Špunt Tak já si určitě nemyslím, že by jsi měl problém s tím se nechat přesvědčit. To si se vší skromností myslím i o sobě.
Osobně nemám tolik praktických zkušeností s létáním.
Věci ohledně toho náletu čerpám z knížky:
Praha v plamenech - Nálety na hlavní město za druhé světové války
Michal Plavec, Filip Vojtášek, Petr Kaššák
SVĚT KŘÍDEL, Cheb, listopad 2008
(To jen kdyby se ti třeba někdy dostala do ruky)
Nemá cenu tady opisovat dlouhé strany té kapitoly, tak to vezmu tak nějak laicky a srozumitelně co se mi honí v souvislosti s tím hlavou.
- podle oficiálních záznamů 1st Combat Bombardment Wing došlo k první změně kurzu již nad nizozemským Enschede
- v knize je několik výpovědí amerických letců (zejména navigátorů) kteří i po desítkách let svorně tvrdí že to byl tragický omyl (osobně pochybuji, že kdyby to bylo plánované že by to za ty roky někdo z těch x stovek letců neprokecl)
- slova hlavního navigátora Harolda Browna: "...Vítr byl neuvěřitelně silný a proto letový plán nebyl k použití. Brzy jsme přišli o radar a ztratili většinu orientačních bodů. Brzy jsme doporučili zástupci vedoucího aby převzal vedení křídla. To se stalo ovšem vedení jsme znovu převzali ve chvíli, kdy jsme začali nalétávat. Nemohl jsem identifikovat cíl, protože jsem ho neměl na mapách..."
Při letu zpátky museli kvůli nedostatku paliva přistát ve Francii. Po této misi již nikdy neletěl jako hlavní navigátor.
- slova radarového operátora Donalda MacPhersona z téhož letadla: "... Všechno probíhalo normálně až do doby než jsme přeletěli Rýn. Tehdy začal radar v našem letadle zlobit a nakonec přestal zcela fungovat..."
Další popisy jsou v podstatě o tomtéž a podobné. Nakonec byl dodal ještě poslední, protože opravdu nemá cenu to celé opisovat, ta kapitola je vážně rozsáhlá a dost podrobná.
- navigátor Paul J. Limm (jedna z perutí 91st Bombardment Group): "Když jsme se bližli k tzv. Initial Point, nemohl jsem ho rozpoznat. Potom, když jsme se přiblížili k cíli, opět jsem ho nemohl identifikovat. Ale určitě jsem věděl, že to nejsou Drážďany. Naše peruť 91st Bombardment group neshodila bomby, pokud si vzpomínám. ..."
Později tato peruť shodila bomby asi půl kilomentru od železniční tratě Praha-Benešov. Dopadly do pole a do lesa. Je to zaznamenáno i v hlášení protektorátního četnitva.
A nakonec
- Na domovské základně v Nuthampsteadu přistálo pouhých 12! létajících pevností.
Většině letadel došlo totiž díky navigačnímu omylu palivo ještě před frontovou linií a museli různě přistávat na letištích ve Francii a Belgii. Většinou i dost tvrdě na břicho kdy několik letadel utrpělo vážné poškození. Některým se povedlo přistát alespoň na nějakém anglickém pobřežním letišti hned za kanálem.
Což pochybuji, že kdyby to byl plánovaný nálet že by takto hazardovali s desítkami posádek a nechávali je letět s nedostatkem paliva. To určitě né.
Navíc když ještě jedna peruť cíl ani nebombardovala protože si správně mysleli že to je nesprávný cíl.
A jak jsem psal na začátku. Po tolika letech by se určitě našel někdo koho by tížilo svědomí a řekl by pravdu. Pokud by to bylo záměrné.
Ještě vyhledám ty tvoje zdroje co jsi popsal a zkusím je sehnat. Fakt mě to zajímá, takže to prosím ber jako normální diskusi a né hádku. Možná nad tím přemýšlím moc laicky a jednoduše...
Hezký večer anebo den.-)