Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Nejdiskutovanější

Nadporučík Emil Haně: „Črty ze vzpomínek zaži...
26. 08. 2020 | PETR-KLINOVSKY: Dobrý den, ozvěte se na email: Petr.Klinov...
Drogy za volantem? V ČR běžně..
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: Něco o problematice drog za volantem jsem si ...
Komiks na Policista.cz
21. 09. 2019 | DONLABUZNIK: super...
Nosný systém pro pořádkové policisty
16. 04. 2019 | FIBER: Naposledy jsem sem psal 21.05.2017 s dotazem,...
Škatulata ve vedení krajských ředitelství...
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: Hned mě napadla rozná hláška aneb škatulata s...
ÚVAHA: K POLICII S VÝUČNÍM LISTEM
11. 01. 2019 | JARDA-JORDAN: REPLY:JAN:69479-1:2018-06-26 00:46:46: Ano, a...
Benešovský deník: Vyšetřování skončilo, zapom...
19. 07. 2018 | AF13: S odstupem casu lze konstatovat, ze takova ko...
Rozhovor : ,,Byl jsem pohodlný a to se mi vym...
17. 06. 2018 | JAN: Je velice úsměvné, vysmívat se někomu, že je ...
Jak se stát policejním důstojníkem v Sasku?...
02. 06. 2018 | FFRANTA: Zraněná policistka odstřelila eritrejského mi...
Nošení nožů v Německu
24. 03. 2018 | VETERAN2: REPLY:KREIMAAN:69193-1:2018-03-20 16:26:00: ...
Cizina Praha
7 dní | PLETTEN: Ahoj, pokud by Tě zajímala služba v terénu, z...
Příprava na fyzické testy
10 dní | OPS: REPLY:MONOCAJT:74234-1:2024-03-18 13:16:18: s...
Nedoslýchavost, naslouchátka ve službě?
14 dní | NOMINISS: REPLY:PATTAS1:74219-1:2024-03-11 23:31:46: Ta...
Já Řscp ty KŘP Praha
26. 02. 2024 | 6-TT: REPLY:ROSOMAK:74183-1:2024-02-05 14:16:23: M...
Započítatelná praxe(MP->služební poměr)
07. 02. 2024 | DABLIK: REPLY:MPCP:74186-1:2024-02-06 17:52:49: k př...
Justiční stráž
06. 02. 2024 | VSCRVSCR: 1,není 2,těžko říci snad 6 3,Pankrác má ví...
jeg sælger Adderall 30 mg, jeg sælger Hydroco...
04. 02. 2024 | 000000000: Velkommen til vores online butik, hvor du kan...
Sælg Pentobarbital Nembutal (tabletter, væske...
04. 02. 2024 | 000000000: Velkommen til vores online butik, hvor du kan...
Dovolená zop
02. 02. 2024 | JOE: REPLY:JOE:74178-1:2024-02-02 08:19:48: Př...
Daruji připínací odznak SKPV na sako
29. 01. 2024 | TRNKALINKA: Výška 25mm, šířka 20mm, nepoužitý, nový, ten ...

Zastavení pronásledovaných vozidel

Ilustrační
V poslední době můžeme v českých médiích stále častěji slyšet zprávy typu „policejní honička jak z akčního filmu, zběsilá jízda končila střelbou“ a podobně. Jedná se jen o uměle budovaný mediální obraz nebo počet případů použití zbraně policistou proti vozidlu skutečně roste? A jsou na tento typ zákroku policisté vůbec připraveni?
Ilustrační | Foto: redakce

Odpověď na první otázku otázku neznám. Odpověď na druhou je jasná. Tento způsob zákroku patří k těm nejnáročnějším, se kterými se může policista při své práci setkat (nejčastěji se jedná o policisté v základních funkcích pořádkové policie velených do motorizovaných hlídek)a bez důkladné přípravy je těžko zvladatelný. I přesto tomuto typu zákroků není v profesní přípravě věnován v současné době ani minimální prostor – ať už ve zmrzačené základní odborné přípravě (ZOP) či průběžných střeleckých přípravách.

Tyto zákroky jsou však velkou zátěží nejen na odborné znalosti, ale především na psychiku zakročujících policistů. Je u nich potřeba správné a rychlé rozhodování, skloubené se správným taktickým postupem. Počet takovým zákroků stoupá především ruku v ruce s dynamickým vývojem brutality a bezohlednosti pachatelů trestných činů a to i přesto, že Pokud dojde na střelbu proti vozidlu nebo k varovnému výstřelu, řidič takového vozidla ve většině případů žádným způsobem nereaguje - a to dokonce ani opakování střelby.

Dalším negativem je vedle nedostatečného výcviku i použití střeliva ráže 9mm Luger, které je neefektivní v městské zástavbě a může ohrozit jak život a zdraví nezúčastněných osob, tak i osob proti kterým je zakročováno.

Vyvstává tedy zásadní otázka. Je nutné použít při zákrocích proti proti jedoucím vozidlům služební zbraň s celoplášťovým střelivem? Použití pistole se střelivem 9mm Luger je neúčinné proti jedoucímu vozidlu. Služební pistole není vhodná, zejména z pohledu účinnosti a vzhledem k balistickým vlastnostem používaného střeliva.

 


V neposlední řadě pak nemají zasahující policisté většinou k dalšímu pronásledování vozidla či vozidel odpovídající a konkurenceschopná služební vozidla – ani po plánované obměně vozového parku, případně účinné a použitelné technické prostředky na zastavování vozidel.


Řešení této situace

Jak tedy mají policisté takové vozidlo úspěšně zastavit? Řešením by mohlo být vybavení vozidel služebními brokovnicemi či samopaly. Jedná se především o brokovnice značky Fabarm Sdass Composite a samopal značky Heckler a Koch MP5 A5 a českou útočnou pušku Sa vz. 58.

V prvním případě se jedná o velice variabilní zbraň, která je při případném zastavování vozidel velice účinná a bezpečná, jak pro pachatele který vozidlo řídí, tak pro zakročující policisty a nezúčastněné osoby. Je to dáno zejména tím, že je zde velká možnost výběru střeliva zakročujícím policistou. Pokud zvolí dobře, stačí aby jedním výstřelem pneumatiku pronásledovaného či stavěného vozidla naprosto zdeformoval zároveň s kolem.

Další možností je střelba vhodnými broky na okna vozidla, zejména boční a přední. Při zásahu dojde buď k vyražení skla nebo minimálně k vytvoření „pavouka“, ale pachatel ani další osoby ve vozidle nejsou střelbou policisty zraněny.

Ve druhém případě se jedná o samopal, který by měl policistům nahrazovat vyřazené samopaly vz. 61 „Škorpion“. I u tohoto samopalu se však používá celoplášťové střelivo 9mm Luger, stejně jako u služebních pistolí. Pokud je vedena střelba na pneumatiku vozidla, k dostatečné požadované deformaci pneumatiky nebo kola nedojde hned a vozidlo je tedy schopno další jízdy. Výhodou oproti služební pistoli je nejen velká přesnost palby u každého či téměř každého policisty, ale i velká kapacita nábojů (až 30 ranný zásobník) a možnost vedení střelby dle volby policisty – jedno rannou,  dvoj rannými dávkami a automaticky.

V posledním případě se jedná o útočnou pušku ráže 7,62 mm. Snad jedinou částí vozidla, kterou tento náboj neprostřelí, je disk kola. Tato zbraň je však velice přesná. Střelbu je možné vést stejně jako v předchozím případě. Vhodnost použití této zbraně k zastavení vozidla je však, vzhledem k obrovské síle a průraznosti střely, minimální. Už jen z hlediska odrazu takové střely.

Dle mého názoru by bylo vhodné, aby zejména prvními dvěma zbraněmi byli vybaveni ze základních útvarů zejména policisté služby dopravní policie, oddělení hlídkové služby a policisté zařazení do tzv. pohotovostních motorizovaných jednotek. V případě různých dopravně bezpečnostních opatření, při uzávěrách či jiných akcích, budí především odstrašující psychologický efekt – prevence. Jednalo by se i o posílení palebné síly hlídek, v případě potřeby.

Realita je však taková, že zbraně, jež byly na některé útvary přiděleny, leží zamčené ve skladech a nejsou vůbec, až na některé výjimky, používány. Jedním z důvodů, proč nejsou policisté vybaveni těmito zbraněmi je absence bezpečného uložení zbraně při přepravě ve vozidle. Dříve byli policisté vybaveni samopaly Sa vz. 61, které svou funkci plnili znamenitě – policisté je totiž měli připravené k použití ve vozidlech. Příklad si můžeme vzít např. z USA, kde policisté dostávají do služby hlídkové speciály. Nadstandartně upravené vozidlo pro policejní službu a její efektivní výkon. Z evropských zemí pak např. Velkou Británii, kde jsou tzv. Armed response vehicle patrol (ARV).

Další možností je použití zastavovacího pásu. Tyto pásy však ve výbavě základních útvarů, potažmo policistů z těchto útvarů, nejsou, ačkoli právě tito policisté nejčastěji zastavují a pronásledují vozidla. Konečnou překážku pak tvoří i stávající předpisové znění použití zastavovacích pásů, které jejich použití naprosto zneumožňuje. Opět bych dal za vzor Velkou Británii, kde je každé vozidlo takovým pásem vybaveno.

Policista má takový pás připravený k použití během několika vteřin. Když vidí, jak se k němu řítí pronásledované vozidlo, stačí, když pás rozloží jeho hozením na vozovku. Po průjezdu stíhaného vozidla trhnutím za úchyt, který celou dobu drží v ruce, pás z vozovky odstraní.

Poslední variantou zastavení vozidla je vytvoření zátarasu. Buď s využitím policejních vozidel nebo jiných dopravních prostředků. Na vytvoření zátarasu však mnohdy nejsou adekvátní podmínky a čas. V poslední době také často dochází k tomu, že pronásledované vozidlo do zátarasu najede, poškodí služební vozidla, a pokračuje dále v jízdě.


Závěr


V současné době není Policie České republiky jako celek schopna zcela efektivně a bezpečně dostihnout a zastavit vozidlo, které policisté pronásledují. Dílčí úspěchy jsou,  většinou za cenu několik naprosto zničených či poškozených služebních vozidel policie. Takový stav je naprosto zbytečný v případě, kdy stačí upravit použití zastavovacích pásů a jeho aplikaci v praxi. Bylo by také vhodné tuto problematiku více rozebírat při průběžných služebních přípravách.

Na úplný závěr bych nechal jeden vzkaz pro nedočkavé kolegy. Pachatel vozidla, které při pronásledování nabouralo, je zablokováno nebo není schopno další jízdy, vám už neuteče, ať už se jedná o pachatele dnes běžných trestných činů či o pachatele, který může být ozbrojený a nebezpečný. Občas vidím, jak policisté horečně běží k okénku řidiče a snaží se ho z vozidla ihned vytáhnout, nedbaje toho, že je řidič při plném vědomí, má volné ruce a na místě spolujezdce či cestujících sedí další podezřelé osoby, které mají výborný výhled na vitální orgány policisty. V případě, že vozidlo není schopno další jízdy, je dobré využívat výzev, krytu a prostor vozidla si pomalu vykrývat. Zejména v případech, kdy má vozidlo folie na oknech a není přes ně do vozidla vůbec vidět, může správný postup zachránit život.





Text: Ondřej Bláha

Vložil: Pim Burger
Publikováno: 15. 12. 2009


Hodnocení článku

Známka článku Průměrná známka 0 / Celkový počet hodnoceni 0



Diskuze ke článku

Diskuze Počet komentářů ke článku: 94
Diskutovat ke článku.
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio