Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Nadporučík Emil Haně: „Črty ze vzpomínek zaži...
26. 08. 2020 | PETR-KLINOVSKY: Dobrý den, ozvěte se na email: Petr.Klinov...
Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
Policie bez Maturity
1 hodin | KARDAM: dobry den a je mozne se dat k policii, kdyz n...
Dioptrie
8 dní | APEP: Doporučuji operaci už teď, podle sloupce II. ...
Příprava na fyzické testy
8 dní | TRNKALINKA: REPLY:BOBRAS:74242-1:2024-04-09 22:36:05: Při...
ZOP
11 dní | HAFHAF: Dojíždění je možné všude, na cestak během týd...
Justiční stráž
20 dní | L04GHR: Ahoj, pracuju jako justička pod Prahu pankrác...
Cizina Praha
31. 03. 2024 | CABLE: Díky za info. :)...
Nedoslýchavost, naslouchátka ve službě?
14. 03. 2024 | NOMINISS: REPLY:PATTAS1:74219-1:2024-03-11 23:31:46: Ta...
Já Řscp ty KŘP Praha
26. 02. 2024 | 6-TT: REPLY:ROSOMAK:74183-1:2024-02-05 14:16:23: M...
Započítatelná praxe(MP->služební poměr)
07. 02. 2024 | DABLIK: REPLY:MPCP:74186-1:2024-02-06 17:52:49: k př...
jeg sælger Adderall 30 mg, jeg sælger Hydroco...
04. 02. 2024 | 000000000: Velkommen til vores online butik, hvor du kan...

Tramvaje by už nemusely mít přednost na přechodech

Příjde o svá privilegia?
Ministr dopravy Aleš Řebíček zřídil expertní komisi, která má prověřit dopravní předpisy a tresty za jejich porušení. Komise  zveřejnila první návrhy, jak pravidla změnit. A zrušení přednosti tramvají je mezi nimi také.
Příjde o svá privilegia? | Foto: www.mvcr.cz

"Je to pravidlo, o kterém mnozí lidé ani nevědí," řekl  serveru mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka serveru Aktuálně.cz. Hanzelka  je zároveň členem pětatřicetičlenné komise. Kromě něj jsou členy týmu i další zástupci ministerstva, policie, poslanci a další dopravní experti, například z Českého vysokého učení technického.

 

Povinnost řidiče tramvaje zastavit před přechodem (nejede-li tramvaj po vyvýšeném pásu) je největší novinkou v případné změně v silničních pravidlech, k níž se dopravní experti dopracovali. Takový návrh se zatím při úpravách zákona o silničním provozu nikdy veřejně neobjevil.

 

Tramvaje - pokud pomineme například záchranku se zapnutým majákem - jsou jedinými dopravními prostředky, které mají na přechodech přednost.

 

Pozor! Tramvaj brzdí déle

Václav Špička, který se bezpečností dopravy zabývá ve sdružení Autoklub, ovšem před změnou zavedeného pravidla pro tramvaje varuje. "Myslím, že by se to mělo pečlivě zvážit," řekl Aktuálně.cz Špička. "Tramvaje mají delší brzdnou dráhu a nemohou se chodci vyhnout."

 

O tom se přesvědčil i řidič tramvaje, který před několika lety na pražském Barrandově porazil jedenáctiletou školačku. Policie konstatovala, že vina byla na straně dívky, která bez rozhlédnutí vběhla pod tramvaj. "Tramvaje tu vyjíždějí z tunelu a řidiči nemají šanci zareagovat," řekl tehdy jeden z tramvajáků.

 

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka uvedl, že zveřejněné návrhy nejsou konečným výsledkem práce komise. "Jsou to návrhy, o kterých se bude dále diskutovat, vyhodnocovat," vysvětlil Hanzelka.

 

Budou semafory blikat?

To samé platí i o dalších námětech expertní komise. Odborníci chtějí třeba podrobněji probrat možnost na změnu signalizace semaforů pro řidiče i pro chodce. Konkrétně by to znamenalo, že by například zelená začala chvilku před rozsvícením oranžového světla blikat, čímž by se zřetelněji ukázalo, že zelená brzy zhasne. Tak to funguje třeba v Rakousku.

 

Body sem body tam

Experti se chtějí více věnovat i celému bodovému systému. "Dosud nejsou návrhy na změny zpracovány, ale určitě se tato otázka otevře," řekl mluvčí ministerstva Hanzelka. Objevují se například návrhy na zvýšení počtu bodů, po jejichž dosažení přijde motorista o řidičský průkaz, a to ze současných dvanácti bodů na čtrnáct, šestnáct nebo osmnáct.

 

Komise chce znovu posoudit, zda by provozu na dálnicích a rychlostních komunikacích nepomohl zákaz jízdy kamionů v levém pruhu včetně předjíždění. Na stole je znovu i problém s osobou blízkou, tedy častá výmluva řidičů, že nepřekročili rychlost oni, jak zaznamenal radar, ale někdo z jejich příbuzných, jehož jméno ovšem neprozradí. Komise se pokusí najít i způsob, jak lépe ochránit cyklisty před motoristy.

 

Rychlost: Komise versus ministr

Expertní komise se shodla, že nechce otevírat paragraf, který se týká povolené rychlosti. To je ovšem v přímém rozporu s představou ministra dopravy Aleše Řebíčka, který by chtěl na některých dálnicích povolit rychlost až 160 kilometrů v hodině.

 

Není tedy vyloučena možnost, že se Řebíček pokusí komisi "obejít" tak, že zvýšení rychlosti na vybraných dálničních úsecích navrhne některý ze zpřízněných poslanců při projednávání úpravy zákona o silničním provozu ve sněmovně.

 

Co neprošlo? Třeba antiradary

Členové komise se dohodli, že z předložených návrhů se budou zabývat pouze těmi, pro něž zvedne ruku aspoň osmdesát procent přizvaných odborníků. A rychlost tímto kritériem neprošla, přestože jeden z expertů navrhoval, aby se povolená rychlost na dálnicích naopak snížila ze 130 na 120 kilometrů v hodině.

 

Komise se nebude zabývat ani podnětem, aby byly legalizovány všechny antiradary, protože je to prý prostředek, který posiluje bezpečnost silničního provozu.

 

Neuspěl ani návrh, aby řidiči kamionů nebyli trestáni za to, když nedodrží povinnou přestávku. Celkem experti předložili bezmála osm set podnětů, přičemž ministerstvo dopravy zatím zpracovalo polovinu.

 

Zákaz předjíždění v křižovatce

Velmi vážně naopak členové komise berou návrh dopravních odborníků z Českého vysokého učení technického, aby bylo zakázáno předjíždění na hlavní silnici v křižovatce. Jde o častou příčinou dopravních nehod, protože motorista, který přijíždí z vedlejší silnice, nepředpokládá, že na hlavní bude někdo předjíždět, a nedá přednost.

 

Komise se bude zabývat případnou úpravou trestů za překročení povolené rychlosti. Ve hře je například možnost, že za překročení do deseti kilometrů v hodině se nebudou udělovat trestné body, ale pouze pokuta.

 

Text: Pavel Baroch, Aktuálně.cz, redakce 

Vložil: Dušan Stuchlík
Publikováno: 19. 01. 2008


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 2
Diskutovat ke článku.
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio