Přihlásit / Zaregistrovat se
Nejdiskutovanější
26. 08. 2020 | PETR-KLINOVSKY: Dobrý den, ozvěte se na email: Petr.Klinov...
Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
6 dní | PIM-BURGER: Kdo ví?...
Psychotesty pomocný papír
30. 07. 2024 | MATT01: Pro výpočty je k dispozici papír pro výpočty....
Psychotesty
20. 07. 2024 | PETRNEU: Tady to začalo někdy v r. 2018... ...
Zdravotní vyšetření na Lhotce
17. 07. 2024 | : f...
Volné místo v Moravskoslezském kraji
15. 07. 2024 | MATJEES: Samozřejmě vím, že se dají volné tabulkové mí...
Volné místo v Moravskoslezském kraji u PČR....
15. 07. 2024 | MATJEES: Samozřejmě vím, že se dají volné tabulkové mí...
Volná pozice v Moravskoslezském kraji
15. 07. 2024 | MATJEES: Samozřejmě vím, že se dají volné tabulkové mí...
Psychotesty-výsledek
11. 07. 2024 | OPS: Ahoj, já loni v říjnu a přišlo mi to za týden...
Nedoslýchavost, naslouchátka ve službě?
25. 06. 2024 | NOMINISS: REPLY:PATTAS1:74217-1:2024-03-11 23:24:09: Ja...
Dovolená na ZOP
17. 06. 2024 | QUARESS: REPLY:JOE:74285-1:2024-06-17 08:32:17: Naopak...
Četnictvo v roli ochránce prezidenta republiky
O nebezpečí atentátu se již v roce 1919 přesvědčil tehdejší předseda vlády Karel Kramář, kterého od smrti rukou komunisty Aloise Šťastného zachránila pouze náhoda a obsah jeho kapes. Stejného štěstí se o čtyři roky nedostalo ve své době nenáviděnému ministru financí Aloisi Rašínovi, jehož život ukončily výstřely dalšího komunisty Josefa Šoupala. Smrt strážce státní pokladny Československem otřásla tak mohutně, že ještě v témže roce poslanci přijali jeden z nejdůležitějších zákonů tehdejší doby – zákonu na ochranu republiky.
Za nejdůležitějšího představitele státu byl právem považován prezident republiky v osobě Tomáše Garrigue Masaryka a od roku 1935 Edvarda Beneše. Oba státníci spolu po dlouhá léta budovali československý stát a měli mnoho společného – jednou z těchto vlastností byla i neochota respektovat zásady osobní ochrany. Ochránci byli sice akceptováni, ale před zraky obou prezidentů se museli ukrývat. Situace se změnila pouze v okamžiku, kdy se hlava státu vydala na cesty po republice.
Bezpečnostní opatření při cestách prezidenta zajišťovalo vzhledem k množství a dislokaci policie především četnictvo podle instrukcí generálního velitele četnictva. Celá cesta byla zajišťována pomocí předběžných bezpečnostních opatření a bezprostředním zajištěním osobní bezpečnosti.
Předběžná bezpečnostní opatření
Cíl předběžných bezpečnostních opatření spočíval v prohlídce trasy a důslednou perlustrací všech osob, zvláště cizinců, které mohly být považovány za nebezpečné. Několik dní tak v mnoha obcích probíhaly rozsáhlé razie zaměřené na cizí státní příslušníky, zejména emigranty. Další „cílovou skupinu“ představovaly osoby pod policejním dohledem, které se - stejně jako cizinci - měli stát objekty razií. Cikáni a jiné potulné osoby – nebylo-li důvodu k přísnějšímu zakročení – měli být ihned odstraněny z obvodu stanice. Kromě toho provádělo četnictvo v daném obvodu i perlustraci a prověřování veškerého personálu hotelu, v němž prezident nocoval.
Bezprostřední zajištění osobní bezpečnosti
Pokud se předběžná opatření mohou jevit jako masová, můžeme o bezprostředním zajištění osobní bezpečnosti prezidenta hovořit jako o manévrech. Ve 30. letech cestovali prezidenti buď automobilem nebo vlakem. Žádnou výjimkou nebyl ani pohyb vozidla uprostřed davu přihlížejících. Rizikům z toho plynoucím čelilo četnictvo nasazením velkých sil. Na každý kilometr silnice vyčlenilo příslušné četnické velitelství jednoho či více četníků (dle geografických podmínek), kteří zajišťovali svěřený úsek. Pozornost měla být věnována zejména mostům, kanálům, serpentinám, křižovatkám, lesíkům a dalším objektům a místům, kde mohli pachatelé umístit výbušné zařízení, nahromadit kameny či natáhnout různé dráty. Jednotlivé úseky zpravidla kontrolovala ještě motorizovaná hlídka z nejbližší četnické silniční kontrolní stanice, jejíž úkol spočíval kromě služby spojovací i v zajištění propustnosti silnice.
Podobná opatření provádělo četnictvo i na dráze s tím rozdílem, že svěřený úsek měl pouze 500 metrů a u každého mostu, podjezdu a tunelu stála ještě zvláštní hlídka, jež mohla zabránit umístění nálože. Prohlídky svěřených úseků museli četníci ukončit nejpozději 30 minut před příjezdem vlaku (oproti 15 minutám na silnici). Další četníci konali službu na peronech jednotlivých nádraží. V případě nutnosti i v jednotlivých železničních úsecích operovaly motorizované hlídky.
V davu
Nejrizikovější okamžik prezidentské návštěvy však představoval pohyb prezidenta na určitém místě mezi občany. Z tohoto důvodu vykonávalo četnictvo již několik dní hlídkovou činnost na všech nádražích a ve všech objektech, kde se měl prezident pohybovat. I zde docházelo k pozorování cizích státních příslušníků a dalších podezřelých osob. Bezprostředně před příjezdem hlídky prohledaly všechny objekty kvůli přítomnosti výbušných zařízení.
Při průjezdu kolony jel před prezidentským vozem vůz pražské četnické silniční kontrolní stanice se třemi četníky, přičemž další četníci zajišťovali uzavírku trasy kolony. V případě shromáždění obecenstva využívalo četnictvo i různé spolky (dobrovolní hasiči, Sokolové atd.), kteří s napjatými provazy vytvořili řidší kordon, před nímž v potřebné vzdálenosti stáli příslušníci četnictva či policie v systému, kdy se jeden dívá směrem do obecenstva a druhý směrem do silnice. Součást opatření tvořila i pohyblivá záloha, jež mohla v jakémkoli okamžiku vhodně zasáhnout k obraně hlavy státu. Všechna opatření muselo četnictvo zvládnout hodinu před příjezdem státníka a zrušit teprve půl hodiny po odjezdu posledního vozu.
Četníci zapojení do bezpečnostních opatření měli přísný zákaz projíždějící vozy zdravit a při průjezdu prezidenta se museli pouze postavit do pozoru. Vzhledem k předpisům o zachování dobrého jména četnictva nepřekvapí ani skutečnost, že všichni četníci museli být bezvadně a jednotně ustrojeni. Výstroj tvořila blůza, jezdecké kalhoty, hnědé kamaše a hnědé šněrovací boty, přilba a šedozelené rukavice. Vyzbrojeni byli četníci dle své hodnosti a zařazení. Dopravní hlídky pistolí a šavlí, ostatní bezpečnostní hlídky karabinou, důstojníci pouze pistolí.
Zdroj: Národní archiv Praha, KLIMEK, A.: Velké dějiny zemí Koruny české XIII. Praha. 2000, Kárník, Z.: České země v éře první republiky. Díl první, Vznik, budování a zlatá léta republiky (1918-1929). Praha. 2000, osobní vzpomínky Aloise Stani