Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

(REDAKCE)

Zastavování vozidel Policií ČR
ilustrační
Foto: Ohera M

Každé pronásledování, zejména ty probíhající ve vysoké rychlosti, se zakročující policisté snaží ukončit co nejdříve. Jak ale pronásledování efektivně ukončit? Zátaras z policejních vozů představuje riziko poškození vozidel a zranění policistů, použití zbraně je vysoce riskantní. Zákon však zná i další prostředky, třeba zastavovací pás. Ale jak na něj...

Autor: Michal Ohera
Publikováno: 08. 08. 2011
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu LUCAS-3 13:53:51 09. 08. 2011
default.png
jarda: že by proto, že by na tom někteří nevydělali? ;) Lidi jsou, dílny jsou, přesto se většina věcí řeší dráž a časově náročněj u jiných dodavatelů... Zajímavé..

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu JARDA 09:40:50 09. 08. 2011
default.png
lucas-3: proč nákup? Máme dílny, lidi v nich, materiál, věřím tomu, že pár volnějších chvil by si zdejší technici našli, aby ubastlili zastavovací pás byť i na jedno použití.
Nebo by to mohlo být zajímavé konstrukční cvičení pro první ročník na učilišti, popř. výroba samostatných dílů pro vězně. Proč všechno kupovat, když stát má vlastní kapacity si to zajistit v podstatě jen za cenu materiálu.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu MARTOO 06:46:27 09. 08. 2011
martoo.jpg
M158 [2011-08-08 21:28:28]:

Jsem zvědav, zda se toto školení vůbec někdy uskuteční. Zatím jsem na našem ÚO zastavovací pás ani fyzicky neviděl:o)

Nemluvě o tom, že v podmínkách, kdy na celý obvod je pouze jedna hlídka, která může být posílena jedině hlídkami z jiných obvodů jen když nemají práci a to nejdříve do 15-ti minut, je užití zastavovacího pásu téměř utopie.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu LUCAS-3 21:40:35 08. 08. 2011
default.png
Já myslím, že problém není jen v malém počtu vycvičených policistů, ale hlavně v malém počtu těch moderních zastavováků. A dost pochybuju, že zrovna v dnešní době by probíhal nějaký nákup techniky.. ;) Ale to bohužel není jen problém zastavovacích pásů.. :(

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu M158 21:30:46 08. 08. 2011
m158.jpg
CHIP [2011-08-08 20:38:05]:
Zastavení vozidel elektromagnetickým pulsem je skutečně již několik let v intenzivním vývoji v USA. Zatím však nedošlo k takové miniaturizaci o které hovoříte. A rozhodně se nejedná o masivní využití. Navíc při použití EM pulzu dochází k poměrně výrazným škodám. Zničena totič není pouze řídící jednotka vozidla, ale veškeré elektronické systému v dráze EM pulzu.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu M158 21:28:28 08. 08. 2011
m158.jpg
ANDRAS [2011-08-08 16:05:45]:
Je pravda, že v současné době je velmi málo policistů vycvičeno k používání zastavovacích pásů. To je skutečnost, která by se v dohledné době mohla změni.
Jak je uvedeno v článku, připravuje se instruktorský kurz a vyškolení instruktoři by mohli vyškolit policisty svých útvarů jako uživatele.
Problém s nemožností používání v současné době je právě v nedostatku vycvičených policistů (§ 51 zákona o policii).

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CHIP 20:38:05 08. 08. 2011
Chip.jpg
Když jsme u pásů a vystřelovacích sítí, pokrok jde ještě dále. v dnešní době už existují a používají se přístroje, které udělí vozidlu elektromagnetický impuls a zničí mu elektronickou řídící jednotku. Vyrábějí se buďto pevné verze, (umístěné třebe na dálničních výjezdech z města),nebo mobilní, (třeba v policejním automobilu který se musí dostat do blízkosti pronásledovaného vozidla)Po impulzu zhasne motor, ale vozidlo zůstává ovladatelné. ( samozřejmě s vyjímkou posilovače volantu, brzd atd.) Tak jsou ti kapitalističtí soudruzi ve světě před námi:-)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu JARDA 19:02:29 08. 08. 2011
default.png
Zastavovací pásy a sítě si pamatuji z videí, co nám pouštěli na ZOPce. Prezentovali nám tam i jaká skvělá budoucnost nás s tímto vybavením ve službě čeká. Na první pohled na jejich obsluze prakticky není. To taková práce s tonfou je proti tomu vysoká škola (na kterou ale na ZOP nebyl čas...). Také by mě zajímalo, co brání nasazení zastavovacích pásů.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu MARTOO 17:26:14 08. 08. 2011
martoo.jpg
Mnohem lepší prostředek k zastavení vozidla mi přijdou tzv. "zastavovací sítě". Už se s tím někdo z vás setkal?

Jedná se o síť, jenž se rozloží na pozemní komunikaci a vozidlo se zastaví tím způsobem, že se síť namotá na přední kola.

Výhoda tohoto systému je v jeho skladnosti, schopnosti vozidlo zastavit na podstatně kratší vzálenost, než zastavovacím pásem, minimální riziko následné dopravní nehody a jeho využití je možné i na nákladní vozidla.

Navíc mě překvapilo, jak se z kol jednoduše vymotá a její poškození je naprosto minimální. Bohužel si již nevzpomínám, z jakého materiálu byla. Podstatné je, že vozidlo zastavila téměř na "fleku".

Kdysi jsem viděl k tomuto studii, ale bohužel se mi uvedené nepodařilo na netu najít. Rozhodně se jednalo o velice zajímavé řešení.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ANDRAS 16:05:45 08. 08. 2011
Andras.jpg
M158 [2011-08-08 15:57:29]:

Ale brání, osobně ani z doslechu neznám nikoho, kdo by byl vycvičen a vyškolen, a to znám i několik kolegů z dálničních oddělení:-) A pokud se mohou od roku 2009 používat, jde potom jen o další ostudu. Mohly zachránit už X služebních vozidel od zničení či nabourání, a ušetřit X vystřelených nábojů a následných papírů.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)