Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

(REDAKCE)

Alois Staňa: Z Čech až na začátek světa
Alois Staňa
Foto: Archiv Aloise Stani

„Na památku našim rodičům, vždy věrným. V době, kdy toto vyprávění dokončuji, maminka mojí manželky a moje, byly již mrtvy. Oba tátové jsou ještě naživu, otec můj, již 85-letý a je málo naděje, že bych jej ještě kdy uviděl.“ Těmito slovy uvedl pan Alois Staňa, bývalý praporčík protektorátního četnictva své vyprávění, ve kterém popsal svou strastiplnou cestu z komunistického vězení až do Německa. Dne 26. srpna 2011 uplynulo přesně 62 let, kdy skupina vyčerpaných uprchlíků dosáhla spásné hranice s osvobozeným Bavorskem.

Autor: Redakce na základě vzpomínek Aloise Stani
Publikováno: 26. 08. 2011
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu ANDRAS 19:31:53 05. 09. 2011
Andras.jpg
Zajímavý úhel pohledu
autor: Jiří Baťa
zdroj: http://www.blisty.cz/art/60089.html

Díval a poslouchal jsem v TV na „vyprávění“ bratří Mašínů, jejich kolegy Paumera, stejně jako jejich příbuzných apod. Je to vyprávění, které se poslouchá jako pohádka o Draku a udatném Jankovi, který coby představitel dobra zvítězil nad zlem. Vyprávění, které nepostrádá napínavé momenty v zápase o dobro, momenty, kterými zlo vyvolalo to protivenství, odvahu a sílu, hrdinné rozhodnutí se zlem bojovat. Všemi prostředky, nehledě nalevo ani napravo. Tvrdě vpřed, utínat hlavy Drakovi, který se nadále a nebezpečně roztahuje a ovládá své okolí. V pohádce to však obyčejně končí happyendem, což o „této“ pohádce říci nelze.

Divák-posluchač (v jedné osobě), který se na tento pořad, případně na jiné pořady se stejnou tématikou a stejnými „hrdiny“ díval a měl přitom „vypnutý mozek“, byl jistě až dojat, mnohý snad i zatlačil slzu. Jednak nad uvědomělostí mladých mužů, přesněji řečeno na tehdejší dobu výrostků či spratků (dnes se to už nepoužívá, protože je to „out“), ale také z jejich odvahy, rozhodnutí a odhodlání, postavit se komunistické zvůli (zlu-Draku) a s ním se osobně porvat. Nikoliv s ním trvale bojovat, ale jen se s ním krátkodobě utkat, aby se mohli dostat „za kopečky“, které Drak tak usilovně chrání. Zlomit jeho odpor a potom ... svoboda, konec bojům s Drakem, ať si dál řádí ve svém hájemství.

Jinak je tomu (předpokládám) u diváka-posluchače, který nad tím vším naopak přemýšlel. Protože není příliš, zda vůbec, snadné dnes, po více jak padesáti letech, věrohodně přesvědčit „některé“ a „ostatní“ lidi o tom, jaké úmysly a jaké činy museli bratři Mašínové a spol. „v boji za svobodu“ podstoupit. Že to prý byly činy, jak hrdinové popisují, humánní (vraždy), spravedlivé (krádeže) a hlavně politicky motivované a zdůvodněné (podpalování stohů slámy).

S věkem se člověku dostává větší rozhled, větší poznání a chápání, život prožívá citlivěji a intenzivněji, krátce řečeno „ dostává rozum“. Ne nadarmo se říká, že se stářím přichází i rozum (nebo také o něj přichází). To je případ bratří Mašínů. S věkem přišlo poznání, že svou „pohnutou“ minulost musí umět podat, neřku-li prodat.

Je zcela logické, že postupem času, zvláště, když po dlouhých 40 ti ne-li více let, se o Mašínech prakticky nic nevědělo a o jejich činnosti se mlčelo. To vše až propuklo mnohem, mnohem později, i když to pohříchu nebylo nic, co by je mělo glorifikovat. Jak by ne, když kromě již známých událostí (sedminásobných vražd a jiné „protirežimní“ akce) sami žádnou jinou odbojovou či jinak záslužnou činnost v zahraničí (USA) proti komunistickému režimu v Československu nevytvářeli. Jejich „odboj“ lze shrnout do několika slov: zapalovali, kradli, přepadávali, vraždili, stříleli, utekli. Co je na tom, proboha, odbojového? Co to má společného s bojem proti komunistickému režimu? Jaký byl efekt z jejich činů na režim? Jak moc režim svými činy ovlivnili či poškodili? Odpověď jsem nikdy neslyšel a ani si ji neumím představit. Tedy kromě toho, že to byly jen ty jejich s prominutím, blbé kecy, na které naletěli někteří „potřební“, aby z nich udělali hrdiny k obrazu svému! I stalo se, pohádka může začít.

Náhle, po tolika letech, se nad nimi otevřelo pravicové nebe a sestoupil Duch svatý alias Topolánek spolu s dalšími „pravo“ věrnými svatými, aby tyto muže ukázali světu (pohříchu jen českému) jako hrdiny. „Hrdinům“ nasadili auru bojovníků proti komunismu, k jejich jménům připojili několik pravicově potřebných lichotivých přívlastků, černé přemalovali na růžovo a „hrdinové třetího odboje“ byli na světě. Snad i samotní bratři Mašínové, spolu s M. Paumerem, byli tímto „znovuzrozením“ překvapeni. Nicméně, když už se tak stalo, museli se chtě nechtě situaci přizpůsobit. Nelze předpokládat, že by kdy čekali, že se na ně vzpomene, notabene, že budou až tak blahořečeni. Proto se museli nějak vnitřně rehabilitovat, soustředit, sesumírovat vše potřebné, aby mohli podat „reálné“ svědectví o svých činech, po padesáti letech považovaných (jistými lidmi či kruhy) za hrdinské. Nesměli zklamat! Jak se ukázalo, zvládli to, své činy nejen potvrdili, ale také obhájili a zdůvodnili s takovým přesvědčením, že by je prý bez váhání zopakovali (Paumer). Se vším všudy, tedy i s těmi vraždami. Jak by ne, když jim M. Topolánek tuto činnost požehnal a na jejich adresu se vyslovil:

„ ... co vlastně může udělat člověk, aby uhájil svou svobodu, ochránil svou rodinu, své děti, tak to jsou snad jediné věci, kvůli kterým je někdo ochoten střílet nebo zabíjet... Protože existují věci, kvůli kterým stojí za to zvednout zbraň!“

Dá rozum, že takové „podržení“ nemohli Mašíni s Paumerem nevyužít a vyprávění o svém dobrodružství v boji za svobodou patřičně politicky okořenili, přidali silné ingredience s příchutí vlastenectví, nenávisti ke komunistickému režimu, prostě ke všemu, co jak jejich „sympatizantům“, tak jim samotným,mohlo pomoci ospravedlnit povýšení svých činů na úroveň třetího odboje, potažmo na hrdiny. S vděkem v srdci k Topolánkovi, Vondrovi, Nečasovi, P. Sobotkovi a celé řadě dalších „patronů antikomunismu“, předkládali (české) veřejnosti neuvěřitelné osobní zážitky v přesvědčení o správnosti svých činů, dojemné a hrdinské odhodlání v boji proti komunistickému režimu, ospravedlnění svých vražedných činů jako pud sebezáchovy a jediného možného řešení, jak těmito činy vrazit klín do řádění komunistů v zemi. Vše v dokonalé režii těch, kteří je nezatratili, ba naopak, pozvedli je na piedestal třetího odboje jako jedny z nejvýraznějších bojovníků za svobodu v ČR v poválečných letech. Za to vše obdrželi z rukou ministra Vondry, jejich obdivovatele, nejvyšší armádní vyznamenání Řád Zlaté lípy, když za éry Topolánka obdrželi Premiérskou medaili.

Opravdoví hrdinové v popředí s gen.H. Píkou se trapně krčí za „hrdinskými činy“ skupiny bratří Mašínů. Ne že by nebyli za hrdiny považováni, ale ve srovnání s Mašíny jako by nebyli dostatečně či srovnatelně razantní, odvážní. Snad proto, že oni nikdy nepoužili zbraň proti bezbrannému, že nikoho nezavraždili, že jejich činy nebyly dostatečně teroristicky dramatické. Zkrátka, něco toho „Mašínovského“ jim v jejich činnosti chybělo. Proto se o nich nevedly žádné politické ani veřejné debaty, neřku-li rozporuplné hodnocení jejich činnosti, nebyli vláčeni, promíláni v médiích, mimořádně (potřebně) glorifikováni, protože lidé je jednoznačně a bez výhrad za opravdové hrdiny přijali. Na druhé straně nebýt široké a ospravedlňující mediální a hlavně politické kampaně, skončili by bratři Mašinové včetně Paumera, v propadlišti dějin.

Mohu-li ze své osobní zkušenosti poznamenat, na rozdíl od „zkušeností“ cucáků Nečase, Vondry apod. zkušených „frajerů“ z dob totality, pak chci zdůraznit, že takové podobné „choutky po dobrodružství“ byly normálním, běžným jevem u mládeže věku té doby. Touha po dobrodružství, svobodě, volnosti, kde lze uplatnit svou odvahu, sílu či odhodlání, byly vesměs vyvolávány zčásti odposlechem zakázaných radiových stanic Svobodné Evropy nebo Hlasu Ameriky apod., zčásti vlivem tisku v podobě tzv. románů do kapsy (Rodokapsy) apod. Sám jsem v tom prostředí žil a mohu otevřeně říci, že ne jednou jsem byl unášen a lákán vidinou „svobodného života v Texasu“ (nebo jinde) coby kovboj nebo zlatokop atd. A protože jsem nežil stranou ostatních, ale byl členem nějaké té party vím, že podobně smýšlela řada mých vrstevníků. Nemá cenu si nalhávat, že tomu tak nebylo, vždyť utrpení a stav národa, hospodářství a veřejných statků po prošlé válce mnoho nadějí a iluzí o lepším životě mladým lidem nedávalo. A stejné to bylo u bratří Mašínů. Jejich politické uvědomění, potřeba boje s režimem však bylo, tvrdím já, to poslední, co by mělo být impulsem k rozhodnutí, bojovat s režimem, resp. odejít či lépe řečeno prostřílet se na Západ. Co tím nakonec dokázali, je zmíněno výše.

Znám mnoho lidí, kteří jako děti či jako mladí lidé z republiky odešli. Sami či spolu se svými rodiči. Byli to děti zámožných podnikatelů, obchodníků či jiných elit, ale ke svému odchodu, ke kterému měli jistě více než dost politických či jiných důvodů, se žádný z nich nemusel prostřílet, nemusel vraždit. Po mnoha letech se někteří do Česka vrátili, jiní jej často navštěvují a to i přes pádné (politické) důvody z minulosti, které neměli o nic menší než bratři Mašínové. Jenže bratři Mašínové, na rozdíl od těch druhých, jsou „srabi“. Oni návrat, resp. návštěvu Česka zatracují pro banální důvod, že se současný režim nevyrovnal s komunismem (nebo komunisty?). To je naivní, falešný a neopodstatněný důvod. Byli si totiž nejistí vědomím, že jejich útěk „za svobodou“ nebyl zrovna fér a měli obavy, aby nebyli po vstupu do Česka zadrženi a případně souzeni. (V Německu na ně dodnes platí zatykač kvůli vraždě německých (NDR) příslušníků policie). To byl hlavní důvod, proč ne do Česka! Až výše popisované události, díky některým pravicovým politikům, se odvážili sice ne přijet do Česka (to by jejich hrdinské ego značně utrpělo), ale „vystoupit ze stínu“ a dát o sobě vědět. Jak jinak, silnými slovy! Jsou srabi, protože přes politický most, který jim byl nastaven, nenašli sílu říci pravdu, natož cestu k rodné zemi. Účel světí prostředky, jim se to až dosud vyplácí.

Možná jim křivdím, možná, že mají oprávněné důvody proč do Česka nepřijet. Mohou to totiž být obavy, že ne všichni jejich „hrdinským činům“ fandí, ne všichni jsou jim příznivě nakloněni. To platí i o prezidentovi Klausovi, který jejich činy odsoudil a zásadně odmítl (kupodivu) udělit jim státní či jiné vyznamenání. Totéž platí o Havlovi. Nejistota, že by je ne všichni vítali s otevřenou radostí, je dost silný důvod se do Česka nevracet. Těch pár „objetí“ v náručí Nečase či Vondry, P. Sobotky, případně několika málo dalších, jim zas tak velkou jistotu nedávalo. A k tomu ještě komunisté! Že by z nich dodnes měli strach, nebo je tak opravdu nenáviděli? Proto se rozhodli, jak se rozhodli a zůstali doma, tedy v USA. Jistota je jistota. Stejně, jako když „šli za svobodou“. I tam svou jistotu jistili vraždami. A ta jistota se jim vyplatila. Jim ano, těm druhým, žel, ne!

I takto lze pohlížet na „hrdiny třetího odboje“ skupinu bratří Mašínů, resp. bratry Mašíny jako takové. Je samozřejmé, že ani tyto názory nebudou či nemusí být jednoznačně přijaty, ale chtěl jsem popsat události také z jiného pohledu, pohledu takřka vrstevníka bratří Mašínů. Jsem přesvědčen, že jejich motivací k činům, které vykonali, nebyl jimi tak zdůrazňovaný uvědomělý „boj proti komunistickému režimu“. Boj se vším, co v tu dobu bylo a existovalo, prosím, ale výlučně politický motiv v podobě boje proti režimu, jak nám jej předkládají, dnes navíc s přívlastkem účastníků třetího odboje, alespoň já, v tom nespatřuji. A jistě s tímto názorem nejsem sám.

Souhlasím (+ 1)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 07:59:00 05. 09. 2011
Pim Burger.jpg
DAX [2011-09-04 23:26:12]: Ano, máš pravdu Daxi, neuznávám objektivní pravdu, na níž se shodl celý XIII. sjezd KSČ. Jsem pomýlený a všechno mám z televize.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu DAX 23:26:12 04. 09. 2011
dax.jpg
REPLY:ANDRAS:
Andrasi to chce klid,naprosto ti rozumím a souhlasím s tebou, věř ,že v tom určitě nejsi sám. 70% národa má podle nějakého průzkumu prý podobný názor a nesouhlasí s tím,že se Mašíni vyznamenávají a ,že z nich dnešní vládnoucí suita dělá hrdiny. Všichni ti znalci jediné pravdy co do tebe tady šijou u toho všeho zajisté byli a vše jistě prožili. Je až k popukání jaké jsou některých těchto znalců dějin jejich myšlenkové průjmy úžasné. Někteří dokonce vědí takové detaily, jako by sami Honzádka podřezávali,jiní by zase každého stříleli do týla,další zase ví jak padl výstřel při přepadení pokladníka, zkrátka všechno vědí a všechno znají a hlavně všichni ti dnešní odborníci naprosto věří dnešním mediím a dnešním vykladačům dějin, neboť zajisté jedině ti přinášejí naprosto pravdivý výklad. Naproti tomu fakta z vyšetřovacích spisů, výpovědi očitých svědků a vše další okolo udatných junáků Mašínů byly zajisté zmanipulované a všemožně zkreslené jenom proto,aby SNB ukázala svoji sílu????
Andrasi diskutovat je možné pouze s někým ,kdo je schopen vidět problém ze všech možných stran se snahou dopátrat se o co možná největší objektivní pohled na věc. Zaslepenec s klapkami na očích a zapřísáhlý vyznavač pouze jediné svaté pravdy hlásané vládnoucí svatou stolicí, toho není schopen....proto je taková diskuse jalová a nemá smysl..HOWK

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 16:44:01 01. 09. 2011
default.png
ANDRAS [2011-09-01 07:33:53]: Odpovídám na tvoji otázku s NSDAP: Každá ideologie přinesla lidem jen utrpení, každou ideologii je proto nejlepší vyhánět z hlav ráží 5,56x45 NATO. Každého nácka střelit do týla a šup do jámy z vápnem.

To jsou samozřejmě jen moje kecy jak by se to řešilo. V praxi musíme zajistit svobodu mluveného projevu a stanovit její hranice. A víš sám jak těžké je definovat co je co a co ono už není.
Další věc: existovala spousta tzv. "poctivých komunistů" přesvědčených, že to učení přinese něco jiného než smrt a bídu. A taky lidí co šli do NSDAP v přesvědčení, že Německo je terorizováno světem, což byla pravda.
Spousta těch lidí dala zavčasu ruce pryč od toho, co se začalo praktikovat ve skutečnosti, spousta už couvnout nemohla. Každý případ by se musel posuzovat velmi pečlivě zvlášť a to prostě kapacitně nejde. Musí se nějakým způsobem ta ideologie zakázat. No a máme zase problém jak zakázat. A tak dokola.

Přesto říkám, že jakýkoliv počet mrtvých fanatiků je pro lidi pořád málo. Odpad se musí vyhodit na smetiště.

Mašínové zvolili ozbrojený boj proti zrůdné ideologii. Nemůžeš jim brát to, že nemohli jednat v rukavičkách ani nemohli nic kdo je kdo a co zač přešetřovat, museli jednat. Stejně jako ty ve službě musíš kolikrát napřed jednat a pak vymýšlet jako to bylo podle zákona. Neodsuzuj to, co musíš dělat v menším měřítku ve službě sám.


Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 08:46:30 01. 09. 2011
Pim Burger.jpg
ANDRAS [2011-09-01 07:33:53]: Já vidím tvůj problém spíš v tom, že tu situaci posuzuješ příliš z dnešního hlediska. Představa, že plán Mašínů byl ten, že si nejdřív nakradou a pak se prostřílí skrz 20 nebo kolik tisíc Němců na západ, je přece absurdní.

Někdy předevčírem vyšel v Mladé frontě celkem pěkný článek od Navarry o Mašínech a přece ne o Mašínech. Hovoří tam o tom, že známí jsou v podstatě pouze Mašíni, ale např. zapalování stohů bylo regulérní metodou dalších odbojových skupin a normálně se za to věšelo jako za teroristický akt.

Musíš si uvědomit, že tito lidé viděli, co komouši dělají v jejich okolí a pak jim bylo skutečně jedno, jakého komouše krochnou. Oni by s nimi také žádné slitování neměli - což se nakonec ukázalo. Nezapomeň, že popravili i lidi, kteří utíkali s Mašíny, ačkoliv jim nebyl prokázán podíl na smrti těch osob. Jen potřebovali demonstrovat sílu.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ANDRAS 07:33:53 01. 09. 2011
Andras.jpg
HAMMER [2011-09-01 06:29:02]:

Inu, dobře víš, že mou reakci mimo téma vyvolalo tvé prohlášení o tom, že Mašini zabili ještě málo komunistů.
Já jsem policista, a jako policista nepodporuji žádnou politickou stranu nebo hnutí, a už vůbec netvrdím, a nikdy jsem netvrdil, že socialistický režim zejména v 50. letech byl růžová zahrada. Byla to často hrůza, a děla se zvěrstva. Ale nevím, proč totot zde vytahuješ, to vůbec není předmětem našeho sporu. Apropo, když uvádíš "vámi" pronásledovaní, moji předci přišli za "komunismu" o celý svůj majetek.To "tváří v tvář" nebyla v žádném případě výhrůžka, jen poukázání na absurditu tvého přístupu.

Ty defacto schvaluješ genocidu jen na základě jiné politické myšlenky, nežli je ta tvoje, a koukám, že by jsi ČSSR napravil klidně jako Mašíni, třeba i jadernou hlavicí.

A víš ty co, poslední co mě zajímá. Když si každý komunista zaslouží smrt, zaslouží si smrt dle tvého názoru i každý příslušník NSDAP?




HONZAD [2011-08-31 23:34:32]:
Tedy:
1.Hasič se zajímal o hašení, a to byla podstata problému. To, že někdo soukromníkovi zapaluje stohy, a potom sejme hasiče který hasí, je doopravdy odboj jak šuriken.

2.pokladník měl zbraň vždy, když převážel výplatu, kdyby se ho někdo pokoušel oloupit. A každý správný člověk by se nějakým ničemou jen tak oloupit nenechal. Peníze sloužily jen a čistě k osobnímu obohacení. Nákupu motocyklů a oblečení + pamlsků. Ale já tady hodnotím zejména ten čin. Oni loupili cíleně, s tím, že věděli že chtejí loupit pro peníze, loupili pro svoje osobní obohacení, a byli připraveni pro to i zabíjet lidi, kteří by se provinili jedine tím, že byli v nevhodnou dobu na nevhodném místě.

3.tak k tomu nevím co dodat. Schvalování preventivní vraždy člověka, kterého ani neznám, a tato vražda byla provedena zvláště zavržení hodným způsobem. Vždyť i podle dikce mezinárodního práva by se jednalo defacto o popravu zajatce. A tato poprava nebyla v žádném případě nutná.

4.likvidovali. a já také musím dodat, že z vojenského hlediska chápu následné vojenské represe na civilním obyvatelstvu. není se čemu divit. Ale to je cesta, která nevede nikam.

5.dle mého názoru byly pohnutky dobrodružný kriminální život ala Butch Cassidy a Sundance Kid, s tím, že jim šlo pouze a jen o osobní prospěch, a když se jim situace vymykala z rukou tak utekli do zahraničí.

6.Špatně jsi to zřejmě pochopil. Má myšlenka byla založena na tom, že mě těší, že většina lidí ještě neschvaluje loupení, vraždění, popravování zajatců a podobná zvěrstva. A to jen na základě jiného politického přesvědčení. A mladá generace ale i ta starší smýšlí o policistech tak jak smýšlí, protože sbor je převážně souborem nedisciplinovaných rozjívených puberťáků, kteří se zřejmě v uniformě cítí nad věcí, a dále bandou lemplů a nemakačenků, které zajímá se ve službě dobře najíst, vyspat, a nic nedělat.

No, myslím, že diskusi po poslední reakci hammera na mou otázku viz. výše ukončíme. tedy na téma Mašíni a spol. Já jen a pouze obhajuji právo, šijete do mě vy tři až je ze mě řešeto, a zřejmě jsem zde ve svém postoji zcela osamocen. Proto zcela dobrovolně kapituluji před přesilou:-)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 06:29:02 01. 09. 2011
default.png
ANDRAS [2011-08-31 18:27:52]: Ty máš výrazivo dobře kovaného komouše. "Imperialistická", "rozvrací"
Denvera jsme se zbavili a máme tady dalšího przniče threadů.

Tvoje rodina by v případě vystřílení komunistů možná docela určitě šla celá, ale moje by celá zůstala. My jsme neloupili chudákům jedinou kravičku, nevraždili pro majetek, pro boj s nacisty, my jsme byli ti okradení a do druhé generace pro odmítnutí otců nechat se oloupit ještě váma pronásledovaní. Můj otec ani tchán se nikdy nikam nedostali, i když byli odborníci a pracanti. Dělali tu nejspodnější práci. Mě líto komunistů prostě není, mě je líto že jich nebylo zabitých daleko víc. Že tady nebyly statisíce Mašínů nebo aspoň ještě jeden Stalin. :D

Jinak k té tvé výhrůžce: můžeš nastoupit, protože jsem si nevšimnul, že by tady vládnul někdo jiný než ten, co tu vládnul předtím. Jen si vem střelnou zbraň, aby jsi nemusel tělo na tělo, já ji nemám, tak budeš mít jako pravý komunista palebnou převahu, hahaha!

Ty, ale už se na to tady vykašleme, toto se už řešilo. Zdarec.


Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 23:34:32 31. 08. 2011
honzad..jpg
proboha andrasi, ty si jako denver :-) taptujes tady jinou diskuzi stejnymi vcmi, ktere uz se probirali. ta to vezmu trochu fofrem:
1) hasic byl taky nahodou clenem PS-SNB. ostatne, kdyby se zajimal o haseni a nikolivo nahaneni lidi, mohl byt ok.
2) pokladnik mel zbran (a to v dane dobe znamenalo byti osobou bezpecne loyalni), kterou chtel navic uzit. vystrel padl v prubehu pretahovani se o ni..
penize z loupeze meli slouzit k financovani dalsich aktivit skupiny. napriklad k priprave vyhozeni do vzduchu vozu (respektive autobusu), kterym jezdili na strelnici prislusnici StB. Skoda z se jim to nepovedlo. To bys tady brcel, ze zemrelo tricet hodnych panu, kteri nikdy ani mouse neublizili ! :-)
3) preventivni podriznuti (likvidace) je preventivne prave proto, aby se uz nevzbudil neb pote co by se vzbudil, tak by skodil..
4) partyzani za protektoratu vzradili (likvidovali) samozrejme i ceske cetniky. napr Pribyslav 1944
5) pohnutky Masinu byly velmi jasne a jdnoznacne. Pokracovat v odboji proti nepratelum svobodneho cskoslovenska, tak jak jim konec koncu ulozil jejich otec v predsmrtnem motaku, ktery ukryl v veznici... Komunisti byli jdnoznacne neprateli svobodneho ceskoslovenska a stary Masin by to tak nepochybne vyhodnotil take, kdyby prezil valku. V pohnutkch, motivch a zivotnich vzorech v pripade Masinu neni zadna pochybnost.
6) pokud te tesi ze " že ještě stále drtivá většina lidí, včetně mladé generace..." ptal ses "velke vetsiny lidi, zejmena mladsi generace" treba na to, jak smysli o policistech??

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ANDRAS 22:58:38 31. 08. 2011
Andras.jpg
PIM-BURGER [2011-08-31 20:07:57]:

toho hasiče a pokladníka jsi nějak přešel. A podle výpovědi Mašínů se omámený četník neprobouzel. Podřízli ho preventivně. Apropo, ta příhoda s pokladníkem je normální loupežná vražda. Loupili proto, aby se osobně obohatili. Ne aby škodili režimu. Koukám, že razíte heslo, mrtvý komunista, dobrý komunista. Ale to by tu pánové, nebyl nikdo z nás, protože by všechny naše předky museli podřezat.

K tomu postřílení vás dvou, teď by to sice vražda byla, stejně jako u nich, ale jak by se změnil režim, tak bych byl rázem hrdina. Chápeš tu absurditu? Nebo by partyzáni za protektorátu vraždili úředníky, četníky, a vládní vojáky. Taky by to byli hrdinové?

Jde mi pouze o jednu jedinou věc. Zamysli se nad pohnutkou Mašínů. Z toho důvodu tvrdím, že nebojovali proti režimu, ale proti obyčejným lidem, na jejich úkor, aby se sami obohatili a posléze utekli pryč z republiky. Ale těší mě, že ještě stále drtivá většina lidí, včetně mladé generace, má Mašíny za prachprosté lupiče a vrahy.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 20:07:57 31. 08. 2011
Pim Burger.jpg
ANDRAS [2011-08-31 19:53:17]: Omámený snbák se probouzel a kdyby se probudil dříve a zburcoval ostatní hlídky, tak by je zabil. Když měl zbraň, tak by je asi taky zabil nebo myslíš, že jí měl jako ozdobu? Ve 45. by ses divil, ale byl to marast. Tehdy to totiž začalo, když komouši nejdřív zrušili četnictvo a policii, do SNB a armády natáhli mladé komouše - často bývalé kriminální živly nebo kolaboranty (najdi si, kdo byl prvním velitelem PS a vynálezcem proudu do plotu kolem republiky), kteří udávali své kamarády, kteří tak "uvědomělí" nebyli. Viděl jsi někdy, jak se v továrnách a v JZD sbíraly podpisy, aby byl někdo pověšen jako třídní nepřítel?

Pokud jde o to, že nás sejmeš, tak to bude vražda, protože žijeme v relativně demokratickém a svobodném státě - to se o poválečném Československu ale opravdu říci nedá. Můj praděd byl v KSČ hned po válce jako řadový člen. Asi (prý) nikomu neublížil, ale co myslíš, že by udělal, kdyby mu strana přikázala zatočit s třídním nepřítelem?

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio