Pro: ondra-s
Dovoluji si jen trochu připomenout, že připravenost na střet s německou brannou mocí je trochu jiná otázka než prognózování, kdo a kde spolu nadále nemůže (a nebude moci soužít).
Přiznávám, že podobným prognózám z per historiků jsem trochu skeptický, což nemusí být v rozporu s respektem k jejich historickému dílu. Zkrátka si nejsme jist, zda-li historici jsou stejně dobří prognostici.
Jiná otázka s tím ovšem souvisí a to skutečnost, že jakmile o "nemožnosti soužití" začnou psát respektované autority dané doby (což mohou býti i společenští vědci, historici), společnost se toho ráda chopí a bere to jako alibi, pro nekrocení svých šovinistických či nábožensky netolerantních postojů.
Ostatně pokud by měl člověk dát na mnohé prognózy (i z odborných kruhů) o nemožnosti soužití do budoucna jedné enklávy s jinou, jevily by se jako zhola zbytečné a marné jakékoliv místní i mezinárodní iniciativy, které v krizových oblastech světa zprostředkovávají soužití znesvářených enkláv. Ať už se bavím o šítech a sunnitch v islámském světe, nebo třeba Srbech a Bosňácích, či Srbech a Albáncích na Balkáně, nebo třeba katolících a protestantech v severním Irsku. A to nemluvě o Izraeli a Palestině..
Zkrátka jsem názoru, že historici by měli být velmi opatrní, pokud překračují práh své vědy (minulost) a vstupují na pole zcela jiná (například prognostika), neboť právě jejich postoje (názory) mohou do značné míry předprogramovávat další dění. A následující generace pak jsou postaveny jak před problémy historicky vzniklé, tak před skutečnost, že nedávné společenské autority vylučují třeba právě možnost soužití znesvářených komunit. A jaké by pak zbývalo řešení, pokud by člověk dbal na tyto prognózy?
V důsledku by to mohlo znamenat, že jediné možné a správné řešení pokud, cituj: ".. jakékoli soužití Němců s Čechy v našem pohraničí navždy znemožní..." jsou transfery obyvatelstva - odsuny (a rozdělení dle národnostního/náboženského klíče)?
V tom případě ale právě tyto postoje (respektive kategorické soudy) z per respektovaných vědců jsou municí pro ty nejmilitantnější šovinistické, či (pokud je o náboženské spory) nejnetolerantnější společenské proudy, které vidí řešení podobných konfliktů právě v transferech obyvatelstva (jedné či druhé strany) z kritických oblastí. Což je ale řešení stejně tak nerealistické, jako nespravedlivé (a v důsledku porušující práva některé ze zúčastněných stran).