Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Policejní mluva (REDAKCE)

Policejní mluva
Ať na faru dorazíte vždy v pořádku
Foto: www.policista.cz
Téměř každý týden dostávám mail se žádostí o vysvětlení policejního žargonu.  Stejnou otázku jsem dostal na nedávné diskusi s vysokoškolskými studenty. Má odpověď zní, „ne“.  Ne z mnoha důvodů, které chci v tomto článku zmínit. Zároveň by měl být tento článek varováním pro kolegy, kteří  by měli nutkání  pustit se do slovníčku policejních výrazů.  Jsou  totiž věci které by měly zůstat utajený před nepovolanými.  
Autor: Lukáš Heinz
Publikováno: 24. 05. 2009
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu ANDRAS 15:58:09 26. 05. 2009
Andras.jpg
Tikos: Bohužel uznávám, že máš pravdu. Případů, kdy je lepší nedělat nic, abychom se nedostali do kontraproduktivity, je převážná většina. Ale na druhou stranu, je to naše práce, věděli jsme, do čeho jdeme, a pokud se nám to nelíbí, můžeme kdykoliv odejít třeba do kolbenky. Tam smysl práce máme. Nelze prostě podle mého k tomu přistupovat tak, jako přistupuješ ty. I kdybych to měl té holce v CP znepříjemnit byť na jedinou noc, za cenu 3 hod. papírování, udělám to. Je to moje práce. Dělám ji rád, a dobrovolně, nikdo mě k ničemu nenutí. Navíc, podepsal jsem přísahu. Myslím, že většina z nás, se i přes tento chaotický systém snaží dělat své maximum. Bohužel, já jsem kvůli pracovnímu zapálení narazil již mnohokrát, často jsem popotahován po soudech, magistrátu, i na IMV jsem již několikrát byl. A z volna. Povím ti, jsem naštvaný z toho kolik práce dá zpracovat třeba takové drogy za volantem, z volna jít na magistrát, který to potom zfoukne jakoby nic. Někteří řidiči jsou vybodovaní, mají už X tý "chlast", a ŘP pořád mají. Holt pačeši, čechistán, a náš výklad svobody a spravedlnosti. Ale souhlasím s tebou, že rok od roku to na mne dopadá více a více, a mám co dělat, abych také nepolevil. Tedy shrnutí, souhlasím s tebou na 100% co se "fungování" policie týče, nesouhlasím ale s přístupem. Co se KTČ týče, podle mě naprosto super věc. Měl jsem tu čest ještě zažít staré "krabice". Podle mě by to nějak vymyslet šlo, minimálně na matrách typu easy + a smart. No jo, ale my chtít můžeme, že?:-) Např. zahlásím: "Orel Orel já Šnek 510, 68 Milady horákové 26" = potřebuji posily na provedení zákroku do ul. výše popsané. OD potvrdí: "Šnek 510, Orel, 68 Milady Horákové 26, rozumím." a už koná:-) No jo, bláhové představy jako z US filmu, ale bylo by to pěkné, rychlé, stručné, a hlavně srozumitelné, a hlídky by mohly rychleji reagovat.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu TIKOS 15:07:52 26. 05. 2009
default.png
... Jiřík Nezdravě zapálený nováček je ten, který by i z komára dělal velblouda. Na zákroku neví nic, ale všechno by řešil a očekává, že každá pi*** mu bude ze strany zkušenějšího vysvětlena. Ptá se neustále na nesmysly, místo aby se učil tím, že bude pozorně sledovat nebo poslouchat, co mu ten druhý říká - třeba. Co je kde psané je vesměs k ničemu - výkon je vždy a všude trošku jiný, stejně jako třeba výklad práva u státního zástupce na Moravě a v Praze. Práce je o lidech, kteří ji vykonávájí a vsadím se, že na každém útvaru je alespoň jeden, který dle názoru jiných dělá něco špatně. Taky sem tu chtěl podotknout jednu věc... Vezměme si poldu, který se bude honit za čárkama jako blázen, na noční si neschrupne a rozhádá si kvůli své práci i největší zvířata ze svého okolí. Pak si vezměme poldu, který bude dělat svou práci dle přirozeného citu pro věc. Tak nějak aby nebyl moc vidět a přesto si plnil to, co po něm „tabulky“ chtějí. Jaký je výsledek jejich porovnání? Ten první - nebude mít žádné kamarády, nikdo normální sním nebude chtít pracovat, a ještě si dojebe totálně zdraví skrz ty bezesné noční směny. Navíc se mu může stát, že přes časté stěžovatele si na něj někdo z vrchu posvítí a bude bez práce. Ten druhý bude oblíben v kolektivu, nebude trhat rekordy a kazit tabulky na oddělení, možná aji pošetří to zdravíčko a stejně bude brát úplně stejné peníze, jako ten první. Systém je nastolen tak, že berou všichni stejně. Práce navíc se neohodnocuje, takže otázka zní: Proč si dělat nepříjemnosti zcela dobrovolně??? Dám pokutu, někdo si bude stěžovat a mám nepříjemnosti.. jakmile cokoliv oznamuju, sem popotahovaný po správních, kde chodím zpravidla ze svého volna, jeden den chytnu holku v CP co utekla z pasťáku, druhý den mi lítá znova v rajonu a já z toho měl jen 3 hodiny papírování a kde nic tu nic. Až se změní systém, možná se vyplatí i víc pracovat. Momentálně je to nastavené tak, že kdo pracuje fest, ten se se zlou potáže a nic z toho nemá.. Takže čabas!

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ZIMIC 14:14:41 26. 05. 2009
default.png
re s.lv jo asi máš pravdu to mě nenapadlo nejspíš to budou kódy typ. činn. 80ky ještě pamatuju měli sme je ve škole a pak se přešlo na Matru. re Catani: 100% souhlas:-) já si říkal, že tomu nerozumim, už vím proč:-)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CATANI 13:31:47 26. 05. 2009
default.png
..... Já mám pocit, že všechno co se děje u policie v posledních letech je nějak v kódech, akorát nikdo nerozdal manuál.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu S-LV 12:38:08 26. 05. 2009
default.png
kódy typických činností - zimic To o čem mluvíš jsou nejspíš kódy typických činností - KTČ, které ale BOHUŽEL nejsou už používány a upustilo se od nich s nástupem RDST Matra. Pokud víš jak vypadaly kdysi RDST tzv. kabelky, tak na horní straně byla malá "klávesnice" a tam jsi tyto číselné kódy mohl zadat aniž by jsi do RDST musel mluvit. Myslím, že 98 byl test spojení například...Pokud by byl zaveden podobný sestém i pro mluvené RDST relace, myslím, že by to podstatně zjednodušilo komunikaci např. ve stresové situaci...

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ZIMIC 12:11:21 26. 05. 2009
default.png
krom toho jak píše Andras profesionalita OD na OŘ je fakt mizerná: jeď tamhle a tam se dozvíš víc...nebo volání indivindy nebo na mob.tel. to je k naštvání, když jede hlídka přez celý město a přitom mi stojíme s autem hned vedle události a nic nevíme, pokud je to teda něco co spěchá tak tenhle zvyk OD nebo DS nechápu. Jedna hlídka se v noci nezastaví a druhá nemá do čeho píchnout celou noc... častý jev. Když jim nejde o krk tak je to nezajímá vytěžit osobu nebo ti sdělovat něco navíc fakt k naštvání.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ZIMIC 12:01:39 26. 05. 2009
default.png
kódy k těm číselným kódům, já mám takovou kartičku s kódama a ke každému č. je přiřazena nějaká událost např: 10 = osoba v CP. Myslel jsem, že se to normálně používalo mám to od nějakého staršího kolegy, ale za pět let sem se s používáním v praxi nesetkal. Bohužel to ani nikdo komu řeknu, že to mám nezná a nevěděl by co to zamená asi včetně OD. Přitom by to byla perfektní věc.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ANDRAS 00:58:21 26. 05. 2009
Andras.jpg
Franta2: Organizace chaosu a neplechy, to ti povím. Kolikrát totiž probíráš nesmyslné a v praxi nepoužitelné části trestního řádu a zákona, a pokutové bloky probíráš jen ústně a teoreticky. Potom ty zmatky když je poprvé dostaneš do ruky:-) ale to je věc systému, a dokud nahoře vidí, že je nastaven dobře, tak je nastaven dobře i kdyby byl sebešpatnější, a my s tím nic neuděláme:-)) K těm číselným kódům. Byla by skvělá a účelová věc používat je v praxi. Ale dnes bohužel nereálná. Když srovnám úroveň komunikace např. v Praze, správa neporovnatelně profesionálnější nežli OŘ. Mají naprostý přehled o hlídkách, kde jsou, co dělají, jestli jsou mimo vozidlo...(PMJ). Pokud jedou na akci, OD ví kolik hlídek na místo směřuje, ví kdy přijedou, a také sděluje mnoho doplňujících informací, které jsou hlídkám vždy velice k užitku. Na oŘ se oproti tomu dostávájí vesměs informace z "majáku" nebo L112, které jsou kolikrát velice chaotické, a není z nich téměř nikdy patrné o co jde, natož chtít nějaké doplňující a upřesňující informace. Hlasná služba není taková jaká by měla být. Já už jsem na tu L112 tak nas.aný, že by jich z fleku zrušil. No prostě, přátelé kamarádi, co by jste chtěli, vždyť systém, ten je nastaven přímo magnifique de luxe!;-))))

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu MARKUS 00:58:20 26. 05. 2009
default.png
Franta2> vida, najednou mluvíš (píšeš) jako normální člověk. A tohle cos zmínil (jak kope do zaparkovaných aut, tak očekává, že když zavolá na policii, kterou si platí za svých daních, že ta na místo co nejdříve dorazí a udělá pořádek apod...) je přesně ta věc, kterou jsem kritizoval jinde v souvislosti s jistým etnikem - pasivita a jakýsi nezájem věc řešit (např. zloděje v baráku, které viděli sousedé a volali hlídku). No nic, to jen tak bokem mimo téma.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu LUKAS-HEINZ2 00:07:24 26. 05. 2009
Lukas Heinz.jpg
Re Franta Jistě Franto. Lepší by bylo mít standardizované kódy a mluvit v kódech. No ale to zřejmě nikoho z našich ženijálních metodiků nenapadlo.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio