Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Vzpomínka na hrdiny září 1938 (REDAKCE)

Vzpomínka na hrdiny září 1938
Odznak velitele roty SOS
Foto: Národní archiv Praha

Dne 12. září 2010 uplynulo 72 let od štvavého projevu Adolfa Hitlera na sjezdu nacistické strany NSDAP v Norimberku. Ostře protičeskoslovensky orientovaná řeč však tehdy nevyvolala pouze mohutný aplaus mezi přítomným obecenstvem, ale rovněž odstartovala jednu z nejsmutnějších kapitol novodobých českých dějin, přičemž její následky můžeme pozorovat dodnes. Připomeňme si proto osudy těch, kteří se tomuto zlu postavili na odpor hned na počátku, vzpomeňme si dnes na hrdiny v uniformách četnictva, policie a finanční stráže, kteří položili životy nejen za svou vlast, ale také za myšlenku demokracie.

Autor: redakce
Publikováno: 12. 09. 2010
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu HAMMER 21:51:42 31. 10. 2010
default.png
Ano, čs. armáda byla budována od samého vzniku republiky, kterážto (rozuměj ČSR) byla docela, slušně řečeno, ne zrovna milovaným státem všemi svými sousedy. Ve dvacátých letech došlo k obrovskému útlumu, ale zbytek Evropy nezbrojil ani necvičil vůbec!!!! Hrůzy první světové války nikdo nechtěl opakovat.
Historie předválečné čs. armády není fikce.
Jakmile v polovině dvacátých let nastoupil Syrový a spol. skončila francouzská vojenská mise, následovala světová hospodářská krize a po ní nástup Beneše a rozvoj armády, kdy bylo nutno ji celou tak nějak předělat.
Obrana celých hranic nebyla možná a není vojensky možná nikde a nikdy. Nepřítel si vždycky hledá slabé místo v protivníkově obraně a tudy udeří. Takovým dětinským pojmům jako bránit každý metr hranice můžou podléhat akorát laici.
Čs. armáda byla stavěna jako motorizovaná, měla pružnou obrannou doktrínu, kdy pevnosti měly za úkol zadržet kdekoliv první soustředěný nápor nepřítele, aby polní armáda mohla využít toho času k zaujetí obrany, případně udeřit z boků.
Jenže Hitler v jeho plánu Zelený s ničím takovým jako byl soustředěný úder nepočítal - přečti si ho ještě jednou: jednotky měly nastupovat proti čs. opevnění tak, jak byly dislokovány a to znamenalo cvičnou střelnici.
Když píšu, že mu vojensky plán Zelený zcela krachnul, tak to tak bylo. Freikorps nedokázal zajistit žádné průchody čs. opevněním, čs. armáda mobilizovala atd atd. Všechny jeho podmínky pro vedení války v plánu Zelený proti ČSR padly!
Vzpomínky vojáků jsem četl, samozřejmě že beton byl vlhký, a byl by vlhký i dále, protože Řopíky ani další bunkry neměly jako dnes mají stavby hydroizolaci. Byli to vojáci, měli svoje stanoviště a jestli jsi byl na vojně tak víš, že jsi se musel postarat.
V našem pohraničí žilo na tři a půl milionu Němců. Já to samozřejmě vím. Ale s nějakýma brokovnicema, nevycvičení civilisti, to není prostě bojová síla. V systému čs. obrany ani Němec nebyl neprůstřelný.
Pomoc obyvatelstva měli Němci, ale takovou, že se ordneři a ta jejich pakáž mezi civilisty vmísili, že se měli kde nažrta, kde lehnout, ale ne bojovou. Mohli zlobit, ale ne něco vybojovat.
Odvaha ani soudržnost proti kulkám nepřítele nikoho neuchránily. Naši legionáři byli především zručnýmy vojáky, kteří vojenské řemeslo ovládali, dneska se tomu říká profíci. Odvahy a soudržnosti měli Rusové plno a bylo jim to prd platné, jeli k Moskvě jako po skluzavce a nebýt Hitlerova vměšování do řemesla svým generálům, Moskva padla do konce září. Obkličovací zbytečná operace Kyjeva stála němce vítězství nad Rusy. Ve válce platí jen síly ekonomiky a profesionalita armády. Amíci měli všechnu skoro těžkou výzbroj kvalitativně daleko horší než Němci, ale měli náklaďáky, Němci koně.
Jinak legionáři neměli celkem na výběr nestat se legionáři, s nima se taky nikdo nepáral když legie vznikaly.
Všichni Němci řvali s rukama nahoře "Haims ins Reich! Nie die Czechoslowakei!" a podobné věci. Výjimek moc nebylo. Historie o tom taky něco píše.
Ale já vím, že díky naivitě Beneše Hitlerovi všecko vyšlo, jen předpoklady pro vojensky úspěšný plán Zelený krachly do jednoho. Vojensky by to za dané historické reálné situace prostě nešlo, i kdyby se o to Dolfa pokusil.
Ty by jsi totiž chtěl jako většina připodělaných Čecháčků furt nějaké záruky vítězství, ale ty ti nikdo nedá. Když chceš svobodu, musíš za ni bojovat.
Líí se mi, jak vojensky nechápeš, tak otočíš jinam. Ale nelíbí se mi, jak by jsi se znovu vzdal, protože nevíš jistě jestli vyhraješ a přežiješ.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 10:36:59 31. 10. 2010
Pim Burger.jpg
HAMMER [2010-10-31 06:32:04]: Československá armáda že byla budována od vzniku republiky??:-)) No to snad ne?!:-)) Hammere, to je zásadní chyba. Čs. armáda procházela různými fázemi vývoje, přičemž ve dvacátých letech došlo k obrovskému útlumu a znovu zbrojit se začalo s novou bojovou koncepcí opevnění až od roku !!1934!!, kdy byly do Francie vysláni naši důstojníci, aby se naučili, jak stavět pevnosti - nová koncepce totiž rozhodla, že se budou stavět pevnosti, protože pouze lidskými zdroji nebyla čs. armáda schopná ubránit hranice republiky (bylo spočítáno, že bez pevností bychom k obraně hranic potřebovali něco přes 500 tis. vojáků, s pevnostmi asi 183 tis. vojáků). Takže fikce, že naše armáda byla budována od vzniku republiky, je mylná.

Dále k dokonalé organizaci naší armády je možné si přečíst vzpomínky vojáků např. z Děčína, které mobilizovali, postavili do řopíků, který měl ještě vlhký beton a více se o ně nestarali.

A ano, armáda nikdy nechtěla obsazovat výběžky, ale to ty jsi přece psal, že ordneři utíkali hned, jak uviděli armádu - což je blbost, když se téměř nepotkali a když, tak jedině s obrněnými jednotkami. A SOS nedostala na zadek ani tak proto, že Němci bojovali partyzánským způsobem, ale protože měli podporu těžkých kulometů a jednotek z Německa, čs. armáda si jen stála na místě a samozřejmě máš pravdu, že Němce podporovalo obyvatelstvo. Ale to je to, o čem mluvil a co ty si nechceš přiznat - pomoc obyvatelstva byla strašně důležitá a to zapomínáš na to, že Němci byli i v armádě. Ale ty to prostě nevidíš. Ty máš svoje kouřové clony a palebná postavení atd.:-))

Jo a aniž bych chtěl snižovat kvality legionářů, tak hlavními důvody jejich vítězství nebyla jejich dokonalá a moderní vojenská taktika, ale především odvaha, obrovská soudržnost, motivace se dostat domů a velkou roli tu hrála i kvalita nepřítele, který své vojáky do boje nutil a sháněl je pod pohrůžkou zabití. Taková armáda bez dostatečného výcviku a soudržnosti musela prohrávat s dobře organizovanými a morálně jednotnými jednotkami legionářů. Taktiku bych do toho netahal.

Říkám to i proto, že čs. armáda nebyla ani zdaleka armádou legionářskou, kde se všichni oslovovali bratře a subordinace tam fungovala spíše než na základě hodnosti, na základě autority. V roce 1938 byli legionáři vojáky úplně jiné doby - právě proto se pořádali stáže a studium ve Francii na École militaire.

Všichni Němci se dopustili vlastizrady??:-)) Ach jo, Hammere, ty jsi bavič...:-)) A Hitlerovi jeho plány s Československem krachly??:-)) Ne prosím, už mě nemuč, něco si o tom přečti a pak sem přijď kázat rozumy!!:-)) Doporučuji článek od Martina Broszata: Der «Fall Grün» und das Sudetendeutsche Freikorps. Tam se dozvíš, že Hitlerovi naopak vycházelo všechno díky naivitě čs. vlády a dokonce se dozvíš i to, že SdP a Freikorps hrály v jeho plánech (úspěšně) jednu z nejvýznamnějších rolí. Odkaz na článek nalezneš zde:http://www.bohemistik.de/freikorps.pdf

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 06:32:04 31. 10. 2010
default.png
Jak válčila rakousko uherská armáda vím velice dobře, ale náš důstojnický sbor nebyla ani zdaleka taková banda ničemů. Na Okinawě není džungle, to v první řadě a Japonci tam nebyli jen zakopaní, ale hlavně zalezení v úkrytech. Nebyly to kvalitou samozřejmě úkryty stejné našim pevnostem, ale i tak se útočící americké jednotky ocitaly v palbě z pěti až šesti vzájemně se podporujících míst dokola kolem nich. Od naprostého vyhlazení je zachránilo vždycky letectvo a námořní a polní dělostřelectvo masivní podporou, kdy rozvrátilo japonské pokusy Američany přibité k zemi dorazit protiútokem. Američani tam ztráceli strašné spousty tanků i lidí, a to měli měli veškeré týlové zabezpečení...
Pevnosti nebyly dobyty ani životy pohrdajícími Rusy a to z nich bylo v roce 1945 odstraněno všechno železné, zátarasy adt atd.
Nikde jem nenapsal, Petře, že Němci byli srabi. Wehrmacht byla dobře cvičená armáda, ale v roce 1938 na naši prostě neměla. Wehrmacht byl budován s velkými potížemi od roku 1933 kdy se Hitler dostal k moci, kdežto čs. armáda zbrojila a cvičila od vzniku republiky, kdy její jádro tvořili vojensky vysoce odborně zdatní legionáři a naše legie moderním způsobem vedením bojů dokázaly vojensky, že jsou tehdy světová elita.
Ty si namlouváš, že jsme byli chudinky, ale myslím si, že tohle čecháčkovské sebemrskání není na místě.
Ordneři byli banda nevycvičených civilistů, která mohla v případě velkého překvapení podle Hitlera obsadit čs. pevnosti. Ve skutečnosti to zpackali a nelze se divit tomu, že ano. SOS byla ordnery přepadávána léčkama, proto dostávala na prdel. Tohle nebyla vážná bojová síla a to se taky projevilo. Armáda nikdy neměla v úmyslu dobývat a chránit jednotlivé výběžky hranic, ale držet souvislou obranu se základem v pevnostech.
SOS nemohla reálně s ordnery nic udělat, to byla typická partyzánská válka, kdy partyzáni měli na své straně drtivou většinu obyvatelstva a v takovém případě ani sebetěžší technika nemá šanci, ale tobě vojenství, jak to vypadá, nic neříká. Ani veškerý německý represivní aparát ani 330 tisíc našich mrtvých v domácím i zahraničním odboji Čechy nedokázalo zlomit v jejich odporu, jak by mohla SOS s pár stovkami můžu vyzbrojených karabinami chovající se navíc slušně, uspět? Ani čs. armáda by neuspěla, musela by pásmo obrany nechat prostě vyklidit od civilistů. Ani pak by nebyl pokoj, ae ani pak by ordneři a všecky ty jejich jednotky civilistů nic moc nezmohly.
Němci o tom, že se buduje čs. opevnění samozřejmě věděli, ale jeho palebný systém a nejen to, jim zůstal utajen. To netvrdím já, ale Němečtí generálové a koneckonců i jejich tehdy prostí vojáci.
Adminál Canaris při akci Bruntál, kdy Němci vysadili paragány po záboru pevností, toto komentoval slovy: za války by se tato akce nepodařila, bylo to jen divadlo. Němci měli tak "přesné" (podle tvého tvrzení) informace, že použili úplně nevhodné plochy, takže letadla nemohla ani vyložit materiál a zásoby, díky čemuž mohl útok začít až na druhý den. Pak nastaly nečekané problémy s odolností střílen v Řopících, které jim nešly nějak paralyzovat a to z nich nikdo nestřílel ani nebyl v okolí, zadýmování nebylo k ničemu, protože palebný systém byl tak navzájem se kryjící, že kouř nechával pořád volné pole k postřelování jednotek v poli, ukázaly se jim překážky, a palebné vějíře, které nebyly odhaleny. Běž si promluvit s Canarisem, který byl u toho, na rozdíl od tebe.
Tehdy neexistovalo ani nic podobného, pevnosti se stavěly prostě v řadě někde kde na ně bylo zdaleka vidět a střílelo se směrem k nepříteli. Tady na pevnosti vidět nebylo, stály za horizonty na odvrácených stranách kopců, nemířily na nepřítele ale do vnitrozemí a jeden na druhého.... Tohoto si zpravodajci vůbec nevšimli!!!! Tak se do té doby nikdy a nikde nebojovalo. Wehrmacht se díky Hitlerovým zásahům do řemesla svým velmi schopným generálům připravoval na válku minulou, my na budoucí.
Dva měsíce soustředěného náporu na jedno místo nejméně plus obrovské ztráty na lidech a materiálu by stálo Hitlera jen prorazit první linii opevnění, kdyby opevnění nemělo podporu
z týlu, což samozřejmě mělo. S ničím takovým Hitler ale nepočítal a neměl prostředky k absolutnímu získání převahy ve vzduchu a už vůbec ne v dělostřelectvu. Jemu ještě rok poté v době tažení proti Polsku došla (nejen) munice do děl!!!! Už se tu ale opakuju pořád dokola.
Toto jsou příklady ze skutečných pozdějších bojů za této války, ale to měli útočníci navíc ještě drtivou převahu v ekonomice i kvalitě techniky. Což v roce 1938 Wehrmacht neměl.
Beneš byl diplomat, co musel mít všecko na kusu papíru. Byla to největší Masarykova chyba. Masaryk by se s Hitlerem vůbec nebavil. Nás stála padesát let nesvobody a propad našeho státu a naší životní úrovně kamsi mezi banánové republiky.
Politika ČSR vůči Němcům byla špatná, i díky tomu uvěřili Hitlerovi. ČSR se k nim jako vlast nechovala a oni se nechovali k ČSR jako ke své vlasti. Nejsem schopen říct, že byli po této stránce skutečně vinni. Po stránce čistě právní se všichni dopustili vlastizrady, takže pouhé vyhnání po válce bylo ještě mírným trestem.
Vůbec tě nijak nebere, že Hitlerovi jeho neustále předělávaný plán Zelený do mrtě krachnul, co se týká předpokladů pro vojenský úspěch. Ty chceš být prostě malá česká chudinka.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PETR-KLINOVSKY 19:17:35 30. 10. 2010
default.png
HAMMER [2010-10-30 14:14:45]: No, spíš ty se seznam s tím, jak úspěšná byla rakousko-uherská armáda, tvořená (utlačovanými) příslušníky národnostních menšin...:-)) To by byl myslím mnohem trefnější příměr než fanatičtí Japonci zakopaní v džungli.


HAMMER [2010-10-24 21:29:29]: Nemám čas reagovat na tvé vypisování, ve kterém vesměs pořád dokola opakuješ to samé: my jsme byli nejlepší, Němci byli srabi, co se nás báli a rozhodně by prohráli, protože by pořád dokola a dokola posílali masy vojáků na naše "nedobytné" bunkry, ale vyjádřím se k těm ordnerům.

Nevím, kde jsi viděl, že by ordneři (lépe řečeno Schutzdienst, popř. Freikorps) utíkali po mobilizaci čs. armády. Možná jsi spíš myslel, že utíkali z čs. armády, než před ní. To potom ano. Hned po mobilizaci docházelo k masovému opouštění posádek, odmítání nástupu k útvarům a to vše za situace, kdy se naše generalita snažila Němce umisťovat do týlových jednotek, popř. jednotek na Slovensku, kde přece jen byli Němci dál od hitlerovské propagandy. Jinak jen tak mezi námi - armáda se do boje s henleinovci příliš nedostala, tuto špinavou práci za ní udělaly jednotky SOS, které v mnohých případech dostaly vinou špatné organizace pěkně na pr..zadek. Armáda se statečně mobilizovala, aby se zastavila na linii opevnění, tam vydržela do 1. října a pak se zase s brekem stáhla (to bylo samozřejmě politické rozhodnutí).

Snad jediné vystoupení proti henleinovcům ze strany armády bylo na Varnsdorfsku, Karlovarsku, Chebsku a Ašsku, kde se dobrovolnické jednotky samozřejmě stáhly před armádní těžkou technikou, protože Schutzdienst (a koneckonců i Freikorps) byl velice špatně vyzbrojen a jít s loveckými puškami na obrněné automobily a tanky považuji i já za šílenství a nedivím se, že armáda "vydobyla" tak snadné vítězství. Nicméně tam, kam armáda nevstoupila, si Němci dělali, co chtěli, protože SOS jim i přes veškerou odvahu a obětavost jejích členů nebyla schopna vzdorovat a pokud je mi známo, tak např. Rumburk a většina Šluknovského výběžku nebyla nikdy dobyta čs. jednotkami zpět.

Takže aniž bych chtěl tyto bojůvky nějak heroizovat a zvyšovat jejich bojovou kvalitu, která nebyla a vlastně ani nikdy nemohla být tak dobrá jako kvalita SOS, tak nelze říci, že by se jednalo o nepodstatnou vojenskou sílu. Taky bych nepodceňoval vědomosti německé rozvědky o našich opevněních. Ono je něco jiného, když Hitler mluví někde ve štvavém projevu a něco jiného, když se plánuje přesná vojenská akce. Právě znalost čs. opevnění byla předností německé armády a důkazů o tom existuje dost.

Tvrdit, že Němci o tom nevěděli nic, je absurdní. Stačí si přečíst nějakou knihu od Oty Holuba, která se zabývá zpravodajskou problematikou a zjistíš, že Němci toho spíš víc věděli, než nevěděli. Problém tvé argumentace je, že si v ní odporuješ. Nejdříve tvrdíš, že jsme se měli bránit (a že bychom se ubránili), protože Hitler by na nás nikdy nezaútočil (což je v přímém ozporu s plánem Grün, jak ho tady zveřejnil Kajlos) - tudíž bychom nemohli být nazváni agresory a posléze tvrdíš, že bychom se ubránili, protože německá armáda byla vlastně banda srabů a blbců v jednom, co by nedokázala rozdrtit naší "nepřekonatelnou" armádu. Nicméně zase trochu zapomínáš na politický kontext a dohru celé záležitosti - i kdyby jsi měl obrovskou čirou náhodou pravdu, že bychom se ubránili.

Podle mě nás Hitler díky své obratné propagandě, manipulaci a nátlaku dostal s pomocí německé menšiny do situace, kdy jsme mohli volit jen menší zlo, kdy se Beneš rozhodl jít cestou, jakou se rozhodl jít. Problém ale nebyl až v roce 1938, ale v letech předcházejících. Už v roce 1935 měla čs. vláda začít pracovat na tom, jak zakázat SdP a především na tom, jak zlepšit životní podmínky Němců v pohraničí a ukázat jim, že s námi se budou mít lépe než v říši. Tady vidím ten zásadní zlom. Čs. vláda se na Němce alibisticky vykašlala, naivně uvěřila prohlášením Henleina o státotvornosti SdP a pak už bylo pozdě udělat cokoli.

V roce 1937 dali ČSR poslední šanci německé strany v čele se soc. demokracií v rámci tzv. novoaktivismu, ale na to se Švehlova vláda vykašlala úplně, přestože tento směr, představovaný Wenzelem Jakschem, měl své výsledky. Bohužel realita byla taková, že zatímco demokratičtí Němci nedostali ani svůj vlastní pořad v čs. rozhlase, SdP využívala masivního propagandistického vysílání z Německa, zatímco Rudolf Beran viděl v Henleinovi a Sebekowském umírněnější křídlo SdP a plánoval s nimi námluvy.

Sečteno a podtrženo - neměli jsme šanci, ať se to vzalo, jak se to vzalo, bojovat jsme měli, ale vše nelze házet na Beneše. Mnohem více vinné jsou předmnichovské vlády, které nedokázaly rázně postupovat proti henleinovcům v pohraničí. A i o tom měl být tento článek.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 14:14:45 30. 10. 2010
default.png
Jinak seznamte se někdo s tím, jak teda nejen Kožené krky dobývaly v pětačtyřicátém Okinawu. Tam uvidíte, jak by se vedlo Němcům proti nám.Při tom čtení nezapomínejte, že Amíci měli strašnou převahu v technice, absolutní ve vzduchu a že Japonci neměli naše bunkry a spousta jejich dělostřelectva nebyla chráněná. Japonci neměli žádné zázemí, žádné dílny, fabriky, byl to ostrov, nedostali žádné posily...

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 21:40:08 26. 10. 2010
default.png
KAJLOS [2010-10-26 15:27:47]: Oster to konkrétně plánoval, ale nebyl zdaleka sám. Němečtí důstojníci, to byla dost často šlechta, která měla k Hitlerovi vrozený odpor. Na Hitlera bylo za celou dobu války připravováno já teď nevím přesně kolik, ale několik desítek atentátů!!!! Měl štěstí jako bejk.
Plán Zelený jsem četl ve zcela jiném znění, ale prakticky totéž.
Tady jsem se ovšem nikde nedočetl o Henleinově úloze, o nutnosti vítězství do tří týdnů... Žádné shromažďování vojsk u hranic, aby Československo nestihlo mobilizovat. Tady taky stojí to, že jednotky měly útočit jedna po druhé, Hitler vůbec netušil co jsou čs. pevnosti zač. To by byl prostý masakr. Obejít z týlu, už tato slova svědčí o tom, že Hitler se neráčil seznámit s tím, že ty pevnosti a celý systém nemá čelo ani týl, ale soustavu palebných sektorů, do kterých se nedalo vlézt ani zepředu, ani zezadu, ani zboku, parašutisté byli v plenkách... Co chtěl dělat se svým taktickým letectvem proti čs. opevnění nechápu.
To byl byl šok, kdyby někde někdo z Němců šel z týlu!
Jinak Němci už měli i dost Lt.38, naše tanky tvořily asi polovinu jeho tankové vozby při útoku na Francii, pokud pomineme stroje Pz.I, což byl špatně pancéřovaný nosič kulometů.
Ještě při začátku Barbarossy bylo procento českých tanků ve Wehrmachtu svinsky vysoké. Jenže proti nim stály mnohem vyspělejší tanky ruské, s kterýma ovšem ti idioti jaksi neuměli zacházet... To jsme už někde jinde.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu KAJLOS 18:27:30 26. 10. 2010
Kajlos.jpg
OSTEROVO SPIKNUTÍ V ROCE 1938
autor knihy: Terry Parssinen

Autor nás seznamuje s celou řadou neznámých skutečností, např. s údernou četou, čítající 50–60 mužů, která měla proniknout do říšského kancléřství a zatknout a zabít Hitlera.
Spiklenci se předem dohodli, že jakmile Hitler vydá rozkaz přepadnout Československo, spiknutí bude zahájeno.
Celá akce byla podrobně připravena, mapka ukazovala terče jednotlivých útoků v září 1938 i rozmístění německých armád v té době. Autor popisuje i demonstrace berlínského obyvatelstva proti chystané válce, které se mnoho mužů i žen bálo. Ve zvláštních kapitolách jsou v knize popsány Hitlerovy projevy 12. a 26. září, oba zaměřené proti prezidentu Benešovi.
Dne 27. září se sešel K. H. Frank s admirálem Canarisem a podplukovníkem Groscurtem. Frank informoval oba vysoké funkcionáře o jeho rozmluvě s Hitlerem, který mu rozkázal, aby přivedl československého prezidenta živého, aby ho mohl osobně pověsit. Autor rovněž uvádí činnost československého vyslance v Londýně Jana Masaryka.
Podrobně, zejména v závěrečných kapitolách, je vysvětleno, jakou vinu na ztroskotání plánů spiklenců měla britská vláda a zejména její předseda Chamberlain.
V Berlíně drama vrcholilo 28. září, kdy velitel přepadového oddílu Hein již úderné četě rozdal zbraně před útokem na říšské kancléřství. Téhož dne italský vyslanec v Berlíně B. Attolico přinesl rozhodnutí Mussoliniho navrhnout velmocenskou konferenci. Hitler s tím souhlasil a celý plán spiknutí se tím zbortil.
Parssinenova kniha ukazuje na jedné straně statečnost a odhodlanost odpůrců nacionálního socialismu, na druhé straně prozrazuje, jak plány spiklenců byly nedokonalé, někdy až naivní. Dokumenty rovněž ukazují nerozhodnost a nakonec i zradu britské politiky, která měla hlavní vinu na tom, že se odvážný plán zabránit druhé světové válce zhroutil. Teprve po pěti letech války s padesáti miliony obětí protihitlerovská koalice porazila nacistické Německo.



Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu KAJLOS 15:51:07 26. 10. 2010
Kajlos.jpg
Jinak v článku níže jsem zapomněl napsat, že děda byl do konce svého života skálopevně přesvědčen, že by jsme se německu v době mobilizace ubránili o jiných názorech říkal že to jsou jenom připosr... tlachy lidí co o tom pořádně nic nevěděli a hlavně to nebyli vojáci - tito lidé pak brečeli u půllitru piva a omlouvali rozhodnutí našich tehdejších politiků.

Ještě k našemu opevnění - jeho progresivita a kvalita vysoce převyšovala francouzskou Maginotovu linii. Němečtí výsadkáři, kteří byli nasazeni při útoku na Západ, v Belgii tvrdili, že proslavená a legendární pevnost Eben Emael byla proti čs. opevnění "dětská hračka."

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu KAJLOS 15:27:47 26. 10. 2010
Kajlos.jpg

Jak píše Hammer existuje teoretická možnost, že by se proti Hitlerovi vzbouřili po neúspěšném útoku na Československo jeho vlastní důstojníci. To skutečně plánoval tehdejší podplukovník Hans Oster z výzvědné služby Abwehr. Pak bychom svou rozhodností možná zabránili vzniku 2. světové války, holokaustu... (ale to jsou jenom teorie). Oster byl rozhodným odpůrcem nacistů, pracoval proti nim "zevnitř". Varoval před německým útokem například Nizozemce (na konci války ho nacisté popravili)

Francii se mnichovská dohoda rychle vymstila. "Německo s radostí zařadilo do sestavy wehrmachtu naše tanky LT vz. 35 a s nimi úspěšně útočilo na Francii v roce 1940. Výzbroj a výstroj československé armády pro 42 divizí na bojových stavech byla pro wehrmacht vítanou posilou. Po vzniku protektorátu navíc vzrostla zbrojní výroba říše o 26 procent.

Můj děda - budiž mu země lehká, jako důstojník a voják z povolání tehdejší československé armády do své smrti nemohl zapomenout jak říkal na " ZRADU " tehdejších politiků a pokládal to za jeden z nehorších a nejpotupnějších okamžiků jeho života. Babičce pak řekl, že z tohohle rozhodnutí se náš národ nejméně 100 let nevzpamatuje. Pamatuji si že mi jako malému klukovi na mnohé dotazy o válce vyprávěl: Pamatuj "RADĚJI ZEMŘÍT SE ŠAVLÍ V RUCE A HRDOSTÍ V SRDCI NEŽ ŽÍT V HANBĚ S NAVŽDY STAŽENÝMI KALHOTAMI."



Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu KAJLOS 14:49:43 26. 10. 2010
Kajlos.jpg
Válečná armáda a nástupový plán

Počty válečné armády po ukončení mobilizace dosáhly 1 128 000 osob, z toho 48 000 důstojníků a 9 000 rotmistrů. Armáda se následně skládala z 12 hraničních oblastí, 21 divize, 1 okrsku, 4 rychlých divizí, 2 skupin v síle divize a jedné skupiny v síle brigády, tvořících 4 armády a zálohu hlavního velitelství. K vedení boje mohla využít téměř 350 tanků, 5 000 dělostřeleckých hlavní a 950 bojových letounů. Kromě toho k 23. září bylo stavebně dokončeno a z velké části i vyzbrojeno 263 těžkých objektů a 9632 objektů lehkých.

Pro řízení vojenských operací na strategické úrovni bylo určeno Hlavní velitelství, které vzniklo současně s vyhlášením mobilizace v noci 23. září. Jeho předsunutý sled se okamžitě přemístil do Klánovic u Prahy. Dne 26. září večer se přesunulo do Vyškova a jeho jednotlivé složky se rozptýlily ve městě a po okolních obcích. Hlavní velitel armádní generál Ludvík Krejčí (1890 - 1972) sídlil společně s operačním oddělením štábu na zámku v Račicích u Vyškova.

Na základě rozboru 2. (zpravodajského) oddělení štábu Hlavního velitelství ze dne 25. září byla za nejnebezpečnější považována možnost vstřícného úderu ze severu přes Liberec a z Horního Rakouska přes jižní Čechy (s navazujícím prostorem Jihlavska) s následnou možností odříznutí jádra I. armády postupem protivníka na Pardubice a Havlíčkův Brod. Odhadovalo se, že německé velení v této době již upustilo od původní myšlenky položit hlavní důraz na vstřícný postup svých vojsk z Dolního Rakouska a Horního Slezska a zaměřilo se spíše na úder směrem do Čech. Vzhledem k tomu došlo k přijetí upravené varianty XIII nástupového plánu VII, spočívající v posílení uskupení čs. vojsk severních a jižních Čechách a rovněž tak na jihozápadní Moravě, na úkor svazků původně předurčených pro obranu severní a zejména jihovýchodní Moravy, za současného využití záloh Hlavního velitelství. Posunutí těžiště obrany směrem na západ neznamenalo, jak se někdy uvádí, příklon k obraně pohraničí, ale bylo reakcí na předpokládané soustřeďování německých vojsk v Horním Rakousku, Bavorsku a Lužici.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio