Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Nadporučík Emil Haně: „Črty ze vzpomínek zaži...
26. 08. 2020 | PETR-KLINOVSKY: Dobrý den, ozvěte se na email: Petr.Klinov...
Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
Cizina Praha
7 dní | PLETTEN: Ahoj, pokud by Tě zajímala služba v terénu, z...
Příprava na fyzické testy
10 dní | OPS: REPLY:MONOCAJT:74234-1:2024-03-18 13:16:18: s...
Nedoslýchavost, naslouchátka ve službě?
14 dní | NOMINISS: REPLY:PATTAS1:74219-1:2024-03-11 23:31:46: Ta...
Já Řscp ty KŘP Praha
26. 02. 2024 | 6-TT: REPLY:ROSOMAK:74183-1:2024-02-05 14:16:23: M...
Započítatelná praxe(MP->služební poměr)
07. 02. 2024 | DABLIK: REPLY:MPCP:74186-1:2024-02-06 17:52:49: k př...
Justiční stráž
06. 02. 2024 | VSCRVSCR: 1,není 2,těžko říci snad 6 3,Pankrác má ví...
jeg sælger Adderall 30 mg, jeg sælger Hydroco...
04. 02. 2024 | 000000000: Velkommen til vores online butik, hvor du kan...
Sælg Pentobarbital Nembutal (tabletter, væske...
04. 02. 2024 | 000000000: Velkommen til vores online butik, hvor du kan...
Dovolená zop
02. 02. 2024 | JOE: REPLY:JOE:74178-1:2024-02-02 08:19:48: Př...
Daruji připínací odznak SKPV na sako
29. 01. 2024 | TRNKALINKA: Výška 25mm, šířka 20mm, nepoužitý, nový, ten ...

Zákon o policii prošel. A zakázal strážníkům měřit rychlost

Po včerejším jednání Poslanecké sněmovny se opět o trochu vyjasnilo, co čeká do budoucna Policii ČR. Poslanci schválili nový Zákon o policii a s ním související balík změn dalších zákonů. Ministru Langerovi ale připravili nepěkné překvapení - současně připravili obecní a městské policie o pravomoc měření rychlosti na silnicích. Hořkou pilulku mu navíc naservíroval jeho stranický kolega Jan Klas, který změnu oproti původnímu znění navrhl.
| Foto: ilustrační

Podle serveru TYDEN.CZ bylo pro zrušení pravomocí městské policie při měření rychlosti 85 poslanců ze 159 přítomných. Klasův návrh podpořila většina sociálních demokratů a komunistů, ale také osm poslanců ODS, včetně ministra dopravy Aleše Řebíčka. Pro byli i dva lidovci a nezařazení poslanci Miloš Melčák a Michal Pohanka.

Další změny nebo zrušení tohoto rozhodnutí může přinést projednání zákona v Senátu. Protože se jedná zřejmě o nejvíce viditelnou část policejní reformy, přinášíme názory senátorů a dalších zúčastněných na tuto změnu, jak je sesbíral internetový portál NOVINKY.CZ.

 

Zklamaný ministr Langer


Proti odejmutí pravomoci městské policii měří rychlost se ve středu postavil ministr vnitra Ivan Langer (ODS). Změny pravomocí obecních a městských policií podle něj měla systematicky řešit samostatná novela. "Pokud tento návrh projde, tak budou absolutně znehodnoceny miliardové investice desítek, stovek obcí. Takové změny by měly procházet hlubokou analýzou obecních a městských policií," apeloval Langer před hlasováním na poslance. Policie České republiky podle něj nemá kapacitu na to, aby měření rychlosti v potřebném rozsahu zvládla.

 

Pohled z opozičních lavic


Bezpečnostní expert sociální demokracie Jeroným Tejc novinářům z TYDEN.CZ řekl, že chápe poslance, kteří pro omezení pravomocí obecní a městské policie hlasovali. "Byly to obce a městské policie, které výrazně zneužívaly tohoto institutu a měřily tam, kde měly možnost vybrat více peněz do městského rozpočtu, nikoli aby měřily tam, kde skutečně hrozí zranění a nějaké riziko," uvedl.

 

Pohled Ministerstva dopravy


"Ukázalo se, že městské policii jde spíše než o bezpečnost na silnicích o získávání prostředků, strážníci mají zájem měřit co nejvíce, aby se naplnily obecní pokladny," řekl NOVINKÁM mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Podle expertů se z toho stal byznys," dodal. Upozornil ale, že novela může mít problémy při schvalování u senátorů. "Hlavní boj bude v Senátu, tam sedí celá řada starostů, i když ne všichni jsou proti," doplnil.

„Zviklat by mě v mém názoru mohlo jen jediné: když starostové jasně deklarují, že si uvědomují, jaké nakládání s právem měřit rychlost je spravné a jaké je šikanou vůči řidičům,“ řekl ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), který ve Sněmovně změnu podpořil.

 

Pohled z pražského magistrátu


Primátor Prahy Pavel Bém (ODS) je přesvědčen, že strážníci by se měli věnovat veřejnému pořádku. Podle něj se městská policie účastní měření rychlosti hlavně proto, že státní policie to sama nezvládá.

První náměstek primátora Rudolf Blažek je opačného názoru. "Návrh zákona je nekoncepční, velmi neuvážený a a v důsledku ohrožuje bezpečnost silničního provozu v Praze," řekl ve čtvrtek. Podle něj nebude mít státní policie dostatek lidí na to, aby zajistila měření rychlosti v současném rozsahu."Za poslední rok poklesl na komunikacích v Praze počet usmrcených o 41 procent. Pozitivní efekt instalace kamer a měřící techniky je (...) naprosto jednoznačný a prokazatelný," upozornil. Uvedl, že Praha investovala do nákupu pevných radarů 50 miliónů korun, do mobilních radarů investovala 15 miliónů. Blažek věří, že změna Senátem neprojde. "Jde o individuální poslaneckou iniciativu, která nebyla s městy a obcemi projednána a neprošla žádnou věcnou diskusí," poznamenal. Pokud normu senátoři a prezident schválí, Praha nakoupené zařízení prodá policii.

 

Pohled z radnic a senátorských lavic


"Starostům se to rozhodně nelíbí. Využijeme všech možností, jak to změnit," řekl serveru AKTUALNE.CZ výkonný místopředseda Svazu měst a obcí Jaromír Jech. První možností je lobbování v Senátu, kam zákon od poslanců zamíří. Státní policie nestíhá být na nebezpečných místech. Proto se v minulém období prosadila tato pravomoc pro obce, ty nakoupily vybavení, uzavřely smlouvy s firmami a teď se to má znovu změnit. Jenom jsme se snažili zabránit, aby auta a motorky jezdily po městech jako šílenci," dodává Jech.

"My jsme radar v Bohumíně nepořizovali, městská policie má jiné úkoly. Občané ale požadují bezpečnost ve městě a když má policie jeden radar v okrese, tak to zajistit nelze," sdělil NOVINKÁM senátor a starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD). Kritizoval ale to, že pokud novela projde, obce, které si radary pořídily, se jich budou muset zbavovat. "Nevím, kdo jim nahradí škody," podotkl. Důležité podle něj je, aby Policie ČR plnila svou funkci dostatečně. "Pak města nebudou vyhazovat peníze za radary," řekl.

Proti tomu, aby byla městská policie zbavena úkolu měřit rychlost není ani senátor a starosta obce Jiřetín pod Jedlovou Josef Zoser (SNK). „Městská policie by se měla věnovat hlavně pořádku. Policie ČR by zase měla zvýšit intenzitu měření, ale hlavně měřit na skutečně nebezpečných úsecích a nevymýšlet si chytáky na řidiče. Rychle zkasírovat řidiče není přece účelem kontrol rychlosti," sdělil. Ani Jiřetín radar nekoupil. "Nehlasoval jsem pro normu ani v Senátu," dodal.

"Poslanci se pokouší zbytečně zasáhnout do kompetencí samosprávy, které patří starostovi a zastupitelům," řekl senátor a starosta Trutnova Ivan Adamec (ODS). Podle něj jde o krok zpět. "Jak se budou pak vysvětlovat mrtví a zranění na přechodech," dodal. Trutnov si zakoupil jeden radar, podle Adamce jej ale městská policie nezneužívá. "To, že strážníci tím plní městské kasy, je naprosto scestná myšlenka," řekl s tím, že za rok město na pokutách získá "nějakých pár stovek tisíc". "Pro obecní rozpočet by ale (schálení novely) nebyl velký problém," dodal.

"Je to velmi nešťastný signál ze Sněmovny, když konečně je městská policie na úrovni státní policie a mnohdy vykonává její práci. Města a obce přijdou o šance, aby si vypomohly v kontrole kázně na komunikacích," uvedl senátor a starosta obce Boží Dar Jan Horník (SNK). Jeho obec radar nekoupila. "Snažíme se řešit bezpečnost na silnicích přípravou zóny, která bude omezovat rychlost na třicet kilometrů v hodině a fyzickými překážkami," vysvětlil.

"Určitě budou v Senátu někteří, kteří budou proti tomu horovat," sdělil teplický primátor a předseda ústavně-právního výboru Jaroslav Kubera (ODS). Návrh ale považuje stejně jako předsedkyně senátorského Klubu otevřené demokracie Soňa Paukrtová za principiálně správný a je "skoro přesvědčen", že většina Senátu jej podpoří. Podotkl, že Teplice místo radarů vybudovaly za osm miliónů korun dopravní hřiště.

"Racionální je, aby městská policie dál mohla měřit," řekl místopředseda bezpečnostního výboru a starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa (ODS). Pokud bude zákon schválen beze změn, státní policie by podle senátora měla od obcí radary odkoupit.

Předseda senátorů KDU-ČSL Adolf Jílek se také obává toho, že pokud by Senát novelu vrátil Sněmovně, při současných poměrech v dolní komoře by nemusela být schválena. Problém by proto raději řešil v novém zákoně o obecní policii. "My jsme dali městské policii příliš velké pravomoci a malou zodpovědnost. Myslím, že s tím bude potřeba něco udělat v novém zákoně," dodal.

 

Co si myslí experti?


"K měření rychlosti vozidel strážníky jsou konkrétní výhrady v tom smyslu, že obce a městské policie zneužívají tohoto institutu a měří rychlost vozidel tam, kde mají možnost vybrat více peněz, místo aby měřily tam, kde skutečně hrozí nějaké riziko," uvedl v tiskové zprávě Autoklub České Republiky. Apeloval na senátory a prezidenta, aby schválili verzi zákona schválenou Sněmovnou.

"Je to rozhodnutí ode zdi ke zdi," řekl Novinkám dopravní expert Stanislav Huml. "Obce investovaly spoustu peněz na nákup techniky a teď z hodiny na hodinu to vypadá, že ji budou moci hodit do šrotu," vysvětlil. "Na jednu stranu bych městskou policii raději viděl více na chodnících, aby dělala tu práci pro kterou byla zřízena. Na druhé straně je dopravních policistů tak málo, že když budeme spoléhat jenom na ně, bezpečnost se nezlepší," uvedl.



Text: redakce, Novinky, Česká tisková kancelář, Právo, tyden.cz; redakčně upraveno

Vložil: Michal Tošovský
Publikováno: 26. 06. 2008


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 67
Diskutovat ke článku.
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio