Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Budoucnost policejní práce aneb dá se kriminalita předpovídat? (REDAKCE)

Budoucnost policejní práce aneb dá se kriminalita předpovídat?
Predictive policing v akci
Foto: PopSci

Už nyní je jasné, ač si to stávající špičky české policie mnohdy nechtějí připustit, že je konec době, kdy v boji s kriminalitou bez rozmyslu "...policie zaplavila ulice a doufala, že bude mít kliku." Trendy policejní práce posledních 20 let staví do popředí INFORMACE a jejich ANALÝZU.

Autor: Ondřej Skalník
Publikováno: 28. 11. 2011
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu MARTOO 14:50:48 23. 12. 2011
martoo.jpg
HAMMER [2011-12-23 11:29:49]:
Pokud hovoříš o různých psaných vzájemných útocích na jiných vláknech, jsem k nim imunní a ani se k tomuto nebudu vyjadřovat. Rád se účastním věcných a přátelských dialogů.

Byť s někým nemusím souhlasit, rozhodně se nikdy nepustím do osobních útoků. Pokud nějaký takovýhle průjem emocí začne, většinou diskuzi opouštím.

Rád se s někým hádám, ale věcně a v přátelské rovině. Nemusíme dojít ke stejnému závěru ani spolu plně souhlasit, ale pochopíme se. Stejně jako s Tebou.

Každému, kdo chce poznat současnou situaci a náladu u policie, doporučím ať si projede diskuze na tomto fóru. Dost toho pochopí sám.

Rebelství, nebo-li "chcaní proti větru", není pojem, ale spíše diagnóza. A ta diagnóza znamená, že v povaze máš zakotveno co dělat jako obvoďák máš a ne to, co se po tobě chce ze strany vedení. Takže jako první používáš svoji hlavu, pak vše ostatní. S tím člověk musí k policii přijít, to nejde vypěstovat.

Zrovna u chlastů jsem toho nikdy moc nezjistil. Prakticky pokaždé, když jsem chytil chlast, se jednalo o nějakého notora s plnýma kalhotama ve věku 30-60 let, který jel z hospody domů. V evidencích maximálně nějakou mařenu či chast (vše opět v dopravě) a nebo nějaké ojediněné násilí (ublížení na zdraví atd.). Majetek většinou žádný. I když ho člověk zmáčkl, málokdy z nich vypadlo něco, co by jsme nevěděli. Ale zkusit to, je povinnost.

Beztak se dotyční vždycky nějak chytli sami tím, že na sebe naprosto nesmyslně upozornili. Pak to člověk zpracovával a většinou si sypali popel na hlavu a truchlili co budou dělat bez řidičáku. Ten poslední se mi dokonce u sdělovačky rozbrečel.

Já na chlast nikdy nečekal, spíše mě zaujalo nebo vozidlo, ve kterém dotyční jeli a chtěl jsem ho prostě zkontrolovat. Ten chlast se tedy zjistil spíše jako další informace k řidiči.

Jiná situace byla u drog za volantem. Tam byly některé poznatky výživné:o)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 11:29:49 23. 12. 2011
default.png
MARTOO [2011-12-23 09:57:14]: Posledně jsem to nedopsal, páč jsem valil do práce, teďkom vařím Brgul, tak to dosmolím.

O nějaké tiché podpoře kolegů při tom když něco děláš jinak než jen musíš teda nevím. Stačí si přečíst slinty zdejších poserů a nemakačenků, tak asi takovou jsem měl podporu.

Mě pojmy jako rebelství nebraly, mě zajímaly jen moje ovečky v rajónu. Výsledek ovšem stejný. Chytání chlastů byla jedna z velmi málo věcí, kdy to, co jsi dělal bylo účinné a bylo to dotahováno do konce a tresty byly dost často adekvátní. Navíc byla to až ta nejvyšší priorita chránit životy nevinných před těmito veselými vrahy za volanty. K těm alkoholům když jsi to dělal dobře, se totiž nutně přifařily další skutky a hlavně spousta poznatků který drban peče s kterým, s čím jezdí, kam jezdí.. To nebylo jen "zafuč a val".

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu MARTOO 09:57:14 23. 12. 2011
martoo.jpg
HAMMER [2011-12-22 06:47:16]: No tak to jsem měl obráceně. Já měl začátek sladký a pak to šlo od pěti k nule. Nejdřív byly úspěchy i SKPV byla ráda, že jsme něco s kolegou dotáhli, pak jsme se dozvěděli, že několikrát byli i náramně finančně oceněni, my dostali kulový. Ale co, byli jsme rádi, že to jede a jsou úspěchy. To jsme ještě bojovali jenom proti zločinu:o)

Jenže pak pár věcí nebylo hned hotových a muselo se na nich makat. To už samozřejmě se SKPV nechtělo, smrděla z toho práce, a tak jsme začali po svém. Dopadlo to tak, že věci, které SKPV udělala za měsíc, jelikož měla na věci podstatně více času, my jsme dělali i půl roku.

Něco se podařilo, ale vzhledem k tomu, že jsme v tu dobu měli s kolegou odslouženo něco přes rok ve výkonu, některé věci jsme, jak se říká, taky "prošlápli". Především jsme dost věcí uspěchali. Člověk si to uvědomí až zpětně. Ale dál získává nějaké zkušenosti a tak alespoň vidí, jaké chyby nadělal a ví, že už je nikdy neudělá.

Jednalo se samozřejmě o ojedinělou činnost, která nikoho na územním odboru nezajímala, nezajímá a nevěřím, že někdy zajímat bude. Jak z toho pachatel nečumí hned, tak se nikdo nepřidá.

Kolegu to samozřejmě omrzelo, protože je jasné, že škubači jsou podstatně lépe hodnoceni a mají třetinu práce. Navíc viděl, že to stejně někoho nezajímá.

Já v tom zůstal sám a tak jsem si začal na útvaru brát ty spisy, které jsou dobré ke šťourání a jedu si po vlastní linii. Ostatní obtěžuju jen tím tím, že semnou musí objíždět šetření ke spisům, jinak si šťourám sám. Přidal jsem si k nim známce, převážně ty, kde existuje fáze prověřování, a jedu si po vlastní linii. Spisáci mi poradí co a jak, takže se učím a dělám to, co mě baví.

Tím jsem chtěl říct, že vše, týkající se preventivní obchůzkové činnosti, jsem vzdal a vrhnul se převážně na sebevzdělávání a co nejdřívější úprk pryč, jak jsem níže psal. I když vím, že jsem prakticky vzdal to, co by měl převážně obvoďák dělat, nemám v našem rajónu, potažmo celém ÚO, na to ani chuť ani sílu.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 06:47:16 22. 12. 2011
default.png
MARTOO [2011-12-19 22:22:18]: Tak popořádku: ano, bylo to pracné, ale když se to rozjelo, doslova jsi jen sbíral co padalo. Začátek byl pracný, pak už to začalo být sladké a pak jsi se jako debil já pochlubil co a jak vedoucímu... a šel jsi do kopru.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu MARTOO 22:22:18 19. 12. 2011
martoo.jpg
HAMMER [2011-12-12 16:08:42]:
Práce policisty na OOP, mluvíme-li o té práci, kterou má policista vykonávat, ne výkon zbožného přání našich nadřízených na ÚO a výše, lze vykonávat pouze na základě vlastní enormní píle a buďto tolerancí či jistým druhem pochopení ze strany vedoucího a nebo metodou "chcaní" proti větru.

Na první případ má štěstí jen málokdo a zpravidla to znamená mnohem více práce než v případě přání vedení ÚO a vyššího vedení, nižších nebo žádných odměn a jen tichou podporu kolegů. Pokud někdo jede proti nastolenému režimu tak, že nedbá jeho požadavků, zpravidla se mu to někde vrátí a opět má jen tichou podporu kolegů.

Takže ve finále je na tom člověk stejně. Ať tak nebo onak ho systém práce obere o to nejdůležitější - motivaci a z ní pramenící snahu na sobě makat. Pak to nemá cenu a člověk je nejen pro policii zbytečný, ale i přítěž.

Trnem v oku je tak nebo tak. Nejdřív je na svoje rebelství pyšný, později zjišťuje, že bojuje s větrnými mlýny a místo uznání je spíše k smíchu.

Takže řešení vidím pouze dvě:

a) odchod z OOP na typ služby, jenž nevykonává práci OOP ani DI
b) odchod na OOP II. nebo I. typu (do režimu rozdělených činností - hlídková, DS, ZDS, spisák, ne jako na malých OOP, kde všichni dělají všechno) na pozici DS nebo spisáka, s tím, že člověk bude mít dobrého vedoucího a zástupce pro trestní řízení.

Člověk alespoň uteče blokům a chytání chlastů.

Nevěřím, že se něco změní, tenhle paskvil v podobě honění čárek frčí už tolik let, že těžko s ním někdo něco udělá. Beztak když se debility čárkového systému nadhodí jakémukoliv nadřízenému, tvrdí, že neexistuje a nebo ukazuje na jeho nadřízeného a tak to jede dál. Taky systém..

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 16:08:42 12. 12. 2011
default.png
MARTOO [2011-12-11 11:04:56]: Když jsem odcházel, říkal jsem si, že jsem takový ničema, že jakmile odejdu, hnedka se to zlepší. Ale stejně jako předtím, i tady jsem odešel včas a tam kde jsem byl, to jde totálně do kopru.

Marto, čemu se divíš? Shora se na ně tlačí, aby vykazovali nějakou činnost. Protože četnickou práci neumí a ani neznají, vykazují všechno možné s výstupy ničícími ty dole. Jim je to jedno, oni mají velice slušné peníze na rozdíl od tebe a tvých kolegů, oni jenom chtějí svůj slušný plat a nikdo je nekontroluje co dělají a jak to dělají. Vykáží nějaké kvantitativní výsledky, úspory a nazdar! ZDAR!!!

Dneska jsem potkal na stavbě maníka, co dělal kameníka - skládačku podélně lámaného kamene bez cementovaných - jen jak oni tomu říkají? - na linky, nebo tak nějak. Vypadá to super, ale platit bysme si to nikdo s našimi platy nemohli.
On mě poznal, že jsem byl jediný polda, co s ním jednal slušně. Nebylo mě jasné, proč jediný, on jenom bydlel na chatce mimo svoje bydliště a mimo náš rajón a byla mu doručována pošta od kdejakého pitomce - však to znáte furt dokola.

No a věděl jsem, že tohle nedělal, dostali jsme se k tomu, že to dělal jako nouzovku s mistrem kameníkem, ale na klasické spáry. Mistrovi kameníkovi se ale s tímhle nechtělo hrát, přišel zákazník (samozřejmě tihle lidi jsou jen movití) a kameník mu řekl, že ne. Zákazník se nedal a řekl tomuto chlapovi, co s kameníkem dělal, aby to zkusil on. To bylo před půl rokem.

Tak maník že to zkusí, jde jen o to, že se musí šutr co šutr nejméně ze dvou stran omydlit flexou. Trvá to nehorázně, práší se, (pravda je, že to řeže venku a stačí se postavit po větru), klečí se u toho. Jenže - 700,-Kč za hodinu!!! Navíc má už teď další tři čekají kunčofty a shání pomocníka - a nemůže ho sehnat! Nemůže proto brát další zakázky. Nepotřebuje na to žádnou kvalifikaci, neodvádí žádné daně, platí si jen sociální a zdravotní. Dělá deset hodin denně po až čt, v pátek jen do poledne. Zkuste si spočetnout, kolik má za měsíc. Ano - zhruba dvaačtyřicet.

Já s těmi svými stopade na hodinu můžu jít akorát zakukat! :D A to dělám odbornou práci se zkouškama a přezkušováním, dodávám k dílu plány i poučení uživatele, kterému to dělám!

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu MARTOO 11:04:56 11. 12. 2011
martoo.jpg
HAMMER [2011-12-11 08:13:43]:

Dokud jsem to na těchto stránkách od ostatních kluků pouze četl, bylo mi jich líto, ale říkal jsem si, že to u nás ještě jde. Jenže to, co začali vymýšlet poslední rok a půl a převážně aplikovat poslední půlrok, to už je naprostá buzerace.

Místo toho, aby v těchto časech vedení se snažilo policistům práci ulehčit a snažit se vyjít s tím, co zatím máme, snaží se nás čím dál více svazovat a omezovat to, co dělat jako policie máme.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 08:13:43 11. 12. 2011
default.png
No a k tomu, co to celé znamená v reálu jsi zapomněl ještě dodat, že ráno dostane od vedoucího hlídka pojeb za malou vykázanou činnost: "to nic v noci nejezdí?" Já nad tím dumal stejně jako ty, stejně jako ty jsem nad tím přemýšlel, zkoušel se s těmi kretény na toto téma bavit, marné, marné, marné. Dvacet let jsem to zkoušel. Zkoušel to i můj poslední nadřízený, výsledek stejný. Teď se přetrhala kontinuita, mladí jako ty začínají objevovat to, co nám byla dávno jasné a kdybychom byli tam, kde máme být (já ne, mě vynechte) nemusel jsi kolik let objevovat něco, co je už dávno objevené. Teď budeš zkoušet zleva zprava jak na to a za pár let dojdeš k naprosto stejnému závěru jako já a spousta dalších, co jim nebyla ta práce lhostejná - nejde to a projebal jsem tu spoustu času zbytečně, nic za mnou není vidět, nic tu po mě nezůstalo, marnil jsem tu čas. To bude jediný výsledek tvého snažení u policie.

Dlouho jsem tu nebyl, měl jsem rozdělané tři domky na melouchách, jeden mám hotový, na druhém došly majiteli prachy (jsou vánoce tak pokračujeme až v lednu) a třetí máme v plné rozpracovanosti. Tohle jsem mohl mít za sebou v pětadvaceti letech jako mladík, dneska bych už jen psal revize u počítače, místo toho jako starý blbec buduju svůj nový život. Mám nejen z toho poslední tři měsíce desítku až patnáctku měsíčně navíc, krásného Ježíška pro všecky, nové nářadí atd. ale včera jsem od čtyř do osmi večera spal, dneska odpoledne budu zase chrnět a nový týden nanovo nově od sedmi ráno do půl desáté večera.

Kdybych neztrácel zbytečně čas něčím, co nemělo světlo na konci tunelu, dneska bych nemusel tohle podstupovat. Mám kolegy, co dělají tuhle práci desítky let, třicet i čtyřicet let. Nikdo z nich si nedokáže vydělat tolik, co my s kolegou. Bojí se říct o peníze, neumějí si práci sehnat. Vždycky jsem věděl, že se uplatním i jinde a bylo by dobré, kdyby jsi pochopil, že to samé i ty.
Já dneska makat za dvacku čistá ruka u policie noční, soboty, neděle, svátky a nemít nějaké odborné vzdělání, začnu si dálkově dělat rekvalifikaci na topenáře, ti jsou tak vytížení, že kamarád přes víkend už druhým rokem nezvedá žádné telefony.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 07:59:59 11. 12. 2011
default.png
Martoo, prosí tebe..! To samozřejmě všichni už nějakých pár set let ví, že když se omezí prevence, naroste nápad. Jenom než to, že policie "nemůže" drban zjistí a pochopí, trolinku trvá. Nejméně rok až tři. Ale pak je docela těžké to vracet do starých kolejí a řeknu ti spolehlivě, kdo to zcela určitě do starých kolejí jakéhož takéhož pořádku nevrátí - české soudnictví.

Dále: ty KB nebo jak tomu se teďkom říká kontaktní místa, s tím je problém stejný už nejméně od roku 1989 - stále stejná místa, stále stejné časy, drbanům na očích. Já jsem kdysi na poradách řekl starému, že si nedovedu představit, jak by ještě líp ještě neúmyslně spolupracoval s drbany a myslel jsem si, bůhví jak nejsem chytrý a na co jsem došel.

Za dva měsíce na ŠuPu v Brně nám přednášel kolega z kriminálky a přesně tohle zmínil i on. Tady to vědí prostě všichni, jenom manageři ne. Nebo teda líp: tohle zajímá všechny, jenom managery ne. Nebo nabyl snad někdo z poldů někdy pocit nějakým skutkem libivolného managera, že by managerům šlo o nějaký pořádek v rajónu, o lidi co jim mají sloužit, o službu lidem? Pokud ano, sem s tím skutkem.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu MARTOO 15:39:02 02. 12. 2011
martoo.jpg
Když jsme u té analýzy, u nás se taky za poslední rok a půl vyvíjela..

Nejdřív to začalo tím, že se v rámci úspor omezily naježděné kilometry při hlídkové činnosti. Nikoho už netrklo to, že pokud omezí kilometry na hlídkové činnosti, navýší se kilometry proježděné na nápadu trestné činnosti. Takže na služební obvod, který je na šířku cca 40 km, má hlídka při noční 12h službě povoleno, na hlídkovou činnost, ujet maximálně 40 km.

Když zjistili, že to není reálně možné, začalo vedení vymýšlet kontaktní místa. Zde už začala zmíněná analýza. Nikoho moc nezajímalo, kde se ve velké míře děje trestná činnost, ale kde je místo blízké nějaké hospodě.

Aby toho nebylo málo, kontaktní místa jsou minimálně 30 min. a maximální jsem zatím zažil 4h. Takže všichni občané vědí, samozřejmě včetně drbanů, kde se hlídka zrovna nachází. Nemohou se ani splést, protože tyto místa jsou pokaždé stejná. Dříve šlo si kontaktní místa měnit přes operačního, dneska toto neexistuje.

Samozřejmě jakákoliv iniciativa není žádaná, protože by se buďto najezdilo moc kilometrů, policisté by nemohli stát na kontaktním místě a nebo by nebyly bloky a zkrácenky.

Takže každá iniciativa = potencionální flastr.

Analýza rovněž nezapomněla ani na fakt, že stoupá majetková trestná činnost. Díky analýze se tyto statistiky majetkové tr. činnosti, jak jsem již výše naznačil, zaplácnou alkoholem či mařenou.

Takže v reálu to celé znamená, že hlídka doslova hnije 12h v autě, převážně stojí na místě, od jedné hodiny ranní kolem ní neprojede jediné auto, a následující den se celé dopoledne čeká, co a kde nám drbani vyvedli.

Každý stát má svůj model..

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio