Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

(REDAKCE)

Zastavování vozidel Policií ČR
ilustrační
Foto: Ohera M

Každé pronásledování, zejména ty probíhající ve vysoké rychlosti, se zakročující policisté snaží ukončit co nejdříve. Jak ale pronásledování efektivně ukončit? Zátaras z policejních vozů představuje riziko poškození vozidel a zranění policistů, použití zbraně je vysoce riskantní. Zákon však zná i další prostředky, třeba zastavovací pás. Ale jak na něj...

Autor: Michal Ohera
Publikováno: 08. 08. 2011
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu CHIP 23:37:42 16. 08. 2011
Chip.jpg
Co se týká objednávky střelnic, máte možná staré informace. I armáda se začíná modernizovat a nyní díky Bohu stačí jeden fax na začátku kvartálu a pak jedna cesta na dohovor měsíc předem. ( VVP Boletice a VVP Doupov)Dělám to pravidelně už sedm let, takže myslím vím o čem mluvím.:-) Pokud jde o cesty, jezdit se dá po střelnici i rychlostí přes sto km a čas od času to i děláme.Záleží o jakou střelnici jde. Zda je povrch cesty asfaltový, nebo ne. Například ve VVP Doupov taková střelnice skutečně je. Terče se použijí vlastní, kovové poppery a rozmistí se kolem cesty, popřípadě se tam rozmístí MRZy. (malé radiové zvedáy.) Navíc a to v civilním sektoru moc známo není, střelba z vozidla na vozidlo se trénuje i mimo střelnice a za použití munice FX simunition, kdy se na blatníky nalepí kartonové zásahové plochy, kvuli kontrole zásahů. Toto se venkoncem provádí na jakékoliv uzavřené cestě.
Pokud jde o munici se zvýšeným ranivým účinkem, do želatiny jsem ji pravda nestřílel, ale do slušného množství vozidel a pneumatik ano.:- Střela se zvýšeným ranivým účinkem, dělá větší otvor a dochází k rychlejšímu úniku vzduchu. I tak to ale není žádný zázrak a k rychlému úniku vzduchu je zapotřebí několika zásahů.
Pokud jde o časový rozpočet, skutečně jsem neměřil kolik času je zapotřebí, nicméně, pokud jste slušný střelec, terče se dají celkem spolehlivě sestřelovat. (Jak potvrdí každý, kdo s námi na Boleticích či Doupově byl:-)
Pokud jde o metodiku, je vidět že nejste policista a už vůbec ne výcvikář, jinak by jste chápal proč mám za jmény Šašek a Čáp smajlíka:-) Prezidium je schopno udělat skvělou metodiku na téma "Chování policistů na rekreačním pobytu", (nedráždit vosy a včely a vyhýbat se pasoucímu dobytku), ale jínak je to bída. Jinak, jmenovaní činitele jsou tam asi třicet let...:-(
Pokud jde o vzdělávání instruktorů, existuje, ale kvalita je všelijaká. Dobrý instruktor si doplňuje vzdělání kde se dá a nespoléhá jen na oficiální nabídku. (Například před nedávnem jsem si za 500 USD zaplatil kurz taktiky u bývalého příslušníka Delta Force a pak jsem vedl seminář pro kolegy.) Stejným způsobem jsme to dělali i se střeleckými výcviky společnosti Aegis. (Mimochodem vysoce kvalitními, nic podobného se bohužel z oficiálních policejních zdrojů obstarat nedá.)
Co se týká střelby z vozidla na vozidlo. Je nesmysl se domnívat, že by se střílelo na nějaké ohromující vzdálenosti. Je zapotřebí najet do maximální blízkosti pronásledovaného vozidla a střílet na minimální vzdálenost. (Střílet na víc než 4 až 8 metrů je hloupost) Zdaleka to není jen o vycvičenosti střelce, minimálně stejně důležité jsou i schopnosti řidiče a jeho spolupráce se střelcem, který ho navádí co nejblíže k pronásledovanému vozidlu. I jinak se dá říci, že střelba z vozidla na vozidlo je vysoce riziková záležitost a měla by se omezovat jen na skutečně nejnutnější případy.
Pokud jde o odborné publikace policie ke střelbě, existují, ale kvalita není vysoká, respektivě jde o informace značně zastaralé, asi tak z doby, kdy bylo EPP považováno za vrchol praktické střelby. :-) Pokud jde o učebnice taktiky, nic takového myslím neexistuje a je to tak dobře. Informace o taktických postupech by se měli mimo policii dostávat minimálně. Oni ti páni pachatelé jsou dnes lépe vycvičeni i vyzbrojeni, takže taktika je to jediné, co nám dáva převahu:-)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu SEK 11:12:53 15. 08. 2011
default.png
a)Za tvrdší překážku jsem nepožadoval zem, nejsme v Rusku, ale povrch silnice pokud je střelba vedena v ose pohybu vozidel na pneumatiku a je zcela pod kontrolou.
b) Střela se zvýšeným ranivým účinkem po vniknutí do cíle je konstruovaná tak, že po nárazu na živou tkáň rychle zvětšuje deformací svůj průměr za minimální fragmentace a tím, předává většinu své energie cíli, což způsobuje snížený průbojný účinek. Průbojnost roste s rychlostí střely, zmenšováním jejího průměru a do určité míry s růstem její tvrdosti vůči překážce. To vše je v rozporu s průbojností u střel s vyšší ranivostí. Pneumatika je hustě vyztužena kovovou síťkou a tvrdost pneumatiky je vyšší než lidská tkáň, tím bude umocněn růst jejího čelního průměru. Když jsme testovali jeden druh tzv. střely se zvýšenou ranivostí její účinek v želatině vykazoval obdobné vlastnosti jako u střel FMJ. Bylo vyrobeno za málo peněz, draho prodáno a kupující měl dobrý pocit, že má to co potřebuje.
g)Více jak 30 let jsem se pohyboval po vojenských střelnicích. Pokud je vedeno standardní řízení při objednávání střelnic požaduje se u objednavatelů účast na několika schůzkách s přednesením požadavků a s jejím upřesňováním. Jedná se při tvorbě ročního, kvartálního a měsíčního plánu střelnice, tedy jde o tři výjezdy objednatelů. Najezdí se při tom dost kilometrů. Když poslouchám jak má policie omezené prostředky na PHM tak nevím, kde na tato jednání sebere peníze, pokud to nejste schopni zajistit centrálně (za celou policii jeden jednatel). Pojezdy vojenských střelnic na polygonech nemají asfaltový povrch a nejsou uzpůsobeny pro rychlosti vozidel nad 50 km / hod. Souběžně s nimi nejsou vedeny koleje pro pohybující se cíle, ani rychlost cílů na pojezdech nepřevyšuje 36 km/ hod. Pokud umístíte pevné terče podél silnice a pohybujete se rychlostí 50km/ hod, máte na střelbu cca 2 sekundy a to palbu povedete z dálky 27m do 0 m ( vaše rychlost je cca 13,5 m/s), pro 100 km/hod to bude 1 sekunda.
h) Metodika je obor využívaný často ve sportu s cílem zrychlit a zkvalitnit výcvik, to vše je v současné době žádáno všude ve společnosti, proč se k tomu nestaví stejně policie? Jak vzděláváte své instruktory? Výsledek je pak neúspěch v zákroku a neúčelně vynaložené prostředky na výcvik. Pokud jmenovaní spasitelé se do funkce dostali nyní, musíte mít alespoň roční trpělivost, nemůžete očekávat rychlé změny, musí se v problematice nejprve zorientovat.

Dále bez bodů, pokud pojedete s vozidlem rychlostí nad 90 km/hod zjistíte, že odpor vzduchu narůstá tak, že je schopen dosti silově působit na plochu o velikosti ruku, u rychlosti 130km/hod a více je to už značná síla. Nepředpokládám, že pronásledujete vozidla, která se pohybují rychlostí v jakých zkoušíte střelbu na střeleckých polygonech ( jinak upřímně lituji vaše vozidla). Rychlosti nad 100 km při pronásledování jsou jistě reálné.

Zapojil jsem se proto, že jsem se zúčastnil v zahraničí ukázky takovéhoto výcviku a na vlastní kůži jsem zjistil, že realita není jednoduchá i pro jinak zkušené střelce.

Pokud je někdo unaven, jak říká objevováním objeveného, je pro něj jednoduché nečíst diskusi a pokud to bylo dávno objeveno, proč to není zavedeno do vaší praxe? Á propos, marně jsem pátral po odborné literatuře policie ke střelbě a taktice, máte ji dobře utajenou, máte ji vůbec¬?

Dále nebudu obtěžovat.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 20:55:52 14. 08. 2011
default.png
Nederte si huby, pánové! Mimo další spousty věcí co se tady snažíte objevovat i tady tohle bylo za nás pořád dokola a pořád dokola marně. Za vás to nebude zcela určitě jinak.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CHIP 20:59:47 11. 08. 2011
Chip.jpg
Krásně napsané, jako bych pročítal nějaký manuál.:-) Jenže:
a) Co se táká fragmentace střely: Záleží na uhlu, pod jakým střela dopadá na zem, pod některým se odraží, pod některým vstupuje do povrchu, respektive (při tvrdém povrchu) se tříští.
b)střely s řízeným účinkem většinou mají lepší účinek na pneumatiky než běžné FMJ, ač výsledek není ideální, pokud jde o osobní a malá nákladní vozidla, je průbojný účinek vždy dostatečný.
Pokud jde o body c až f, dá se s nimi souhlasit, ale neříkají nic než to, že střelba na vozidlo vyžaduje intenzivnější výcvik.
g)Takové střelnice existují v každém vojenském prostoru a policie je běžně může využít k výcviku, jen je třeba aby instruktoři nebyli línía domluvili se s vojáky. (Kupříkladu já tam za minulý rok strávil s našimi četníky celkem 5 týdnů.)
h)na co metodika? Pokud jsou instruktoři zkušení, dokáží si docela dobře poradit i bez metodiky. (Ale třeba Šašek s Čápem připraví něco vynikajícího.-)
i) takových střelců skutečně mnoho není, ale čí je to chyba? Policie, která není schopná zajistit kvalitní výcvik.
j) pevné stanoviště s dlouhou zbraní zajisté lepší je, ale v praxi je tato varianta téměř nepoužitelná, což potvrdí každý, kdo se nějaké honičky zúčastnil. Běžná honička trvá pár minut, dochází k neustále změně směru jízdy a prakticky se nedá předpovědět, kam drban zamíří. Jak by tedy bylo možno umístit v dostatečném předstihu střelce, který si ještě musí najít stanoviště a mít jistotu, že drban nezmění směr a nepojede někam do prdele?
Co se týká závěru, myslím že nikdo se zdravým rozumem neprovádí výcvik při rychlosti 20 km. Kupříkladu my trénujeme střelbu z vozidla při rychlosti cca 50 - 80 km, (záleží na kvalitě cesty po které jezdíme.) Opět jde o zájem instruktorů, najít kvalitní střelnici a připravit zajímavý výcvik. Ale od čeho jiného tam jsme, že ano:-)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu SEK 20:37:53 09. 08. 2011
default.png
K použití střelné zbraně při zastavování vozidla bych chtěl jen upozornit na některé drobnosti.
a) Střelivo 9 mm LUGER FMJ , střela nemá ocelové jádro, po nárazu na tvrdší překážku se deformuje a následně dochází k její fragmentaci. Dolet fragmentů se výrazně snižuje a jejich penetrační schopnosti jsou pak nízké.
b) Střely s řízenou deformací mají zpravidla sníženou penetrační schopnost, a proto použití na pneumatiku nemusí být účinné. Je určena zejména pro střelbu na osoby.
c) Pokud se volí optimální stopa pronásledujícího vozidla a vede střelba na pneumatiku, která směřuje vně vozidla, nachází se přepravovaná osoba 50 i více cm od hlavního směru střelby.
d) Střelba z vozidla je doprovázena nestabilitou polohy (nerovnost silnice, odstředivá síla manévru vozidla.
e) Cíl i střelec vykazuje prostřednictvím vozidel stranový pohyb.
f) Střelec je vystaven náporu vzduchu.
g) K nácviku takovéhoto druhu střelby nejsou vhodné střelecké trenažéry ani střelnice, kde se tento výcvik dá provádět.
h) K vedení takovéhoto výcviku není zpracována potřebná metodika.
i) Tento druh střelby jsou schopni provádět po výcviku jen zdatní střelci a těch mnoho není.
j) Jako vhodnější se jeví použití dlouhé zbraně z pevného stanoviště, opět pro dobrého střelce s odpovídajícím výcvikem.

Střelba na vozidlo za současných výcvikových podmínek je jen velké hrdinství, kaskadérství, sázka do loterie či podobně.

Za adekvátní výcvik nelze považovat střelbu na papírový terč při jízdě vozidlem za rychlosti cca 20km/ hod a podobně, protože policista nebyl cvičen za reálných podmínek ( rychlost okolo 100km/ hod,obdobně se pohybující cíl).

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ANDRAS 14:03:47 09. 08. 2011
Andras.jpg
LUCAS-3 [2011-08-09 13:53:51]:
Známe své lidi. Například předražené recepce, nekvalitní pouzdra na pistoli za 2500, součástky do vozidel, které stojí 3000 od jedné firmy, se vezmou od firmy druhé za 9000 a další a další....

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu LUCAS-3 13:53:51 09. 08. 2011
default.png
jarda: že by proto, že by na tom někteří nevydělali? ;) Lidi jsou, dílny jsou, přesto se většina věcí řeší dráž a časově náročněj u jiných dodavatelů... Zajímavé..

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu JARDA 09:40:50 09. 08. 2011
default.png
lucas-3: proč nákup? Máme dílny, lidi v nich, materiál, věřím tomu, že pár volnějších chvil by si zdejší technici našli, aby ubastlili zastavovací pás byť i na jedno použití.
Nebo by to mohlo být zajímavé konstrukční cvičení pro první ročník na učilišti, popř. výroba samostatných dílů pro vězně. Proč všechno kupovat, když stát má vlastní kapacity si to zajistit v podstatě jen za cenu materiálu.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu MARTOO 06:46:27 09. 08. 2011
martoo.jpg
M158 [2011-08-08 21:28:28]:

Jsem zvědav, zda se toto školení vůbec někdy uskuteční. Zatím jsem na našem ÚO zastavovací pás ani fyzicky neviděl:o)

Nemluvě o tom, že v podmínkách, kdy na celý obvod je pouze jedna hlídka, která může být posílena jedině hlídkami z jiných obvodů jen když nemají práci a to nejdříve do 15-ti minut, je užití zastavovacího pásu téměř utopie.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu LUCAS-3 21:40:35 08. 08. 2011
default.png
Já myslím, že problém není jen v malém počtu vycvičených policistů, ale hlavně v malém počtu těch moderních zastavováků. A dost pochybuju, že zrovna v dnešní době by probíhal nějaký nákup techniky.. ;) Ale to bohužel není jen problém zastavovacích pásů.. :(

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio