno necelých 10 % všech policejních služeben v České republice? Kam šly ty peníze? Na co? Asi se něco změnilo, když po půl roce je to 99 %. Každý z nás měl možnost přijít se podívat na nějakou policejní služebnu ve svém volebním kraji. Kdybych teď položil otázku, jaký máte dojem, že se píše rok, když přijdete na standardní policejní služebnu, troufám si tvrdit, že nikdo neřekne rok 2007.

 

Myslím si, že budou padat letopočty 1960, 1970, 1980. A já se ptám, kam šly ty miliardy v rozpočtu Ministerstva vnitra, jak je možné, že ve třetím tisíciletí Policie České republiky pracuje v podmínkách roku 1970. Podíváte-li se na každý jeden obecní úřad, na každý jeden úřad práce, finanční úřad a na jakýkoli z těchto typů úřadů, tam se píše třetí tisíciletí, tam je rok 2007. Přijdete-li na standardní policejní služebnu, jste hluboko v minulém tisíciletí. A to jsme se rozhodli změnit. A právě proto už v prvním půlroce šlo 600 mil. korun na projekt P 1000. Právě proto existuje tento dlouhodobý projekt, do kterého chceme investovat 3, 5 mld. A právě proto, že v resortu je spousta zbytného majetku, spousta majetku, který neslouží nikomu místo toho, aby mohl sloužit všem, rozhodli jsme se ten majetek prodávat, aby konečně z toho ti policisté i veřejnost něco měla. Věřím, že přinejmenším toto by vás mělo naplnit uspokojením, že se svoji práci snažíme dělat profesionálně a dobře. Děkuji za pozornost.

 

 

 poslanec Jeroným Tejc

Děkuji za slovo. Já bych zkusil věcně reagovat na to, co říkal pan ministr, především k těm odchodům policistů. Je zcela logické, že odcházejí starší policisté než za účinnosti starého služebního zákona, protože tehdy se mohlo odcházet po deseti letech služby s výsluhou, nyní se odchází po patnácti letech služby. Tudíž ano, je to dobře, souhlasím s vámi, pane ministře, ale není to, řekl bych, vaší zásluhou, ale zásluhou změny zákona, na které jste se tady všichni před volbami shodli.
A druhá věc. Pokud se týká aplikační praxe, vy jste sám uvedl 9. 9. v Otázkách Václava Moravce: Existují krajské správy, kde na to lidově řečeno ti šéfové kašlou a dělají si to po svém. Vy jste sám řekl ve svém vystoupení dopoledne, že budete vytvářet tlak na sjednocení aplikační praxe. Tedy vy jste slíbil, že budete sjednocovat tuto praxi, a proto se já podivuji, že nyní, když jsem se já ptal, proč jste tak neučinil dřív, říkáte, že sjednocování aplikační praxe v podstatě není ve vaší moci. Děkuji.

 

 

 ministr vnitra ČR Ivan Langer

Nejsem si jist, jestli nedochází k nedorozumění, ale stejně tak jako po prvním čtvrtletí, kdy existoval počet policistů s platovými nebo příjmovými propady ve výši více než 5000, tak na základě právě tlaku na policejního prezidenta a jeho prostřednictvím na služební funkcionáře došlo ke zjevnému poklesu počtu těch propadů na polovinu. Úplně stejně tak je to v případě oné aplikační praxe. I vy jste byl adresátem zápisu z jednání s odborovými svazy, kde jako jeden ze závěrů, shoda na potřebě sjednocení aplikační praxe, úkol, součástí hodnotících kritérií krajských funkcionářů Policie České republiky bude i schopnost řešení propadů a aplikace přesčasů. Za další, podrobný regionální rozbor propadů Policie České republiky, eliminace teritoriálních výkyvů. A to je jasný úkol, který má policejní prezident a já jsem přesvědčen, že po třetím čtvrtletí budeme mít k dispozici fakta o tom, jestli se ta čísla mění či nikoliv. Je to velká firma a ta velká firma potřebuje mít čas na to, aby se s tak zásadní změnou byla schopna sžít.

 

 

 poslanec David Rath

Dámy a pánové, já myslím, že byste měli svoji pozornost upřít na slova pana ministra Langera, že policie je firma, velká firma. Já už jen čekám, kdy nám sdělí, že se bude privatizovat a že to bude soukromá firma. První poznámka.
Pane ministře, je velmi svěží vaše myšlenka, že 19 mil. do své kanceláře na její vybavení a rekonstrukci jste musel dát proto, že tam popraskaly stěny kvůli heliportu. Myslím, že při použití této logiky obviníme tuším ministra Štrougala, že vlastně on může za vaši investici 19 mil. do kanceláře, protože tu budovu nechal postavit. možná, že to byl jiný ministr, ne zrovna ministr Štrougal, protože při této logice svádět něco na své předchůdce, že tam mají heliport, a proto vy jste musel dát 19 mil. do své kanceláře, je skutečně zvláštní.

 

 

Je logické, že asi opozice a vy máte jiný pohled na věc. My máme samozřejmě informace, že v policii vládne čím dál tím větší chaos a rozklad. Mimochodem, já bych nebyl tak šťasten, že odcházejí policisté s 20 a 25 lety zkušeností, protože když si promítnete, kolik jim je let, tak jestli dobře počítám, je to někde mezi 40 a 50 roky věku, a to ve většině povolání - a myslím, že policie není výjimkou - je člověk v podstatě na vrcholu svých psychických a biologických schopností. A zvláště třeba u kriminální policie bych to bral velmi vážně a nezlehčoval bych to způsobem, že to je báječné, že odcházejí ti, co mají dvacet let zkušeností, protože možná přijdou ti, kteří nemají zkušenosti žádné.

 

 

V parafrázi na to, co jste říkal, bych chtěl říci - vy jste říkal, že mladí již odešli před tím, než jste nastoupil. Teď odejdou ještě ti staří. Chci se zeptat, kdo vám v té policii nakonec zbyde.

 

 

 poslanec František Bublan

Děkuji, pane předsedo. Dovolil bych si několik poznámek k tomu, co zde v obecné rozpravě zaznělo. Především bych rád, abychom nedělali zkratku mezi služebním zákonem a platy policistů. Možná si už na to nepamatujete, ale ten služební zákon zde byl od roku 2003 několikrát odkládán a v tom původním znění skutečně byly tabulky platy policistů. Po následné novele nebo změně jsme tyto platy vyndali z tohoto zákona a domnívám se, že jsme udělali dobře.

 

 

Služe

Vložil: redakce
Publikováno: 26. 09. 2000


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 21
Diskutovat ke článku.