Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Nadporučík Emil Haně: „Črty ze vzpomínek zaži...
26. 08. 2020 | PETR-KLINOVSKY: Dobrý den, ozvěte se na email: Petr.Klinov...
Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
Psychotesty - negativní
8 hodin | HAFHAF: Jak kvalitní psycholog asi jde pracovat k pol...
Realita PČR 2024
7 dní | CODY: Já mám třeba 3 x 24 po sobě a ráno po sichte ...
Zahraniční Mise
12 dní | PIM-BURGER: Kamarád byl v Makedonii. Byla to snad jedna z...
Fyzické testy
18 dní | MONOCAJT: REPLY:VSCRVSCR:88405-1:2024-12-28 10:11:08: ...
Já do Prahy, Ty do Ústeckého kraje
20 dní | VSCRVSCR: REPLY:MILANKRLS:88300-1:2024-10-18 17:06:21: ...
Psychologické vyšetření (testy)
20 dní | VSCRVSCR: REPLY:GHOST-COP:88402-1:2024-12-15 08:52:24: ...
ZOP
20 dní | VSCRVSCR: REPLY:KARLVONBAHNHOF:88404-1:2024-12-25 20:34...
Psychotesty
30. 11. 2024 | ELINA: Dobrý den, za pár dní mě čekají psychologick...
v 50 k policii
23. 11. 2024 | VSCRVSCR: REPLY:QUARESS:88327-1:2024-10-30 20:38:52: ...
Je/není místo ve městě
21. 11. 2024 | TRNKALINKA: Pokud budeš přijata, dostaneš "papír(ekv...

Nehoda jako nehoda. Nebo je to jinak?

fotografie z nehody při niž zemřelo dítě
Přemýšlel jsem jestli má cenu psát nějaké zamyšlení.  Otázkou je, proč taky? Mnozí nově příchozí policisté mají již po pár týdnech služby pocit, že všechno znají, všechno vědí a od všeho mají klíče. Někteří z nich jsou skálopevně přesvědčeni, že modrá uniforma jim propůjčuje nějaké zvláštní schopnosti. Najednou mají pocit že jsou nesmrtelní, neomylní a nepotřebují od nikoho radit.  Naštěstí ne všichni jsou takoví.  A právě pro ty si tady plácám játra. Ti ostatní se  kouknou na Cobru 11.
fotografie z nehody při niž zemřelo dítě | Foto: lh

Na mém útvaru byl nedávno čten dopis ředitele pražských policistů.   Apeloval  v něm na policisty, aby s novými vozidly zacházeli ohleduplně a vyvarovali se zbytečných nehod. Někteří moji mladí kolegové kroutili hlavami nad termínem „ zbytečná nehoda“.  Jaký to nesmysl, že ano?  Bohužel to nesmysl není.


Sám jsem byl před mnoha lety viníkem  takovéto nehody. Jen šťastnou náhodou jsem  při ní nikoho nezranil.  Když jsem si uvědomil, jak mohl celá věc dopadnout, odradilo mně to od řízení služebního vozidla na několik let. Jel jsem příliš rychle a zezadu jsem narazil do jiného vozidla,  v němž seděla rodina s dětmi. Výsledkem byl jen šok na obou stranách. Trest 10% z platu dolů  na 3 měsíce jsem přijal s pokorou a bez připomínek.  Nikdo, ani já jsem nepochyboval,  na čí straně je vina.  Byla to prostě „zbytečná nehoda“.


A jak  zní definice zbytečné nehody?  Definice neexistuje.  Každý sám za sebe si musí položit otázku, zda to čemu hodlá zabránit šlápnutím na plyn,  má skutečně takový význam, že stojí za to riskovat.  Je to tak, že mé schopnosti jsou takové, abych zvládl řízení a to i když chybu udělá někdo jiný?

 
Co když mi ujíždí vozidlo ve vysoké rychlosti?  Mnozí policisté považují za samozřejmost jej stíhat a to bez ohledu na možné následky. Ale právě mnohdy následky vedou k uvědomění, že vlastně nebyl  pádný důvod riskovat život svůj, svého kolegy a mnoha dalších lidí.


 Je spousta řidičů, kteří považují za důležité poměřit síly vozů a řidičské schopnosti právě s policisty. A je stále více sebevědomých mladých policistů, kteří se nechají  takto vyprovokovat.

 
Mnohokrát jsem  jako spolujezdec stíhal odcizené vozidlo.  I když se podařilo řidiče vozidla chytit, pak to bylo většinou tím, že řidič odcizeného vozidla nezvládl řízení a havaroval.

 

Výsledek:  Zdemolované vozidlo o které nikdo nestojí,  ohromná dávka adrenalinu, pořádná jízda smrti a zadržený řidič, který byl doma dřív,  než jsem dopsal úřední záznam.  Ona grázlovská odpověď: „Ale tohle auto mi prodal známý“, totiž spolehlivě funguje. Pak nastává mnohaměsíční fáze dokazovaní, že tomu tak není.


A co jízda na tíseň s majákem? Asi by měl být rozdíl mezí tím, jestli jedu na drobnou krádež v trafice nebo loupežné přepadení se zbraní.

 

 
Ano policisté by měli mít technické prostředky na to, aby bezpečně zastavili každého šílence na silnicích. Je do nebe volající, že takový prostředek za více než sto let existence motorismu nikdo policii nedal.  Možná až takový prostředek budou policisté mít, tak  skončí doba šílených honiček. To je ale už jiná kapitola.


Co tím vším chci říci? Zkušený polda vždy zvažuje poměr mezi důvodem,  proč něco dělá a možným následkem svého jednání. Dělá to rychle a efektivně.  Jsme totiž policisté a našim úkolem je lidi chránit, ne je ohrožovat. Pokud chci tedy riskovat život lidí kolem sebe, pak pro to musím mít pádný důvod.



 Když jako policista zvážíte poměr důvodu a možného následku, pak ani to vás nemusí uchránit před  osudovou chybou.  Pouze se sníží  možnost tuto chybu udělat. Ale i to může znamenat záchranu lidského života nebo zdraví. Protože to je náš úkol.

 

Text: Lukáš Heinz

Vložil: Lukáš Heinz
Publikováno: 14. 12. 2008


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 72
Diskutovat ke článku.
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio