HONZAD [
2011-12-08 09:56:42]:
Má stať pojednávající o tom, že jsme na tom v konečném důsledku velmi, velmi dobře, se týkala pouze počtu policistů na 100 000 obyvatel v rámci evropského prostoru. Do těchto počtů ještě nejsou zahrnuta státní zastupitelství jednotlivých zemí, neboť zločiny a trestné činy tato zastupitelství šetří na místo policie. U nás vše šetří policie jako jednotný sbor.
Teď se pokusím vyjádřit k jednotlivým částem tvého příspěvku.
1. organizovaná kriminalita
Je potřeba uvést, že touto kriminalitou (jakou jsi dopodrobna uvedl) se zabývá především ÚOOZ, kterého se rovněž značně dotýká situace, v jaké se policie v současné době nachází. Naštěstí má za velitele schopného a pracovitého člověka, pro kterého služba u policie jest také posláním. Jak uvedl Dax, je nasnadě, že počet pachatelů předaných justici je přímo úměrný tomu, jak silné jsou politické tlaky, a také další okolnosti. A já bych se vůbec nebál v případě arci zlosynů, jako je Krejčíř a spol., vyslat do zahraničí vojenské komando, či orgány tajných služeb, aby takového člověka unesly a předaly řádnému soudu. V odvětví závažného organizovaného zločinu si tedy v konečném důsledku osobně myslím, že policie odvádí práci dobrou. Za takové události, jako byl například úprk Krejčíře nebo "vora v zákoně", by měly padat exemplární tresty. A tím myslím doopravdy exemplární. Najít přímé odpovědné osoby, najít důkazy a ty potrestat maximální možnou sazbou. jenže takto to nefunguje a nikdy ani fungovat nebude. K napojení hradu a spol. se nevyjadřuji, nemám o těchto záležitostech žádné konkrétní informace a odmítám se jako policista účastnit nepodložených spekulací, byť na nich může být něco pravdy. To, že v policii pracují osoby i pro druhou stranu, je bohužel smutný fakt, viz. zprávy Inspekce policie. Můžeme jen doufat, že těchto lidí je minimum a že inspekci se daří většinu těchto lidí zachytit a na základě důkazů poslat tam, kam patří. Policisté jsou bohužel jen vzorkem společnosti. A pokud je společnost zkažená, zkažená bude i část policistů. Na zbytku těch, co jsou věrni přísaze, či slibu, který složili je, aby konali tak nejlépe jak umí a podíl "kolegů nekolegů" byl co nejmenší. Na závěr snad jen uvedu, že co se týká hospodářské kriminality, byla zjištěna škoda 14,1 miliard korun, a policií zajištěný finanční obnos činí 2,3 milionu korun. Dále se zmíním o korupci, jako jedné z hlavních metod organizovaného zločinu. V roce 2010 bylo registrováno 204 trestných činů souvisejících s korupcí, což je nárůst proti předchozímu období o 57%. Odsouzeno bylo celkem 75 osob.
2. obecná kriminalita a bezpečnost v ulicích
Nejprve uvedu poměr spáchaných TČ a přestupků na počet policistů. Jedná se o rok 2010.
V roce 2010 bylo registrováno 313387 trestných činů, policistů bylo 43029. Tedy poměr registrovaných trestných činů na jednoho policistů za rok je 7,3. Musíme si ale uvědomit, že ne všichni policisté se zabývají vyšetřováním trestné činnosti. Pro zajímavost, 47% z uvedených registrovaných TČ mají na svědomí recidivisté.
Co se týče přestupků, těch bylo zjištěno 1 474 647. Pro rýpaly, nejedná se jen o přestupky na úseku BESIP, ale rovněž na úseku majetku, veřejného pořádku, alkoholismu a toxikomanie, na úseku zbraní a bezpečnostního materiálu a v poslední řadě i přestupky cizinců na úseku zákona o pobytu cizinců. Vychází tedy 34, 3 přestůpků za rok na policistu. Je nuté uvést, že značná část těchto přestupků nelze vyřešit na místě v blokovém řízení a točí se kolem nich velice zdlouhavá a nákladná mašinérie, jak na čas, papír, nervy a peníze. To nemluvím o tom, že mnoho lidí si podá odvolání proti rozhodnutí, dochází k přezkumných řízením apod. Kdo to nezažil, tak neuvěří, kolik času a papíru zabere jedno přezkumné řízení ohledně uložení byť 200 kč pokuty. Do toho je nutné započíst počty odhalených přestupkových jednání, které byly vyřešeny napomenutím. Toto se nikde neeviduje ani se nedá vykázat jako činnost. Vše jsem uvedl na úvod proto, aby bylo jasné, kolik úsilí stojí zpracování jednoho jediného trestného činu či obyčejného přestupku. A zde honzade, bych ti silně oponoval v tom, že narozdíl od zahraničí takový rozdíl není. Je a to nepředstavitelný. Později uvedu jasné příklady.
Teď konkrétně, co se týká bezpečnosti na ulicích. Nejprve zmíním Prahu. V Praze jsou dislokovány 3 oddělení hlídkových služeb pod jednotlivými OŘP Prahy I, II a IV. Dále je zde odbor Pohotovostní motorizované jednotky, každý den jsou dále k dispozici hlídky psovodů a speciální pořádkové jednotky. Do toho mají ještě jednotlivá místní oddělení policie policisty, kteří se zabývají především výkonem hlídkové služby. Na první pohled, může se zdáti, že je v Praze "přepoldováno" a proto uvedu jeden zajímavý příklad. Hlídka policie je přivolána do jedné hospody, kde má docházet k napadání. Hlídka na místě zjistí, že situaci sama nezvládne, a volá posily. Dorazí dalších 5 hlídek policistů. V jednu chvíli na místě zakročuje až 18 policistů. Na místě se zjišťují bližsší okolnosti události, sbírají se svědci a důkazy. Těchto 18 policistů je kvůli jedné jediné události zaměstnano jen na místě činu minimálně hodinu. Po nějaké době je na místě zadrženo 5 osob. Na eskortu a střežení těchto osob je potřeba minimálně 10 policistů, na střežení potom 5 policistů. Tzn. několik hlídek je následně zaměstnáno na několik dlouhých hodin převozy, neuvěřitelnými tunami papíru na jednoho člověka a administrativou atd...a toto je Praha.
Mimo Prahu hlídková již téměř neexistuje, zejména v menších obcích. Je neuvěřitelně přetížena. Přitom hlídková služba je ta první linie, kdy policista přichází do přímého kontaktu s občany. Hlídková služba, zejména ta pěší, by měla být základem prevence pouliční drobné kriminality a jako prevence narušování veřejného pořádku. Jak to je ve skutečnosti, víme všichni. Když jsem ještě sloužíval čistě pěší hlídky, jeden zachycený pachatel znamenal naše vyřazení z terénu na cca 2 hodiny, podle okolností. Kolik policistů potom ale pachatel zaměstnával po našem předání jeho osoby místnímu oddělení se raději ani rozepisovat nebudu. Dalším faktorem, který jde proti provádění důsledné hlídkové služby zaměřené na prevenci je takový, že pokud budu doopravdy vykonávat službu důsledně, všechny závadové osoby se přesunou z mého revíru jinam, a mě logicky poklesne vykázaná činnost, tedy podle statistik vlastně odvádím špatnou práci. Podle místních občanů a z hlediska prevence však slavím úspěch. Na druhou stranu, mnoho hlídkařů si výkon své služby představuje strávený na kafi v herně, nebo někde zašitý v teple a službu prospí. takovým policistům bych dal jednu výstrahu, a potom okamžitě tvrdě a nekompromisně trestal. Zajít si v noci na jednu či dvě kávy či čaje, budiž, ale trávit tak většinu služby, ani náhodou. Argument, že na ulicích se stejně nic neděje je lichý. Pokud jsem hlídkař, jsem placený od toho, abych hlídkoval, ať je v ulici málo lidí, či hodně. Dále se zmíním o tom, že existují policisté, kteří jsou schopni pomalu vraždu vyřešit pokutou, a z pokusu vraždy udělat ublížení na zdraví raz dva. To už je ale otázka personálního vzorku policistů.
Jak vidíš honzade, to, že se lidé někde necítí bezpečně, není z valné většiny vina policie, ale systému. Ano, dílčí vinu nesou i někteří policisté, přiznávám.
Co se týká hlídkové činnosti, uvedu i pár dobrých příkladu:
Policistům se také podařilo z 10294 hledaných osob vypátrat 9846 osob, a z 16441 hledaných motorových vozidel vypátrali 6173. Naprostá většina těchto osob a vozidel byla vypátrána při tzv. běžných kontrolách, kdy občané mnohdy mají pocit, že se žádného protiprávního jednání nedopustili a jsou zbytečně zdržováni a policií buzerováni. Tato čísla jsou zajímavá zejména pro rýpaly typu "stejně nic nevypátráte".
Dále je nutno si uvědomit, kolika přestupkům a trestným činům policisté zamezili jen díky tomu, že na sobě mají uniformu a "jen tak se procházejí po chodníku a nic nedělají". Pro rýpaly, to procházení se, je výkon pěší hlídkové činnosti.
A na závěr honzade, naše právo se dá tak neuvěřitelně ohýbat, že to až není hezké. Ať na jednu stranu, či na druhou. Zákon by měl rozkazovat, zakazovat, povolovat a trestat. Jasně a nekompromisně.
A zase se vrátím k přestupkům. Jen kvůli jednomu jedinému přestupku, pokud hlídka policie narazí na člověka zákona dokonale znalého, dopadne tak, že se zpracuje tuna papíru, pachatel využije všech posledních okamžiků odvolacích lhůt a přestupek je odložen. Například. Jaké peklo s pachateli přestupků zažívají policisté na ulici, nemusím ani mluvit.
Doufám, že jsem se vyjádřil ke všemu, již se v tom trochu ztrácím.:-)
DOMINIKA [
2011-12-09 15:59:39]:
Ty jsi mi věru šelma jedna bystrá!:-) To víš že máš pravdu.