Přihlásit / Zaregistrovat se

Login
Heslo

Zastavení pronásledovaných vozidel (REDAKCE)

Zastavení pronásledovaných vozidel
Ilustrační
Foto: redakce

V poslední době můžeme v českých médiích stále častěji slyšet zprávy typu „policejní honička jak z akčního filmu, zběsilá jízda končila střelbou“ a podobně. Jedná se jen o uměle budovaný mediální obraz nebo počet případů použití zbraně policistou proti vozidlu skutečně roste? A jsou na tento typ zákroku policisté vůbec připraveni?

Autor: Pim Burger
Publikováno: 15. 12. 2009
zpět na článek

 
Nejste přihlášen.

Do komentářů je možné vkládat obrázky umístěné kdekoli na internetu a videa z youtube.com; stačí před odkaz, na němž je obrázek/video umístěno, vložit příkaz IMG:/YT: (tedy například takto – IMG:https://www.policista.cz/files/obrazek.jpg, respektive YT:https://www.youtube.com/watch?v=v54xqBRqWFA).

Vložené komentáře mohou být skryty, pokud budou zcela mimo téma, nebo odstraněny, pokud budou v zjevném rozporu s právním řádem ČR, s „Pravidly a podmínkami používání stránek a uživatelského profilu na serveru policista.cz“ či s dobrými mravy.


Poslat zprávu IS 08:35:30 21. 12. 2009
is.jpg
Střízlivej:) No, souhlasím s Tebou... To mě připomíná... Už jsem zažil pár situací pod majákem v policejním voze i při eskortě (asistentci) poraněné osoby v záchrance. Tedy, můžu celkem objektivně tvrdit, že záchranka má větší respekt a zdaleka jednodušší průjezd než naše, policejní vozy pod VRZEM. A hlavně mě přijde, že spousta lidí neví, jak se má při průjezdu vozidla s vrzem zachovat. Jsou lidi, kteří zrychlují, jiní náhle zastaví, uhnou ke středu, nedokončí odbočování a zastaví uprostřed pruhu... Už jsem jednou dobržďoval naši "bývalou" fábku asi z kila v mírné zatáčce, když vozidlo, které jsem chtěl předjíždět téměř náhle začalo brzdit a v protisměru se na mě "chystala" neohrožená a určitě řádně naložená Tatrovka:)... Jsem tu, fábka nezklamala:)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ANDYS 05:33:48 21. 12. 2009
default.png
4honzad Je to můj názor a já si za ním stojím. Neradím zpoza pece, účastním se diskuze pod článkem. Pokud máš jiný názor, k článku nebo mému příspěvku, možná jsi se měl vyjádřit k tématu a ne ze mě dělat anonymního chytrolína.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu STRIZLIVEJ 00:00:00 21. 12. 2009
Střízlivej.jpg
pro Out: Tak to bylo dost vystižné a pravdivé :-) Jinak mi to opět nedalo, abych znova nezareagoval na příspěvky k diskuzi. Shrnul bych to asi takto: Jak to v nadpise vystihl is: "...Na "honičky" jednoznačný recept neexistuje ..." - tak přesně k tomuto názoru se přikláním i já. Vždy je třeba zvážit okolnosti proč se "honit" a proč ne. Jestli v tom pokračovat, či od "honičky" upustit. Už to tady i jinde zaznělo mnohokrát, já to jen zopakuji: policista při zákroku má na rozhodování zlomky sekund, v lepším případě někdy i několik málo sekund. IMV, novináři a ostatní rýpalové typu honzad si to pak rozebírají v klidu a teple a dělaj kolikrát nesmyslné závěry a po bitvě, kterou nebojovali jsou generálové. Na malých či menších obvodech je to spíše spestření ve výkonu, ale osádka policejního vozu je v tom v drtivé většině osamocena - bez dalších kolegů, kteří by jim okamžitě přispěchali na pomoc. Ne však vždy. Ve velkých městech je zas větší součinnost s ostatními kolegy. Zastavovací pásy jsou dle mého použity tak sotva v jednom procentu, protože tyto honičky jsou neplánované a vznikají nahodile. O těch, kdy je součinnost více policistů či složek a se zastavovacími pásy se počítá hned od počátku se více nezmíním, nikdy jsem to osobně v praxi nezažil. Bylo tady v článku i v reakcích zmíněno použití zbraně na pronásledované vozidlo. Použití H&K MP 5 i brokovnice bych osobně i v přítomnosti těchto zbraní ve vozidle viděl jako velmi, ale velmi problematické a to vzhledem k jejich délce. Zvláště u brokovnice. Netvrdím, že je to nereálné, ale velmi problematické. Pistole má v tomto směru jasnou výhodu. O použitém střelivu ve služ. braních tu již několikrát proběhla diskuze, proto toto téma dále nerozebírám. Při čtení článku a různých reakcí jsem si také všiml, že chyběla zmíňka o jedné, dle mého názoru podstatné věci. A tou je chování ostatních řidičů, s čímž je také třeba počítat. Jedná se o to, že to co bývá jindy výhodou se při "honičkách" stává nevýhodou. A tou jsou zapnuté majáky a VRZ. Při "honičce" se ostatní řidiči snaží uhnout policejnímu vozidlu, přičemž tak nevědomky dělají i cestu pronásledovanému vozidlu. Tento poslední odtsavec by měli mít hlavně na paměti noví kolegové, resp. ti, na které teprv "honičky" čekají.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu OUT 22:06:53 20. 12. 2009
Out.jpg
Ty voe honzade já už po několikátý žasnu, jak se sám skvěle dokážeš do detailu popsat...

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu HONZAD 21:51:32 20. 12. 2009
honzad..jpg
andys: ANDYS.. je ... zas nakej chytrej v tom psoledni odstavecku :-) :-) ... me se strasne libi jak tady kazdej hrdina radi tem autorum clanku, co meli psat ... ale jak koukam tak koukam, presne tihle anonymni chytrolini - co vsem okolo radej - sem sami asi zadnej svuj clanek ne(na)pisou, nedej buh ze by se pod nej podpesali...... ale moudre radit z poza pece... to joooooo, to by jim sloooo :-)

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ANDYS 21:40:12 20. 12. 2009
default.png
4 autor Článek sem si přečetl pozorně! Kladeš v něm důraz na problematiku pronásledování. Tak jsem to pochopil já. Samozřejmě, že je brokovnice variabilní zbraň. Tím jsi mi, ale neodpověděl na druh munice, kterou bys navrhoval. Když řekneš a), měl bys říci i b). Uzávěra je úplně jiná problematika a její použití v praxi je dost nereálné. Když uvážíš počet hlídek, spojení mezi okresy a současnou legislativu. Zastavovací pás je zajímavá věc. Problém je dle mého názoru v tom, že by se stejně nevyužíval, v tak hojné míře jak se domníváš. V Praze nebo větším okr. městě se ti těžko povede, do tohoto místa pronásledované vozidlo nahnat a na dálnici a silnici I. třídy, pokud se před pronásledovaného nasune nějaká hlídka. Je lepší zvolit taktiku vyblokování, nebo zastavit provoz. A palebná stanoviště při uzávěře? Nejsme na vojně ani ve válce. A pokud bude uzávěru dělat jedna max dvě hlídky, tak tam toho moc nevymyslíš. V jedné větě zaujímáš palebné stanoviště a v druhé mi oznamuješ, že nejseš zastáncem střelby na auto. Tak nevím. Dle mého názoru je výkon nových Octavií 1.8 dostatečný. Slabší jsou bahna, ale nikdy nebudeme mít to nej. Prostě to tak je a i kdyby ano, tak se stejně občas najde někdo, kdo bude mít to auto silnější a ujede. Takže asi nemáme jinou možnost než počítat s tím co máme, naučit se s tím pracovat a upozorňovat na nedostatky. Pokud jsi chtěl svůj článek zaměřit na problematiku použití zast. pásu, měl jsi ho tak napsat a nemotat do toho druhy dlouhých zbraní, druhy munice a palebná stanoviště.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ONDREJ-BLAHA 19:38:25 20. 12. 2009
default.png
Andys: Nutno připomenout, že rokovnice je variabilní zbraní. Samozřejmě, pokud by se zaujímalo stanoviště při nějaké uzávěře, je nutno brát v potaz všechny okolnosti a případná palená stanoviště postavit tak, aby možnost nežádoucích škod byla minimalizována. Pokud by jsi článek četl pozorně, tak by jsi si jistě povšimnul, že rozhodně nejsem zastáncem střelby proti vozidlu. Jsem zastáncem změny v použití zastavovacích pásů. Srovnávat postupy policie v USA a u nás lze, ale člověk by potom pouze jejich podmínky záviděl. Služení vozidlo je bráno jako spotření materiál, tudíž pokud jím vytlačují pronásledované vozidlo, a dojde přitom k poškození služeního vozidla, policista v USA může mít klidnou hlavu. Jednak nezažije stresy z vyšetřování DN, jednak mu nebude hrozit "spoření", a jednak jeho útvar dostane ihned vozidlo nové. Zmiňoval jsem USA a UK zejména proto, že vozidla která pro policii nakupují jsou policejní speciály. Policie prostě potřebuje ke kvalitnímu výkonu služy určité odlišnosti od klasické civilní verze vozidel. Některé státy to již pochopily, některé se nikdy zřejmě neponaučí. Např. tot vozidlo: www.autofun.cz/chevrolet-caprice-pro-americkou-policii-3344/ Ohledně použití vrtulníku bych se s tebou rovněž shodl. Ovšem v našich podmínkách a finančních možnostech naprosto nereálné. Je prostě nutno brát v potaz rozdílné pojetí koncepce policejní práce. U nás je to bohužel jen nebo především o vytváření statistických "papírových" hodnot, jak někteří říkají. is: Recept vskutku nikoliv, ale praxí ověřený postup ano. Pravdou je, že v menších obvodech se poslední dobou často stává, že policejní fabie a jejich osádky se snaží dohnat podnapilé řidiče, kteří nezastavili na zvláštní světelné znamení - často marně. Ve většině případů ten "varovný výstřel" opravdu nevede k ničemu. Ovšem určitá procenta řidičů poté, co kolega vystřelil pár ran z oken a pomocí rozhlasového zařízení dal výzvy, vozidlo zastavili. Tedy "varovný výstřel" proti vozidlu, který defacto ani použít nelze, se občas před samotnou střelbou proti vozidlu dát vyplatí. Minimálně jako pokus k odvrácení dalších horších následků. S tím že někoho dojedeš, a chceš po něm povinnou výbavu. V dnešní době, otřelí šoféři jsou schopni ti výbavu nepředložit, napsat si vše na oznámení, a u úřadu tvrdit, že měli vše v pořádku. Hádej, komu dá úřad za pravdu...Holt smutná doba

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu IS 12:13:57 20. 12. 2009
is.jpg
Na "honičky" jednoznačný recept neexistuje... Co se týče vztahů nováček u PČR x mazák, tak s tímto já osobně nemám problémy! Díky bohu jsem na oddělení, kde nám vztahy klapou (jsem ten nováček). Pár honiček jsem už zažil, většinou jako řidič. Před započetím se vždy podívám na staršího kolegu a po jeho souhlasném gestu se do toho dám. Většinou se podařilo, párkrát ne. Byl jsem si téměř jistý, že se jedná jenom o přestupce, nebo o TČ typu maření, takže nic závažného. Použití zbraně by tedy bylo nelogické. Jsou však případy, když pachatel ujíždí městem v ranní špičce a ohrožuje všechny účastníky, včetně spolujezdkyně (v jednom případě matky) - no zřejmě deb.l! Myslím, že tu byl i zmíněn donucovací prostředek varovný výstřel. Na to zapomeňte! Proti ujíždějícímu dopr. prostředku se toto nepoužívá. Nemám to z vlastní hlavy, ale z výsledku prošetřování jednoho případu inspekcí. Jak to v naší profesi bývá dnes a denně, je důležité zhodnotit všechny skutečnosti týkající se právě daného případu a začít jednat, či nejednat. Někdy chce ujíždějící prostě jenom ukázat řidiči policejního vozu, že má lepší káru a je lepší řidič. To pak daného řidiče po 15 km dojedete, kdy jste za ním jeli ve fábii kolikrát 170 km/h (víc to nejede) a dáte mu flastr za prasklou svítilnu nebo nekompletní povinnou výbavu, protože je vše ostatní OK. Dokažte mu to, že jste za ním letěli 170kou. Všem přeju hodně pevných nervů při rozhodování v daných situacích a štěstí při pronásledování.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu V3ND4 23:42:35 19. 12. 2009
default.png
Tak tohle mi přijde jako nejefektivnější způsob střelby na ujíždějící vozidlo. zpravy.idnes.cz/policista-naskocil-do-auta-se-zlodeji-jednoho-za-jizdy-zastrelil-phi-/krimi.asp?c=A091218_091229_krimi_cen

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
Poslat zprávu ANDRAS 16:27:53 19. 12. 2009
Andras.jpg
Ostatní prosím, na takového člověka jako Petr 158 prosím nereagujte. Zbytečně se to zde potom zapleveluje.

Souhlasím (+ 0)    Nesouhlasím (- 0)
 
O serveru Redakce Kontakty Inzerce Nápověda Podmínky

tvorba www stránek emocio