Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Generál Josef Ježek (REDAKCE)

Generál Josef Ježek
gen. Josef Ježek
Foto: Radek Galaš

Je velmi těžké, popsat takovou osobnost, jakou generál Ježek bezesporu byl, na tak malém prostoru, který tyto stránky skýtají. Je tedy otázkou, zda má vůbec význam o něm psát v jakési zkratce. Jsem přesvědčen že ano. V historii policie je jen málo takových osobností, jakou byl generál Ježek a jen velmi málo osobností za svého aktivního života zanechalo takové stopy, které můžeme vidět i dnes.

Autor: Lukáš Heinz
Publikováno: 07. 05. 2009
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu CETNIK2 13:39:16 12. 05. 2009
default.png
pim burger C.k. mělo samozřejmě nařízení, týkající se cikánů, ale teprve první republika tato opatření vydala v podobě zákona. Ostatně jsem o tom psal v posledním čísle Bulletinu Národní protidrogové centrály. Bohužel to, co koluje na netu bývá velmi často pouze výstřižek z učebnice. Jde o Učebnici pátrací taktiky od Košťáka a je to velmi necitlivě a demagogicky vytrženo z kontextu. Tato učebnice je ostatně tak nadčasová, že by se podle ní dalo učit ještě dnes. Základy kriminalistiky jsou v ní podány tak, že dodnes může sloužit jako učební pomůcka (samozřejmě až na vymoženosti moderní techniky, technoligií a postupů). Tehdy nešlo o etnikum, ale o cikány a všechny osoby žijící kočovným způsobem života a do této kategorie spadaly například i cirkusy, pouťové atrakce apod. Šlo zpravidla o lidi, kteřá neměli trvalé bydliště a práci. Ale to je opět na delší debatu. Ale jak říkám, v zákone o cikánech nešlo o etnikum !

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CETNIK2 13:33:22 12. 05. 2009
default.png
Ježek Když jsem se zadíval na níže inzerované vlákno, tak jsem trošku užasl. Ale abych uvedl několik základních informací. O ministrování požádal Ježka osobně generál Eliáš a vyjádřil to jako svoje osobní přání. S největší pravděpodobností se tak stalo za podpory velkého odbojáře Dr. Klapky a dalších. Ježek již jako ministr absolvoval cestu k Himmlerovi, kde odolal návrhům aby bylo české četnictvo zcela rozpuštěno a nahrazeno německým. Tyto snahy zde byly ještě v dalších obdobích a některé z nich se podařilo prosadit - například propouštění bývalých legionářů apod. Sám Heydrich v osobním dopise Martinu Bormanovi po Ježkově odvolání označil Ježka jako nejnebezpečnějšího Čecha ve vládě. Pokud se týče podpisu některých rozhodnutí či projevů vlády, které nebyly zrovna loajální k vlasti, pak se tak stalo, a to je svědecky prokázáno jak v procesu z roku 1947, tak z procesu z roku 1954, vždy na velmi hrubý nátlak. Prakticky nebylo zbytí, pokud by je nepodepsal on, podepsal by je někdo jiný a vláda by v té době ztratila cenného člena. Ostatně sama tato první vláda se nazývala vládou hrdého mlčení. Pokud by tomu bylo jinak, proces by se tím zabýval a jen ztěží si lze představit, jak Ježek ve své kanceláři vymýšli koncepci proti cikánům a pak vydává z vlastní iniciativy nařízení o zřízení tábotra. Ostatně jak již bylo řečeno, existoval zde již před válkou? Dodatečný podpis Neuratha není důkazem toho, že šlo o naši iniciativu. Neurath se v počátcích svého protektorování na území protektorátu mnoho nezdržoval. Co se týče mých pramenů, jsou to především dobové materiály, výpiovědi, svazky a podsvazky StB, zprávy odboje, jeho osobní vzpomínky a vzpomínky jeho vnučky. Samozřejmě pak další nezbytné archivní dokumenty. Vycházel jsem mimo jiné i z fondů z Ukrajiny, kde za 1. světové války působil. Popravdě, pokud bych se spoléhal na něco jiného, asi bych toho moc nenašel. Vždyť ani v encyklopediích není uvedeno datum jeho úmrtí natož místo jeho odpočinku. Nechci Ježka obhajovat za každou cenu a velmi dobře vím i o rozporech mezi ním a Eliášem a především o důvodech, které nebyly dosud a ještě dlouho nebudou, publikovány. Nicméně rozsudek z rouku 1947 upustil od Ježkova potrestání a zdůvodnicl to na více jak 50 stránkách. Označovat členy protektorátní vlády za kolaboranty bez hlubší znalosti věci a řadit je tak de facto do jedné roviny například s Emanuelem Moravcem mi přijde stejně mylné, jako hovořit o tom, že zlí četníci v Přibyslavi zavraždili generála Lužu aby se zalíbili Němcům. Bohužel jsme si zvykli na černobíléí vidění a velmi pohodlné používání rovnítek: četník za republiky - zvíře střílející do dělníků, četník za protektorátu - kolaborant, příslušník SNB po roce 1948 - komunistický fanatik. Myslím že už je čas se od tohoto oprostit a začít dojmologii měnit ve faktografii.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 13:30:26 12. 05. 2009
Pim Burger.jpg
četník Určitě byl prvorepublikový zákon o potulných cikánech první? Nedávno mi přišel od kamaráda email a v něm kousek nějaké instrukce nebo zákona o cikánech,která však byla datovaná až někam do R-U.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CETNIK2 13:08:05 12. 05. 2009
default.png
generační špunt Díky za informace. Popravdě, o jakékoliv aktivitě Ježka ve věci Lety není v obžalobě z roku 1947 ani v rozsudku ani slova. Ježek jakožto generální velitel četnictva a ministr vnitra podepisoval samozřejmě celou řadu nařízení apod. Napříkla mu bylo kladeno za vinu, že nařídil povinnou němčinu pro policisty a četníky včetně přezkoušení. Skutečnost, jak vyplynulo i z archivních materiálů byla ale jiná. Toto nařízení, pramenící samozřejmě od okupační správy, musel pouze podepsat. Faktem je, že s problematikou cikánů se prvorepublikové bezpečnostní sbory potýkaly již od vzniku republiky a samozřejmě ještě před tí za c.k. Nicméně první zákon, upravující tuto problematiku byl zejména na nátlak místních samospráv, lékařů, politiků, vydán až v roce 1927. Ani Rakouská monarchie do té doby neměla obdobný zákon. Nicméně to je zcela jiná kapitola či jiné vlákno. Ještě jednou děkuji. K Ježkovi lze ještě uvést, že jsem nalezl písemné materiály, svědčíci o tom, že podporval několik židovských rodin a dopomohl jim k útěku za hranice. Stejně tak připravoval útěk Dr. Klapky - či ministrů tehdejší vlády. Klapka bohužel na poslední chvíli od útěku ustoupil, což jej stálo život.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu GENERACNI-SPUNT 12:40:24 12. 05. 2009
default.png
gen.Ježek No když už....jmenovitá zmínka o tomto protektorátním MV byla (nebo ještě je) v materiálech o holocastu. Kde je vysloveně uvedeno, „ že na pokyn MV gen.četnictva Jos. Ježka byl dne 17.7.1940 zřízen „Kárný pracovní tábor Lety u Písku“ (Arbeit – Straflager I), dodatečně schválený dne 27.7.1940 říšským protektorem von Neurathem! V některých materiálech je tento tábor nazýván „Táborem soustředěné koncetrace“. Pro úplnost ještě dodávám, tábor jako „pracovní“ existoval již od konce 30.let. Další materiály o Letech jen obecné poukazují na jeho zřízení ministerstvem vnitra ( v době kdy tomuto resortu šéfoval gen. Ježek), a spíše se zaměřují na chování čs. četníků a celníků (zvláště velitele tábora Janoty) vůči internovaným cikánům. V dalších materiálech se praví o Protektorátním MV, které vtělilo dne 6.10.1941 Heidrichovo nařízení do vlastního výnosu. To se však týkalo především „židovského elementu“ který se podílel na podněcování obyvatelstva, a nebo vlastního odporu proti Říšské branné moci. Jako kuriozita při aplikaci platných nařízení MV, je popsáno udání dvou židovek velitelem četnické stanice ve Slaném (na Okresní úřad) za to, že v domě mimo úřední hodiny stanovené pro židy vstoupily na městské tržiště.“ Na jejich obhajobu budiž řečeno, že jim nikdo nic neprodal“. Samozřejmě, že je nutno dívat se na vše v kontextu doby, neboť jsme byli německým protektorátem! Cikánský tábor v Letech u Písku asi není zrovna to, na co by četnictvo (potažmo MV) mohlo být hrdé. Většina snahy o bádání v archivních materiálech (i po r.1990) v Třeboni byla odmítána, mnoho výstupů nevzešlo ani z ÚDV či později z ÚSTRku (zřejmě mají v těch nesvobodách jiné zaměření). Spíše nedopatřením s k těmto materiálům dostal americký novinář a badatel Paul Polansky v r.1994, který se původně zajímal o exodus obyvatel této lokality v 19. století do USA. Když začal krátce na to zveřejňovat některé nálezy v médiích (např.důvody úmrtí popsané v úmrtních listech), převezla Archivní správa MV v r.1995 materiály do Prahy (cca 31 krabic). Jak prohlásil jeden tehdejší politik: je si vědom politické závažnosti této problematiky. V roce 1998 vydal P. Polansky knihu „ Tíživé mlčení“, kde některé události popisuje. Geneze této knihy je také zajímavá. Nejdříve jí nechtěl v česku nikdo vydat, později byl „náhodou“ vytopen sklad, kde byla část nákladu zničena. Zní to jako pohádka že!!! Tato kniha se stala takovým menším zákulisním sporem mezi badatelskou akademickou obcí a „novými“ vykladači dějin na konferenci „Fenomén Holocaust (6-8.10.1999). Po řadě peripetií a intervencí bylo povoleno MV, americké organizaci „Holocaust Memorial Museum“ ve Washingtonu převádět některé archiválie Cikánského tábora Lety u Písku na mikrofiše. Zda bylo něco později publikováno mi není známo. Co bylo obsahem obžaloby gen. Ježka znám jen rámcově (popravdě, ani jsem se o tuto etapu jeho života nezajímal). Do jaké míry bylo v obžalobě ( r.1945-47) zohledněno jeho působení na protektorátním MV nedokážu posoudit. S ohledem na jiná soudní řízení, nebylo moc vůle řešit židovskou nebo dokonce cikánskou otázku, ( a koncetráky obecně).Zejména proto, že již byl opět židovský majetek čilými vlastenci „přearizován“. V podstatě bez trestu dopadl velitel tábora Janota (který byl průběhu doby nahrazen kvůli špatnému chování velitelem tábora z Hodonína). Soudní spor probíhal v r.1948 část svědků – cikánů, byla označena za nevěrohodné, a další přeživší byli odmítnuti s tím, že v době internace v Letech nebyli plnoletí. Zda byl ještě někdo další z personálu stíhán mi není známo. Pro některé zde surfující rejpaly, to co jsem napsal, tak to je proto, že podobné (zajímavé) téma bylo na tomto webu vyvěšeno. S výše uvedenými etniky nemám nic společného ( snad ani po testu DNA a španělské tortuře)! Všechny materiály ze kterých jsem čerpal byly publikovány až po r.1990!!!!

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 10:53:38 12. 05. 2009
Pim Burger.jpg
četník Diskuze se strhla na vláknu "Policie: Víkend plný práce" a musim říct, že jste mě svou odpovědí na mojí otázku docela dost pobavil a až si přečtete moje příspěvky k tomuto tématu, tak se asi pobavíte také...:-))

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CETNIK2 08:50:47 12. 05. 2009
default.png
pim burger na kterém vláknu že se strhla? Rád bych se podíval. Nicméně Letům jsem se nijak moc zatím nevěnoval. Mám jen několik nekompletních seznamů zde nasazených četníků. O tom, že byl Ježek měl přímý vliv na zřízení tohoto tábora nevím nic konkrétního. Je pravdou, že jsem prostudoval několik tisíc stránek obou procesů a ani v jednom nepadlo na toto téma ani slovo. Z toho vyplývá, že je to věc, která šla patrně zcela mimo něj. Kdyby tomu tak nebylo, jistě by mu to otloukali o hlavu. Vždyť ho dokonce po válce obvinili z vraždy jeho vlastní manželky v roce 1917 ! Myslím si ale, že v NA by se jistě nějaké zmínky našly. Pokud vím, byli do let četníci veleni povinně, stejně jako například do Terezína.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 16:14:41 11. 05. 2009
Pim Burger.jpg
četník No a to jste ještě neviděl, jaká bitva se strhnla na jiném vláknu...:-)) Na to konto jsem se chtěl zeptat, jaký vliv mohl mít Ježek na založení známého tábora v Letech u Písku nebo na perzekuce vůči Židům. Vedli jsme tam o to také menší spor. Díky za odpověď a gratuluju k pěknému článku.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 15:16:09 11. 05. 2009
honzad..jpg
oznacovani za kolaboranty Oznacovani za kolaboranty byl, bohuzel, po valce znacne rozsirenou metodou k likvidace slusnych lidi. Pouzivali ji komunisti, kteri se tak zbavovali lidi, kterych se obavali por jejich zasadove postoje.. Pouzivali ji samotni kolaboranti (casto rovnou vstupujici do nove utvarenych bezopecnostnich sil republiky), aby se zbavili tech, kterych se bali.. Zkratka, ze tuzemska propaganda poslednich 60 let nekoho oznacuje za kolaboranta nema naprosto zadnou vypovidaci hodnotu o tom,co ten clovek byl zac.. Dluzno dodat, ze vyrizovani si i soukromych sporu tim, ze nekdo sveho soka oznacil za kolaboranta nebyl pouze specialita ceskych zemich, stejne tak se delo v zaznamenanych pripadech treba i treba ve francii

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CETNIK2 09:36:55 11. 05. 2009
default.png
gen. Ježek Díky za ohlasy. Co se týče ministra Ježka, rád budu pokračovat v tom, co jsem načal. V současnbé době dokončuji knihu s jeho životopisem. Musím říct, že jeho život byl neuvěřitelně bohatý, na druhé straně utrpěl takovou spoustu ran. Manželka mu zemřela a sám vychovával dceru, byl nesnášen a nenáviděn celou řadou svých nadřízených, byl osočován zejména bývalými legionáři, protože nedopustil, aby četnictvo potkalo totéž co armádu. Němci ho označili za nejnebezpečnějsího člověka ve vládě, gestapo ho sledovalo a snažilo se ho zdiskreditovat, po válce byl zatčen, jeho bratr tragicky zemřel. Když už mohl mít klid, začala ho sledova StB, dostal doživotí a takhle by se dalo pokračovat. Přes to podle jeho vnučky byl až do poslední chvíle neustále aktivní, vzdělával se, udržoval kontakty s přáteli. On se nelekl ani Franka ani Heydricha. Přesto byl a dodnes je mnohými označován za kolaboranta. Smutný osoud. Ale o tom až v pokračování.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio