... No, zpátky od NKVD k Ježkovi. Proč se neobjevilo cokoliv, co mělo spojitost s tábory v kauze Ježek nevím. Popravdě se mi ale zdá hodně odvážné vysvětlení, že nebyl politický zájem otvírat otázku cikánů a židů, respektive jejich útlaku v období nesvobody. Naopak. V mnoha procesech, Ježků nevyjímaje, se objevují jednoznačně agrumenty kolem transportů apod. Stačí nahlédnout do spisů retribučních soudů nebo související literatury. Ostatně i v případě ježka se obejvila věrohodná svědectví, prokazující jeho podporu židovských rodin a pomoc při útěku za hranice. Abyste mě ale správně pochopili. Nejde mi o tom, že bych se bytostně bránil tezi, že Ježek podporoval tábor v Letech. Jde mi o to, abych našel skutečné doklady, argumenty a důkazy, které jsou buď dobové nebyo vyplývají z archivních fondů apod. Popravdě, vypuštění informace bez dokazu nepovažuji za seriozní přístup, ať už jde o kohokoliv. Takže odtud pramení mimo jiné můj zájem o otázky kolem vztahu Ježka a kárných - pracovních táborů, ať jsou to Lety či kterýkoliv jiný. Zároveň musím souhlasit s denverem, že jak doba minulá, tak i ta dnešní, vnímá historii ve dvou extrémech - buď černobíle nebo pak až moc barevně (rozuměj volně). A ještě doušku na konec, na Vysočině existovalo velmi rozsáhlé dobojové hnutí a světe div se, jeden z oddílů vedl i cikán, jménem Serinek, který i Čechy byl považován za velmi slušného a rovného člověka. Po válce byl vyznamenán, svědčil i jako svědek u soudů. Bohužel stinnou stránkou jeho činnosti bylo vyvraždění četnické stanice v Přibyslavi. Nemylsím si, že vztah k tomuto etniku byl po válce takový, že převládala snaha o zahlazování jakýchkoliv zvěrstev či násilností vůči němu. V počátcích retribuce si to dost dobře nedovedu ani představit.