Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Munice pro Policii ČR v souvislostech (REDAKCE)

Munice pro Policii ČR v souvislostech

Foto: Střela po řízené deformaci
Smrt kriminalisty Lukáše M. rozvířila debatu o vhodnosti policejního střeliva pro použití v zastavěné aglomeraci, resp. vhodnosti celoplášťového střeliva pro policejní účely vůbec. Pokud se totiž ukáže, že Lukáš byl zasažen odraženou střelou ze zbraně svého kolegy, budou se muset zúčastnění policisté zodpovídat. Už teď musí tito policisté žít s vědomím, že možná zavinili smrt svého kolegy.
Autor: Lukáš Heinz
Publikováno: 02. 10. 2009
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu MICHAL-318 15:49:11 06. 10. 2009
default.png
Střely které používá PČR jsou opravdu celoplášťové mají označení FMJ. Poloplášťové střely se tak nenazývají proto že maji odhalené dno, ale špičku. Je to opět z důvodu větší ranivosti a menší možnosti odrazu. Jejich označení je SP (z anglického Soft Point) poloplášť je tedy nepřesný překlad. Střely TFMJ tedy Total Full Metal Jacket jsou používány ve zdravotně méně závadných nábojích NonTox.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CZ858 15:29:01 06. 10. 2009
default.png
jirka.pcr Ano máš pravdu,FMJ-Full Metal Jacket je klasický plášť bez dna.Střely se zaplášťovaným dnem mají zkratku TFMJ-Total Metal Jacket.Ale někteří výrobci mají své speciální zkratky.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu JIRKA-PCR 15:08:11 06. 10. 2009
default.png
celoplášť/poloplášť Ač se o střelbu a zbraně zajímám spíše amatérsky, myslím že celoplášť je FMJ, tudíž to co máme, i když není uzavřen zezadu, kdežto to co píšeš, je FFMJ, náboje co mají zaplᡚtované i dno, pro nižší zdravotní závadnost v uzavřených střelnicích... Možná mám tu zkratku špatně, nevím teď přesně co je to za slovíčko před tím full, ale myslím že něco takového :)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu JIRKA-PCR 15:05:05 06. 10. 2009
default.png
bravo Velmi povedený a čtivý článek. Bohužel, obávám se že ten moloch co máme nad hlavou bude ještě dlouho řešit to, jestli na opasku smíme mít kapsu na pokutové bloky či nikoliv a jestli jsou kožené rukavice na tahání drbanů či dolpněk zimní uniformy. Bojím se, že bude muset být ( doufám že jen ) zraněno víc lidí a policistů, než se o problematiku začnou zajímat i média a pak by se snad něco mohlo pohnout, protože zkušenost říká, že zevnitř policie to nepujde a od MV se spíš dočkáme nových oken a poliček za závratné ceny.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu STRIZLIVEJ 22:43:48 04. 10. 2009
Střízlivej.jpg
střelivo pro PČR Zdravím autora článku. Tento článek vzhledem k mému odbornému zaměření, které jsem po nástupu k PČR opustil hodnotím velmi kladně. Líbí se mi snaha o vysvětlení některých pojmů hlavně laikům a věci neznalým, či s malým povědomím o dané tématice, co se týče odborných záležitostí. Na toto téma před nějakým měsícem (nemám tolik času na vyhledávání) proběhla mezi mnou a dalšími kolegy v diskuzním fóru debata. Někteří, jako autor článku odsuzovali celoplášťové střelivo (ikdyž policie používá poloplášťové, kterému je však všeobecně - a víceméně to nelze mít nikomu za zlé - nazýváno celoplášťové). Své tvrzení o poloplášti objasním, tak jako v minulosti: Poloplášťová střela se skládá z: - samotné střely, vyrobené z různých materiálů(nejběžnější a nejužívanější je olovo), kdy některé jsou opatřeny jádry z jiných materiálů než samotná střela - jejího pláště, která tuto střelu pokrývá, ale jen z části ! A v tom je ten "fígl" - i střelivo policie, tedy střely 9 mm Luger nejsou po celé své ploše pokryty pláštěm, neboť samotné dno těchto střel je odhaleno. Pokud je náboj nevystřelen, nelze jej vidět. Ale na obrázcích ve zde výše uvedeném článku označených "Náboj s celoplášťovou střelou" si po kliknutí na obrázek a jeho následném zvětšení tohoto lze všimnout. Celoplášťová střela se zkládá z: - samotné střely - pláště, který pokrývá celé tělo střely včetně jejího dna. Což náboje 9 mm Luger užívané i policií není, ale přesto se označuje jako celoplášťové. Tímto jsem nechtěl rozpoutat jinou diskuzi např o tom, jaký jsem puntičkář a pod., já jen chtěl také svou troškou přispět do mlýna. Sám tedy dále budu užívat termín celoplášť při zmíňkách o policejní ráži 9 mm Luger. Další věcí, o které bych se rád zmínil je samotná ráže 9 mm Luger: mnoho policejních sborů již přezbrojuje na jinou ráži - 40 S&W. I toto je (nejen) dle mého možnou cestou, jak docílit požadovaného cíle. Netvrdím, že je to ideální ráže, ale dle mého lepší pro (nejen) policejní účely. Tedy co možná nejmenším počtem výstřelů zneškodnit pachatele. Vzhledem k již tak dlouhému (mému) článku zde proto v tuto chvíli nebudu rozebírat klady této ráže. Jen např. k záporům uvedu cenu. Ano, je vyšší, než u 9 mm Luger. Ale když si uvědomíme, že ráže 9 mm Luger s celoplášťovou střelou (tedy myšleno s takovou střelou, kterou užívá např. i PČR) je nejrozšířenější na celém světě, bude jakákoliv jiná ráže vždy dražší. A to včetně i jiné konstrukce střely 9 mm Luger než celoplášť v současnosti užívaný. A právě přezbrojení PČR na jinou ráži tak, jak tomu proběhlo před několika málo lety u nás, tedy z 9 mm Makarov na 9 mm Luger, by byla pro náš stát několika miliardovou investicí. Proto nelze uvažovat v našich podmínkách o jiném náboji než 9 mm Luger, kdy lze však změnit její konstrukci. A další věc, která asi dle mého bohužel "nerozhýbe ledy" je ta, že pro policii neexistuje univerzální střelivo. Protože totiž i ona nežádoucí negativní vlastnost jakou je průraznost střely 9 mm Luger je někdy žádoucí. Pro ilustraci: ozbrojený pachatel, schovávající se za dřevěným plotem, či v zimním období, kdy je pachatel oblečen do více vrstev oblečení. Ono třeba již při snaze v co nejrychlejšímu zastavení pachatele již při samotném výstřelu, kdy střela sotva opustila hlaveň, záleží na spoustě faktorů, které naše úsilí (hlavně ovlivní konečný efekt výstřelu) ovlivní. Je to např. úhel, v jakém střela dopadá na první překážku (kolmo, či pod určitým úhlem, kdy i při "nekolmém" dopadu může střela pokračovat dále, či se odrazí), materiálové složení této překážky (plech karoserie automobilu a to včetně tloušťky, či oblečení - látky, či kůže a pod.), tvar střely - celoplášť, poloplášť a pod. Těch faktorů je velká spousta, já nastínil opravdu jen zlomek. O ideálním náboji s co nejvyšším zastavovacím účinkem, který je humální a kdy jeho odražená střela způsobí minimální škody, se vede již několik desetiletí debata na nejrůznějších úrovni. A protože zatím takový, jak já říkám "inteligentní", náboj není, jsou policisté na celém světě ozbrojeni různými druhy zbraní a různou ráží. Myšleno "pochůzkáře", ne speciální složky. Vzhledem k pozdní noční hodině už končím, ale jen pro mou omluvu, pro ty, kteří jsou v tomto oboru jsou fundovanější a odborníky: nejsem a nepovažuji se za nějakého odborníka v oboru zbraní, jen jsem se jim od malička věnoval a dodnes je rád používám (myšleno na střelnici při závodech, nebo jen tak při rekreační střelbě). Do dnešního dne jsem zatím na nikoho nevystřelil a budu rád, když ani nebudu muset.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu STAROUS 17:13:23 04. 10. 2009
Starouš.jpg
Pěkný a pravdivý článek. Proč už dávno není munice se střelami s řízenou deformací celoplošně zavedena u PČR, když veškeré odborné informace jednoznačně mluví pro, to mi opravdu hlava nebere... Zajímalo by mě, kdo je v této záležitosti onou "žábou na prameni". Co se týče ceny, tak vzhledem k tomu, že PČR nakupuje za velkoobchodní ceny a ve velkých objemech, tak ten rozdíl mezi v současnosti používanou celoplášťovou municí a municí se střelami s řízenou deformací odhaduji tak na 1,50 Kč / kus. Výcvik může být, jak už psal Lukáš, prováděn tou nejlevnější dostupnou municí. Takže při dnešním počtu policistů a palebném průměru to pořízení munice, která výrazně snižuje možnost zásahu nezúčastněných osob, dělá zvýšení nákladů o cca 2 miliony Kč? Jaká je hodnota lidského života?

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu CZ858 16:51:45 04. 10. 2009
default.png
pěkná fotka náboje Federal EFJM www.sweb.cz/ptakovic/strely/EFMJ%209Para.jpg

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HAMMER 08:31:23 04. 10. 2009
default.png
vynikající práce a čtyři stránky v měsíčníku Zapomněl jsem ti, Lukáši, taky napsat, že je to super článek. Jenže spíše je to dost stará skutečnost než nový objev. U policie ale vedení nerespektuje mimo sebe nic a nikoho. Všem, kdo si myslí, že tímto vyvolají nějakou diskusi doporučuji, abyste si přečetli a přerovnali si v hlavách, co napsal Lukáš o tom, jak s článkem "otravoval" v policením periodiku. Došlo ke smrti policisty a s velmi vysokou pravděpodobností to způsobilo střelivo + ne zrovna vyšperkovaný postup policistů v souvislosti s druhem používané munice i jinak. O život přišel policista, co svoji práci chtěl dělat, což je dneska vysoce cenná osoba. Vysoce cenná pro nás, řadové. Jak vypadá zájem nahoře plyne z toho, co napsal Lukáš: čtyři stránky na článek je pro odborný policejní měsíčník moc, tam totiž musí přijít reklamy a pak povinné optimistické články a la "s vysokým elánem za budování vyspělé policejní společnosti". Dyk by to mohli udělat na pokračování, mohlo by se to otisknout do jiných periodik, ve Zbraních a nábojích se dočkáme zcela jistě podobného článku. Zase klasika u PČR: okamžitě se našel způsob jak to nejde. Začněte každý u sebe a pěkně zespoda!!! Kdo jste z útvaru, odkud pocházel nebohý kolega, prosím vás, kluci, co udělal od té doby váš vedoucí pro to, aby se to nemohlo nikomu dalšímu opakovat? Já si tipnu a kdybych se negativně mýlil, hluboce se mu zde omluvím. Neudělal nic, sedí v kanceláři a sčítá čárky. To je můj tip. Další věc: nedělejte si iluze, že tohle projde klasickou cestou přes nadřízené. Komunikační kanály u PČR jsou léta zarůbané. Je nutné to prosadit cestou PP, přímo napsat otevřený dopis samotnému El prezidentovi a čekat, co se stane. To je můj náhled. No Passaran, svoloči!

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu PIXEL 00:22:01 04. 10. 2009
default.png
Souhlas Lukáši, na téma AKT se zřejmě neshodneme, ale Tvůj článek o střelivu je velmi kvalitní a pravdivý. Doufám, že neujde pozornosti novinářů, kteří tyto stránky navštěvují. Chtěl bych Tě požádat, aby jsi zvážil prezentaci svého díla i jinde, než jenom na tomto webu, neboť je třeba, aby se o tomto problému začalo konečně veřejně diskutovat. Jinak se nezmění nic, to víme všichni, co máme u této firmy něco za sebou. Děkuji.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu JOHN158CQB 21:42:53 03. 10. 2009
default.png
munice Zdravím všechny kolegy ve zbrani, výborný článek, přesně vystihující dnešní velmi často opomíjené problémy..které už stály několik šikovnejch policistů život a furt se nic nemění.. je to bída..

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio