Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Kriminalista z Žatce udělal tečku za poválečným masakrem (REDAKCE)

Kriminalista z Žatce udělal tečku za poválečným masakrem
Němci z Postoloprt se odsunu nedočkali
Foto: Ilustrační
Masakr v Postoloprtech, v němž po válce zemřelo podle odhadu historiků více než tisíc Němců a jehož viníci byli donedávna neznámí, se stal objektem zájmu serveru Aktualně.cz.  Součástí materiálu, který na Žatecku připravili, je i rozhovor s kriminalistou, který na základě dobových dokumentů dokázal  průběhu tragedie zmapovat.
Autor: Michal Tošovský
Publikováno: 01. 06. 2009
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu CETNIK2 11:51:15 09. 06. 2009
default.png
Pim Ano, Posselt je bodrý šašek z Jablonce. V jednom svém rozghovoru uvedl, že je přece čech, protože oni doma v Gablonz vařili ten kchnédl.... No a co se týče omluv, myslím že se naši polistopadoví politici již našim Němcům omluvili. Řada bude asi na nich. Ale to už diskutujeme mimo téma článku.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 11:27:29 09. 06. 2009
Pim Burger.jpg
četník Já zase souhlasím s tím, že by se měly připomínat i neznámé (a samozřejmě i ty známé) německé zločiny. To je ale bohužel problém Čechů a ne Sudetendeutsche Landsmannschaft. Nicméně jsem spíš opačného názoru, co se týče zločinů Čechů. Mám totiž pocit, že každý zná minimálně Lidice (to je samozřejmě dobře), ale už netuší, že i Češi si ušpinili ruce. Ovšem já tohle také neberu jako sport, kdo byl horší a kdo byl lepší, kdo toho udělal víc a kdo méně - jsem jen toho názoru, že by se mělo zveřejnit všechno svinstvo a pak se vzájemně za tato svinstva omluvit, ačkoliv je jasné, že Němci jsou zde zatíženi více. Také souhlasím s "kontextem doby", ale za prvé toto se dá velice snadno použít i na německé straně a za druhé samozřejmě nevím, jak bych se k Němcům v roce 45 choval já, kdyby mi vyvraždili půlku rodiny a mě poslali do koncentráku, ale zase když choutky na mstu dokázal potlačit Simon Wiesenthal, proč né já? Co se týče Posselta, tak to je obyčejný populista, na kterého část lidí pořád slyší. Ale když to porovnáte s některými slovenskými a maďarskými politiky, tak je to to samé a koneckonců takový Sládek je také to samé.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CETNIK2 10:35:02 09. 06. 2009
default.png
Pim Samozřejmě souhlas. To je přesně to, o co usilovala například exilová vláda a ve své podstatě i retribuce, dokud nebyla zdeformována. Jen je prostě naiviní se domnívat, že po letech běsnění, lidské degradace, násilí a krize ze dne na den budou všichni v souladu s vyšším principem morálním a soudit to z dnešní úrovně vnímání, poznání a morálky. Hodně podobnou situaci, nikoliv však zaměřenou na jakékoliv etnikum, zažívala tato společnost například po první světové válce. Lidský život v nastalém chaosu, nedostatku a totálním morálním úpadku neměl moc vysokou cenu. Poválečné období u nás bylo však umocněno zcela jinými pohnutkami, motivacemi a především zkušeností. je bez diskuse, že doba dala možnost "vyniknout" mnoha nezodpovědným, deviantům a těm, kteří si chtěli vysloužit ostruhy pět minut po dvanácté s heslem padni komu padni, aniž by rozlišovali otázku viny či neviny. Tím se samozřejmě sami stali viníky.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 10:21:19 09. 06. 2009
Pim Burger.jpg
Na druhou stranu bych k tomu přidal oblíbený citát mého kamaráda, pocházející z pera nejslavnějšího lovce nacistů Simona Wiesenthala, který si také prošel koncentrákem a přesto jeho heslo: Spravedlnost, ne pomstu... také mluví za vše.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CETNIK2 09:56:23 09. 06. 2009
default.png
odplata Nechci polemizovat nad trestností skutků, které se udály v Postoloprtech.Tam moc diskuse není. Osobně tuto dobu nesoudím ale snažím se jí pochopit na základě nejen literatury, ale hlavně na základě diskusí s lidmi, kteří ji opravdu zažili. Je smutné, že pro Němce a Německo začíná historie zhruba červnem 1945. Hovoří o genocidě, o vyvražďování, o tzv. Benešových dekretech a retribuci. A u nás jim celá řada lidí tleská. Jen mám malinko obavu, že se vytrácí některá historická fakta. Už v roce 1938 před mnichovskou zradou přijal na Hradě prezident Beneš naše Němce - jak on jim říkal - a upozornil je na fakt, že jediný, kdo bude v budoucnu trpět, budou právě oni. Vysmáli se mu a trvali na svých karlovarských bodech. Pohraniční oblasti byly připojeny k Říši a tito českoslovenští státní občané, kteří se v drtivé míře svým jednáním a snahami o rozbití republiky dopustili těch nezávažnějších činů proti republice přijali v drtivé míře říšské občanství. A náhle se začali divit, vděkem za rozpoutání války jim byla mimo jiné odvodní povinnost do WH. Ale doba pokračovala a už v roce 1942 byly exilovou vládkou zahájeny kroky k budoucímu potrestání viníků. O tom, co může nastat po skončení války varovali mnozí odbojáři a svědčí o tom například i zpráva výsadku Clay: "nenávist k Němcům je strašná, protože není skoro rodiny v městech i na venkově, která by nebyla někoho ztratila popravou nebo nebyla postižena uvězněním některého příslušníka v koncentračním táboře. Nože chystá stejně buržoazie jako dělnictvo...." To byl rok 1944. Sami pamětníci uvádějí, že největší nenávist proti Němcům a všemu německému přišla po Lidicích a Ležákách a na sklonku války vygradovala ještě víc. Příčinou byly transporty vězňů z koncentračních táborů, kteří umírali po stovkách nacpáni ve vagonech, odstastených na nádražích, k tomu se přidaly pochody smrti, kterých přes naše území přešla celá řada a které za sebou nechaly několik tisíc mrtvých. Oni tolik těžce zkoušení naši Němci na mnoha místech pořádali doslova hony na ty, kteří se z pochodu rozutekli. Stačí vzpomenout na Uherce u Plzně. Do toho všeho přišlo povstání a chování mnoha jednotek zejména v Praze. Pak přišel konec a nastopila jiná agonie - msta. Msta za cokoliv na čemkoliv německém. I když exilová vláda již v Londýně deklarovala "že neustane ve snaze aby se spravedlnosti dostalo co její jest, dokud nedojdou trestu viníci, ať již dopadení na území našem nebo vypátráni na území cizím..." přes to došlo k vlně násilí a msty, poprav a ponižování. Problém je v tom, že jak naši Němci tak mnohdy i my sami z toho děláme výhradně českou resp. československou záležitost. Tak tomu ale není. Retribuce v různých podobách byla i v jiných okupovaných zemích, v Polsku, Holandsku, Belgii, Francii i jinde docházelo k podobným excesům, k jakým došlo u nás. Okupované země se potýkaly v tomto směru s velmi podobnými problémy. O tom však řeč není a je s podivem, že účastníci nedávného sjezdu SL nežádali změny zákonů například v Polsku, nežádali o vrácení zabraného území a majetků, které zde měli. Nežádají to ani po Francii či Belgii ale pouze pro nás. Proč? Možná je odpověď docela snadná, tyto státy si nesmírně váží svých hrdinů a obětí, nebagatelizují je a například Francie, která byla nejvíce kolaborující zemí v rámci války slaví svoje povstání s velikou pompou. My necháváme mizet památníky, pomníčky, jména a dějiny ohýbáme za studena. Omlouváme se na všechny strany a snažíme se pochopit pohnutky všech jen ne svoje vlastní. Je správné že byli označeni viníci postoloprstkých vražd a smekám před kriminalistou, který to dotáhl do konce. Považuji to za nesmírně důležité, protože tento krok ubral zase kus šedé zóny dohadů a polopravd například o RG. Na druhé straně nebylo by fajn také hovořit o našich mrtvých? O hromadných hrobech právě i u Postoloprt, Litoměřic, Karlových Varů, Stodu a jinde? Nebylo by fajn se podívat na období války trošku jinak a ne pouze přes ono ustavičné - dyť tady se měli všichni docela fajn - žádné nálety, jídla a práce dost..... Když jsem byl v Osvětimi, přečetl jsem si tam na zdi citát pocházející z pera Ellieho Wiessela ..zapomenout znamená nechat znovu zemřít.... myslím že k tomu není nutno nic dodávat.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ANDRAS 13:14:50 08. 06. 2009
Andras.jpg
Musím souhlasit s generačním špuntem. Ty honzadovi neznalostní a arogantní nikdy nekončící provokace člověka natolik vyčerpají, že se proti němu pomalu začíná radikalizovat. Já už mám taky sto chutí ho poslat do pr...! To co on tady předvádí, to není diskuse, to je nekonečné mlení si svých neověřených, zvrhlých a nikdy nekončících zhovadilostí do éteru. Všechny ty události shora popsané, jsou sice politování hodné, nikoli však zavržení hodné. Viz. příspěvky generační špunta. Nelze srovnávat neporovnatelné!

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu GENERACNI-SPUNT 15:41:29 06. 06. 2009
default.png
HonzaDe velice se ti omlouvám, jestli jsem tě těmi růžolícími dobromyslnými sudeťáky s tuplákem piva vyděsil. Chápu, že převážná část střílela u Stalingradu do vzduchu. Doufám, že jsi si u „vrchní“ nemusel šlehnout bobulku Diazepamu aby jsi se uklidnil. Jako většinou zase mícháš sračky s hruškami. Opět mi zde podsouváš nějaké Rusáky, a s ohledem na to kam mě řadíš, bych předpokládal, že mi budeš připomínat min. r.1968, a ne ty po „perestrojce“, kteří zde zúročili dolárky od Mezinár. měnového fondu, a později výnosy z „různých aktivit“. To vše jim však umožnilo „tržní hospodářství bez přívlastku“, a neznalost „špinavých peněz“ jednoho z prvních ministrů financí! Útěk ekonomů před právníky, a další premisy zlodějny století ( a také např. zákaz zpětného přezkumu privatizace). Také jsi to posra… s vlastnictvím těch médií! Drtivá část „tištěných“ periodik a časopisů v ČR je ve vlastnictví Němců ( nikoliv Rusáků, a to ani těch kteří se vystěhovali a dodržují „šábes“) . Proto možná naše médi přešli bez povšimnutí výrok pana knížete k sudeťákům, kdy přirovnal události v Postoloprtech k Lidicím! Takovou sprostotu jsem už dlouho neslyšel (a také znám dost sloganů – nejen ke „pobělohorské šlechtě“)! Vzhledem k tomu, že mám po rodičích chalupu v pohraničí, tak znám docela dobře poměry na Karlovarsku! U řady objektů ( i lázní) byli „občané bývalého SSSR“ až druzí a nebo mnohem „další“( teď neřeším zák.podmínku vlastnictví nemovitostí pro cizince). Jedni z prvních arizátorů byli Němci, na které v „porevoluční euforii“ převedli radní řadu nemovitostí,a které se začali v průběhu let postupně rozpadat (viz. např.i Lázně Kyselka), a majitelé byli k nedohledání, v některých případech i zavřeni pro podvody. Takových kostlivců je v regionu celá řada. Karlovarský kraj již v podstatě žije z Rusáků, a to už prakticky v celé oblasti služeb, včetně nově rekonstruovaného Karlovarského letiště, které by se bez linek do Ruska mohli zavřít ( těch pár charterových dovolenkových letů je nevytrhne). Nikdy nepamatuji, že by ta taxikářská banda měla na dveřích napsáno že „hovoří po rusky“.Tak až daleko došli! A aby se to nepletlo, tak to „rodinné stříbro“ (výraz Ježka) část „Karlovarského porcelánu“ koupili Vietnamci. Tak že ty magore, až mě zase budeš z těch Bohnic glosovat a urážet, tak si nejdřív ověř jaká je skutečnost!

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CATANI 12:07:02 06. 06. 2009
default.png
.... trestný čin a zvěrstva pácháne člověkem jsou trestným činem a zvěrstvem, ať je už spáchal kdokoliv a z jakýchkoliv duševních či politických, rasových atd. pohnutek.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 01:04:59 06. 06. 2009
honzad..jpg
boze to je dojemne... 60 let po valce, za situace kdy velka cast strategickych majitelu tuzemskeho prumyslu (Babis, Kellner, penta atd..) i politiku je napojenych na ruske "podnikatele" a rusky kapital, rusove tady ridi dulezitou cast podsveti a rusove skupuji firmy, nemovitosti, media i sportovni kluby v cele evrope tady Generacni Spunt strasi: ... Hu! Revansity, Landmannschaftem. Srasis tady Tlustejma pupikama po pivu a bilejma podkolenkama ... Nemce tady nikdo nezere, ale Landmannschaft fakt neni to co tuhle zemi trapi a ohrozuje... Tvoji progresivni rusti soudruzi, to je jiny kafe ... S kolika organizovanou kriminalitou a zaroven velkyma penezma si tvi kolgove tady setkavaji setkavaji ruskojazycnou a .... nemeckou?? Kdyby to co pises nebylo k placi, je to k smichu.. Kdyz se tady snazis desit Landmannschaftem, nemuzu si nevzpomenout na legendarni slogan z Cernych baronu: Plany revansistu zhati, nasi vepri boubelati !! :-)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu GENERACNI-SPUNT 22:57:31 05. 06. 2009
default.png
.. Již jsem nechtěl reagovat, ale některé příspěvky, a zejména návštěva Mnichova této týden, kde na mě ze všech trafik koukala vypasená huba sudeťáka Bernda Posselta z „vikendového“ srazu Landmannschaftu v Augsburgu, a jeho urážky pres.Klause a České republiky mi přeci jen nedaly. Dlužno podotknout, že naopak chválil exministry Schwarcenberga, Lišku( za dějepis, údajně pravdivější než ten vydaný v SRN-nechci ani spekulovat co v něm je!!!)a Cirdu Svobodu za jejich vstřícnost?! Tak že uvádím něco málo stručných faktů! V archivu Národního shromáždění republiky Československé z let 1935 - 1938, je řada důkazů zpravodajských a diplomatických služeb o koordinaci kroků sudetské politické reprezentace vedené Konrádem Henleinem, s německými nacisty a masové podpoře od německého obyvatelstva Sudet. Vina sudetských Němců nespočívala v tom, že byly pasivními oběťmi nacismu, ale v tom, že jejich drtivá většina aktivně pomáhala nacistickou nadvládu vnutit tomu, co bylo do té doby demokratickou republikou (se všemi jejími chybami). 92 % sudetských Němců, kteří se přihlásili DOBROVOLNĚ k občanství Říše,a zřekli se českého občanství ve svobodných volbách, se nenašlo v československém pohraničí náhodou! Nacistická ideologie se tak stala programem, který sdílela drtivá většina tehdejších sudetských Němců a byla odhodlána pracovat s „vůdcem v duši“. Byli prodchnuti ideálem německé sounáležitosti, a to ve své rozhodující většině, a jednaly jako celek v duchu nacistické ideologie. Zneužili demokracie k parlamentním i mimoparlamentním provokacím, nakonec se ozbrojili a napomohli cizí moci k okupaci Československé republiky. Šest let trvající krvavou válku prohráli.Zrůdnost svých rasových teorií realizovali ale všude, kam přišli. Bilance mrtvých byla strašná. A nepřestali ani po konci jejich hnědého snu o nacistické Evropě a jednotné vlasti ve Velkoněmecké Říši. V českém pohraničí trvaly přestřelky a šarvátky se zbytky sudetských Němců a jejich fanatických přátel z celé Říše( včetně hitlerjugend )až do konce roku 1946, někde až do roku 1947. Zabíjení těsně po skončení nejhroznější války v dějinách minulého století už bylo dost na to, aby mnoha občanům Čech, Moravy, Slezska a Slovenska přešla chuť na soužití s lidmi, kteří se na nich dopustili zrady a násilí. Státní moc se obnovila v pohraničních pásmech až dlouho po válce. A tam kde nebyla moc státu, musely nastoupit provizorní samosprávy. Protože nebyl nikdo jiný! Československá vláda měla divokému odsunu zabránit, nestalo se tak však i proto, že státní správa byla rozvrácená předchozím vývojem, obyvatelstvo bylo silně zradikalizované. Což ostatně pomohlo i v r.1946 vyhrát KSČ volby. Některým pseudohumanistům byl doporučil návštěvu pomníčků na Českomoravské vysočině, Drahanech nebo Chřibech , kde byli ustupujícím Wehrmachtem v dubnu 1945 (nikoliv vojsky SS ) vystříleny celé rodiny – včetně malých dětí! Tedy několik dní či hodin před příchodem Rusů! Ostatně na dvoře Horákova statku v Lidicích byli také …náctiletí! Nelze srovnávat zločiny nebo násilnosti několika desítek nebo snad stovek (?) jednotlivců se zločiny, které páchala Říše! Dekrety prezidenta Edvarda Beneše zbavení občanských práv, vyvlastnění a odsun sudeťáků po druhé světové válce legitimizovaly. Takzvaný amnestijní zákon z května 1946 v Československu umožnil promíjet excesy provázející poválečné vysídlování třímilionové německé národnostní skupiny. Zákon který umožňoval přiznání tzv.„státní zachovalosti“ pomohl řadě antifašistů a sudetských Němců, ale i tady se bohužel děly excesy. Tak že i ten nadpis původního příspěvku s tou „tečkou“ je poněkud OUT. Ta „tečka“ byla udělána „Benešovými dekrety“ a promlčecí lhůtou vraždy. I když jakékoliv vyšetřování (dnes již téměř bez žijících svědků) jistě zabrnká na tu správnou strunu Landsmanschaftu. Omluva Havla však má za následek jen další stupňování požadavku sudeťáků. Na vstřícnost musejí být zpravidla nejméně dva....

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio