Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Říjnová VII. konference policejních historiků (REDAKCE)

Velká říjnová VII. konference policejních historiků
Pozvánka na VII. konferenci policejních historiků
Foto: Muzeum Policie České republiky

Úcta k tradici, stavovská čest a láska k historii. Jste-li příznivcem alespoň jedné z těchto tří věcí, pak si určitě nenechte ujít již VII. konferenci policejních historiků, která se jako každý rok uskuteční v prostorách Muzea Policie České republiky v Praze. Na rozdíl od předchozích let se termín setkání amatérských i profesionálních historiků přesunul z listopadu na říjen a nejen čtenáři Policisty.cz tak budou mít příležitost vyslechnout sérii přednášek na různá témata z policejní historie již v termínu od 18. do 20. října 2012.

Autor: redakce
Publikováno: 10. 10. 2012
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu HAMMER 20:51:27 17. 10. 2012
default.png
PIM-BURGER [2012-10-16 10:16:52]: Parádní příspěvek. Díky moc.

Já ty články atd četl, jenže všechno co je oficiální není zase až tak pravdivé, redaktoři se taky umějí docela slušně špatně ptát anebo si navádějí rovnou respondenta kam chtějí.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 10:16:52 16. 10. 2012
Pim Burger.jpg
HAMMER [2012-10-16 05:52:00]: No, už chápu, proč nevím, co je ASPI. Nemám totiž přístup na intranet...:-)) To ti sem opravdu nedám, ale zkus říct někomu z bývalých kolegů, ať ti to stáhne.

Pokud jde o vzpomínky ze služby, tak pokud sis nevšiml, tak zde byly zveřejněny asi čtyři až pět článků o jeho vzpomínkách a dokonce jeden sestřih jeho vyprávění. On sloužil ve specifické době a musím říct, že byl i specifickým četníkem. On spíše ze své funkce lidem pomáhal, než že by honil zločince. Je to logické. Kdyby honil za války šmelináře, tak by byl v podstatě kolaborant, krádeží asi zrovna na chudé Vysočině příliš nebylo, o nějakých mordech se už vůbec nedá hovořit. Jednou hlídal leteckou pumu zaraženou tuším do rybníka, ale hlavní náplní jeho práce bylo dávat pokuty na nočních hlídkách, na kterých se v zimě s kolegou většinou na pár hodin zašili do sena. Měl štěstí na rajon a neštěstí na velitele. Krátce byl převelen na jinou stanici, kde to chodilo úplně jinak. Velitelem tam byl jakýsi Průša a to byl prý zlatý člověk, který se znal i s generálem Ježkem, který do jeho obvodu jezdil na lov. Staral se o svoje četníky bezpříkladně, nehonil čárky a v rajonu měl taky klid.

Myslím, že dle vyprávění to byl takový arazímovský typ. Jelikož měl známosti, tak se nikoho nebál, ale co je zajímavé - i když u něj na stanici chtěl Staňa zůstat a Průša o něj také velice stál, nepodařilo se mu to ani přes známosti. Asi to tenkrát opravdu chodilo trošku jinak - alespoň, co se přemisťování četníků týče. Staňův špatný velitel (i když jak se to vezme) řekl, že nikam nepůjde a prostě nešel. Je taky pravda, že Staňa jako skoro jediný uměl na obou stanicích za protektorátu německy, takže velkou část jeho služby tvořil příjem a překlad fonogramů od německých úřadů.

No a po válce už to nebylo četnictvo jako takové. Kázeň se sice ještě tak nějak udržovala, ale jakmile začaly do nově vzniklé SNB přicházet noví mladí, často i s kriminální minulostí, začalo to jít od desíti k pěti a hlavně Staňa byl velitelem ve vysídlené vesnici na Šumavě, takže tam byl rajon skutečně mrtvý. Jediné, na co si ze své úřední služby vzpomíná, je pitva mladé dívky, kterou navíc znal. Po 4 měsících byla nařízena exhumace těla a pitva. Jeho tehdejší velitel pověřil jeho, aby doktorovi asistoval a pitva probíhala někde venku, vnitřnosti prý holýma rukama vyndavali a dávali do zavařovaček. Nakonec se přišlo na to, že se děvče otrávilo. Bylo prý v 2. měsíci a klasická situace, kdy rodiče byli proti, tak se otrávila.

No a pak tu byly ještě jiné zážitky z konce války, které jsou tak odporné, že je snad ani nebudu prezentovat. Jakmile přišla rudá armáda, tak to byla opravdu drsná doba. I když se sovětští důstojníci snažili, tak prostě ti lidé si prošli peklem a příchod do v podstatě mírové situace jimi otřásl.

No a je samozřejmě také pravda, že od těch událostí a jeho služby uplynulo 70 let. Spoustu toho už musel zapomenout, i tak je jeho duševní svěžest ohromující. Chtěl bych takhle přemýšlet v šedesáti. Devadesátky se snad ani nedožiju. Je to opravdu obdivuhodný člověk - a to ho opravdu vnímám střízlivě. Koneckonců jsi to trefně vystihl. Vyrůstal v jiné době, v jiném prostředí, než jsme vyrůstali my. Jeho znalosti spolu se zkušenostmi jsou ohromující. I přes to všechno se mi nepodařilo najít někoho, kdo by mi pomohl Staňu vyznamenat za všechny jeho zásluhy a útrapy.

Stát se tohle nějakému vojákovi, tak je z něj dnes minimálně plukovník a na hrudi má přinejmenším Kříž obrany státu a spoustu dalších vyznamenání. U PČR tohle není možné, protože tradice a hrdost na předchůdce zde neexistuje. Je jasné, že jemu je to úplně putna, on je neuvěřitelně skromný a nějaký metál ho nerozhodí a netouží po něm, ale mě to teda sere dost, protože vojáků, kteří toho dokázali mnohem méně, než Staňa, je vyznamenáváno mnohem víc a pravidelně. A hlavně s tím není žádný problém.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 05:52:00 16. 10. 2012
default.png
PIM-BURGER [2012-10-15 22:33:31]: ASPI je interní (nebo teda byla) policejní databáze zákonů a všemožných právních aktů na počítači. Tam jsi do vyhledávacího okénka zadal Scotland Yard a měl jsi to.

To není studie, ale písemné shrnutí pouhého dvoudenního pobytu dvou britských inspektorů na téma: hrůza u PČR. Fakt doporučuju.

Jo, Pime, když máš možnost mluvit se Staňou, mohl by jsi ho řádně vyslechnout jak to tehdy ve službě chodilo atd atd? Klasika služba, případy, zaměření, jak dělali prevenci atd atd.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 22:33:31 15. 10. 2012
Pim Burger.jpg
HAMMER [2012-10-15 21:56:26]: Promiň, nevím, co je Aspi nebo Aspa - nebo si to alespoň nevybavuju. Studie existují na všechno. Jen tady, když se kouknu, tak tu mám diplomové a dizertační práce na téma Důvody a motivace nástupu k ozbrojených složkám, úspěšnost střelby u PČR, Ženy u PČR, Historie četnictva a policie a její začlenění do IZS a spoustu dalších prací na současné dění u policie, ale skoro u každé je výsledek - pokud tam autor navrhuje řešení - že je řešení v podstatě neřešitelné z finančních či jiných důvodů.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 21:56:26 15. 10. 2012
default.png
PIM-BURGER [2012-10-15 20:41:28]: No jenže to s tím sněhem je o něčem jiném, o nějaké dcisciplíně, která tehdy byla vyžadována mnohem tvrději než dnes. Podle mého je tady trolinku rozdíl mezi tímto a systémem: jdi a někomu něco vypal a bez pěti pokut se nevracej, ale tak, aby si nikdo nestěžoval... ta hranice loupežničiny a vymáhání disciplíny není pevná, těžko soudit, ale díky za popis jak to bylo, super! Prostě vojna se vším všudy.

Já, prosím pěkně, vrchního neočůrával. Co řekl, to jsem udělal, pokud to nebylo protizákonné a nevadilo mi to v práci. Když nás po třech vloupačkách na stehjné místo během pěti dní poslal na jiný konec rajónu, holt jsme tam jeli...

Ten druhý odstaveček máš pravdu, proti tomu fakt žádná. Víme to všichni, ale faktem je, že jsem nic podobného nikdy neviděl ani o ničem takovém neslyšel.

Prosím Tě, zkus se podívat do Aspi, jestli tam najdeš tu zprávu od těch inpektorů Scotland Yardu z roku 2002 tuším že, nebo o rok dříve, později už ne. Kdyby jo, okopíruj to semka. Díky.


Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 20:41:28 15. 10. 2012
Pim Burger.jpg
HAMMER [2012-10-14 07:44:26]: Hele, tak jsem si dal tu práci a zeptal se na to přímo Stani. Bylo to asi tak, že jejich báječný vrchní je prý např. v zimě posílal brzy ráno do města, aby pokutovali lidi, kteří ještě spali a samozřejmě tak nestihli odklidit sníh, což byla jejich povinnost. No a to prý prostě nešlo okecat. Nehledě na to, že v té době tam byl mladý ucho a chodil se strážmistrem, co to prostě dělal tak, že si pokuty platil sám. Nehledě na to, že velitel u četnictva měl úplně jiné pravomoci, než má velitel dneska a nějaká odvolatelnost či odpor proti jeho slovu nebyl možný. Ráno se museli všichni hlásit u raportu, kde jim klasicky tahal za knoflíky, jestli jsou dobře přišitý. Ale každodenní peklo bylo to menší zlo. Velitel ti mohl zarazit postup nebo tě poslat veskrze kamkoli. Navíc, kdyby ty pokuty nedával, bylo to porušení nejen kázně, ale vlastně i četnické instrukce, protože mu bylo jasný, že se na lidech dá vždy něco vyhrabat - zvlášť, pokud četníky posílal ráno kontrolovat po nočním sněžení chodníky. Nevím, mně to nepřijde, že bych ho bezmezně obdivoval, ale spíš to, že dělal, co ve své pozici mohl a co ho naučili starší. A i když otevřeně nebojoval proti vrchnímu, mou úctu nijak neztrácí. Není důležité, zda vrchního očůrával jiným způsobem, než (bys) jsi to dělal ty, ale to, že očůrával a ještě do toho dokázal chránit lidi.

Pokud jde o příspěvky minulost x současnost, tak ono ani tak nejde o historky ze služby, jako spíše o to, že historici nemají dostatečný přehled o službě u policie a policisté zase většinou nemají dostatečné odborné zázemí historika. Navíc, na co vypracovávat studie na téma četnictvo versus PČR, když se nenajde nikdo, kdo je prosadí. Vsadím se, že existuje alespoň 20 studií, jak zlepšit stav policie ve všech oblastech, ale pokud není nikdo, kdo by to chtěl a mohl uskutečnit, je to bádání o ničem. To už je lepší bádat o tom, co bylo a snažit se tím poučit v každodenní realitě.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 07:44:26 14. 10. 2012
default.png
PIM-BURGER [2012-10-13 21:57:47]: Pime, tohleto s těma pokutama smrdí. Jednak nevíme, co k takovému údajně rozkazu vedlo (těch důvodů může být opravdu hodně) ale hlavně a především: ten rozkaz byl zcela jasně protiprávní za první republiky i dneska a stačilo, aby Staňa požádal, aby mu byl rozkaz vydán písemně a už se o nějakém pokutování za každou cenu nemluvilo.

Kdyby Staňa zase tak super svědomitě plnil svoje povinnosti, tak by poukázal na nezákonné praktiky svého nadřízeného. Moc si ho idealizuješ.

Nevím co bych dokázal v letech Staňových na konci války. Jednak byl Staňa vychovávan ve zcela jiném systému než já (bolševická propaganda spolu s výchovou rodičů kteří nás drželi co nejdál od historické pravdy u mě přinesla svoje ovoce - já nevěřil až do převratu tomu, co se tu v roce 1969 dělo!!!!)jednak jsem jaksi válku nezažil a nebyl jsem v četnickém mundůru a naštvaný na Němce. Až situace nastane, pak se projeví co je kdo zač a jsem dalek tvrzení, že bych udělal to a to. Nejpravděpodobobněji bych se asi strachy skoro zavalil, to můžu říct spolehlivě.

Já ti teda zopakuju, co jsem napsal už jednou: historie sama o sobě není k ničemu, pokud nemá návazost na dění v současnosti a hlavně budoucnosti. A nikde jsem nepsal samozřejmě, že by historici a srdcaři měli prezentovat svoje bádání "historie versus současnost" někomu jinému, než samozřejmě hlavně veřejnosti. Protože prezentovat to někomu, kdo by reformou došel o svoje hodně dobře placené nicnedělání, je jako házet perly sviním.

Příspěvek, kde by někdo srovnával četnictvo první republiky s dnešním stavem bych označil za postavený na vodě. Přesně jak to píše Staňa, který si pamatuje už jen něco a to ještě natuty zkresleně, by měl srovnávat jeho dobu s dnešní (když o dnešní neví skoro nic)
a dejme tomu teda já, který je mimo službu šest let a už bych nemluvil aktuálně ani k dnešnímu dění a už vůbec ne k dění u četnictva první republiky. Navíc nejsem historik, historie je můj obrovský koníček, ale ne českého četnictva. O tom vím jen útržky jako kdo se přijímal, na co se dbalo atd. a to ještě zase od pamětníků, kteří to mohli ještě už poplést. Vidím na sobě, jak se mi už plete řada příhod ze služby. O Staňovi si v tomto ohledu už nedělám žádné iluze jak a co se dělo ve skutečnosti a co on si pamatuje. Lidská paměť je jednou jasně popsaná a k dokonalosti má stejně daleko jako já ke kosmonautovi.

Můj názor na užitečnost historiků v oblasti českého četnictva je, že tihle lidé vědí daleko více co bylo tehdy dobré, co super, co horší a co špatně a vědí jak je to dnes. No a pak už jen zbývá vybrat to dobré a oddělit to špatné z obou období a máme základy pro reformu PČR. Protože bez ní tahle firma nikdy fungovat nebude jak má. Tihle lidé by měli být, podle mého názoru, architekty budoucí reformy.





Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 21:57:47 13. 10. 2012
Pim Burger.jpg
HAMMER [2012-10-13 21:06:57]: Nechci tu mluvit za pana Staňu, protože si myslím, že člověk jeho formátu to nepotřebuje, ale nesmíš se na to koukat optikou dnešního policajta - velitel byl prostě pán a u četnictva prostě nešlo poslat šéfa do prdele, jak je tomu možná dnes u dnešní policie. Prostě dostal rozkaz a tak ho splnil.

Chápu, že pro dnešní policajty je tohle nepochopitelný, ale i to je jeden z důsledků zrušení četnictva a vzniku SNB, tzn. změny pořádku v chaos. Praporčík Staňa plnil svědomitě své povinnosti a zároveň nikomu neublížil, podílel se na ukrývání uprchlíka z Reichu a na konci války jako velice mladý převzal odpovědnost za lidské životy - dokázal bys to v jeho letech? Já asi ne. Ale škoda, žes nebyl na loňské konferenci, mluvil tam osobně, mohl ses ho zeptat.

Podívej, ač ti to asi přijde hrozně divný, tak já nevidím příliš smyslu v tom, aby policajti prezentovali své stesky nad stavem policie na historické konferenci. Pro koho? Pro historiky? Proč pro ně? Co s tím mají historici společného? A nebo pro policajty snad? Myslím, že tam není nikdo, kdo by nevěděl, jak to vypadá a plakání nad současným stavem u řečnickému pultu situaci opravdu nezlepší. To už je lepší dělat tu historii. Ale pokud chceš, příští rok se přihlaš s nějakým příspěvkem, který srovná četnictvo se současným stavem policie nebo jen pohovoříš o současném stavu. Směle do toho.

Ano. Lukáš a televize. Víš, já Lukášovi fandím možná ještě víc než ty, ale pravda je taková, že jsi to vystihl přesně. Moderátor vůbec nevěděl, o čem se mluví a v podstatě se ptal na kraviny - nejvíc mě dojala věta:"a proč s tím ti policajti na ulici nic nedělají?". Navíc totéž, co říkal Lukáš, už jsem slyšel od různých policejních odborářů, ale co to změnilo? Ničevo.

Před časem se tu objevila upoutávka na akci Upír - to měla být první vlaštovka organizovaného odporu, a jak to skončilo? Já tedy nevím nic bližšího, ale dle mého debaklem. A na odbory také spíš obracel svou nevraživost - více než na policajty, co propagují policejní historii.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 21:06:57 13. 10. 2012
default.png
To Pim: K tomu Staňovi: já myslím, že se s tebou shoduju zcela. Něco jiného byl přístup k samotné práci četníka, něco jiného přístup k obraně vlasti. Mám s tebou totožný názor.

Je mi ale divné, že se bál svého velitele, kde mu šlo jen o nějaký tytyty a nebál se Němců, kde mu šlo o život. Malinko hodně protimluv. Čicháš to taky, Pime? Můj frňák mi říká, že něco nebylo tak přesně, jak to popisuješ.

Jinak pokud šlo o čárky, do roku 2007 když jsem odtud vyfičel, se čárky dělaly naprosto všude a fest. Že se stav s tímto problémem u policie za těch pět let uvolnil není ale tak o tom, že se dělá práce četníků, ale že vedoucí serou na všecko a nejspíš to bude těmi děcky, které tu práci nezvládají. Nebo snad chceš věřit, že najednou někteří z nich procitli a náhle pochopili o čem je práce četníka? No vidíš.

Pokud jde o to, proč se na konferenci nebrojí proti současnému stavu, důvod je možná ten, že na to nemá mimo Lukáše nikdo odvahu. A tohle samo konstatování prostého faktu svědčí o tom, jakou že to máme policii. Jestliže se "konference sama" nazve historickou, aby nemusela apelovat na slavnou historii a poukázat na prasáckou současnost, co k tomu říct? Dělám že nevidím, neslyším a držím hubu.

Historie je především o poučení sebe i jiných jak postupovat v přítomnosti. Historie bez současnosti a budoucnosti nemá smysl. K čemu plakat nebo se bít v prsa jak co bylo, když máme stav, do kterého se bezpečnostní složka v této zemi od doby Rakousko-Uherska (teda před ním) nikdy nedostala a děláme že je všecko v Óklendu? Mně na té naší maceše záleží, i když bych se k ní nevrátil ani za prase. Záleží mi na ni jen proto, že vím, co se stane, až mladí Krišoti zůstanou docela sami ve službě.

Ty chceš tvrdit, že tam mnoho lidí dělá svoji práci a ne politiku? PČR dělá politiku a jen politiku a nic jiného nejméně od roku 1989. Důkaz: počty lumpů z řad vysoce postaveých promimentů sedících v base. Ti dva socan a socanka v kauze Liberta a konec, teď Rath ve vazbě a Dalík čekající, až novináři najdou jinší senzaci a chystající se hnedka zdrhnout.

Voliči dneska zametli s dalšími lumpama a řeknu ti přesně, co se stane až se začnou nasraní platící voliči ptát, co dělá celou dobu policie a dozví se, že se jeden vedle druhého český připosraný policista bojí byť i jen vyslovit svůj názor. To bude jak včelí úl, jak budete lítat jeden vedle druhého na dlažbu. Takové šerify žádné městečko nepotřebuje. Za dva roky skončí Kalousci a další zmetci v parlamentních volbách, které voliči vyfakují kroužkama a nebude tak moc trvat, kdy se smrťák už nezakecá a přijde mladý a to bude jinší sekáč.

Kritizovat to, že většina policistů poslušně porušuje zákon jak management káže a navíc nijak nechrání svoje ovečky není pokrytecké, je to jen znak cti poldy. To je všecko.

To, že konference neudělala nic nebo udělala něco vám sečtou lidi zanedlouho. Nevěřím tomu, že se někdo bude ptát, jestli někdo dělal něco pro historii policie v Čechách. To je sice krásná věc, ale tady se někdo zabývá žebrákem s opicí za rohem banky, zatímco mu za zády banku vylupují. (jako séééfinspektórrr Cluseau)

Já když slyšel Lukáše mluvit v televizi, sednul jsem si málem na zadel. Bohužel dělal rozhovor s novinářským nic nechápajícím hňupem, který se ptal jako děcko v mateřské školce.

Ta skutečnost dění u policie je tak pokřivená a zvrácená, že tomu nikdo nechce věřit. Je to podobné, jako když jsme sypali feťákům fet do kanálu, taky tomu nikdo nechtěl věřit. Všichni měli za to, že by si policajt přece nikdy nenechal ujít takový případ, pochvalu, odměnu... Oni netuší, že by to byla jen spousta zbytečného papírování, pomrd shora jako byste připravili choť OŘ do jiného stavu a přesčas zadara.

A to, že je Lukáš sám, svědčí jedině o tom, že je v tomto státě jediným skutečným četníkem. Vedle něj moje neustálé stížnosti na všecky strany a psaní vysokým představitelům policie na bordel uvnitř naprosto blednou svým idiotstvím a naivitou. Akorát je mi záhadou, že já jsem s kariérním postupem, osobním i odměnama skončil raz-dva jakmile jsem se proti čárkám ohradil a on se furt drží. Lukáši, držím ti palce na rukou i nohou, držím ti palce i mojí ženy a protože dodržuju bezpečnost práce, tak se jedná o všech osm palců!!!!!



Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 17:59:24 13. 10. 2012
Pim Burger.jpg
ANDRAS [2012-10-13 17:38:25]: :-))))))))) - nebo je to spíš k breku??

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio