Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

(REDAKCE)

Verneřický puč
Fotografie hlavních organizátorů puče po vyznamenání
Foto: Archiv autora

Když dne 14. září 1937 zemřel prezident Tomáš Garrigue Masaryk a v oknech verneřických Němců se objevily černé prapory, považoval to velitel místní četnické stanice vrchní strážmistr Mařík za velký posun v pohledu německého obyvatelstva v pohraničí na československý stát, stejně jako na zcela zásadní krok v česko-německém soužití. Tehdy ještě nemohl tušit, že přesně o rok později, dne 14. září 1938, dojde k události, která jakékoli soužití Němců s Čechy v našem pohraničí navždy znemožní.

Autor: Pim Burger
Publikováno: 13. 09. 2011
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu HAMMER 06:19:48 27. 09. 2011
default.png
HONZAD [2011-09-25 20:55:47]: Souhlasím, ale nelze v diskusi rozebírat příliš obsáhlé věci. Jinak příliš věříš tomu, co říká televize. Zapomínáš, že i to, co je tam řečeno někdo konkrétní s nějakýma znalostma dal dohromady.
Podívej se na učebnice dějepisu a ty kolikrát bludy co jsou tam. To vždycky bylo, je a bude. Historie je živá věc. Náhledů nebo i fakt je mnoho a o to je to pak zajímavější.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 06:16:21 27. 09. 2011
default.png
HONZAD [2011-09-26 22:47:51]: Asi tři v celých Sudetech, kteří válku přežili. :D
Henlein měl za úkol republiku rozvrátit a oslabit tak, aby padla Hitlerovi neporušená do rukou. Hitler nepotřeboval zbořeniště, ale fungující ekonomiku, aby mohl ždímat, tak jak to dělal od svého nástupu s ekonomikou německou, pak rakouskou, pak českou, vyždímal i slaboučké Polsko atd atd atd.
Henleinovi o nic jiného, než kladení nesplnitelných požadavků, nešlo. Toto měl přímo nařízeno od Hitlera. Od kdy to měl nařízeno nevím, ale jeho úmysly předtím nebyly rozhodně nic, co se slučovalo s demokracií nebo dokonce právy všech Němců.
Trochu jsem se díval na Krystlíkovy teze. Krystlík to jen "trochu" přehnal v řadě věcí, v kterých se orientuju. Bych řekl, že vsadil vše na obchod, aby knížky prodal a dal mnohde na prdel faktům. Škoda.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 23:05:14 26. 09. 2011
Pim Burger.jpg
Tady odkaz na myslím ještě lepší pořad o Henleinovi:

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10095687448-historicky-magazin/208452801280018/video/

A ze stejného cyklu, který byl dle mého lepší, ještě díl o Jakschovi:

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10095687448-historicky-magazin/206452801280041/video/

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 22:59:05 26. 09. 2011
Pim Burger.jpg
HONZAD [2011-09-26 22:47:51]: No a čeče, ono je také dost ošemetné říkat, že byli odsunuti všichni Němci...:-)) A popravdě jsem nenapsal, že byl pro odsun a tečka, ale že byl pro odsun, ale ne v takovém rozsahu. Podle mě ten, kdo volil Henleina, tak se víceméně ztotožňoval s myšlenkou připojit se k Říši. A když si člověk vezme volební výsledky v roce 38(byť je nutno přiznat, že jisté procento lidí volila Henleina z existenčních důvodů), kdy už bylo jasně vidět, kam Henlein a SdP směřuje, tak jich tu zůstalo ještě moc.

Pokud jde o tvrzení, že říkám, že všichni Němci byli zlí, tak se pročti diskuzi s Bingem. Tak to vůbec není, ale je pravda, že drtivá většina prostě k republice loajální nebyla. Doporučuji si pustit i ten můj díl, vysvětlují to tam docela pěkně - a rozhodně ne pouze pročesky.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 22:47:51 26. 09. 2011
honzad..jpg
Hele, cece ty kecas, nebo spis pouzivas polopravdu! Rikali tam, ze Jkasch byl pro odsun tech, kteri se provinili proti CSR!! Coz je asle sakra rozdil, nez rici ze: "Byl pro odsun"

NO, jinak (bez ohledu na to ze ti ujde jemna nuance mezi "odsunem vsech" a "odsunem nekoho") mam celkove pocit, ze ty to mas hozeny fakt jako Nemec=spatnej a uplne opomijis to, ze byli i nemci kteri byli proti nacismu...

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 22:30:39 26. 09. 2011
Pim Burger.jpg
HONZAD [2011-09-26 22:09:07]: Ani ne. Tyto informace jsem nikdy nepopíral. K.H. Frank neměl Henleina rád, ale oba dva byli vůdčí osobnosti tzv. Kamaradschaftsbundu. V SdP šlo i o spor tzv. spannismu (učení vídeňského Otto Spanna) a hitlerovského nacismu - to ale nemění nic na tom, že oba směry byly ostře protičeské. Také je známo, že Henlein byl víceméně figurka a za ním stáli mnohem schopnější lidé, kteří ho ale drželi jako velice populárního politika. Nikdy jsem nezpochybnil, že Beneš plánoval odsun za války. Navíc se tam hovoří i o tom, že i Wenzel Jaksch byl pro odsun - sice ne v takovém rozsahu, ale i on chápal, že tihle lidé tady nemohli zůstat. Takže dle mého se mi nepodlamuje vůbec nic...:-)) K tomu mohu doporučit ještě jiný díl o vztazích Čechů a Němců.

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10150778447-historie-cs/211452801400015-cesi-a-nemci-za...

Rovněž je tu díl o dekretech.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 22:09:07 26. 09. 2011
honzad..jpg
Jak na zavolanou - Zrovna ted bezi na CT2 dlasi dil cyklu historie.cz a jak na zavolanou je to zejmena o Henleinovi a SdP.

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10150778447-historie-cs/211452801400029/

A je pravda, ze i tady o nem nemluvi tak cernobile, vcetne toho, ze on nebyl puvodem nacista a v sudetonemecke strane probihal zejmena v letech 35-36 silny vnitrni boj mezi frakci Henleinovou a frakci K.H.Franka, ktera byla podporovana z rise a silila...

A je tady rec treba i o tom, ze Benes v exilu odmital prani Anglicanu, aby do exilove vlady angazoval i W.Jaksche, coz Benes zavile antinemecky odmital...

A rec je samozrejme i o dosunu atd.. Hodne prostoru je venovano i W.Jakschovi, vcetne toho, ze mu po skonceni valky Benes zakazal vstup do republiky .... rec je tady samozrejme i o odsnunu

No, to co tady rikaji opravdu trochu podemila ty hodne cernobile kvalifikace problemu, ktere tady prezentuje Pim-Burger

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 23:09:17 25. 09. 2011
honzad..jpg
zvlastni.. neco mi rika, ze kdyby ti pritom treba tohle nekdo (jiny nez ty) skandoval pod oknem, tak budes prvni, kdo se bude pupinkovat! :-)
a kdyby to nahodou bylo nemecky, tak budes volat na vnitro, ze zadas vyhlasit vyjmecny stav..

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIM-BURGER 21:14:34 25. 09. 2011
Pim Burger.jpg
HONZAD [2011-09-25 20:55:47]: Jojo, vše pro vlast...:-D

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 20:55:47 25. 09. 2011
honzad..jpg
a tak je to zajimave pocteni tady, ale hammere, napsat tak nekonkretne "radu nepresnosti az nesmyslu" me pripada krapet prilis nekonkretni.. Takovyma nekonkretnima konstatovanima jde sejmut uplne kazdyho a neni to moc fair...

a taky koukam, jaky je pim-burger militantni narodovec - aby kvuli tomu vstaval o pul seste rano! :-)))

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio