Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Bagatelní trestná činnost a efektivita trestního řízení? Výstupy květnového BlueCafe (REDAKCE)

BlueCafe2: Bagatelní trestná činnost a efektivita trestního řízení
Závěr? Od nápadu k právní úpravě ještě povede dlouhá cesta
Foto: Jan Foukal

Každý rok je spácháno zhruba padesát tisíc méně závažných trestných činů, u nichž je předem zřejmé, že budou odloženy bez jakéhokoli použitelného závěru. Ministerstvo proto přišlo s návrhem změnit zaběhnutou praxi při jejich šetření a ulehčit tak policistům od zbytečné administrativy. O tom, co návrh přinese, jsme se bavili v květnovém BlueCafe.

Autor: Michal Tošovský
Publikováno: 21. 08. 2012
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu HAMMER 21:27:20 24. 08. 2012
default.png
Tak velmi vousatá nauka o objasněnosti trestné činnosti praví, že celkový nápad trestné činnosti je jako koláč. To je sto procent.
Čtvrtina koláče jsou případy, kde je pachatel znám od samého začátku nebo po ověření oznámení.
Druhá čtvrtina to jsou případy, kdy je nutné klasické šetření policie, třetí čtvrtina jsou případy, kdy je nutno nasadit větší síly a prostředky a čas na objasnění případu a poslední čtvrtina jsou případy co se nestaly, pojistné podvody, staré případy pozdě oznámené atd atd.

Pozor! Statistika sledujíci objasněnost trestné činnosti je ve světě samozřejmě známa, ale jako zcela nepodstatná věc. U nás se toto sledovalo a plánovalo do roku 1989, stranickou buňkou byl dán úkol: krádeže vloupáním na 98% a podle toho se jelo. Jednou za půl roku se někdo někam vloupal, naběhlo třicet esenbáků a prostě ho dostali. Šanci měl ten ksindl minimální.
Pak došla revoluce a tahle verbež nevěděla co dělat. Když ale po nějakých dvou letech zjistili, že zůstali pořád u moci, pokračovali v čárečkách stejným stylem dál. Změnilo se jen to, že se už nic neplánovalo a to, že když objasněnost prudce klesla, mnuli si ruce se slovy: "to je ono, to jste chtěli, neměli jste zvonit těmi klíčky". To si nedělám srandu! Tyhle svině měly viset, pánové.

Nikdy nikdo po nás nechtěl v žádném případě snížení počtu trestných činů, protože jednou ze složek našeho platu a to nikoliv nevýznamnou, byl tzv. rizikový příplatek, jinými slovy čím větší bordel v rajonu, tím víc peněz na tomto příplatku. Ten platí snad dodnes, ne? Pokud jsem si dokázal snížit počty trestných činů ve své obci tak, že jsem měl jednou za tři měsíce jednu jakože vloupačku, stalo se co? No stalo se to, že nadřízení usoudili, že jsem tam zbytečný a službu co službu hádka s nadřízeným, že do vedlejší obce nepůjdu, že tam je kolegů pět... a pořád dokola. Měl jsem z toho jen peklo.

Takže na takovou službu občanům, kdy na vyšším čísle jejich neštěstí máte vyšší prachy (je to tak) se vám můžou všichni zvysoka vykálet, hoši. Tato společnost policii zařeže jako slípku. Ten vztek co tu roste vás všecky, co neutečete hodně rychle hodně někam pryč, spláchne s sebou, protože vaši nadřízení se přímo i nepřímo podílejí na míře kriminality. A u PČR platí a vždycky platilo pravidlo, že se schody zásadně zametají zespoda. Lépe řečeno zametá se jen ten poslední schodek, žádný jiný.

No a ta bídná procenta objasněnosti svědčí o tom, že se už na všecko sere, my měli celkovou objasněnost přes šedesát procent, samozřejmě se všema švindlama a podfukama (někdy i směrem dolů když jsme měli moc známých, aby prej nedojela kontrola) a sere se na to i na úrovni managerů. Prostě si našli jiné počty něčeho, za co si ty odměny dávají. Vy dole jste zcela mimo hru ale dlouho nebudete. Do hry se dostanete rychle, jen co se začne propouštět a ono se začne.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 20:05:53 24. 08. 2012
honzad..jpg
Karel: ale vzdyt podle tabulek je prece obajsnenost bajecna a stale stoupa :-):-)

viz cisla z MV za rok 2011:

Majetkova
Zjištěno trestných činů
203 675 (-0,0 %, -42)
Objasněno trestných činů
39 348 (+4,5 %, +1 683)
Objasněnost 19,3 % (+0,8 %)
Počet stíhaných a vyšetřovaných osob
34 842 (+6,7 %, +2 191)

V rámci majetkové kriminality bylo v roce 2011 zjištěno 203 675 (-42) skutků, z nich bylo objasněno 39 348 (+1 683). Oproti roku 2010 lze konstatovat stagnaci počtu zjištěných trestných činů a nárůst počtu objasněných skutků. Objasněnost se opět mírně zvýšila na 19,3% (+0,8 %).

Nasilna:
Zjištěno trestných činů:
19 409 (+7,4 %, +1 336)
Objasněno trestných činů:
13 148 (+8 %, +978)
Objasněnost 67,7 % (+0,4 %)
Počet stíhaných a vyšetřovaných osob:
13 444 (+5,3 %, +681)
V roce 2011 bylo zjištěno 19 409 (+1 336) násilných trestných činů. Objasněno bylo 13 148 (+978) trestných činů. Oproti roku 2010 došlo k mírnému zvýšení počtu zjištěných i objasněných skutků.


a podle http://www.czso.cz/csu/2012edicniplan.nsf/t/1D0043C64C/$File/w42130212q1p2.pdf
prece napad vesmes klesa a objasnenost stale stoupa a to !! :-):-)

Takze, vzdyt prece nas cekaji skvele zitrky!

Inu, jak dole rika hammer, jen proste ten zpropadeny rozdil mezi cisly a realitou ..


NO, coz, me ostatne pruvadi k mylsence, ze kdyz skoro vszde objansenost podle tabulek stoupa a stoupa, tak se prece jednoho dne dockame ruzovych zitrku a tedy i vysetreni a potrestnai i te "bagatelni" trestne cinnost ... a cela aktivita OBP MV CR na "vyreseni" bagateni tr.cinn je zbytcena, nebot za par let jiz bude objasnenost tak vysoka, ze nzadny tr.cin nebude bagatelni :-) ... nebo ze by na vnitru neverili svym vlastnim optimistickym cislum??? :-):-):-)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu KAREL-150 19:40:09 24. 08. 2012
Karel.150.jpg
Zajímavá diskuse tady. Honzo, ty se domníváš, že tak nízká objasněnost je proto, že se policisté dostatečně nesnaží nebo proto, že v 90% případů se nemají čeho chytit? Já jsem skutečně proti zbytečnostem ať se to týká jakéhokoli aspektu mého života.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 19:21:09 24. 08. 2012
honzad..jpg
hammer: "Odtrženost od reality života lidí je přesně to, čím nejvíce PČR trpí." ... Ano, a neplati to jen PCR :-(

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 19:16:27 24. 08. 2012
honzad..jpg
Michal:

-jestli ten priklad byl ci nebyl trefny neni tak podstatne jako skutecnost, ze nerovnost pred zakonem v realu existuje a zamyslene navrhy by ji primo papirove potvrdily.
A jak to dopadlo s tim panem generalem? dobra otazka: pan general je od 1.7. 2012 nacelnikem gen. stabu ACR

- ze se i slozka jako policie musi chovat ekonomicky a proto se ma zbavit casti svych povinnosti (tedy snahy chytat zlocince a chranit lidi a jejich majetek)? Vyborne, ja se take budu chovat ekonomicky a prestanu plnit povinnosti ulozene zakonem, ano? Treba platit dane. O svoji bezpecnost se stejne nakonec staram sam a nepochybuji, ze pokud to co davam do danni investuji do sve bezpcnosti, rozhodne budu bezpecnejsi nez pod ochrannou policie (ktera jak navic MV navrhuje uz me a muj majetek pred "bagatelni" kriminalitou chranit nebude..)
To vsechno ostatni co pises je omacka a relativizace misto jasneho pojmenovani problemu a ten je: Policie chrani cim dal mene majtek a bezpecnost beznych obyvatel a MV hleda (at uz vedome ci nevedome) cestu jak tento stav ucinnit legalnim

A jen kratkou repliku k tvemu odstavecku: "Poukazat na to, ze v NYC byla v te dobe situace opravdu silena a vsemi temi opatrenimi (nulova tolerance, navyseni rozpoctu atd) dosahli stavu bezpecnosti, ktery je v Cesku standard. Takze chtit tady zavadet Gulianiho styl je neco jako brat kanon na vrabce, kdyz to prezenu." .
Tak kanonem na vrabce? Co takhle vytahnout zadek z prazske kavarny a na par dnu se treba podivat na karvinsko, nachodsko ci do tech bohem a zakonem cim dal vice zapomenutych mest, ktere se tahnou od decina az po chomutov a dal?? Nezlob se, ale tohle posuzovani toho jaky je kde stav bezpecnosti v CR od kavaresnkeho stolku te jednou muze privezt do situace pana Kocaba, kdyz mu jistem severoceskem meste zdarma nabizeli byt, ate se tam nastehuje ... a pak teprve hodonoti situaci. jak znamo, nabidku nevyuzil, ale rozumovat na dane tema neprestal...
Co takhle vzit rodinu, nastehovat se na dva tri mesic treba do Duchcova, do decinskych Boletic nabo do havirovskeho Sumbarku? Neco mi rika ze bys o bezpecnostnich standardech v CR tak nejak zmenil nazor.. a jaksi mimodek bys zjistil, ze to co by tam krapet stresovalo by byla prave ta "nevyznamna" (popr bagatelni) poulicni kriminalita...

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 16:34:45 24. 08. 2012
default.png
No a to srovnání práce Rudyho a možností naší policie: vy si snad někdo myslíte, že kdyby teď z fleku někdo písknul, bude se to dělat tak a tak jako to dělal Ruda z New Yorku, že se něco na tom systému co máte, změní? Je to to samé, jako když si jihoamerické státy udělaly svoji finanční unii, opsaly všechny slovo od slova ústavu USA a spojily svoje měny s US dolarem!!! Jak to dopadlo? No blbě.

Dokonce i kdyby ze dne na den veřejnost začala svoji policii, tak jako v USA, podporovat a ne tak jako teď tady nenávidět, ani tak byste nedokázali dělat nic jinšího, než čárky. O metodách Rudyho je dobré sice vědět, ale není je možné ani náznakem v tomto Lumpystánu aplikovat. Tady nemá zelenou zákon, ale drban!!! Už od roku 1948 a SNB a teď PČR drží to tlačítko té zelené pro drbana pořád stejně, zatímco před poškozenýma krčíte rameny, jak nemůžete nic dělat.

Zajdu ale ještě dál: i kdyby se změnila atmosféra ve společnosti a začalo se něco hýbat jinam, co s těmi "kotrmelci" a "psychoprůplachy" co se k policii nabrali? Všemi těmi Frodo Pytlíky co diskutují o tom, že neudělají třicet kliků, hahaha? Viděli jste film Demolition man? To je přesně směr, kam se ubírá tento sboreček - léčba drbana teplým slovem. Přesně tatáž komedie. Položte ruce na lavečku, dopouštíte se prohřešku.... :D :D :D.

Odtrženost od reality života lidí je přesně to, čím nejvíce PČR trpí.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 16:21:44 24. 08. 2012
default.png
Včera na každotýdenním posezením s kolegy, co jsou už taky nějakou dobu v céčku a nikdo není nespokojený že je tam kde je, jsme tohle téma nahodili. Reakcí nebyly shovívavé úsměvy, ale rovnou smích, jako kdyby někdo řekl prima vtip. Následný komentář kolegy, co sloužil ještě dýl než já: "tak těchto pokusů pamatuju asi dvacet!" a nový výbuch smíchu. Pak další: " a s každým pokusem nám přidali o tři lejstra navíc". Další řehot.
Když si vzpomenu na to, že ten kolega fakt nekecal, a přečtu si jak se tady opravdu vážně bavíte o možnosti snížení administrativy, chce se mi řehtat se znovu. Pánové neblbněte, otevřete už konečně oči, polda musí umět pozorovat, analyzovat a dávat si věci dohromady kua fix!!!!

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu MICHAL 15:00:11 24. 08. 2012
michal.jpg
CHIP [2012-08-23 18:47:00]: Vubec se nepru o to, ze policie v NYC ma ponekud jine podminky nez u nas. V reakci na Guilianiho/Honzada mne slo o dve veci
1. Poukazat na to, ze Honzadova argumentace o "tvrdem reseni BTC" v New Yorku je zcela mimo ramec debaty o zpusobu vysetrovani neznamych (bagatelnich) trestnych cinu u nas.
2. Poukazat na to, ze v NYC byla v te dobe situace opravdu silena a vsemi temi opatrenimi (nulova tolerance, navyseni rozpoctu atd) dosahli stavu bezpecnosti, ktery je v Cesku standard. Takze chtit tady zavadet Gulianiho styl je neco jako brat kanon na vrabce, kdyz to prezenu.
Urcite, situace by se zlepsila, to bezpochyby - ale stejny zlepseni by asi prineslo zrychleni soudniho rozhodovani, o kterem jsi psal. To je sice taky otazka penez, ale podivej se na to z jineho uhlu - PP porad valci o pulmiliardu do rozpoctu, doktori "odchazeli" kvuli dvema miliardam atd. - kazda tahle zasadni castka ma cenu asi tak jedne ci dvou predrazenych zakazek ministerstva obrany nebo dopravniho podniku v Praze. Tim chci rict, ze nase problemy jsou ponekud jinde.


HONZAD [2012-08-23 22:13:04]: Sorry, ale dokladat nerovnost lidi pred zakonem zrovna timhle pripadem je trochu nesmysl. Nebyl to uplne "obycejnej" notebook, ale s nejakymi tajnymi informacemi. Kvuli tem informacim ho predpokladam tak intenzivne hledali, ne proto ze si general "dupnul", neni to tak? Pripad si vybavuju, ale detailne ho neznam. Jak to mimochodem dopadlo s tim generalem?
Ale jinak asi chapu, kam miris. Mocni nasi zeme maj zkratka vetsi sanci, ze se kvuli jejich notebooku policie pretrhne. Ale na to se da taky podivat z opacny strany - nemela by se policie nepretrhnout i v pripade, ze vytluceny okynko je zrovna nejakyho potentata? V zakone prece o tom nic neni - jde pak spis o to, aby si policie v takovou chvili uvedomila, ze potentat ma prava "omezena" uplne stejne, jako ten "obycejny" clovek.
Cili, v tom napadu bych obecne chybu nehledal - myslenka dobra, provedeni zatim nijaky a muze byt velmi dobry i velmi spatny, vic se k tomu rict neda. Myslenka je to dobra proto, ze i takova sluzba, jako policie, se proste musi chovat ekonomicky - a v pripade tech cinu, ktery se fakt nedari objasnovat z duvodu dukazni nouze, je proste dobry se ptat, kde je ta hranice, kdy uz dalsi ukony neprinaseji nikomu zadny uzitek.
A jeste ten argument, ze drbani budou stestim bez sebe, protoze policie nebude resit - to prece neni pravda. Za prve, jim je to uplne jedno, vzdycky se bojej dopadeni a podle toho se chovaj - i ted je situace takova, ze kdyz je nechyti pri cinu, uz je v naprosty vetsine nechytej nikdy. Za druhe, policie to resit bude s jednim malym rozdilem. Nebude delat veci, ktere nikam nevedou - jinymi slovy, udela mene ukonu a vysledek bude uplne stejny. V cem je problem? Obzvlaste tehdy, kdyby ten usetreny cas fakt byl pouzity na to, aby hledali vzorce, podle kterych se ty trestny ciny dejou, narusovali je a tak jim predchazeli?

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 22:28:14 23. 08. 2012
honzad..jpg
chip: ano, mas pravdu, v soudnictvi a stat. zast. je v CR problem.

Ale ona Gullianiho (a FBI) snaha dostat tech 38 bossu (a ne jednoho usmudlanyho Ratha) pred soud tehdy ani v tom N.Y. nemela na ruzich ustlano.. Oni ti kluci z Gambiniho a ostatncih rodin nenosily sametove rukavice a sve lidi si osotatne platili i na vsech stupnich bezpecnostniho a justicniho aparatu...

Ale mozna je fakt (to uz je ale moje spekulace) ze tak prohnilo jak je u nas tam si nebylo. Spis slo o (opraveny) fyzicky strach se techto aktivit zucastnit.. Tady se sypou miliardy a za katrem (a jen vazebnim) funi jeden Rath (i kdyz zaplatbuh i za to), zato pi. vrchni statni zastupkyne si jede takove image, jak kdyby jednou haupttrefou poslala za katr Solomonskou a Solncevskou dohromady



Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 22:13:04 23. 08. 2012
honzad..jpg
Mchale, pises "aby policisti nemuseli delat praci, o niz vi, ze je uplne zbytecna, protoze neprinasi nic pro objasneni tech pripadu ani pro boj s TC." .... a to me prave pripada, ze je vlastne priznani nerovnosti lidi pred zakonem! A co hur, kdyz to takto pises, ani si to neuvedomjes!

Kdyz nejaky osel z gen. stabu necha ve svem aute notas s "tajnymi informacemi NATO" a nejaky fetak mu ho vybral, tak se litalo tak dlouho, az byl za 14 dnu notas na svete. Kdyz vyberou notas me, dozvim se tak maximalne ze jsem idiot (no, bude mi to recenu slusnymi slovy) a ze s tim nic nejde delat, nikdo nic honit nebude a patrat uz vubec... Pritom vypatrat by slo muj notas, stejne jako generalsky, ale jdo o to, jake sily prostredky je ochoten system pouzit ve prospech koho. Soudruh general je elita a hledani jeho notasu je povyseni na statni zajem ... a vsechno najednou jde. Uvedomuje si tu nerovnost mezi mnou (obcanem platicim ze svych dani generala, jeho notas a konec koncu i policii) a generalem?
No, jsme v situaci, kdy takova nerovnost bohuzel falticky je a existuje. A nyni e chysta uredni postup, jak ale takovou nerovnost kodifikovat!!! A to uz je uplne jiny problem, to uz jsme o level vys, to uz je principialni vec! Bude existovat papir ktery policistum cerne na bilem rekne "nemusim v realu nic delat" a rekne obcanum "stat kasle na ochranu tveho majetku a zdravi a uz to ani neskryva" a rekne galerce "stat v podstate kasle na vymahani prava, pokud obeti bude nejaky blbec z fabriky, jediny problem je, netrefit se do prislusnika elity"

Uvedomujes si co tyto uvahy davaji za zcela zasadni spolecensky signal??? To je naprosto prelomova vec, kdyz stat nekde kodufikuje ze pripousti ze kasle na setrerni (a stihani) pachatelu neceho co je v tr.zak.!!!


JInak ke Gullianim. Nejsme si jist, zda-li jeho boj proti zlocinou znamenal VUBEC NEJAKE zasadnejsi posileni rozpoctu policie v N.Y.! Podstaten je, ze Gullinani se nestal starostou mesta proto, ze by byl politcika figura kterekoliv strany, ale proto, ze ho obyvatele znali jako statecneho a odvazneho statniho zastupce, ktery se JAKO JEDINY nebal koncem 70 a zacatekk 80 let vyjit vstric patracum z FBI a zastresit jejich snahu dostat tehdejsi italskou mafii sefujici v N.Y.
Guilliani sel od ohromneho osobniho rizika a riskoval bezpecnost nejen svoji, ale i svych blizkych a vysledek byl, ze on a FBI dostali v unoru 1985 pred soud 38 nejvyssich mafianskych bossu v N.Y. zejmena z rodiny Gambini, ktera byla tehdy v N.X suverenne nejvlivenjsi a mezi temi 38 byl i tehdejsi boss bossu Paul Castellano.

TOHLE a nikoliv politika udelalo Guillianiho v N.Y. tak nesmirne popupalarni mezi lidmi, ze ho to vyneslo an post starosty!! (Jenze tohle nam, vam, jaksi cska a potazmo i veropska mdia jaksi zapomeli pripominat, ty z nej delali akorat kaspara tak, jak je v Evrope a CR zvykem delat z vetsiny schopnych americanu)
A Guilliani coby clovek, ktery zlocinu i policejni praci rozumel vyuzil svoje zkusenosti i jako starosta v boji za bezpecnost pro bezne obyvatele mesta v ulicich. Neslo primarne o penize,ale o to, ze problematice, pravu i psychologii zlocinu rozumel a dokazal prestrukturovat a smerovat praci policejniho sboru tak, jak zz praxe vedel, ze to bue nejvhodnejsi. A realita mu dala za pravdu. A on ZACAL BOJ za bezpecnejsi ulice v NY presne opacne nez ti chytrolini z odboru bezpecnostni politiky MV!!!

Inu, mozna je to proto, ze Guilliani roti zlocinu opravdu chtel a umel bojovat a mel to jako prioritu. Co maji za prioritu soudruzi z OBP MV CR mi je ale zahadou. Nic z toho co delaji mi nedava logiku.... snad krome sabotaze a usilovne snahy jeste vice a rychleji destabilizovat pomery v CR

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio