Pro Pima Burgera: Dovolím si vaše tvrzení, že, cituji: "a jednou se může stát, že prostě ani SPJ nebude stačit (koneckonců Janov už to trošku nastínil)" uvést do trochu jiného světla.
1) V roce 2000 se v Praze konalo jednání MMF a SB. Akci provázely několikadenní (!) demostrace, celkovým počtem mnohonásobně (!) překračující cokoliv v Janově (odhady hovořily v Praze o cca mimopražských 10 000 demostrantů ).
Počet militantních demonstrantů, tedy těch, kteří se zúčastnili násilných útoků a bojů s policií také mnohonásobně (!) překročil počet aktivních bojujících v Janově. Vzpomeňme že v den největších bojů v Praze byly celkem tři oddělené a samostatně postupující několikatisícové průvody a každý měl ve svém čele (nebo těle) militatní skupiny - leckdy velmi sofistikované a zkušené pouliční bojovníky (Italové,Řekové, Španělé, Turci..)
Tyto nepokoje byly zcela nesrovnatelné (počty, délkou ani rozsahem) s Janovem a policie je (s velkým vypětím) zvládla. K tomu je navíc třeba připočítat to, že policie plnila i další úkoly plynoucí ze skutečnosti, že Prahu navštívily a jednání se zúčastnili stovky VIP osob.
2) Problémy, které policii při pouličních zásazích vznikaly, nebyly způsobeny ani tak mužstvem (nedostatkem či výcvikem) jako spíš organizací a koordinací sil a prostředků. Jinak řečeno, většina problémů byla způsobena (občasným) nekompetetním postupem středních velících članků a hlavně chybnými a nekompetentními postupy nejvyšších velících činitelů.
A toto mají naopak Praha 2000 a Janov společné. Ani v jednom místě rozhodně nebyl nedostatek sil a prostředků, ale zcela selahlo velení. A tohle je činitel, který nevyřešíte ani dalším násobením sil a prostředků. Dokonce, od jisté fáze, další navýšení sil může organizační choas umocňovat.
3) I s ohledem na výše uvedené si dovolím zpochybnit váš názor, že by bylo v ČR třeba počet specilních sil tohoto druhu nějak navyšovat. Tím spíše, že z hlediska pouličních střetů patří ČR k jedněm z nejklidnějších zemí Evropy.
4) I celkovým počtem policistů v přepočtu na obyvatele patří republika k nejvyšším v Evropě. Četnost a intenzita pouličních násilností naopak patříme do té výrazně klidnější části EU. Je tedy jasné, že policie ČR má v tomto ohledu značné organizační rezervy a problém není v nedostatku, ale v managementu a hlavně v organizaci práce.
5) Z tohoto hlediska je vznik a činnost AKT samozřejmě správným krokem a poučením z minulosti. Ale jde o pozitivní krok na (víceméně) úrovni taktické.
Pokud jde ale o celkovou strategii této problematiky, tak vedení resortu v této věci postupuje stále stejným - špatným- směrem. Namísto zasádních změn organizačních a personálních vidí řešení v procesu navyšování specializovaných sil. Což je chyba a cesta špatným (respektive přímo nebezpečným) směrem. Proč nebezpečným? Třeba proto že prostředky investované do specializovaných sil budou policii chybět jinde, což se ve střednědobém a dlouhodobém důsledku projeví zhoršením bezpečnostní sitauce v zemi.