Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
Wachpolizei – saská odpověď na migrační krizi...
20. 03. 2018 | PETR-KLINOVSKY: REPLY:VETERAN2:69188-1:2018-03-18 22:15:46: K...
ZOP detailně
18 hodin | LK369: Kurz na zbraň je hned mezi prvními kurzy, ted...
OHS Praha vs. PMJ vs. jiný prvosled
18 hodin | LK369: Napiš mi na mail lk369@email.cz a já se ti o ...
Praha
2 dní | IDNOTEXIST: ????...
Scio testy a policejní akademie
5 dní | NZK: no je to tak nějak :D ale vedoucí, kolegové a...
Stabilizační příplatek 2020
5 dní | JOSEF2018: Slyšel jsem, že prezidum řídí NASA. Zákon o s...
VSCR psychotesty
11 dní | LENIK29: Zdravím, absolvoval teď někdo psychotesty k V...
Chtěl by někdo sloužit/být převeden k PMJ? :-...
14 dní | ALDA7: Ahoj, Já zrovna vyjednávám s personálním. ...
Brigáda, ano nebo ne?
15 dní | APEP: § 48 zákona č. 361/2003 Sb. o služebním poměr...
Sport (hokej) během výcvikového kurzu
16 dní | KAJNY: ok diky...
Zdravotní prohlídka 2019
18 dní | MIA: Deanwinchester, jo presne :D :D :D a udelaj j...

BlueCafe2: Bagatelní trestná činnost a efektivita trestního řízení

Závěr? Od nápadu k právní úpravě ještě povede dlouhá cesta
Každý rok je spácháno zhruba padesát tisíc méně závažných trestných činů, u nichž je předem zřejmé, že budou odloženy bez jakéhokoli použitelného závěru. Ministerstvo proto přišlo s návrhem změnit zaběhnutou praxi při jejich šetření a ulehčit tak policistům od zbytečné administrativy. O tom, co návrh přinese, jsme se bavili v květnovém BlueCafe.
Závěr? Od nápadu k právní úpravě ještě povede dlouhá cesta | Foto: Jan Foukal

Pozvání do debaty přijali

Karel Bačkovský, zástupce ředitele odboru bezpečnostní politiky MVČR

Pavel Bednář, zástupce vedoucího Místního oddělení policie ČR

Vladimír Hackl, vedoucí oddělení dohledu a přezkumného řízení Městského státního zastupitelství v Praze

Každý z hostů dostal na úvod sedm minut pro prezentaci svých odpovědí na předem položené otázky, které se týkaly samotného pojmu „bagatelní trestná činnost“, s nímž návrh MV operuje, případné časové úspory, kterou by návrh mohl přinést a dalších jeho dopadů:

ÚVODNÍ PREZENTACE POZVANÝCH HOSTŮ


Z prezentací pozvaných hostů vyplynulo, že se samotnou myšlenkou nikdo problém nemá – trestných činů, s nimiž policie nezmůže víc než je „zadokumentovat“, je celá řada a práce na detailních spisech k nim je pro policisty demotivující a pro boj s trestnou činností de facto zbytečná. Vlastně se ani nedá říct, že by se názory nějak zásadně tříštily v dílčích rysech návrhu MV; debata, která následovala po úvodních prezentacích, nicméně ukázala, že od návrhu k jeho realizaci nejspíš povede (či spíše by měla vést) ještě dlouhá cesta, během níž bude třeba zodpovědět řadu otázek.

Rozdělit je lze do několika okruhů: (1) definice bagatelní trestné činnosti a jak ji „prodat“ veřejnosti; (2) úspora času, jíž by změna měla přinést a co s ním a (3) procesní a zákonné zakotvení této změny.
Vezměme to popořadě.

Co vlastně je „bagatelní trestná činnost“?

Ač z kriminologického hlediska je jasné, co je míněno bagatelní trestnou činností (jedná se o méně závažné trestné činy, definované trestní sazbou do tří, případně pěti let) a záměr ministerstva vnitra se navíc týká pouze těch typů trestných činů, které mají velice nízkou objasněnost a u nichž chybí jakékoli použitelné důkazy, z debatních příspěvků bylo zřejmé, že klíčové bude představení a obhájení změn před veřejností.

Na jedné straně zástupci ministerstva vnitra soudí, že by přece mělo být pro občany příjemnější vyřídit věc na místě, bez zbytečných protokolů a cestování na policejní služebnu. Navíc předpokládají, že když chybí důkazy, poškozený se dokáže dovtípit, že v daném případě nelze pro objasnění nic udělat.  Na druhé straně se ozývaly hlasy, volající po větší obezřetnosti – protože trestný čin pro poškozeného vždy znamená zásah do jeho práv a očekává, že se mu stát (policie) bude v takovém případě adekvátně věnovat.  Pokud by stát takto „bagatelizoval“ jeho újmu, mohla by změna ve výsledku přinést spíše pokles důvěry ze strany veřejnosti, než ušetření času policistů.

Co návrh přinese policistům?

Hlavním motivem změny je úspora času policistů a odlehčení od zbytečné administrativy. Konkrétní dopady návrhu jsou ale poměrně mlhavé – v součtu by se mělo jednat o desítky tisíc ušetřených hodin, v praxi ale o nahodile rozprostřené desítky minut práce jednotlivých policistů. Na otázku, co by policisté dokázali vytěžit z takto ušetřeného času, se tak nehledala odpověď snadno. Zástupce vedoucího MOP Praha 7 – Letná Pavel Bednář soudí, že policisté jsou především demotivovaní administrativou „beze smyslu“. Její odejmutí by přístup a jejich motivaci mohl změnit - lze si představit, že by pak spisům věnovali více pozornosti a kromě jejich formálního zpracování mezi nimi hledali souvislosti, které by mohly přispět k odhalení pachatelů. To do jisté míry potvrdil i státní zástupce Vladimír Hackl – podle něj „je třeba hledat rezervy ve stávajících postupech..; kolegy otravuje stávající praxe, kterou ta novela nevyřeší“.  S tím souhlasil zástupce navrhovatele Karel Bačkovský; současně ale vyjádřil pochybnost, zda lze „cestou změny praxe jít proti tomu, co vyplývá z té poměrně striktní právní úpravy“.

Legislativní řešení spíše v nedohlednu

Ač nejde zdánlivě o nijak složitou změnu trestního řádu, při domýšlení souvislostí vyplynula celá řada otázek, které budou vyžadovat jasnou odpověď. Velmi výstižně je shrnula jedna z přítomných policistek – podle ní je nezbytné myslet (mimo jiné) na následující:

  • legislativně zabránit komplikacím případných budoucích procesních kroků v trestním řízení;
  • legislativně zabránit tomu, aby se skutky jen evidovaly a nešetřily jen proto, že je to prostě jednodušší;
  • legislativně vymezit nakládání s věcmi, pocházejícími z trestné činnosti a jejich případné odebírání;
  • vymezit postavení osob, poškozených bagatelními trestnými činy.

Od myšlenky k realizaci tedy povede ještě dlouhá cesta. A provázet ji bude obava policistů, kterou na závěr shrnul moderátor Marek Veselý: „Je to výborná myšlenka – ale modleme se, aby to do praxe bylo převedeno tak, aby nám to práci na závěr skutečně ušetřilo“.

SESTŘIH NEJZAJÍMAVĚJŠÍCH MOMENTŮ DEBATY

Vložil: Michal Tošovský
Publikováno: 21. 08. 2012


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 38
Diskutovat ke článku.