Otevřený dopis vládě a dalším kompetentním subjektům, který byl sepsán ve spolupráci s Unií bezpečnostních složek:
Vážená paní ochránkyně práv, vážení představitelé Vlády ČR.
Z důvodu naprosté ignorace faktů spojené s přímým a každodenním ohrožováním životů a zdraví policistů v přímém výkonu, nerovným zacházením a diskriminací, se na Mobbing Free Institut, z.ú., obrátili někteří příslušníci Speciální pořádkové jednotky Praha, kteří shrnuli ty nejdůležitější skutečnosti do níže uvedeného dopisu s příznačným názvem „Smutné vánoční bilancování“, který byl zaslán prostřednictvím našeho institutu Úřadu vlády ČR, Výboru pro bezpečnost Poslanecké sněmovny ČR, Podvýboru pro Policii ČR, obecní policie a soukromé bezpečnostní služby PS, veřejnému ochránci práv a dalším subjektům, v nezištné snaze pomoci, neboť každý občan naší země má právo na život, včetně příslušníků bezpečnostních sborů.
Smutné vánoční bilancování
„Letošní předvánoční týden zahalil tyto poslední dny do šedi. Všechny policisty zasáhla zpráva o tragickém úmrtí našeho kolegy v nemocnici v Českých Budějovicích, který podlehl těžkému zranění způsobené bodnou zbraní. Tato tragická událost zůstala zcela ve stínu teroristického útoku v Berlíně. Zatímco Česká televize dávala prostor zprávám o italském policistovi, který zastřelil pravděpodobného pachatele berlínského útoku a jeho zraněném kolegovi, zprávu o úmrtí českého policisty přednesla moderátorka divákům jen v několika strohých větách. Cílem tohoto zamyšlení není jitřit rány ani vyvolávat emoce, ale pouze předložit velice smutná fakta. Skutečnosti, na které Unie bezpečnostních složek (UBS) upozorňuje více než dva roky.
Dne 9.12.2015 byla na útvaru Speciální pořádkové jednotky Praha (SPJ) provedena kontrola svazovými inspektory bezpečnosti práce pod záštitou odborových organizací (UBS, Nezávislého odborového svazu Policie ČR (NOS PČR) a Odborový svazem státních orgánů a organizací (OSSOO) a bylo konstatováno, že ze strany České republiky zastoupené Policií ČR, je v užším slova smyslu riskováno se zdravím a životy příslušníků (zaměstnanců), což je v přímém rozporu nejen se zákonem o služebním poměru, ale zejména s Listinou základních práv a svobod. Ze strany vedení PČR bylo kontrolou spatřováno pochybení v absenci poradního orgánu pro oblast bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany(PO)v součinnosti se zástupci odborových organizací.
Uplynul rok a situace je téměř totožná. Během roku byl naopak pro nadbytečnost propuštěn Jiří Pech – jediný svazový inspektor na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci za NOS PČR, který měl na starost téměř 60 000 příslušníků a občanských zaměstnanců bezpečnostních složek státu. Dodnes nebyl nahrazen. Hodnocení prospěšnosti tohoto kroku náleží především policistům a řadovým členům odborových organizací.
Dne 21.9.2016 Unie bezpečnostních složek uspořádala v areálu Policejní akademie v Praze akci „Balistika“, která měla nahlas upozornit na tragickou úroveň zpracování a řešení balistické ochrany Policie ČR. Díky této akci a následným krokům vyšlo najevo, že policie nakoupila těžké neprůstřelné vesty, které používaly zásahové jednotky, a jejichž součástí byly nekvalitní balistické panely. Zásahové jednotky tyto vesty používaly v ostrých akcích, rok a půl, tedy v přímém výkonu služby, aniž by se vědělo o riziku, jakému jsou tito příslušníci vystaveni! Dále bylo na akci „Balistika“ konstatováno, že ani 8 let po tragické smrti prap. Romana Jedličky (3.9.2008) nemá každý policista v přímém výkonu svou podkošilovou vestu v dnes standardní odolnosti IIIA dle NIJ 0101.04 !
Na akci byli přítomni i poslanci PS České republiky Zdeněk Ondráček a Bohuslav Chalupa. Oba byli nejen nemile překvapeni, ale chvílemi téměř v šoku z informací, které na tomto odborném setkání zazněly. Ze strany zástupce Policejního prezidia ČR bylo naproti tomu konstatováno, že mu přijde celá akce zbytečná a vše, o čem se hovořilo, se na Policejním prezidiu již DÁVNO ŘEŠÍ !!!
Strohá některá fakta:
Policie nakoupila těžké balistické vesty s nekvalitními přídavnými panely (zmenšená účinná plocha o cca 200cm2) v roce 2014 pro zásahové jednotky. Jednalo se o zakázku za cca 16,6mil. Kč. Dne 11.11.2016 policie odstoupila od kupní smlouvy.
V roce 2015 nakoupilo krajské ředitelství policie Hlavního města Prahy celkem 96 těžkých neprůstřelných vest, u kterých se v průběhu roku 2016 ukázala stejná „vada“. Policisté tyto vesty i s přídavnými panely majícími zmenšenou účinnou plochu o 200cm2 užívali až do listopadu 2016, kdy byly přídavné panely dodavatelskou firmou vyměněny. Ověření balistické odolnosti původních nekvalitních panelů vedení KŘ hl. m. Prahy ODMÍTLO. O ověření odolnosti nových balistických panelů se teprve bude jednat.
Vrcholem v letošním roce byla patrně odpověď ministra vnitra ze dne 4.8.2016 na interpelaci poslance Zdeňka Ondráčka. Ministr byl nucen konstatovat, že kontrolou na útvaru SPJ Praha bylo zjištěno, že skutečně nejsou plněna a dodržována některá ustanovení interních aktů řízení, která se týkají technického a materiálního zabezpečení pořádkových jednotek. Konkrétně se jednalo o nedodržení požadovaného počtu balistických vest proti noži a dalšího vybavení. Dle vyjádření policejního prezidia došlo k chybnému poskytnutí informace o počtu a exspiraci ochranných prostředků u SPJ Praha v důsledku pozdní aktualizace předmětných údajů ze strany Krajského ředitelství hl. m. Prahy v systému EKIS a následného neověření takto poskytnutých údajů Policejním prezidiem ČR. Takový postup považuje ministr vnitra spolu s policejním prezidentem za nepřijatelný, přičemž policejní prezident se zavázal věnovat validitě údajů vedených v databázi EKIS zvýšenou pozornost. Tolik stručně z odpovědi ministra vnitra.
Na dokreslení tristní situace a naprosto nekoncepčního jednání policie na úseku balistické ochrany lze veřejně dohledat jeden z posledních nákupů pražské policie, která nakoupila v rychlé zakázce balistické vesty a přídavné panely. U těchto komponentů zadavatel z neznámých důvodů zkombinoval tři normy balistické odolnosti. Výsledek je takový, že koncoví uživatelé-policisté dnes neví, proti jakým zbraním je tyto balistické ochranné prostředky vlastně chrání. Těžko se bude policista v ostré akci ptát útočníka, jakou konkrétní munici používá, aby mohl zjistit, zda se ještě může cítit bezpečně anebo zda jde do nedefinovatelného rizika.
V emocích se člověku derou na jazyk silná slova a vystupují rychlé snahy o hledání viníka či určení míry zavinění. Lepší než slova jsou ale činy. Každý má právo na život, příslušníky bezpečnostních sborů nevyjímaje. Stát (a potažmo nadřízení) musí především zajistit takové podmínky policejní služby, které minimalizují rizika usmrcení policisty/ky ve výkonu služby. To spočívá mimo jiné v zajištění odpovídajícího materiálního vybavení odpovídající povaze konkrétní činnosti, dále v zajištění řádného proškolení a výcviku policistů/tek k výkonu služby.“
Protože řadoví policisté nemohou být v žádném případě spokojeni s dosavadními kroky ze strany vedení policie, nezbývá zřejmě nic jiného, než se začít radikálně domáhat svých zákonných práv a nároků soudní cestou. Pouhé upozorňování na nevyhovující stav se totiž ukázalo jako naprosto nedostačující a výsledkem neutěšeného stavu je další oběť z řad policistů.
Vědomé velení policistů do terénu v nevyhovujících ochranných pomůckách nejen že zákon přímo zakazuje, bezpečnostní sbor odpovídá za případnou škodu na zdraví či životě policisty. Život policisty je dle zákona o služebním poměru ohodnocen částkou 200 000,-Kč. Za bezpečnostní sbor koná a jedná služební funkcionář, který zodpovídá za dodržování zákona a interních aktů řízení a je za tuto činnost řádně finančně ohodnocen. Nelze se tedy hájit neznalostí zákona. Velením příslušníků do služby neporušuje jen zákon o služebním poměru, ale i služební slib a etický kodex Policie ČR. Vzhledem k povinnostem příslušníka a služební kázni, je řadový policista povinen rozkaz splnit, bez ohledu na následky protizákonného rozhodnutí svého přímého nadřízeného, neboť stěžovat si může až po splnění rozkazu. Konkrétní služební funkcionář ovšem nenese vinu na případném poškození zdraví či úmrtí policisty – vinu nese bezpečnostní sbor a my pevně věříme, že jsme vypsali dosti argumentů pro to, aby byla respektována zákonná ustanovení a interní akty řízení zejména služebními funkcionáři a tím byla zajištěna zákonná ochrana života a zdraví policisty, potažmo eliminace diskriminace a bylo podpořeno rovné zacházení. Kdo víc by měl ctít zákon, než sama Policie ČR.
S přáním všeho dobrého
Za policisty SPJ Praha Za Mobbing Free Institut, z.ú.
prap. Pavel Štěpán Bc. Petra Lhotáková
předseda ZO UBS veterán policie