Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Nadporučík Emil Haně: „Črty ze vzpomínek zaži...
26. 08. 2020 | PETR-KLINOVSKY: Dobrý den, ozvěte se na email: Petr.Klinov...
Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
Dovolená na ZOP
4 hodin | QUARESS: Zopka je neskutečná dávačka, byl jsem tam cca...
Kariérní dráha - zatím PČR, později AČR...
10 dní | VSCRVSCR: REPLY:MONOCAJT:74260-1:2024-05-13 08:28:23: ...
What’s App+27673406922 ]] to get powerful mag...
12 dní | : BITCOIN & CRYPTO SCAM RECOVERY SPECIALIST...
Krátkozrakost a HLA-B27
25. 05. 2024 | APEP: REPLY:CRACKY:74276-1:2024-05-22 19:47:11: No ...
hypertenze zdr. prohlídka
16. 05. 2024 | PATTAS1: Zdravím, smím se zeptat na které oddělení v O...
Policie bez Maturity
16. 05. 2024 | PATTAS1: https://www.youtube.com/watch?v=P2jOsOYO9U0 ...
Kariérní dráha - zatím PČR, později AČR...
08. 05. 2024 | PAVLASST: A také zda je lepší si raději odsloužit ty tř...
Kariérní dráha - zatím PČR, později AČR...
08. 05. 2024 | PAVLASST: A také zda je lepší si raději odsloužit ty tř...
Kariérní dráha - zatím PČR, později AČR...
08. 05. 2024 | PAVLASST: A také zda je lepší si raději odsloužit ty tř...
Kariérní dráha - zatím PČR, později AČR...
08. 05. 2024 | PAVLASST: A také zda je lepší si raději odsloužit ty tř...

LN: Slovensko vyráží do boje proti neukázněným řidičům

Z pohledu statistik dopravních nehod je Slovensko podobně jako Česká republika mezi zeměmi Evropské unie jednou z nejméně bezpečných zemí. Od prvního února u našich východních sousedů nabývá účinnosti nový zákon, který má tuto pověst změnit - řešením budou velmi tvrdé tresty pro neukázněné řidiče. Reportáž ze Slovenska přináší dnešní Lidové noviny.
| Foto: Bude za cedulí bezpečněji?

Před několika lety se udála na slovenském mediálním trhu revoluce. Jedno, do té doby neznámé rádio, se náhle stalo nejposlouchanější stanicí na Slovensku. Stačilo k tomu málo, podrobné, každých pár minut obměňované informace o tom, kde měří policisté rychlost, v jakých jezdí autech a kde kontrolují technický stav aut a řidičáky.

Nárůst množství posluchačů byl tak obrovský, že se časem přizpůsobily všechny rozhlasové stanice, a dokonce i veřejnoprávní Slovenský rozhlas varování před dopravními policisty zařadil do svého vysílání.

Od včerejška ale počet posluchačů těchto „dopravních informací“ zřejmě zase výrazně stoupne. Na Slovensku totiž začal platit nový dopravní zákon, který v zemi zavádí jedna z nejpřísnějších pravidel v rámci celé Evropské unie. S drakonickými tresty v podobě desetitisícových pokut, zabavení řidičského průkazu na místě, nařízení přezkoušení nebo zákazu řízení až na pět let.

Na „piráty silnic“ se navíc chystají zvláštní policejní komanda, vybavená nejsilnějšími „bavoráky“ a speciální sledovací a záznamovou technikou. „Tyto útvary budou zaměřené jen na agresivní chování řidičů. To znamená nedodržování rychlosti, myšky a podobně. Pokud policie u takového ,piráta‘ zaznamená několik přestupků na kameru, za volant si pár let nesedne,“ oznámil účel těchto útvarů ministr vnitra Robert Kaliňák. „Nebudou na ně platit žádné výmluvy, smlouvání ani telefonní čísla na důležité lidi ve městě,“ tvrdí Kaliňák.

K útvarům dopravní policie byly nově přeřazeny stovky policistů, kteří předtím sloužili na hranicích, kde se jejich činnost stala po předloňském vstupu Slovenska do schengenského prostoru nepotřebnou. Na silnicích tak bude podle ministerstva vnitra sloužit více než dvojnásobek policistů než doposud, k tisícovce současných jich přibude dalších 1300. Nejvyšší koncentrace jich bude v Bratislavě, kde jejich počty stouply z dvě stě padesáti na pět set.

Policisté si od vyšších pokut a častějších razií slibují snížení počtu dopravních nehod. V jejich statistikách jsou na tom Slováci přibližně stejně špatně jako Češi a v Evropské unii se řadí k čtvrtině nejhorších. „Slovenští řidiči patří v unii k nejhorším. Když však přejedou hranici, jsou úplně jiní. I díky pokutám,“ uvádí zástupce policejního prezidenta Stanislav Jankovič.

Opatření, která mají ke snížení počtu smrtelných nehod přispět nejvíce, jsou snížení rychlosti v obci ze šedesáti na padesát kilometrů, zákaz předjíždění mezi kamiony na dálnici, celoroční svícení aut nebo povinné používání přileb všemi cyklisty (mimo jízdy v obci).

Zásadní změnou také je, že se řidič už jen velmi těžko vyhne placení pokuty. Pokud totiž na místě nezaplatí (až 650 eur), bude mu zabaven řidičský průkaz a vrácen až po zaplacení penále.


Stoeurovky místo tisícovek


Vedle zásadních změn zavádí zákon i trochu humorné pokuty, za neslušná gesta či postříkání chodců vodou z kaluže, či povinnost chodců nosit mimo obec na oblečení reflexní značky nebo zákaz poslouchání walkmanů při přecházení.

Z hlediska bezpečnosti na slovenských silnicích však bude nejdůležitější, jak se pozmění zvyk některých zbohatlíků, kteří po večeru v baru a pár panácích po chycení dopravní policií pouštěli na podlahu policejního vozu tisícovky. Dokud policista nebyl spokojen a neřekl – můžete jet. Aby totiž  ta změna nebyla jen v tom, že místo tisícovek to teď budou stoeurovky.



Text: Lidové noviny/Luboš Palata
Vložil: Michal Tošovský
Publikováno: 02. 02. 2009


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 3
Diskutovat ke článku.
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio